del_diablo Skrevet 14. august 2014 Del Skrevet 14. august 2014 Når dyr slåss utenfor jakt er det vanlig at de gir seg så snart det er klart hvem som er sterkest, og løper vekk relativt uskadde. Hvorfor gjør en del mennesker det motsatte, og insisterer på å gi hverandre juling? Fordi man slutter å lekesloss fordi man blir voksen. Med mindre man er med i noen form for konkuranseslossing. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 14. august 2014 Del Skrevet 14. august 2014 (endret) Motivasjonen "hevn" og motivasjonen "rettferdighet" vil kunne falle ulikt ut i en straffesak, men det er mer dypereliggende komponenter som i så fall er avgjørende. Begge deler kan for eksempel falle under "berettiget harme"-grunnlaget for straffnedsettelse. Motivasjonen hos den som utfører den gjengjeldende handling. Og hva er forskjellen i motivasjonen? Begge er motivert av at den som hevnen/rettferdigheten utføres på skal lide pga det de har gjort. Jeg må innrømme at når folk snakker om "rettferdighet", og "rettsoppfattelse" i straffesaker, så oversetter jeg det med hevn i mitt hode. AtW Hevn, i mine øyne, er "du skal lide", det er en innstilling som primært søker å skade den andre. Rettferdighet fokuserer ikke like mye på lidelse. Jeg er enig i at i straffesaker er "rettferdighet" (særlig "rettferdighet for offeret") ofte bare et synonym for "la ham blø". Endret 14. august 2014 av krikkert 1 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 14. august 2014 Del Skrevet 14. august 2014 Da kan man dra inn kollektiv avstraffelse , noe som forekommer ofte i cowboy-filmer fra det gamle vesten Det er det mange mener er straff Da får man liksom gjenopprette balansen Motparten vil naturligvis ikke være ening og mener at man drar det for langt Skal man da regne det som straff eller rettferdighet ? Slik blir det når man synes at straffen ikke bøter opp for handlingen straff er bare en del av restferdigheten Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 14. august 2014 Del Skrevet 14. august 2014 Peker vindpilene i et værvarsel med vinden til dit den blåser, eller mot der vinden kommer fra? Altså vil vindpila peke til høyre eller venstre i dette bildet? Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 14. august 2014 Del Skrevet 14. august 2014 Den peker selvsagt i den retningen vinden blåser. Altså hvs det er østavind så peker pilen mot vest. Noe annet ville vært veldig noldus. Bildet ditt er det umulig å anslå hvilken retning pilen vil peke siden man ikke vet hvilken retning vindpølsa peker, men ja, mot høgre. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 14. august 2014 Del Skrevet 14. august 2014 Den peker selvsagt i den retningen vinden blåser. Altså hvs det er østavind så peker pilen mot vest. Noe annet ville vært veldig noldus. Omtrent like noldus som å kalle det østavind når det blåser mot vest, spør du meg. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 14. august 2014 Del Skrevet 14. august 2014 Omtrent like noldus som å kalle det østavind når det blåser mot vest, spør du meg. Nja, det er har sin naturlige forklaring. Folk er interessert i hvor vinden som treffer dem kommer fra, ikke hvor den skal hen når den har passert deg... Geir 5 Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 14. august 2014 Del Skrevet 14. august 2014 (endret) Men vinden som kommer fra øst treffer jo vestsiden og ikke østsiden. Det må jo være minst like interessant å vite hvor vinden kommer til å treffe, som det må være å vite hvor den kommer fra. Endret 14. august 2014 av Nedward Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 14. august 2014 Del Skrevet 14. august 2014 Men vinden som kommer fra øst treffer jo vestsiden og ikke østsiden. Nei. Vinden som kommer fra øst treffer østsiden. Geir 5 Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 14. august 2014 Del Skrevet 14. august 2014 Men vinden som kommer fra øst treffer jo vestsiden og ikke østsiden. Det må jo være minst like interessant å vite hvor vinden kommer til å treffe, som det må være å vite hvor den kommer fra. For å ta et "stort" eksempel. Vinden fra vesteuropa over til østkysten av usa. Hvor kommer den fra, og hva treffer den? Jo den kommer fra vesteuropa og treffer østkysten. Men for østkysten kommer den østfra. Og det er det som er interressant. Når du skal ut og fly med drage er det hvor vinden kommer fra som er interressant. For da må du stå med Den peker selvsagt i den retningen vinden blåser. Altså hvs det er østavind så peker pilen mot vest. Noe annet ville vært veldig noldus. Omtrent like noldus som å kalle det østavind når det blåser mot vest, spør du meg. Deg om det Det er tydelig du har misforstått noe om du mener dette. Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 14. august 2014 Del Skrevet 14. august 2014 (endret) Den peker selvsagt i den retningen vinden blåser. Altså hvs det er østavind så peker pilen mot vest. Noe annet ville vært veldig noldus. Bildet ditt er det umulig å anslå hvilken retning pilen vil peke siden man ikke vet hvilken retning vindpølsa peker, men ja, mot høgre. Vel jeg syns ihvertfall det er forvirrende. Når folk omtaler vinden så sier de hvor den kommer fra, mens det du sier er altså at pilene på værmeldinga peker mot der hvor vinden blåser til. Og for å gjøre det enda mer forvirrende så er det typiske en slik runding på spots for kiting, paragliding, eller hangliding: Hvor det grønne da indikerer hvilken vindretning spoten fungerer på i forhold til kompassretningene. Og etter det du da sier så fungerer denne spoten når værmeldinga viser en slik pil: fordi det da blåser nordvest vind Men den fungerer ikke når værmeldingen viser en slik pil: fordi det da blåser sørøst vind Eller har jeg missforstått igjen? Endret 14. august 2014 av flesvik Lenke til kommentar
Tharos. Skrevet 14. august 2014 Del Skrevet 14. august 2014 Drepte Hitler personlig noen? Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 15. august 2014 Del Skrevet 15. august 2014 (endret) Flesvik: de der kiting symbolene aner ikke eg noe om. Og hvordan pilene for vindretning kan være forvirrende skjønner eg ikke.... Men hvis eg skal gjette så er det det grønne området som indikerer hvor vinden kommer fra når spot kan brukes? Og da vil det være rart hvis det symbolet du har der ikke betyr at vind fra nordvest er bra. Men eg vet ikke hvordan det symbolet fungerer. Og det har jo ingenting med værvarselet å gjøre..... Når det gjelder pilene så indikerer de jo like mye hvor vinden kommer fra som hvor den skal så hva er "feil"? Det eneste som ville blitt spinnvilt ville vært om pilen pekte mot vindretningen. Slik forslaget var i utgangspunktet her.... Endret 15. august 2014 av Jotun 1 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 15. august 2014 Del Skrevet 15. august 2014 Jeg har hørt at fly bygges av ny aluminium (fra gruvedrift) og ikke av resirkulerte brusbokser. Stemmer det? Og hvorfor er ikke resirkulert aluminium godt nok? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 15. august 2014 Del Skrevet 15. august 2014 Jeg har hørt at fly bygges av ny aluminium (fra gruvedrift) og ikke av resirkulerte brusbokser. Stemmer det? Og hvorfor er ikke resirkulert aluminium godt nok? Har det ikkje med aluminiumskvaliteten? Altså at enkelte produsenter blander inn tilsettningsstoff for å få ned prisen. På brusbokser så speler det ikkje så stor rolle om kvaliteten blir litt dårligare. Eg meiner på at det er det som er grunnen til at norske panteautomater aksepterer svenske bokser (utan å gi pant) medan den avviser utanlandske bokser fordi ein ikkje kan garantere for metall-kvaliteten i dei boksene. Det er også mulig at rester av lakken som er brukt på brusboksene gjer at metallet blir svakare når det blir resirkulert og brukt til andre ting. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 15. august 2014 Del Skrevet 15. august 2014 Vil også tro at det har med garantert kvalitet å gjøre ja. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 15. august 2014 Del Skrevet 15. august 2014 (endret) Klarer man ikke å rense metallet når det er smeltet? Jeg trodde resirkulert aluminium kunne være like bra som nytt? Er det bare fordi man ikke kan være heeeeelt sikker? Endret 15. august 2014 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 15. august 2014 Del Skrevet 15. august 2014 Flybransjen operere med ekstremt små marginer, så vil tro det kan være grunnen. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 15. august 2014 Del Skrevet 15. august 2014 Drepte Hitler personlig noen?Ja, seg selv. 4 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 15. august 2014 Del Skrevet 15. august 2014 Drepte Hitler personlig noen?Ja, seg selv. Og Blondie. Siden Hitler var soldat i første verdenskrig kan man gå ut fra at han nok hadde sine trefninger - han ble både såret i kamp og fikk Jernkorset for tapperhet i strid. Det finnes noen tegn på at Hitler personlig tok livet av sin samboer Geri Raubal i 1931 - han hadde både mulighet og motiv; men politilegen antok at det var selvmord. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå