Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Gravitasjon (tyngdekraft) er et begrep fra klassisk fysikk. I moderne fysikk basert på relativitet, så beskrives samme fenomen som krummet romtid. Kraftig krummet romtid er det samme som kraftig gravitasjon. Svakt krummet romtid er det samme som liten gravitasjon. Dess kraftigere gravitasjon, dess mer krummet er romtiden. Men det er altså ikke to fenomener, bare to ord for samme fenomen.

Fordelen med å benytte begrepet krummet romtid i stedet for gravitasjon, er at det da blir mye klarere hvorfor lys lar seg avbøye i et gravitasjonsfelt selv om fotoner er masseløse, og det blir enklere å se sammenhengen mellom økt gravitasjon og bremset tid.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan også skyldes dårlig kondis/lungekapasitet, altså at etter den store slurken begynner du å puste tyngre/hive litt etter pusten => blir litt mer stressa => svette i panna.

jeg merker ikke noe annet fysisk en at jeg svetter en del .

ikke er jeg tungpustet , ikke føler jeg meg sliten og ikke føler jeg meg spesielt varm hverken før eller etter slurken

Lenke til kommentar

Med alt tordenværet den siste tiden, så antar jeg at jeg ikke er den eneste som har lagt merke til at lynet lager en slags "klikkelyd" når det er like i nærheten. Klikkelyden oppstår jo samtidig med lynnedslaget, og FØR selve tordenbraket, så hva er det som lager denne lyden?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Med alt tordenværet den siste tiden, så antar jeg at jeg ikke er den eneste som har lagt merke til at lynet lager en slags "klikkelyd" når det er like i nærheten. Klikkelyden oppstår jo samtidig med lynnedslaget, og FØR selve tordenbraket, så hva er det som lager denne lyden?

Tenker du på lyden elektronikk lager når strømmen blir brutt?

Lenke til kommentar

Tenker du på lyden elektronikk lager når strømmen blir brutt?

Nei, tror ikke det har noe med det å gjøre. Har hørt denne klikkelyden to ganger nå, og siste gang var jeg inne i garasjen (som ikke har strøm). Lyden høres ut som en utladning av statisk elektrisitet, noe som kanskje er ganske naturlig når det har med lyn å gjøre. Synes bare det er så rart at denne lyden kommer før selve tordenbraket. :hmm:

Lenke til kommentar

Lyn sender ut elektromagnetisk stråling. I tillegg til lys som vi kan se så er det stråling i alle deler av spekteret. Om noe av det kan forårsake en slik klikkelyd vet jeg ikke, men det er i såfall naturlig at det kommer før braket. Lydhastigheten er jo svært mye lavere enn lyshastigheten.

Lenke til kommentar

Nei, tror ikke det har noe med det å gjøre. Har hørt denne klikkelyden to ganger nå, og siste gang var jeg inne i garasjen (som ikke har strøm). Lyden høres ut som en utladning av statisk elektrisitet, noe som kanskje er ganske naturlig når det har med lyn å gjøre. Synes bare det er så rart at denne lyden kommer før selve tordenbraket. :hmm:

Kan det hende at huset ditt var innenfor lynets rekkevidde, slik at det ble dannet en "strømmer" (hva kaller man upward streamer på norsk?) fra huset ditt mot lynet? Da ville i så fall denne strømmeren utlades når lynet slår ned et annet sted (slik som kan ses på lyktestolpen i dette bildet). Jeg aner ikke hvilken lyd det ville medføre.

Lenke til kommentar

Kan det hende at huset ditt var innenfor lynets rekkevidde, slik at det ble dannet en "strømmer" (hva kaller man upward streamer på norsk?) fra huset ditt mot lynet? Da ville i så fall denne strømmeren utlades når lynet slår ned et annet sted (slik som kan ses på lyktestolpen i dette bildet). Jeg aner ikke hvilken lyd det ville medføre.

Sikkert mulig, men som du sier så er det vanskelig å vite hva slags lyd dette ville medføre.

Lenke til kommentar

Kjøpte meg oppvaskmaskin å fikk denne slangen med. Hva er den store klumpen der godt for, er det noe form for filter kanskje? Til den forrige oppvaskmaskinen jeg hadde fikk jeg bare med en helt ordinær slange.

filter.jpg

Det er en vannlås. Den har et visst trykk som gjør at vannet ikke spruter ut avgårde til alle tider + hindrer vannlekkasjer. Om jeg ikke tar helt feil da.

Kjøpte meg oppvaskmaskin å fikk denne slangen med. Hva er den store klumpen der godt for, er det noe form for filter kanskje? Til den forrige oppvaskmaskinen jeg hadde fikk jeg bare med en helt ordinær slange.

filter.jpg

Det er en vannlås. Den har et visst trykk som gjør at vannet ikke spruter ut avgårde til alle tider + hindrer vannlekkasjer. Om jeg ikke tar helt feil da.

Lenke til kommentar

Hvordan blir man hoffleverandør? Hvordan velger de feks det firmet for blomster?

Først flytter man til et annet land enn Norge. Her har vi nemlig ikke hoffleverandører. Det vil si, vi har sevsagt firmaer som leverer til hoffet, men de får ikke lov å bruke det i sin markedsføring. (Ikke siden unionen med Sverige.)

Så må du bare sørge for å lage varer som det angjeldende kongehuset ønsker å kjøpe, og så fylle de kravene som gjelder for å få reklamere med det. For eksempel at man må ha vært fast leverandør i noen år. De kravene er det opp til det enkelte kongehuset å sette.

Men kong Haakon, og Olav og Harald etter ham, synes ikke dette var noen god idé.

Geir :)

Lenke til kommentar

Hvordan blir man hoffleverandør? Hvordan velger de feks det firmet for blomster?

Først flytter man til et annet land enn Norge. Her har vi nemlig ikke hoffleverandører. Det vil si, vi har sevsagt firmaer som leverer til hoffet, men de får ikke lov å bruke det i sin markedsføring. (Ikke siden unionen med Sverige.)

Så må du bare sørge for å lage varer som det angjeldende kongehuset ønsker å kjøpe, og så fylle de kravene som gjelder for å få reklamere med det. For eksempel at man må ha vært fast leverandør i noen år. De kravene er det opp til det enkelte kongehuset å sette.

Men kong Haakon, og Olav og Harald etter ham, synes ikke dette var noen god idé.

Geir :)

Hehehe ja, tenkte på Storbritannia i mitt spørsmål siden så nettopp et program om det på TV.

Tusen takk for svar :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...