Han Far Skrevet 28. juli 2014 Del Skrevet 28. juli 2014 Romerske keisere fra og med Augustus var til en viss grad idealisert, og det var noe som kom og gikk med moten, men romersk kunst er kjent for å være realistisk, med lite idealisering. Se f.eks http://en.wikipedia.org/wiki/Vespasian. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 28. juli 2014 Del Skrevet 28. juli 2014 Fraktes post mellom land med vanlig passasjerfly eller har de egne fly?Begge deler. Hvorfor tror du det er så dyrt med overvekt? Fordi hvis passasjerene har mindre med seg så får de med seg post og pakker som de får betalt for. Hadde de tillatt 30 kg per passasjer hadde de fått plass til mindre post (= mindre inntekter) og brukt mer bensin (= mer utgifter). jeg ser at SAS i enkelte tilfeller tillater bagasje over 30 kg , men ikke mye over Hvordan ordner flyplasselskapet det ( ikke bare SAS) når samlet vekt fra passasjerene overstiger grensen til lastekapasitet for bagasjen ? og hva gjør de når flyet blir lettere en beregnet ? og noen ganger , når passasjerene som skal (videre ) med et fly ikke får med bagasjen på flyet . fraktes bagasjen da i et eget ekstrafly eller blir den plaser i et fly som har lit ledig kapasitet ? Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 28. juli 2014 Del Skrevet 28. juli 2014 Ingen flyselskaper meg bekjent tillater baggasje over 32 kg. Dette er for å ta vare på ryggen til bakkemannskapene Lenke til kommentar
Quote Skrevet 28. juli 2014 Del Skrevet 28. juli 2014 Hvordan ordner flyplasselskapet det ( ikke bare SAS) når samlet vekt fra passasjerene overstiger grensen til lastekapasitet for bagasjen ? og hva gjør de når flyet blir lettere en beregnet ? Jeg regner med at det blir stoppet ved innsjekk om det er alt for mye vekt. De har garantert maks-vekt som de ikke kan overstige. Om flyet blir lettere enn "beregnet", så gjør ikke dette noe. Da bare regner de på nytt igjen - noe de uansett gjør i etterkant av innsjekk. Poenget med at man skal vite nøyaktig hvor mange kilo som er med på flyet, er på grunn av "Center of Gravity" til flyet. Altså punktet rundt hvor flyet vil balansere. Dette er kritisk for flymanøvrerbarheten. Kravene til hvor balansepunktet er, må være innenfor spesifikasjonene som flyprodusenten har satt. Blant annet passasjerer og bagasje er med på å bestemme hvor dette punktet sitter. Jeg har for eksempel flydd en del med Widerøe, hvor flyvertinnen har måtte bedt personer om å sette seg frem - rett og slett for at balansepunktet skal være optimalt. 1 Lenke til kommentar
ReGaiN Skrevet 28. juli 2014 Del Skrevet 28. juli 2014 Hvorfor varer tordenet så lenge i forhold til lynet? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 28. juli 2014 Del Skrevet 28. juli 2014 Den langvarige romlingen skyldes at du hører flere ekko fra alle fjell og liknende i nærheten, tror jeg. 1 Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 28. juli 2014 Del Skrevet 28. juli 2014 Desto nærmere man står desto kortere høres smellet. Rullingen kommer som nevnt over av ulike ekko som har ulike reisetider på å nå frem til deg 1 Lenke til kommentar
Vizla Skrevet 29. juli 2014 Del Skrevet 29. juli 2014 (endret) Hvorfor varer tordenet så lenge i forhold til lynet? Lyden kommer fra hele kanalen, som kan være så mye som 20km lang(i tillegg til ekko som nevnt over). Endret 29. juli 2014 av Vizla Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 29. juli 2014 Del Skrevet 29. juli 2014 Hvorfor er det så mange reklamer på TV for spillselskaper? Betsson, Unibet og Norgesautomaten reklamerer på Discovery Channel og National Geographic hele tiden. Enormt mye i forhold til andre produkter og tjenester. Skjønner ikke at det er lov å ha slike reklamer. Kjenner endel som sliter med spille problemer, å da hjelper det ikke at det er ørten reklamer for spilleautomater på nett. Oppfølgings spm: Er det noen form for kontroll på disse nettautomatene, eller styrer nettsiden de inn slik de vil, så ingen vinner? Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 29. juli 2014 Del Skrevet 29. juli 2014 Den som satt i den skvatt av lynet? Stolen var tom. Regnet med at det kom frem av spørsmålet og settingen, men det burde jeg jo ikke tatt for gitt. Forumet er jo fullt av "morsomme flisespikkere" som skal skaffe seg en pluss... Når det tordner så får ein også infralyd som høyrest ut som ein djup bass med dertil vibrasjoner. Så det kan godt være at dei små vibrasjonane er nok til å få korvstolen til å flytte seg litt og dermed knirke. Om stolen står heilt inntil husveggen så vil nok stolen også fange opp vibrasjonen som forplanter seg via husveggen. Stolen står på gulvet vekk fra vegger. Regnet med at det måtte være vibrasjoner i lufta, som du sier. Hadde bare ikke trodd at det var nok til å få den stolen til å knirke.. 3 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 29. juli 2014 Del Skrevet 29. juli 2014 Skjønner ikke at det er lov å ha slike reklamer. Kjenner endel som sliter med spille problemer, å da hjelper det ikke at det er ørten reklamer for spilleautomater på nett. Oppfølgings spm: Er det noen form for kontroll på disse nettautomatene, eller styrer nettsiden de inn slik de vil, så ingen vinner? Disse reklamene er ikke lov i Norge, men etter TV3-saken kunne ikke Norge nekte TV-kanaler som sender fra utlandet å følge de reklamereglene som gjelder i det aktuelle landet. Disse kanalene sendes fra Storbritannia. Nettautomatene er stort sett etablert i land med lav grad av lotterikontroll. Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 29. juli 2014 Del Skrevet 29. juli 2014 Når det tordner så får ein også infralyd som høyrest ut som ein djup bass med dertil vibrasjoner. Så det kan godt være at dei små vibrasjonane er nok til å få korvstolen til å flytte seg litt og dermed knirke. Om stolen står heilt inntil husveggen så vil nok stolen også fange opp vibrasjonen som forplanter seg via husveggen. Stolen står på gulvet vekk fra vegger. Regnet med at det måtte være vibrasjoner i lufta, som du sier. Hadde bare ikke trodd at det var nok til å få den stolen til å knirke.. Det jeg tenkte(som muligens er både feil og teit), er at kanskje Pil reagerer fysisk på spenningen eller noe når det lyner, sånn at det kanskje drar seg litt sammen fysisk, og derfor lager en knirkelyd? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 29. juli 2014 Del Skrevet 29. juli 2014 Skjønner ikke at det er lov å ha slike reklamer. Kjenner endel som sliter med spille problemer, å da hjelper det ikke at det er ørten reklamer for spilleautomater på nett. Oppfølgings spm: Er det noen form for kontroll på disse nettautomatene, eller styrer nettsiden de inn slik de vil, så ingen vinner? Disse reklamene er ikke lov i Norge, men etter TV3-saken kunne ikke Norge nekte TV-kanaler som sender fra utlandet å følge de reklamereglene som gjelder i det aktuelle landet. Disse kanalene sendes fra Storbritannia. Nettautomatene er stort sett etablert i land med lav grad av lotterikontroll. Men sjølv om sendinga har sin opprinnelse i eit anna land så henvender reklamen seg heilt klart mot norske kunder. Finnes det ikkje andre reaksjonsmiddler som Norge kan bruke, som f.eks å gå etter aktørane som vidareformiddler TV-sendinger som ikkje følger dei norske reglane? Og om norske myndigheiter ikkje kan gjere noke med dette, kvifor blir ikkje dette smuttholet brukt meir til f.eks alkoholreklame? Eller at dei får Viasat eller Canal Digital til å formidle TV-sendinger frå land med endå færre reklame-restriksjoner til norske kunder? Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 29. juli 2014 Del Skrevet 29. juli 2014 Hvordan ordner flyplasselskapet det ( ikke bare SAS) når samlet vekt fra passasjerene overstiger grensen til lastekapasitet for bagasjen ?Det skjer neppe. De fyller bare på mer bensin og sørger for at vekten er riktig balansert. I værste fall må de ta inn mindre post og pakker. Vekten fra passasjerbagasje alene klarer ikke å skape overvekt på store passasjerfly. Et unntak er små fly, men f.eks. 4 til 8 seter. Da må de bare la være å ta av, rett og slett, hvis det er for tungt. og hva gjør de når flyet blir lettere en beregnet ?Fyller på mindre bensin. fraktes bagasjen da i et eget ekstrafly eller blir den plaser i et fly som har lit ledig kapasitet ?Den plasseres ganske sikkert på en eksisterende flyrute. 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 29. juli 2014 Del Skrevet 29. juli 2014 Finnes det ikkje andre reaksjonsmiddler som Norge kan bruke, som f.eks å gå etter aktørane som vidareformiddler TV-sendinger som ikkje følger dei norske reglane?Men sjølv om sendinga har sin opprinnelse i eit anna land så henvender reklamen seg heilt klart mot norske kunder. Og om norske myndigheiter ikkje kan gjere noke med dette, kvifor blir ikkje dette smuttholet brukt meir til f.eks alkoholreklame? Eller at dei får Viasat eller Canal Digital til å formidle TV-sendinger frå land med endå færre reklame-restriksjoner til norske kunder? Innenfor EØS-området kan man ikke forskjellsbehandle etter opprinnelsesstat, noe som får en liberaliseringseffekt. Selv om man henvender seg til norske kunder. Smutthullet brukes til alkoholreklame. 1 Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 29. juli 2014 Del Skrevet 29. juli 2014 (endret) Hvordan ble det nylige flyforbudet over Bergen håndhevet? Såvidt jeg vet er nærmeste kapable alternativ, F-16 som står på beredskap i Bodø, og de ville aldri rukket ned til Bergen ved overtredelser. Egentlig tenker jeg at man bare håpet på at folk overholdt forbudet. Endret 29. juli 2014 av Reeve Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 29. juli 2014 Del Skrevet 29. juli 2014 Greia var jo for å hindre droner over så store folkemengder påstod de etterhvert. Da trenger man liksom ikke en F16 for å få den på bakken. Blir litt spurv og kanoner på en måte. Lenke til kommentar
Flin Skrevet 29. juli 2014 Del Skrevet 29. juli 2014 De har vel F-16 i Sør-Trønderlag også? Det er vel også sannsynlig at forsvaret har tenkt på slike situasjoner og ressurser rundt om i landet slik at en "kort" nok respons tid kan opprettholdes over hele landet. Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 29. juli 2014 Del Skrevet 29. juli 2014 (endret) Jeg har for eksempel flydd en del med Widerøe, hvor flyvertinnen har måtte bedt personer om å sette seg frem - rett og slett for at balansepunktet skal være optimalt.Optimalt og optimalt... Jeg snakket litt med en flyvertinne fra Widerøe en gang om dette med å flytte på passasjerer, da nevnte hun blant annet at man regner vekten til en passasjer til å være 75 kg. Så det er nok ikke så veldig nøyaktig. Endret 29. juli 2014 av Nedward Lenke til kommentar
Quote Skrevet 29. juli 2014 Del Skrevet 29. juli 2014 (endret) Naturligvis, som du sier, det blir nok ikke helt optimalt. De gjør det ihvertfall for å gjøre balansepunktet bedre. Endret 29. juli 2014 av Quote Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå