Skjeggape Skrevet 13. juli 2014 Rapporter Del Skrevet 13. juli 2014 1.000 miles / hour var det Michael nevnte i videon, jeg burde ha nevnt det. Men da forstår jeg. Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 13. juli 2014 Rapporter Del Skrevet 13. juli 2014 Tja, om de vil, kan de vel lete. Det er bare et par problemer: -Masken er lagd av veldig vanlige matrialer -"Guy Fawkes" er anno 1600 -Etter wikipedia så kan [ulr=http://en.wikipedia.org/wiki/Guy_Fawkes_mask]"masken"[/url] stamme fra 1950+, så du har i verstefall 60 år gammelt maskelager Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 13. juli 2014 Rapporter Del Skrevet 13. juli 2014 Vi står altså på en jordklode som beveger seg i rundt 1675 km/h, som er ca. 465 m/s. 1000 miles/hour som du nevner, er 447 m/s. Se for deg en bil som kjører i 80 km/t. Det ligger en PC bak i hattehylla. Bilen krasjer, og bråstopper momentant. På grunn av at all masse har treghet, så vil PC-en fortsette rett frem i fartsretningen i 80 km/t. Som bilen, så holder PC-en også 80 km/t. Men når kun bilen stanser, vil PC-en fremdeles ha en hastighet på 80 km/t. På samme måte som at kloden er bilen, er vi mennesker PC-en i hattehyllen. Når en forklarer det på den måten så kan man bare lurer på hvilke deler av jorden som vil stoppe opp og hvilke som vil forsette , for jordkloden består jo av flere ting ? og da kan man lure på om de egentlig kan stoppe opp slik i teorien ? Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 13. juli 2014 Rapporter Del Skrevet 13. juli 2014 og da kan man lure på om de egentlig kan stoppe opp slik i teorien ? I teorien kan da hva som helst tenkes på. I praksis derimot. Det skal rimelig drøye krefter til for å stoppe rotasjonen til jordkloden umiddelbart. Havene ville jo også bidratt rimelig greit til destruksjon når kloden stopper og havene fortsetter i 1000mph.... 1 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 13. juli 2014 Rapporter Del Skrevet 13. juli 2014 og da kan man lure på om de egentlig kan stoppe opp slik i teorien ? I teorien kan da hva som helst tenkes på. I praksis derimot. Det skal rimelig drøye krefter til for å stoppe rotasjonen til jordkloden umiddelbart. Havene ville jo også bidratt rimelig greit til destruksjon når kloden stopper og havene fortsetter i 1000mph.... og det var en av de tingene det jeg tenkte på her . om noen krefter holder igjen fjellet ( altså det faste ) så vil jo både havet og mantelen( inne i jorden forsatt bevege seg ) og da kan man jo ikke akkurat si at man het stoppe jordkloden fra å roterer Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 13. juli 2014 Rapporter Del Skrevet 13. juli 2014 Tankeeksperimentet går jo ut på å stoppe alt som "henger sammen". Og da vil alle løse ting fly avgårde i samme fart. Lenke til kommentar
Centrux Skrevet 14. juli 2014 Rapporter Del Skrevet 14. juli 2014 *Hva kan skje hvis man fyller bensin mens tenningen er på (bilen går). *Når man skal suge ut bensin fra en bil med en slange, så suger man jo bare til bensinen kommer, og så tømmes hele tanken av seg selv. Hva er det som presser bensinen opp fra tanken etter at "den første skvetten" har kommet? Lenke til kommentar
KoKo_ Skrevet 14. juli 2014 Rapporter Del Skrevet 14. juli 2014 *Når man skal suge ut bensin fra en bil med en slange, så suger man jo bare til bensinen kommer, og så tømmes hele tanken av seg selv. Hva er det som presser bensinen opp fra tanken etter at "den første skvetten" har kommet? http://no.wikipedia.org/wiki/Hevert Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 14. juli 2014 Rapporter Del Skrevet 14. juli 2014 Bensinen presses ikke opp av tanken bare fordi motoren går. Motoren har ingenting med saken å gjøre. Bensinen renner ut gjennom slangen pga. hevertprinsippet. http://no.wikipedia.org/wiki/Hevert Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 14. juli 2014 Rapporter Del Skrevet 14. juli 2014 Tankeeksperimentet går jo ut på å stoppe alt som "henger sammen". Og da vil alle løse ting fly avgårde i samme fart. Men nå består jo jordkloden av både løse og faste ting . og da må man definere hva man skal inkludere som det som hør med til jordkoden og hva som bare er løse ting f.eks vann er jo noe som er løse ting men samtidig inkluderer til jordkloden andre ting er jo all sanden og grusen for ikke å snakke om alle løse steinene Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 14. juli 2014 Rapporter Del Skrevet 14. juli 2014 Hvis du fyller bensin mens motoren går så skjer der ikke noe ut over at du fyller opp tanken Det er også en pumpe som sørger for at drivstoffet når motoren jeg kjørte en bil til verkstedet fordi det var feil med den , da måtte en åpne lokket til påfyllingen av tanken for dempe vakumet i tanken , slik at ikke det ikke kom ut bensin til motoren når motoren ble slått av Lenke til kommentar
KoKo_ Skrevet 14. juli 2014 Rapporter Del Skrevet 14. juli 2014 Tankeeksperimentet går jo ut på å stoppe alt som "henger sammen". Og da vil alle løse ting fly avgårde i samme fart. Men nå består jo jordkloden av både løse og faste ting . og da må man definere hva man skal inkludere som det som hør med til jordkoden og hva som bare er løse ting f.eks vann er jo noe som er løse ting men samtidig inkluderer til jordkloden andre ting er jo all sanden og grusen for ikke å snakke om alle løse steinene Det er et tankeeksperiment. Hvorfor "må man" definere det slik du sier? Spørsmålstiller fikk et svar som forklarte det han lurte på. Hva som skjer med Himalaya og Stillehavet er ikke relevant for hva han lurte på. Du lurer på hva som skjer med disse faste tingene? Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 14. juli 2014 Rapporter Del Skrevet 14. juli 2014 ja, jeg lurer nå lit på hva som skjer på jordkloden , men da er det også lit vel mange scenarier alt ett hvordan man definer hva man skal ta hensyn til Det jeg prøver å få frem her et hva skal man definer som stopper og og hva som er i bevegelse etter en slik tanke eksperiment Det kommer jo an på hvordan man definerer jorden og alt det som bare er der Skal de også stoppe eller ikke ?. det er det som er spørmålet Lenke til kommentar
The Little Lucid Moments Skrevet 14. juli 2014 Rapporter Del Skrevet 14. juli 2014 En harddisk på 2 TB, har den én plate? Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 14. juli 2014 Rapporter Del Skrevet 14. juli 2014 ja, jeg lurer nå lit på hva som skjer på jordkloden , men da er det også lit vel mange scenarier alt ett hvordan man definer hva man skal ta hensyn til Det jeg prøver å få frem her et hva skal man definer som stopper og og hva som er i bevegelse etter en slik tanke eksperiment Det kommer jo an på hvordan man definerer jorden og alt det som bare er der Skal de også stoppe eller ikke ?. det er det som er spørmålet Det er definert i videoen. Alt som klassisk er definert som "jord". Dermed har vi mantel, fjell og kontinentalplater. Og ferdig med det. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 14. juli 2014 Rapporter Del Skrevet 14. juli 2014 ja, jeg lurer nå lit på hva som skjer på jordkloden , men da er det også lit vel mange scenarier alt ett hvordan man definer hva man skal ta hensyn til Det jeg prøver å få frem her et hva skal man definer som stopper og og hva som er i bevegelse etter en slik tanke eksperiment Det kommer jo an på hvordan man definerer jorden og alt det som bare er der Skal de også stoppe eller ikke ?. det er det som er spørmålet Tenk deg at noen stikker en enorm gaffel gjennom jorden så den stopper... Det som flytter på seg flytter på seg. Ellers er det ett tanke-eksperiment, så du kan tenke litt selv også om hva som er riktig eller galt. Det er ikke en vitenskaplig teori med en fasit, men en tanke man kan leke litt med, ca sånn som du gjør med andre vitenskapelige teorier... Lenke til kommentar
The Little Lucid Moments Skrevet 14. juli 2014 Rapporter Del Skrevet 14. juli 2014 En harddisk på 2 TB, har den én plate? http://en.wikipedia.org/wiki/Hard_disk_drive_platter Men hvorfor er det ikke bare én? Er det ikke plass til så mye en ønsker å ha plass til i en "enhet" på en plate? Og videre, hvorfor er det ikke da, siden en kan ha flere plater, totalt ubegrenset hvor store "enheter" man kan ha (e.g. harddisk)? Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 15. juli 2014 Rapporter Del Skrevet 15. juli 2014 ja, jeg lurer nå lit på hva som skjer på jordkloden , men da er det også lit vel mange scenarier alt ett hvordan man definer hva man skal ta hensyn til Det jeg prøver å få frem her et hva skal man definer som stopper og og hva som er i bevegelse etter en slik tanke eksperiment Det kommer jo an på hvordan man definerer jorden og alt det som bare er der Skal de også stoppe eller ikke ?. det er det som er spørmålet Tenk deg at noen stikker en enorm gaffel gjennom jorden så den stopper... Det som flytter på seg flytter på seg. Ellers er det ett tanke-eksperiment, så du kan tenke litt selv også om hva som er riktig eller galt. Det er ikke en vitenskaplig teori med en fasit, men en tanke man kan leke litt med, ca sånn som du gjør med andre vitenskapelige teorier... poenget var at man først må være enige om premissene før man begynner å tenke Lenke til kommentar
KoKo_ Skrevet 15. juli 2014 Rapporter Del Skrevet 15. juli 2014 poenget var at man først må være enige om premissene før man begynner å tenke Aha! Det er derfor du aldri kommer i gang med tenkingen! ;-) 7 Lenke til kommentar
Lami Skrevet 15. juli 2014 Rapporter Del Skrevet 15. juli 2014 Hvordan er folk så kritthvite i huden? Vet vi har albinoer men ikke alle ser ut som albino hellee. Spesielt engelskmenn tenker jeg på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå