Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Hvis du prøver å lande stående i altfor høy fart, vil beina knekke under deg og spidde deg, har jeg hørt.

Det kan sikkert skje, men det er ingen nødvendighet, har du svært høy fart er dødsrisikoen uansett høy.

 

AtW

Jeg har ikke kildene selv, men det er angivelig gjort studier på:

Try to relax your muscles, which will lessen the impact of your fall. Studies have shown that people who fall from a height while drunk or trying to commit suicide experience less severe internal injuries than people who are tense. One way to stay calm is to focus on the steps to assist in your survival.

Lenke til kommentar

 

 

Hvis du prøver å lande stående i altfor høy fart, vil beina knekke under deg og spidde deg, har jeg hørt.

Det kan sikkert skje, men det er ingen nødvendighet, har du svært høy fart er dødsrisikoen uansett høy.

 

AtW

Jeg har ikke kildene selv, men det er angivelig gjort studier på:

Try to relax your muscles, which will lessen the impact of your fall. Studies have shown that people who fall from a height while drunk or trying to commit suicide experience less severe internal injuries than people who are tense. One way to stay calm is to focus on the steps to assist in your survival.

 

 

Når du forsøker å ta selvmord og er edru så har du ikke noe insentiv til å lande med en mindre viktig kroppsdel først, analogien er ganske verdiløse av samme grunn, man har faktisk muligheter til å ha mindre kritiske deler av kroppen først, og uansett hvor anspent man er i beina når man lander fra stor høyde, så har man ingen mulighet til å ikke bremse ned fallet helt med musklene i beina alene.

 

Se her feks, riktignok en trent fyr, men jeg regner med at han konsitent overlever det fallet:

 

 

Kaster du noen bevisstløse utenfor samme høyde er fargen for store skader eller dødsfall overhengende.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg har hørt det påstått jeg også, skulle gjerne sett det underbygd med faktiske data, feks innbiller jeg meg det er mere nyttig å lande på føttene enn å være slapp i kroppen.

 

AtW

Da får du all vekta fordelt på 20x25 cm, vs 170x35 cm. Selvsagt er det best å fordele vekta mest mulig.

 

Unntaket er ved fall som er akkurat så kort at du kan dempe fallet noe ved å svikte i knærne og så rulle rundt sidelengs.

Lenke til kommentar

 

Jeg har hørt det påstått jeg også, skulle gjerne sett det underbygd med faktiske data, feks innbiller jeg meg det er mere nyttig å lande på føttene enn å være slapp i kroppen.

 

AtW

Da får du all vekta fordelt på 20x25 cm, vs 170x35 cm. Selvsagt er det best å fordele vekta mest mulig.

 

Unntaket er ved fall som er akkurat så kort at du kan dempe fallet noe ved å svikte i knærne og så rulle rundt sidelengs.

 

 

Det er ikke selvsagt i det hele tatt, fordi deler av kroppen kan man knuse ganske mye og fortsatt overleve. Det at det i det hele tatt finnes unntak viser at det er en "for enkel" måte å tenke på.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

 

Jeg har hørt det påstått jeg også, skulle gjerne sett det underbygd med faktiske data, feks innbiller jeg meg det er mere nyttig å lande på føttene enn å være slapp i kroppen.

 

AtW

Da får du all vekta fordelt på 20x25 cm, vs 170x35 cm. Selvsagt er det best å fordele vekta mest mulig.

 

Du må gjøre antagelsen at fallet ikke er høyt nok, og ikke på et hardt nok underlag, så det ikke er dødelig.

Det andre problemet er at å falle på ryggen vil bli mer dødelig enn å falle på front, bortsett fra nesen.

Lenke til kommentar

Nå om dagen er jo egentlig "sigarettenner" et misvisende uttrykk. Nå er den like standard som stikkontakten i veggen, og vi er jo alle glad for at den er standard i hele landet. 12V-pluggen er nå tilsvarende standard for 12V, både i bil, båt og annet.

Er fortsatt mulig å få sigarett-tennere i bilen, men nå kaller de det gjerne "røykepakke" og tar en tusenlapp for det som ekstrautstyr ...

 

Sånn for øvrig jobber mange bilprodusenter nå med å gå vekk fra 12V-kontakten. De vil fase inn en 48V-kontakt i stedet. Det er teknologisk enklere og har en del fordeler, visstnok. Jeg kjenner ikke alle detaljene bak det. I samme rennet håper jeg egentlig den kontakt-designen vi har i biler i dag byttes ut, ettersom den ikke er særlig praktisk. Svær, klumpete og slarkete. Huff.

Lenke til kommentar

Har konger, presidenter, statsministre og generaler fri tilgang til internett?

Kan Kong Harald gå ned på Elkjøp, kjøpe en mobiltelefon/laptop, og surfe "fritt"?

Eller vil Nasjonal SikkerhetsMyndighet kreve å se hva han surfer på?

 

Blir slike folk sperret bak et nettverk drevet av Staten, med filtrering og logging, enda verre enn et gjennomsnittlig bedriftsnett?

 

Vi har vel alle vært utsatt for bedriftsnettverk med sperrer.

Overaktivt pornofilter som sperrer for profilbildene her på forumet er en klassiker.

Jeg antar at ministre har et slikt bedriftsnettverk med gamle PCer, Internet Explorer 6, masse "sikkerhetsprogrammer" og brannmurer mens de er på jobb.

Men får de bruke valgfritt IT-utstyr i det private?

Får personer i høye stillinger mer, mindre eller samme tilgang til internett som oss andre? Hva med NSA-logging og liknende?

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

 

Nå om dagen er jo egentlig "sigarettenner" et misvisende uttrykk. Nå er den like standard som stikkontakten i veggen, og vi er jo alle glad for at den er standard i hele landet. 12V-pluggen er nå tilsvarende standard for 12V, både i bil, båt og annet.

Er fortsatt mulig å få sigarett-tennere i bilen, men nå kaller de det gjerne "røykepakke" og tar en tusenlapp for det som ekstrautstyr ...

 

Sånn for øvrig jobber mange bilprodusenter nå med å gå vekk fra 12V-kontakten. De vil fase inn en 48V-kontakt i stedet. Det er teknologisk enklere og har en del fordeler, visstnok. Jeg kjenner ikke alle detaljene bak det. I samme rennet håper jeg egentlig den kontakt-designen vi har i biler i dag byttes ut, ettersom den ikke er særlig praktisk. Svær, klumpete og slarkete. Huff.

 

hvorfor 48v , systemet i en bil operer jo ut fra 12v med unntak av større kjøretøy

Så har man alt handsfree utstyret som er tilpasset dagens standarder

Lenke til kommentar

hvorfor 48v , systemet i en bil operer jo ut fra 12v med unntak av større kjøretøy

Så har man alt handsfree utstyret som er tilpasset dagens standarder

Likespenning er veldig billig og energieffektivt å konvertere til andre likespenninger, så de må gjerne tilby flere ulike likespenninger i bil fremover. Gjerne 12, 48 og noe tresifret eller bare 12 + noe tresifret.

 

Høy spenning har den fordelen at det kan frakte mye effekt (watt) over tynne ledninger, uten noe særlig spenningstap og det er ikke spesielt vanskelig å isolere noen hundre volt heller. På den andre siden er det mye småtterier som ikke trenger noe særlig effekt og det er unødvendig å koble mange hundre volt på. Derfor vil jeg gjerne ha flere spenninger i bilen. Kanskje 400V likespenning haddet vært en fin tresifret spenning siden den er forholdsvis lett å konvertere til 230V veksel og siden 400V kan være aktuelt for batteripakken i elbiler.

Lenke til kommentar

 

Nå om dagen er jo egentlig "sigarettenner" et misvisende uttrykk. Nå er den like standard som stikkontakten i veggen, og vi er jo alle glad for at den er standard i hele landet. 12V-pluggen er nå tilsvarende standard for 12V, både i bil, båt og annet.

Er fortsatt mulig å få sigarett-tennere i bilen, men nå kaller de det gjerne "røykepakke" og tar en tusenlapp for det som ekstrautstyr ...

 

Sånn for øvrig jobber mange bilprodusenter nå med å gå vekk fra 12V-kontakten. De vil fase inn en 48V-kontakt i stedet. Det er teknologisk enklere og har en del fordeler, visstnok. Jeg kjenner ikke alle detaljene bak det. I samme rennet håper jeg egentlig den kontakt-designen vi har i biler i dag byttes ut, ettersom den ikke er særlig praktisk. Svær, klumpete og slarkete. Huff.

 

 

Teknisk enklere kan vel neppe være noe tungveiende argument? Batterispenningen er allerede 12 VDC, og DC-DC-transformering er ganske trivielt med dagens teknologi uansett.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

hvorfor 48v , systemet i en bil operer jo ut fra 12v med unntak av større kjøretøy

Så har man alt handsfree utstyret som er tilpasset dagens standarder

Likespenning er veldig billig og energieffektivt å konvertere til andre likespenninger, så de må gjerne tilby flere ulike likespenninger i bil fremover. Gjerne 12, 48 og noe tresifret eller bare 12 + noe tresifret.

 

Høy spenning har den fordelen at det kan frakte mye effekt (watt) over tynne ledninger, uten noe særlig spenningstap og det er ikke spesielt vanskelig å isolere noen hundre volt heller. På den andre siden er det mye småtterier som ikke trenger noe særlig effekt og det er unødvendig å koble mange hundre volt på. Derfor vil jeg gjerne ha flere spenninger i bilen. Kanskje 400V likespenning haddet vært en fin tresifret spenning siden den er forholdsvis lett å konvertere til 230V veksel og siden 400V kan være aktuelt for batteripakken i elbiler.

 

Hva er det du tenker å bruke 400 V til ?

Det er ikke noe som bruker det , selv til konverteringer

Kanskje får man mindre tap men det bli et ekstra ledd når man skal tenke tilkobling av utstyr.

 

Det man drar bak en bil må uansett få signaler til lysene fra bilen

 

Hvis du tenker arbeidslys så er det bedre å bruke LED lys og da trenger man ikke så høy spenning .

 

Elektronikken i dag operer jo med 5,3 og 12 volt både negativt og positiv

Da er det jo bare tenningsystemet og elmotorer som trenge høyspenning

og da blir 400 v lit lite

Lenke til kommentar

Jeg har ikke noe superfasit på hvilke spenninger en bil bør ha, men jeg synes for eksempel disse er praktiske:

12V likespenning for bakoverkompatibilitet med veldig mye utstyr. Både ting man typisk finner i nybiler og ettermonteringsutstyr.

3V likespenning brukes nesten ikke i det hele tatt i dag i elektronisk utstyr. Det er bare en "bærespenning" a la 12V som må omformes før bruk. Finelektronikk, belysning osv bruker egentlig noe rundt 1-1,5V. Dette konverteres som regel ned fra 12V og ikke fra 3V. (Det har igjen sine grunner)

Det samme gjelder 5V likespenning, men det er mye mer utstyr som bruker det som bærespenning grunnet USB. Vi kan godt legge til 5V i form av USB i utvalget en bil bør ha.

48V likespenning er også en "bærespenning" som ganske mye utstyr bruker. Dette er rett under 50V som er en forskriftsmessig grense. Over 50V stilles det mye strengere krav til både utstyr og den som skifter og monterer utstyr. Mulig den er overflødig siden det meste 48V utstyr finnes i 12V utgaver også.

400V likespenning er vel noe i nærheten av de spenningene som brukes på batteripakker i Elbiler. Derfor er det naturlig at høyeffektutstyr bruker nettopp råspenningen fra batteripakken, 400V, i stedet for å ha konverterende mellomledd. I tillegg er 400V likespenning den spenningen spenningsomformere bruker som internt mellomledd når de skal konvertere fra en hvilken som helst likespenning til 230V vekselspenning. Det gjør at man slipper et mellomledd her også. Det gjør elsystemet billigere og har mindre feilkilder enn å bruke en annen likespenning til effektkrevende ting og vekselretting.

 

Som vekselspenning er 230V det eneste fornuftige i Norge i hvert fall. Vekselretter er forsåvidt en typisk ekstrautstyrsdings så det trenger ikke følge med bilen.

Kort oppsummert: Likespenninger på i hvert fall 12 og 400V. Muligens også 5 og 48V. Vekselspenning på 230V. Det er ingen fasit, men jeg tror det kan være fornuftige valg.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

I anledning dagens DDos-ing:

 

Hvor mange kompiser må jeg alliere meg med for å kunne lage et DDos-angrep, der hver enkelt trykker F5 en gang i sekundet (for å være helt sikker på at nettleseren klarer å sende forespørsel)?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...