Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Kva er/var eigentlig hensikta med sigarettenner i bilane?

 

Når ein fyrst må ned i lommene etter sigaretter så er det vell like enkelt å finne fram lighteren også?

Og sidan lighteren er einhandsbetjent så må det vell være både enklare og tryggare å fyre opp med eit redskap som ein er vandt med i staden for sigarettennafen?

 

Datere den rett og slett seg frå så lang tid tilbake at det berre fantes lightere som ikkje sløkte seg sjølv slik at det var tryggare å miste ein gloheit gjennstand i fanget konta å misye ein brennande gjenstand?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja det må nødvendigvis det, det er også vanlig at dei som er i faresona for infark tar blodtynnande medisiner som eit forebyggande tiltak.

 

Alkohol har også vist seg å være svært viktig når det gjeld overlevelsessjangse ved ulykker. Typisk eksempel er at fyllekjøyraren er den einaste overlevande etter ei bilulykke.

Lenke til kommentar

 

Alkohol har også vist seg å være svært viktig når det gjeld overlevelsessjangse ved ulykker. Typisk eksempel er at fyllekjøyraren er den einaste overlevande etter ei bilulykke.

 

Dette er interessant. Hva er i så fall grunnen til det? Jeg ville trodd at blant de vanligste dødsårsakene ved bilulykker er indre eller ytre blødninger, og dermed at en av de viktigste faktorene for overlevelsessjanse ved bilulykker er koagulasjonen, som jo blir svekket ved alkoholinntak.

Lenke til kommentar

Datere den rett og slett seg frå så lang tid tilbake at det berre fantes lightere som ikkje sløkte seg sjølv slik at det var tryggare å miste ein gloheit gjennstand i fanget konta å misye ein brennande gjenstand?

 

Når eg var liten så hadde man ikkje engangslightere som idag. Da brukte de fleste fyrstikker til å tenne på røyken, og tenneren i bilen var mye enklere enn det.

 

Den gang var det mange som ikkje tok seg bryet med å slukke fyrstikken, de la den tilbake i esken med fyr i, motsatt vei av de ubrukte stikkene. Dersom det ble gjort riktig så sluknet stikken pga surstoffmangel inni esken. Ble det gjort feil blaffet alle stikkene i esken opp. Eg har sjølv sett det skje to ganger, med svidde baller som resultat :green:

Endret av Dragavon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Alkohol har også vist seg å være svært viktig når det gjeld overlevelsessjangse ved ulykker. Typisk eksempel er at fyllekjøyraren er den einaste overlevande etter ei bilulykke.

Dette er interessant. Hva er i så fall grunnen til det? Jeg ville trodd at blant de vanligste dødsårsakene ved bilulykker er indre eller ytre blødninger, og dermed at en av de viktigste faktorene for overlevelsessjanse ved bilulykker er koagulasjonen, som jo blir svekket ved alkoholinntak.

Kjenner ikkje til årsaken, men det har blant anna med at fulle folk er meir avslappa og skader seg mindre.

Lenke til kommentar

Har vell blitt meir og meir usb ja, men heilt fram til i dag har det av ein eller anna grunn våre vanlig med sigarettenner i alle bilar.

 

Jeg tipper at produsenten ikke så noe poeng å endre på det når det eksisterer utstyr man koblet til den kontakten

Nå er jeg usikker på om en USB kontakten i bilen kan gi like mye strøm som sigarettuttaket selv om det ikke burde være noen forskjell

Lenke til kommentar

Det lages nye USB-standarder hele tiden, med forskjellig ladestrøm.

Min Nokia - Micro USB lader har kun 500 mA.

Andre ladere gir 2.1 A.

Derfor ønsker jeg ikke å lade fra innebygde USB-porter.

Noen av de nyeste mobilene har USB3. Utstyr som bare er ett år gammelt leverer ikke nok til å lade hurtig.

 

Nei, bilen skal ha standardisert 12V uttak, så kan jeg bytte lader når jeg vil.

Lenke til kommentar

Hva er den lille snutten som gjerne spilles når noen dør eller annet veldig trist på tv/film? For å prøve å sette ord på den:

Dam dam di dam dam, di dam di dam di dam. Spilles som regel bare de 11 tonene, eventuelt gjentatt i en høyere skala, på piano.

Lenke til kommentar

Har vell blitt meir og meir usb ja, men heilt fram til i dag har det av ein eller anna grunn våre vanlig med sigarettenner i alle bilar.

Fordi de uansett måtte ha 12v uttak, så hvorfor ikke beholde sigarettenneren? Selv om jeg har sett "sigarettenneruttak" med bare et lokk istedenfor sigarettenner.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja det må nødvendigvis det, det er også vanlig at dei som er i faresona for infark tar blodtynnande medisiner som eit forebyggande tiltak.

 

Alkohol har også vist seg å være svært viktig når det gjeld overlevelsessjangse ved ulykker. Typisk eksempel er at fyllekjøyraren er den einaste overlevande etter ei bilulykke.

 

Har det vist seg? Eller er det en gammel historie bare? Har hørt det samme, men finnes det data som underbygger det?

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Ja det må nødvendigvis det, det er også vanlig at dei som er i faresona for infark tar blodtynnande medisiner som eit forebyggande tiltak.

 

Alkohol har også vist seg å være svært viktig når det gjeld overlevelsessjangse ved ulykker. Typisk eksempel er at fyllekjøyraren er den einaste overlevande etter ei bilulykke.

Har det vist seg? Eller er det en gammel historie bare? Har hørt det samme, men finnes det data som underbygger det?

 

AtW

Høres veldig merkelig ut. Eneste årsakssammenheng jeg kan se må være av samme grunn som småbarn og bevisstløse overlever større fall, altså at de er fullstendig avslappet i kroppen ved impact.
Lenke til kommentar

 

 

Ja det må nødvendigvis det, det er også vanlig at dei som er i faresona for infark tar blodtynnande medisiner som eit forebyggande tiltak.

 

Alkohol har også vist seg å være svært viktig når det gjeld overlevelsessjangse ved ulykker. Typisk eksempel er at fyllekjøyraren er den einaste overlevande etter ei bilulykke.

Har det vist seg? Eller er det en gammel historie bare? Har hørt det samme, men finnes det data som underbygger det?

 

AtW

Høres veldig merkelig ut. Eneste årsakssammenheng jeg kan se må være av samme grunn som småbarn og bevisstløse overlever større fall, altså at de er fullstendig avslappet i kroppen ved impact.

 

 

Overlever bevisstløse større fall da?

 

AtW

Lenke til kommentar

Har vell blitt meir og meir usb ja, men heilt fram til i dag har det av ein eller anna grunn våre vanlig med sigarettenner i alle bilar.

Nå om dagen er jo egentlig "sigarettenner" et misvisende uttrykk. Nå er den like standard som stikkontakten i veggen, og vi er jo alle glad for at den er standard i hele landet. 12V-pluggen er nå tilsvarende standard for 12V, både i bil, båt og annet.
Lenke til kommentar

 

 

Hva er den lille snutten som gjerne spilles når noen dør eller annet veldig trist på tv/film? For å prøve å sette ord på den:

Dam dam di dam dam, di dam di dam di dam. Spilles som regel bare de 11 tonene, eventuelt gjentatt i en høyere skala, på piano.

http://www.youtube.com/watch?v=Hgw_RD_1_5I

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Piano_Sonata_No._2_%28Chopin%29

Du er en knupp! ?
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Ja det må nødvendigvis det, det er også vanlig at dei som er i faresona for infark tar blodtynnande medisiner som eit forebyggande tiltak.

 

Alkohol har også vist seg å være svært viktig når det gjeld overlevelsessjangse ved ulykker. Typisk eksempel er at fyllekjøyraren er den einaste overlevande etter ei bilulykke.

Har det vist seg? Eller er det en gammel historie bare? Har hørt det samme, men finnes det data som underbygger det?

 

AtW

Høres veldig merkelig ut. Eneste årsakssammenheng jeg kan se må være av samme grunn som småbarn og bevisstløse overlever større fall, altså at de er fullstendig avslappet i kroppen ved impact.

Overlever bevisstløse større fall da?

 

AtW

Større sjans for å overleve enn en som er våken og redd/instinktiv hvertfall:

Relax your body. If your knees and elbows are locked and your muscles are rigid, the impact of the fall will do more harm to your vital organs. Don't hold yourself stiff. Do your best to relax your body so that when you hit the ground your body is more easily able to take the impact.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...