Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Mennesket er en utrolig kompleks skapning, som kan utrette fantastiske ting.

 

Men noen av oss presterer å plukke opp etter hunden, og la hundeposen ligge igjen på fortauet.

 

Har det vært forsket på atferden til slike folk?

 

Hvorfor pakke inn puddingen, om man ikke skal kaste den? Da råtner den jo ikke.

 

Jeg har tre teorier :

 

1. De hadde tenkt å kaste posen, men etter å ha båret den et stykke gav de opp å finne søppelkasse.

 

2. De tror de gjør det lettere for renholdsvesenet å rydde opp ved å pakke den inn.

 

3. De går og nynner på trololo-sangen.

er det ingen som bruker slike lenger ?:

http://www.google.no/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&docid=Mqfx0jfk-OgNeM&tbnid=7_GrvLcx1CkmVM:&ved=0CAUQjRw&url=http%3A%2F%2Fanimail.no%2Fbajspasar-biodog-15-st.html&ei=Qr6yU9rLHYe9ygPD_YGYAg&bvm=bv.69837884,d.bGQ&psig=AFQjCNEQLOuUcypF2rLPf-jlPudJk4OkzQ&ust=1404309416303742

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

3. Noen ser dem, da plukker de opp bæsjen. Når de er ute av syne, kaster de den igjen.

Btw, dette er jeg helt sikker på, for den var en fyr som innrømte i avisa at han gjorde dette. No shit. Eller rettere sagt, shit.

 

Når jeg var ute å gikk nettopp så kom jeg forbi en hundebæsj midt i stien. 50 meter senere lå det en plastpose i grøfta. På vei tilbake, 50 meter i andre retning lå det også en plastpose i grøfta.

 

Helt sikkert samme hunden, og samme mannen.

Endret av Tåkelur
Lenke til kommentar

Ekvator:

Det var under en fotball VM kamp forleden jeg lærte noe nytt. Og det var altså at ved Ekvator, der den kampen ble spilt, går sola ned kl 18 på denne tid av året. Stusset på at det var mørkt så tidlig midt på sommeren der, som jeg regnet som syden.

 

Men da er vel ikke Ekvator akkurat syden likevel da? Leste og skjønte noe men ikke alt.

 

Og det jeg lurer på er, om det er sånn der at det er hverken sommer eller vinter, er det alltid likt? Og er det mørkt tidlig alltid? Og er det bare to dager i året det er anderledes ( virket som to dager; Vårjevndøgn og høstjevndøgn står sola opp kl 12, mens alle andre dager kl 6? Nei det må vel være en misforståelse :blush: ?)

 

Men er det altså varmt og ca sommer likt hele året der? Må jo være litt trist at sola går ned så tidlig da. Men kanskje Ekvator er fint sted å være?

Lenke til kommentar

Ekvator:

Det var under en fotball VM kamp forleden jeg lærte noe nytt. Og det var altså at ved Ekvator, der den kampen ble spilt, går sola ned kl 18 på denne tid av året. Stusset på at det var mørkt så tidlig midt på sommeren der, som jeg regnet som syden.

 

Men da er vel ikke Ekvator akkurat syden likevel da? Leste og skjønte noe men ikke alt.

 

Og det jeg lurer på er, om det er sånn der at det er hverken sommer eller vinter, er det alltid likt? Og er det mørkt tidlig alltid? Og er det bare to dager i året det er anderledes ( virket som to dager; Vårjevndøgn og høstjevndøgn står sola opp kl 12, mens alle andre dager kl 6? Nei det må vel være en misforståelse :blush: ?)

 

Men er det altså varmt og ca sommer likt hele året der? Må jo være litt trist at sola går ned så tidlig da. Men kanskje Ekvator er fint sted å være?

 

På ekvator er det sommer og jevn temperatur hele året. Temperaturen varierer heller ikke så mye. Ta Singapore som et eksempel. Der er det kun 16,6 grader forskjell på laveste og høyeste temperatur som er målt noensinne. Det blir heller ikke ekstremt varmt. Høyeste temperatur målt i Singapore er 36, som bare er 0,4 over varmerekorden til Norge, og to grader under varmerekorden til Sverige.

 

Som Skurupu påpekte er også lengden på døgnet stabil året rundt, med 12 timer dag og 12 timer natt, men en annen stor forskjell fra her hjemme er at skumringen varer mye kortere. Fra sola går ned tar det omtrent en halvtime før det blir mørkt, mens i Norge kan det ta opptil to timer, avhengig av hvor du bor.

 

Ekvator er nok et fint sted å være på ferie, men jeg ville aldri ha bodd der. Dessuten ligger det mye lenger sør enn "syden" :tease:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Fra sola går ned tar det omtrent en halvtime før det blir mørkt, mens i Norge kan det ta opptil to timer, avhengig av hvor du bor.

 

HmH, artig. Tror kanskje jeg hadde likt meg der. Men er det alltid på samme tid sola står opp og går ned, altså rundt 6 og 18 hele året?

Eller varierer de tidspunktene noe særlig?

Lenke til kommentar

 

 

Fra sola går ned tar det omtrent en halvtime før det blir mørkt, mens i Norge kan det ta opptil to timer, avhengig av hvor du bor.

 

HmH, artig. Tror kanskje jeg hadde likt meg der. Men er det alltid på samme tid sola står opp og går ned, altså rundt 6 og 18 hele året?

Eller varierer de tidspunktene noe særlig?

 

 

Tidspunktene for soloppgang og solnedgang kan variere med omtrent en halvtime i løpet av et år, men det er alltid rundt 6 og 18.

Lenke til kommentar

Jeg lurer på en ting.

 

Hvorfor er det så mange som tror at deres definisjoner har noe som helst å si? Hvorfor tror folk at de har rett til å definere hva som er krydder eller ikke? Hvorfor tror folk at deres mangel på smaksløker har noe som helst med teknologi og vitenskap å gjøre?

 

Det minner meg på en annen ting jeg har lurt på lenge. Hvorfor er det slik at mange velger å komme med veldig svake utsagn sånn at de kan gjemme seg bak det senere? Er det slik at hvis jeg bruker ord som "nesten" ofte så kan jeg si hva jeg vil?

 

Kanskje ikke veldig snedige spørsmål, men pytt pytt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Går det an å ha "litt" eller "mye" downs syndrom?

Jeg har sett folk med downs som er såvidt jeg kan observere helt oppegående, og jeg har sett folk med downs som trenger tilnærmet konstant hjelp og knapt enser hva som skjer rundt seg.

 

Har sistnevnte tilfeller noe i tillegg til downs syndrom, eller kan syndromet utarte seg så forskjellig fra person til person?

Lenke til kommentar

Går det an å ha "litt" eller "mye" downs syndrom?

Jeg har sett folk med downs som er såvidt jeg kan observere helt oppegående, og jeg har sett folk med downs som trenger tilnærmet konstant hjelp og knapt enser hva som skjer rundt seg.

 

Har sistnevnte tilfeller noe i tillegg til downs syndrom, eller kan syndromet utarte seg så forskjellig fra person til person?

 

http://mobil.aftenposten.no/nyheter/iriks/Har-Downs-syndrom---tok-lappen-likevel-6472123.html

 

Denne unge mannen har downs, men fungerer godt nok til å få førerkort.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Går det an å ha "litt" eller "mye" downs syndrom?

 

Downs syndrom er noe du enten har eller ikke har. Men det finnes varianter der ikke alle celler har et ekstra kromosom 21. Det kalles mosaikk, og dermed vil påvirkningen av det ekstra genmaterialet blir svakere. Evt. kan deler av kromosom 21 feste seg til et annet kromosom, såkalt translokasjon.

 

Så er det med folk med Downs som med "normale" mennesker: Noen er smartere enn andre. De har en vesentlig lavere IQ i snitt, men også der er det forskjell på Einstein og andre...

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Det er en teknisk/kjemisk bakgrunn for forklaringen, men den er ikke så enkel som de forklarer den der.

 

Enkelt forklart er det bare helt rene stoffer som har bestemte frysepunkt. Blandinger som vann og etanol har et temperaturområde med kjemisk likevekt mellom fast og flytende fase. Tar vi for eksempel utgangspunkt i vin med ca 12% etanol så begynner frysingen ved rundt -5 grader (de første iskrystallene i vinen) og fullføres først ved -114 grader (siste lomme med væske fryser). Stopper man nedkjølingen et sted i mellom så forblir miksen mellom fast og flytende slik den var helt til temperaturen endres igjen. Det er også sånn at det første som fryser er nesten rent vann, mens de siste dråpene som fryser er ca 93% etanol. Men, det er ikke som filmens forklaring at etanolen blir liggende på toppen. Det blir omtrent som slush-is. Det er mulig å helle ut noe av den gjenværende etanolen hvis man presser slushen som en våt snøkule og samler opp dråpene, men man får ikke ut alt.

 

Det vil også si at man kan "destillere" ved hjelp av spesialbygde fryseapparater. Metoden er ikke kostnadseffektiv sammenlignet med vanlig destillering og er derfor lite brukt. Teknikken brukes riktignok i en del andre industrielle sammenhenger med andre stoffer. Blant annet til rensing av silisium til bruk i prosessorer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor er ikke høyvann-lavvann "kurven" mer sinusoidial enn den er?

 

Når jeg ser her, er den nesten lineær mellom topppunkt og bunnpunkt!

 

Den ser mye mer "sinusaktig" ut når jeg søker på andre steder...

 

http://sehavniva.no/sted/Nordland/Bod%C3%B8/Bod%C3%B8~9000003/tidevann.html

http://sehavniva.no/sted/M%C3%B8re%20og%20Romsdal/%C3%85lesund/%C3%85lesund~9000023/tidevann.html

 

Det må være noen "rare" lokale forhold? Det logiske er at den skal være omtrent sinusformet... Hvis det er et trangt sund eller noe som hindrer vannet vil det påvirke kurven...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...