Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Hva er det som gjør de skandinaviske landene så utrolig stabile? Vi figurerer stadig på toppen av lister av typen hdi og "mest stabile land" (http://www.nrk.no/verden/dette-er-verdens-_skjoreste_-land-1.11805296)

 

Kan historien peke på noen essensielle faktorer som har ført til denne situasjonen?

 

I skandinavia har vi sidan vikingtida hatt eit rettsvesen som var både lovgivande og dømmande, og som fungerte uavhengig av kongen. I enkeltre andre land kom ein langt ut i middelalderen før dei fikk på plass eit likannde system.

Når vi fekk grunnlova i 1814 så var den bygd på prinsippa som låg bak den franske revulosjonen, altså at makta skulle fordelast slik at vi hadde eit lovgivande organ, eit utøvende organ og ei dømmande organ.

 

Så eg trur nok mykje er basert på at vi historisk sett alltid har hatt brukbar rettssikkerheit for vanlige borgere. Ein anna ting som nok har hatt betydning er at vi i Norge har vært såpass få innbyggere at kvart inivid har vært ein ressurs for nasjonen, så den som har leda landet har alltid måtte ha innbyggerane i fokus. Med berre nokre få unntak så har vi i skandinavia ikkje hatt maktmisbruk som har ført til opprør og ustabilitet. Dette har også ført til at vi i skandinavia har stor tiltru til våre myndigheiter. Så medan franksmennene springer ut i gata og tenner på bilar og butikkar når dei er uenige i noke så har vi i Norge og skandinavia større tolmodigheit med at myndigheitene skal rydde opp.

 

 

Det kan også legges til at selv i enevoldstiden, da Kongen var allmektig etter Gud (i egne øyne), så førte myndighetene i København et effektivt oppsyn med sine norske embedsmenn. Brev til Kongens ministerier ble fulgt opp, og embedsmenn ble irettesatt hvis de gikk for langt. Norske bønder var flittige brevskrivere både til amtmann og minister.

 

Fogden og futen har aldri vært populære (antagelig ikke i noe land), men norske skatteoppkrevere har slitt med færre problemer i historiens løp enn eksempelvis britiske/franske.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hva er det som gjør de skandinaviske landene så utrolig stabile? Vi figurerer stadig på toppen av lister av typen hdi og "mest stabile land" (http://www.nrk.no/verden/dette-er-verdens-_skjoreste_-land-1.11805296)

 

Kan historien peke på noen essensielle faktorer som har ført til denne situasjonen?

 

I skandinavia har vi sidan vikingtida hatt eit rettsvesen som var både lovgivande og dømmande, og som fungerte uavhengig av kongen. I enkeltre andre land kom ein langt ut i middelalderen før dei fikk på plass eit likannde system.

Når vi fekk grunnlova i 1814 så var den bygd på prinsippa som låg bak den franske revulosjonen, altså at makta skulle fordelast slik at vi hadde eit lovgivande organ, eit utøvende organ og ei dømmande organ.

 

Så eg trur nok mykje er basert på at vi historisk sett alltid har hatt brukbar rettssikkerheit for vanlige borgere. Ein anna ting som nok har hatt betydning er at vi i Norge har vært såpass få innbyggere at kvart inivid har vært ein ressurs for nasjonen, så den som har leda landet har alltid måtte ha innbyggerane i fokus. Med berre nokre få unntak så har vi i skandinavia ikkje hatt maktmisbruk som har ført til opprør og ustabilitet. Dette har også ført til at vi i skandinavia har stor tiltru til våre myndigheiter. Så medan franksmennene springer ut i gata og tenner på bilar og butikkar når dei er uenige i noke så har vi i Norge og skandinavia større tolmodigheit med at myndigheitene skal rydde opp.

 

I dag er nok også økonomien ein viktig del av stabiliteten i skandinavia, vi har vært flinke til å forvalte ressursane på ein slik måte at "alle" får det dei treng. Så lenge det ikkje er noken grupper i samfunnet som får mindre enn dei andre så har vi sluppet sosial uro. Om det ligg noke historisk bak den skandinaviske nøkternheita som gjer at vi alltid har litt penger i bakkant veit eg ikkje.

 

 

Nå finnes da vinterlig grupper i det norske samfunnet som ikke får de de har krav på .

at det ikke er så mye bråk på grunn av det har nok med at vi er et tålmodig folkeslag

 

Eller så har jo rettsvesenet tatt seg av det meste når det blir konflikter

 

men vi har også en litt annerledes måte å protestere på en i andre deler av verden sel om vi av og til forsøker å kopiere dem ( f,eks bøndene som protesterer )

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Eg antar du sikter til samane Elgen?

 

Samane har utan tvil vært dårlig behandla opp gjennom historia i dei skandinaviske landa, men fordi landområda som var aktuelle var så store så har det ikkje vært dei heilt store konfliktene rundt bruk av landområda, det har vært nok plass til alle.

Men på 1800 tallet så blei samane tvunget til å bli norske (det var også på same tid vi fekk Kautokeinoopprøret), men samane hadde ikkje så mykje å stille opp med og dei fleste valgte å akseptere norskopplæringa mot at dei fikk fortsette å leve omtrent som før etter at dei var ferdige på skulen.

Lenke til kommentar

Når vi ser på utendørs sportsarrangementer på TV i regnvær er det "alltid" regndråper på objektivene på kameraene som gir flekker i bildet. Korfor bruker de ikkje bare deksel over objektivene så de ikkje får regn på?

Jeg kan ikke noe om filming. Men hvis de setter et svart deksel over får de ikke noe bilde. Setter de et gjennomsiktig deksel over kommer det dråper på dekselet og så er man like langt.
Lenke til kommentar

 

Når vi ser på utendørs sportsarrangementer på TV i regnvær er det "alltid" regndråper på objektivene på kameraene som gir flekker i bildet. Korfor bruker de ikkje bare deksel over objektivene så de ikkje får regn på?

Jeg kan ikke noe om filming. Men hvis de setter et svart deksel over får de ikke noe bilde. Setter de et gjennomsiktig deksel over kommer det dråper på dekselet og så er man like langt.

 

 

Du misforstår jo fullstendig. Eg snakker ikkje om deksel forran , men over, ett slags tak så regndråpene ikkje treffer linsa.

Lenke til kommentar

 

 

Når vi ser på utendørs sportsarrangementer på TV i regnvær er det "alltid" regndråper på objektivene på kameraene som gir flekker i bildet. Korfor bruker de ikkje bare deksel over objektivene så de ikkje får regn på?

Jeg kan ikke noe om filming. Men hvis de setter et svart deksel over får de ikke noe bilde. Setter de et gjennomsiktig deksel over kommer det dråper på dekselet og så er man like langt.

 

Du misforstår jo fullstendig. Eg snakker ikkje om deksel forran , men over, ett slags tak så regndråpene ikkje treffer linsa.

 

Det mener jeg faktisk at jeg har sett at de har gjort noen ganger, men det ble likevel vann på bildet. Det er begrenset hvor stort det kan være uten at det kommer i bildet.
Lenke til kommentar

Eg antar du sikter til samane Elgen?

 

Samane har utan tvil vært dårlig behandla opp gjennom historia i dei skandinaviske landa, men fordi landområda som var aktuelle var så store så har det ikkje vært dei heilt store konfliktene rundt bruk av landområda, det har vært nok plass til alle.

Men på 1800 tallet så blei samane tvunget til å bli norske (det var også på same tid vi fekk Kautokeinoopprøret), men samane hadde ikkje så mykje å stille opp med og dei fleste valgte å akseptere norskopplæringa mot at dei fikk fortsette å leve omtrent som før etter at dei var ferdige på skulen.

 

Nå var det ikke samene jeg tenkte på her , men takk for at du minner meg på dem

Dem jeg tenkte på var dem som av flere årsaker sliter i samfunnet

Ikke alle blir behandlet rettferdig

 

Poenget er at mange av dem har dårlig økonomi , samtidig som kostnaden for livsoppholdet stadig øker

Så har man også dem som blir overkjør av bestemaser fra samfunnet

 

og så har man alle uheldige konsekvensen som for 3djepart fordi bestemte myndighet roter det til

her dreier det seg mest om transport av syke som ikke kommer når den skal slik at en kommer fro seint til behandling eller man må finne nødløsninger

Andre ganger har pasienter ikke fått overnatte på sykehuset til tross for at de skal til behandling dagen etter når de bor langt unna

 

og noen ganger har pasienten fått for sen elle ikke fått beskjed i det hele tatt beskjed at behandlingen er kansellert slik at de måter opp og må gjøre vendereis

Lenke til kommentar

Mennesket er en utrolig kompleks skapning, som kan utrette fantastiske ting.

 

Men noen av oss presterer å plukke opp etter hunden, og la hundeposen ligge igjen på fortauet.

 

Har det vært forsket på atferden til slike folk?

 

Hvorfor pakke inn puddingen, om man ikke skal kaste den? Da råtner den jo ikke.

 

Jeg har tre teorier :

 

1. De hadde tenkt å kaste posen, men etter å ha båret den et stykke gav de opp å finne søppelkasse.

 

2. De tror de gjør det lettere for renholdsvesenet å rydde opp ved å pakke den inn.

 

3. De går og nynner på trololo-sangen.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Det er nok det samme folket som henger opp hundeposene i diverse busker og trær.

 

Eg er heilt overbevist om at det er teori #2 som er korrekt. Altså at dei trur at kommunen, staten eller kongen skal kome og plukke opp etter dei.

Dette er ein trend som ein ser meir og meir i samfunnet, det er ingen som løfter ein finger ein gong for å gjere noke sjølv, i staden overlaterer dei det til det offentlige å ordne opp.

 

Men det værste med desse hundeposane er at dersom dei ikkje hadde pakka inn dritten i plast så hadde ein del av hundedritten blitt skylt bort av regnet. Alternativt at dersom kommunen kommer for å rydde så kunne dei ha rydda litt effektivt med å spyle vekk driten i staden for å gå å plukke ein og ein pose som tar mykje lenger tid.

Lenke til kommentar

5. De skal på en lengre luftetur fra A til B og så hjem til A igjen. De vet at mange ikke ønsker de kjipe posene i sine søppeldunker og velger å heller kaste den hjemme. For å slippe å snu bare for å kaste posen og slippe å drasse posen med seg på hele turen så henger de den opp i den hensikt å ta den med seg etter turen, når de er på vei hjem. Og så glemmer de det, velger en annen vei og "glemmer" det eller noe sånt.

 

Posene burde ha selvdestrueringsmekanisme. En kraftig kinaputt som armeres av bæsj og eksploderer hvis eieren kommer mer enn 1,5 meter unna posen og som kun kan deaktiveres av å legge den i en søppelkasse.

 

Et fredligere alternativ er å innføre et sett med bøter:

 

- For å etterlate dritten

- For å ikke ha med seg poser med eierens navn og adresse påtrykt

- For å etterlate posen

 

Det bør også oppfordres til å levere adresserte poser i postkassa på oppgitt adresse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Henger man posen i et tre, så mener man å ta den med seg på tilbakeveien. Og ja, det hender man glemmer det. Kaster man den i buskene i veikanten, så har man tenkt å la den ligge. Det kan jeg ikke forklare.

 

Her jeg bor har velforeningen fått satt opp en diger dunk opp i et kryss i turveien. Enten du kommer fra ene eller andre kanten skal du som regel forbi der, og den er langt nok fra startpunktet til at hundene gjerne har gjort fra seg alt. Det er en effektiv løsning. Du kommer også forbi den på tilbakeveien om du har vært på langtur.

 

Selv har jeg vent meg til å gå og vifte med posen, så jeg tar den gjerne med hjem om jeg må.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

<snip>

Selv om vi har ett godt samfunn og det meste fungerer bra i Skandinavia, så er ting langt fra perfekt. Hvorfor vi ikke klarer å løse de problemene du nevner er ett godt spørsmål. Noe kan forklares med at det er mennesker som jobber i systemene og mennesker gjør feil. Annet er muligens ett problem med politikere som er mer opptatt av "det politiske spillet" enn å løse de faktiske problemene. Hva som er beste løsning på ett problem avhenger av hvem du spør, her i Norge i alle fall skal alt diskuteres opp i mente, og da tar ting tid. Så har vi de som missbruker systemet, og dermed gjør det vanskeligere for de som faktisk trenger hjelp og støtte. Osv osv.

 

Kan muligens kort oppsummeres slik: "Samfunnet er ikke perfekt fordi mennesker er involvert" ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...