Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva gjør at vaskemaskinene ikke rister i fillebiter? Finnes det noen mekanisme? Følere som unngår resonans el. ?

Hvis du putter store steiner i vaskemaskinen blir den ødelagt. den vil riste ihjæl...

Det beste er ikke å putte i ting som gjør at den rister i stykker

Lenke til kommentar

Hva gjør at vaskemaskinene ikke rister i fillebiter? Finnes det noen mekanisme? Følere som unngår resonans el. ?

En betongblokk og fjører gjør at ristingen er minimal. Fjerne enten betongen eller fjørene vil den riste i stykker,

 

Usikker på om det er sensorer på alle, men vaskemaskinen fordeler klærne jevnt utover når den sentrifugerer, sånn at det blir minst mulig vibrering. Men, putter du 1 stor stein inni der så går den nok i stykker ja Putter du flere vil den kunne overleve om steinene blir jevnt fordelt når den sentrifugerer

Lenke til kommentar

Hva gjør at vaskemaskinene ikke rister i fillebiter? Finnes det noen mekanisme? Følere som unngår resonans el. ?

 

Det viktigste er å unngå resonans, maskinen øker hastigheten i trinn for å fordele klærne jevnt før den sentrifugerer. Her er et eksempel på hva som skjer med en vaskemaskin i ekstrem ubalanse (bunnsteinen er fjernet):

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hva er greia med knapper i smekken istedenfor glidelås?

Umulig å lukke uten å åpne toppknappen og beltet når man har bikket ned på et par.

Tja, mja. Knapper har bedre levetid enn glidelås ihvertfall.En bukse med knapper er også mer fleksibel. Jeg synes det er greit å få plass til utstyret. :ph34r:

 

Jeg er ihvertfall glad for at vi slipper skamkapsler nå til dags.

 

320px-%D0%94%D0%BE%D1%81%D0%BF%D0%B5%D1%

Endret av Quote
Lenke til kommentar

Er det ingen som vet noe om det jeg spurte om ? :

 

Når man bruker karbon metoden er det slik at det skal væren en nøyaktig sammenheng mellom vekt/ volum og karbon ( jeg vet ikke om det er stråling eller gass som måles når det brennes ) ?

 

og ut fra hvor mye som er igjen så vet man alder ?

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Når man bruker karbon metoden er det slik at det skal væren en nøyaktig sammenheng mellom vekt/ volum og karbon ( jeg vet ikke om det er stråling eller gass som måles når det brennes ) ?

 

og ut fra hvor mye som er igjen så vet man alder ?

Det man måler er forholdet mellom 12C og 14C. 12C er den vanligste karbonisotopen og den er stabil. 14C er en radioaktiv isotop som dannes når nitrogen i atmosfæren blir truffet av kosmisk stråling. Mengden av 14C i atmosfæren er tilnærmet konstant1. Siden de fleste levende organismer2 er i tett nok kontakt med atmosfæren til at andelen 14C er den samme som i atmosfæren vet vi hva 14C-andelen var da organismen døde. Etter at den er død skjer det ikke lenger noen utveksling med atmosfæren, og det eneste som endrer 14C-andelen er radioaktive henfall. Siden vi kjenner halveringstiden til 14C (ca 5700 år) kan vi dermed ut fra forholdet mellom 12C og 14C finne ut hvor lenge det er siden organismen døde.

 

1Kjernefysiske sprengninger i atmosfæren forårsaker også omdanning av nitrogen til 14C, så det forkludrer karbondatering for organismer som har levd etter at atombomben ble oppfunnet.

 

2Det finnes bl.a. et kjent eksempel med noen elvemuslinger som ikke er i likevekt med atmosfæren, men har betydelig mindre andel 14C enn forventet selv om de er i live. Om man gjør en karbondatering av de uten å ta hensyn til det ser det ut til at de har vært død i tusenvis av år.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Finnes det noe slags form for film man kan legge på rutene hjemme som ikke blokkerer utsyn å reflekterer bort varmen. Av det jeg har sett til bil bruk, så har jeg kun funnet film som gjør vinduene mørkere å det vil jeg jo selfølgelig ikke ha.

 

Ja, siden det lyset som "inneholder" det meste av varmen (IR) ikke ligger innenfor det synlige spekteret er det mulig både i teori og praksis. Spørsmålet er om noe slikt allerede er utviklet, og det er det også :) Jeg vet det finnes tolags-vinduer hvor en slik film sitter mellom sjiktene og reflekterer varme.

 

vg-solavskjermende.jpg

 

 

Her er en for påklistring på utsiden:

 

http://www.epdwindowfilm.com/Page.aspx?content=Products.PrestigeSunControlFilm

Lenke til kommentar

Jeg tror kanskje 3M har solfilm som oppfyller kravene dine. Jeg vet et hotell i nærområdet mitt med en stor glassfasade måtte installere solfilm for å redusere drivhuseffekten på rommene. Da var et av kravene at det ikke skulle være merkbar toning fra innsiden. Dog vet jeg ikke eksakt hvilken film de valgte, bare at det var fra 3M.

 

http://solutions.3m.no/wps/portal/3M/no_NO/3MWindowFilm/WindowFilm/Products/Prestige/

Endret av Nedward
Lenke til kommentar

Hva er det som gjør de skandinaviske landene så utrolig stabile? Vi figurerer stadig på toppen av lister av typen hdi og "mest stabile land" (http://www.nrk.no/verden/dette-er-verdens-_skjoreste_-land-1.11805296)

 

Kan historien peke på noen essensielle faktorer som har ført til denne situasjonen?

 

I skandinavia har vi sidan vikingtida hatt eit rettsvesen som var både lovgivande og dømmande, og som fungerte uavhengig av kongen. I enkeltre andre land kom ein langt ut i middelalderen før dei fikk på plass eit likannde system.

Når vi fekk grunnlova i 1814 så var den bygd på prinsippa som låg bak den franske revulosjonen, altså at makta skulle fordelast slik at vi hadde eit lovgivande organ, eit utøvende organ og ei dømmande organ.

 

Så eg trur nok mykje er basert på at vi historisk sett alltid har hatt brukbar rettssikkerheit for vanlige borgere. Ein anna ting som nok har hatt betydning er at vi i Norge har vært såpass få innbyggere at kvart inivid har vært ein ressurs for nasjonen, så den som har leda landet har alltid måtte ha innbyggerane i fokus. Med berre nokre få unntak så har vi i skandinavia ikkje hatt maktmisbruk som har ført til opprør og ustabilitet. Dette har også ført til at vi i skandinavia har stor tiltru til våre myndigheiter. Så medan franksmennene springer ut i gata og tenner på bilar og butikkar når dei er uenige i noke så har vi i Norge og skandinavia større tolmodigheit med at myndigheitene skal rydde opp.

 

I dag er nok også økonomien ein viktig del av stabiliteten i skandinavia, vi har vært flinke til å forvalte ressursane på ein slik måte at "alle" får det dei treng. Så lenge det ikkje er noken grupper i samfunnet som får mindre enn dei andre så har vi sluppet sosial uro. Om det ligg noke historisk bak den skandinaviske nøkternheita som gjer at vi alltid har litt penger i bakkant veit eg ikkje.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...