Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er så vidt jeg vet så krana ikke skal dryppe rett etter du har skrudd den av. Det er ganske vanlig at alle kraner har sånn egentlig, bortsett fra de man kobler på slanger på, ettersom det ikke har noe å si da...

 

Er også får å få en mer samlet stråle såvidt jeg vet, og for å filtrere vannet for større partikler. Man burde egentlig skru de av en gang i blandt for å vaske de...

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Når jeg har bilnøkkelen på kropp trenger jeg ikke å trykke på lås-opp-knappen, men kan bare ta i handtaket så hele bilen låser seg opp. Regner med at dette ikke er NFC da det vil vel trolig kreve en del batteri i lengden, men hvordan fungerer dette da?

Lenke til kommentar

Når jeg har bilnøkkelen på kropp trenger jeg ikke å trykke på lås-opp-knappen, men kan bare ta i handtaket så hele bilen låser seg opp. Regner med at dette ikke er NFC da det vil vel trolig kreve en del batteri i lengden, men hvordan fungerer dette da?

På ford gjøres dette på to måter. På Focus er det en nærhetssensor som registrerer at du tar fingrene bak på håndtaket.

 

På Mondeo er det bevegelses sensorer i håndtakene som registrerer at man drar i håndtaket.

 

Det gjøres på mange forskjellige måter. Av ford sine måter er mondeoen helt klart den beste.

Lenke til kommentar

 

Når jeg har bilnøkkelen på kropp trenger jeg ikke å trykke på lås-opp-knappen, men kan bare ta i handtaket så hele bilen låser seg opp. Regner med at dette ikke er NFC da det vil vel trolig kreve en del batteri i lengden, men hvordan fungerer dette da?

På ford gjøres dette på to måter. På Focus er det en nærhetssensor som registrerer at du tar fingrene bak på håndtaket.

 

På Mondeo er det bevegelses sensorer i håndtakene som registrerer at man drar i håndtaket.

 

Det gjøres på mange forskjellige måter. Av ford sine måter er mondeoen helt klart den beste.

 

Men hvorfor fungerer den akkurat når jeg har med bilnøkkelen? Hva er det som bilnøkkelen sender ut av signal eller lignende som gjør at dette fungerer? Om bilnøkkelen kontinuerlig må lytte etter signal fra bil for å f.eks. kunne respondere med signal, vil dette kreve strøm (som bilnøkkelen sannsynligvis har svært lite av) så tenker det må vere en form for passiv enhet, men hva

Lenke til kommentar

De har ikke noe batteri i det hele tatt. (Noen har det, men ikke alle.) Bare en transponder som reagerer på det lavfrekvente signalet som sendes ut fra antennen i bilhåndtaket. Energien i signalet fra bilen er nok til å trigge den brøkdelen av et sekund som skal til for å sende koden tilbake. Forutsatt at nøkkelen er nær nok antennen, selvsagt.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Hvorfor er det en slik dyse på kranen i vasken på de fleste kjøkken så vannstrålen blir full av små bobler? På de andre kranene i huset er det jo som regel ikke slik.

 

Eg kan ikkje huske å ha sett det same, men dette er må være på grunn av ein av to ting.

Enten så er det snakk om ei av dei nyare kjøkkenkranene som har innebygd vannfilter som skal sørge for betre vannkvalitet på vatnet som blir benytta til matlaging og drikkevatn.

Eller så er det rett og slett ei sparedyse for å minimere vannbruket under oppvask og liknande, men i så tilfelle er det nesten alltid mulig å slå av sparefunksjonen slik at du ikkje blir ståande i mange minutt når du skal tappe opp 1 liter med vatn.

Lenke til kommentar

Fordi jevn (høy) kroppstemperatur gjør det enklere for en hel drøss med bio-kjemiske prosesser å fungere som de skal (spesielt at de skjer raskt nok) og en del enzymer vil rett og slett ikke fungere utenfor ett veldig smalt temperaturvindu. Vekselvarme dyr (som slanger, fisk og krypdyr) blir veldig trege når det blir kaldere og blir det kaldt nok må de gå i dvale og vente på våren, å overleve i områder med langvarige perioder med temperaturer særlig under 0oC ville være helt umulig for såpass store dyr som menneske.

 

Derfor er vekselvarme dyr stort sett å finne to steder: i vann, som holder relativt gjevn temperatur, og i varmere strøk hvor det er "lett" å regulere varmen vha å flytte seg mellom sola og skyggen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dersom alle som er koblet til en vannkilde hadde latt alle kraner i huset renne på fullt trykk i 24timer, hadde det blitt synlig i vannkilden? Regner med at det ligger en sikkerhet ved "uttaket" i kilden.

Det som skjer er nok flere ting:

1. Vannmagasinet tømmes fortere.

2. Alle får lavere trykk, fordi ledningsnettet ikke klarer å levere så mye vann.

3. Avhengig av systemet kan det være renseanlegget ikke klarer å levere nok vann.

 

Det jeg er mer nyskjerrig på er hva som vil skje med avløpssystemet når alle pøser vann ned i det samtidig...

Lenke til kommentar

 

Dersom alle som er koblet til en vannkilde hadde latt alle kraner i huset renne på fullt trykk i 24timer, hadde det blitt synlig i vannkilden? Regner med at det ligger en sikkerhet ved "uttaket" i kilden.

Det som skjer er nok flere ting:

1. Vannmagasinet tømmes fortere.

2. Alle får lavere trykk, fordi ledningsnettet ikke klarer å levere så mye vann.

3. Avhengig av systemet kan det være renseanlegget ikke klarer å levere nok vann.

 

Det jeg er mer nyskjerrig på er hva som vil skje med avløpssystemet når alle pøser vann ned i det samtidig...

 

 

Som oftest er slike ting dimensjonert for høy samtidig bruk, gjerne med brannslokking i tillegg, så jeg tror det hadde gått ganske bra. Mye avløp er jo også felles med overvann, og det er ihvertfall ikke mer som kommer ned i avløpet enn det er overvann på en skikkelig regnværsdag.

 

AtW

Lenke til kommentar

Som oftest er slike ting dimensjonert for høy samtidig bruk, gjerne med brannslokking i tillegg, så jeg tror det hadde gått ganske bra. Mye avløp er jo også felles med overvann, og det er ihvertfall ikke mer som kommer ned i avløpet enn det er overvann på en skikkelig regnværsdag.

 

AtW

Avløp skal ikke være felles med overvann? Og uansett, tenk deg en skikkelig regnfull dag (da renner det faktisk over flere steder) samt at alle tapper på maks.
Lenke til kommentar

Avløpet kan ta unna mykje meir enn vannettet kan levere. Dette fordi ein også skal ta unna overflate vatn.

Men dersom det både regner kraftig, og ein tapper frå alle tilgjengelige kraner så vil ein nok få oversvømmelse ganske raskt.

 

Særlig i byar der der et lagt asfalt og betong så bruker avløpssystemet å være godt dimensjonert, dette fordi alt regnvatnet som treff asfalt vil måtte bli ført ein eller anna plass. Når det regner på jord så vil bakken kunne absorbere ein stor del av vatnet. Vatnet som blir absorbert vil då fordampe seinare, eller renne unna etter at mesteparten av overflatevatnet er leda vekk.

 

 

Når det gjeld stor samtidig tapping så vil ein nok ikkje kunne sjå noke på vannkilda, men det kan være at renseanlegget og/eller vannmagasina får problemer med å produsere nok vatn til å opprettholde ledningstrykket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...