Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Det er poenget ditt eller mener du at det er poenget i kvantemekanikken?

Poenget i kvantemekanikken er veldefinert ut fra matematikken som ligger til bunn. Koblingen til metafysikken er mer diffus og åpen for fortolkning. Poenget MITT er at begge deler stiller spørsmål ved hva som skjer med noe vi ikke observerer.

 

 

Er ikke helt sikker på hva du ligger i metafysikk, men i henhold til min forståelse er jeg ikke sikker på om jeg ser noen særlig kobling. Kvantemekanikken beskriver det den beskriver og det er det.

 

Er helle rikke enig i din tolkning av tankeeksperimentet med katten. Det er bare en måte å forstå/tenke på kvantemekanikken sannsynlighets natur og at vi bare kan vite hvor sannsynlig en ting er før vi gjør målinger.

Lenke til kommentar

 

Er ikke helt sikker på hva du ligger i metafysikk, men i henhold til min forståelse er jeg ikke sikker på om jeg ser noen særlig kobling. Kvantemekanikken beskriver det den beskriver og det er det.

 

Er helle rikke enig i din tolkning av tankeeksperimentet med katten. Det er bare en måte å forstå/tenke på kvantemekanikken sannsynlighets natur og at vi bare kan vite hvor sannsynlig en ting er før vi gjør målinger.

 

Med metafysikk mener jeg den delen av filosofien som drøfter hva som eksisterer og hva det vil si å eksistere. Fortolkningen min av Schrödingers katt er såvidt jeg kan se standard Københavnfortolkning, men det er mulig at jeg har misforstått noe.

Lenke til kommentar

 

 

Er ikke helt sikker på hva du ligger i metafysikk, men i henhold til min forståelse er jeg ikke sikker på om jeg ser noen særlig kobling. Kvantemekanikken beskriver det den beskriver og det er det.

 

Er helle rikke enig i din tolkning av tankeeksperimentet med katten. Det er bare en måte å forstå/tenke på kvantemekanikken sannsynlighets natur og at vi bare kan vite hvor sannsynlig en ting er før vi gjør målinger.

 

Med metafysikk mener jeg den delen av filosofien som drøfter hva som eksisterer og hva det vil si å eksistere. Fortolkningen min av Schrödingers katt er såvidt jeg kan se standard Københavnfortolkning, men det er mulig at jeg har misforstått noe.

 

når man tolker ting på den måten hvem skal da bestemme hvilken til stand som gjelder for man kan bare ikke ha både og når tilstanden er motsetninger til hverandre.

 

på samme måte når man snakker om kvantemekanikk hvordan vet man hva som er den riktige tilstanden i øyeblikket når man kan ha alle tilstander lit tilfeldig ?

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Hvis det kommer bare en liten skydott foran sola, hvordan har det seg at det da begynner å blåse her nedpå bakken? :hmm:

Det kan være tilfeldig. Eller fordi skyggen gjør at temperaturen blir lavere. Temperaturforskjeller er det som skaper vind. Eller fordi det var vinden som blåste skyen så den kom foran sola.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har noen her en pålitelig kilde på hvor nøyaktig man kan teste hvor gammelt et menneske er, og hvordan man i så fall gjør det? Så vidt jeg har skjønt etter litt leting kan man sjekke utviklingen i skjelettvev for å finne riktig alder rimelig nøyaktig, men kun hos ganske unge mennesker. Finnes det noen test for folk over 20?

Lenke til kommentar

Det er riktig at man kan gjøre estimater basert på om visse benplater har forent sammen, men metoden er ikke spesielt nøyaktig og praktisk talt umulig å benytte på mennesker over ~30 år. Problemet med slike estimater er at de avhenger mye av feno- og genotypiske trekk, som kan være veldig individuelt, og kun tjener til å gi et bredt estimat. Ofte kun nok til å si noe om hvilket utviklingsstadie mennesket er i, men ingen alder. Det er analogt til hvordan man bruker observasjoner av eksempelvis tenner og oppsamling av ørevoksmasse i hvaler for å estimere dies alder; man vet ikke om en grønlandshval er 80 eller 100 år, den er bare "voksen".

Det ser dog ut som at nye løsninger kommer, i form av å studere vårt blod og DNA mer direkte.

 

Link: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0960982210012868

Endret av cuadro
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...