Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Jo gidd! Lenge siden vi har hatt en skikkelig elg-diskusjon her! Aldri lært så mye som jeg gjør da.

 

Elgen, du tar feil! Bring it on.

jeg sa nesten , ikke at det var kvantemekanikk.

 

Det er forskjell på å være noe og ligne på noe.

 

 

Er fremdeles feil. Det ligner ikke i det hele tatt.

Lenke til kommentar

 

 

Jo gidd! Lenge siden vi har hatt en skikkelig elg-diskusjon her! Aldri lært så mye som jeg gjør da.

 

Elgen, du tar feil! Bring it on.

jeg sa nesten , ikke at det var kvantemekanikk.

 

Det er forskjell på å være noe og ligne på noe.

 

 

Er fremdeles feil. Det ligner ikke i det hele tatt.

 

Nå er det nå slik at jeg har sett et svær likt eksempel for å nettopp beskrive kvantemekanikk

Der man opplever flere tilstander på samme tid .

 

lukker man øyne så er ikke koppen som stod på borde der lenger , men den dukker opp igjen når man.

opner dem .

Ligner ikke dette til forveksling på illusjonen beskrevet ideligere i tråden ?

Lenke til kommentar

Jeg så en artikkel her om nye togtider, per i dag bruker toget ca 5.20 fra trondheim til hamar, dette skulle eventuelt kortes ned til ca 3.45, men jeg mener å minnes at på slutten av 90-tallet tok denne turen kun litt i overkant av 4 timer. Er det hukommelsen som spiller meg ett puss? Prøvde å finne noen gamle rutetabeller på nett uten å lyktes.

 

Jeg tror kanskje det stemmer. Bergensbanen var nesten en time raskere på 70-tallet enn i dag, leste jeg et sted. Årsaken er visstnok todelt: 1. At Bergensbanen er ensporet mesteparten av veien, og med flere avganger pr. dag enn den gangen så blir det vanskeligere å finne møtepunkter. 2. En voldsom økning i lokaltrafikken i begge ender (Asker - Oslo, Voss - Bergen) gjør at de må kjøre i ruslefart på disse strekningene.

 

Kanskje forklaringen er den samme på Dovrebanen.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Det irriterer meg at vi i Norge som regel får de dårligste prisene på klær, når det er oppgitt priser i flere valutaer samtidig. For eksempel kan det være oppgitt:

 

SEK: 99,-

NOK: 99,-

DKK: 79,-

 

Har butikken lov til å nekte betaling i de valutaene og prisene som de annonserer med? Kan man forlange å betale 99 SEK i stedet for 99 NOK? Det er tross alt annonsert pris og de er vel forpliktet til å holde det de lover, selv om det ikke er såkalt tvungent betalingsmiddel i Norge. På samme måte kan man vel kreve å få betale med kundepoeng dersom butikken annonserer at man kan betale med slike kundepoeng? Jeg bare lurer på om jeg har oppdaget et smutthull for å bli kvitt litt irritasjon.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

DNB har nå innført muligheten (mulig den alltid har vært der, men er mye mer synlig og blir faktisk satt frem som førstevalget når eg logger inn) til å logge inn uten bruk av bank id. Dvs uten JAVA biten, man bruker fortsatt samme brikke men med en annen kode enn bank id koden.

 

Er det noen grunn for meg å ikke bruke denne?

 

Den er jo mye kjappere og enklere å ha med å gjøre.....

Lenke til kommentar

Har butikken lov til å nekte betaling i de valutaene og prisene som de annonserer med? Kan man forlange å betale 99 SEK i stedet for 99 NOK? Det er tross alt annonsert pris og de er vel forpliktet til å holde det de lover, selv om det ikke er såkalt tvungent betalingsmiddel i Norge. På samme måte kan man vel kreve å få betale med kundepoeng dersom butikken annonserer at man kan betale med slike kundepoeng? Jeg bare lurer på om jeg har oppdaget et smutthull for å bli kvitt litt irritasjon.

 

Spørsmålet er om dette skal regnes som flere eksklusive alternative tilbud (at hver valuta er et tilbud til personer i det landet som bruker den valutaen), eller om de er inklusive alternative tilbud (alle valutaene er tilbud til alle kunder). Jeg tror ikke en domstol ville kommet til at disse alternativene er inklusive, men det er mulig hvis man legger stor vekt på prisopplysningsforskriften.

 

Hovedregelen om valuta er at man har krav på å få betale i den valutaen som er avtalt, og hvis ingenting er avtalt har man krav på å få betale i valutaen som gjelder på betalingsstedet. Hvis man først har akseptert et tilbud om en vare for DKK 79,- vil man dermed ha krav på å få betale DKK 79,- for den. Dette forutsetter selvsagt at man har DKK 79,- å betale med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I min bank er det slik at hvis jeg betaler inn ekstra de siste få dagene før normal betaling vil den ekstra innbetalingen bli tolket som en del av den normale innbetalingen. Dermed er det bare den delen av beløpet som eventuelt er utover normal trekksum som blir ekstra innbetaling.

 

Jo, men dette i seg selv gjør jo ikke det ene eller andre mere økonomisk lønnsomt, sålenge de kontinuerlig forrenter alle pengene du skylder?

 

AtW

Lenke til kommentar

Krikkert: Norske kunder bør muligens skjønne at det er NOK-prisen som er gjeldende tilbud i Norge, men hvis man er danske i Norge og har DKK betalingskortet eller i mynt så er det ikke fult så intuitivt. Særlig hvis man kan få spørsmål i kortterminalen om man vil betale i DKK eller NOK. Står det for eksempel 79 DKK på lappen og 95 DKK på kortterminalen så er det sikkert en del som vil reagere på det. Bør man uavhengig av statsborgerskap/kontoland skjønne at prisene er ment for geografisk ulike markeder og ikke for ulike betalingsvalutaer? Og er de ment slik fra kjedens side? Kanskje de har en lapp med presisering av det nært kassa eller på nettsidene? Bør man kunne forvente at en daglig leder vet kjedens offisielle svar hvis en danske spør i en norsk butikk? Eller er det mer sannsynlig at de bare tar en avgjørelse på sparket?

Lenke til kommentar

 

I min bank er det slik at hvis jeg betaler inn ekstra de siste få dagene før normal betaling vil den ekstra innbetalingen bli tolket som en del av den normale innbetalingen. Dermed er det bare den delen av beløpet som eventuelt er utover normal trekksum som blir ekstra innbetaling.

 

Jo, men dette i seg selv gjør jo ikke det ene eller andre mere økonomisk lønnsomt, sålenge de kontinuerlig forrenter alle pengene du skylder?

 

AtW

 

Trygve: Jeg tror ikke bankene har lov ta seg betalt for rente på avdrag som allerede er betalt inn, selv om det bare er snakk om få dager før betalingsplanen krever det. Dvs. at hvis man betaler noen dager i forvegen så blir lånet beregnet på nytt ut fra det. Man vinner neppe mange kronene på det i "normale" scenario, men prinsipielt må det vel bli slik.

 

AtW: Bankene forrenter alle pengene man skylder, men de ulike alternativene representerer også ulik restgjeld på gitte tidspunkter og dermed ulik rentekostnad. Betaler man en uke for tidlig så får man en uke mindre rente på avdragsbeløpet. Restgjelda vil selvsagt ha like mye renter og det dominerer de totale rentekostnadene. De totale rentekostnadene synker altså ikke nevneverdig om man betaler terminbeløpet noen dager for tidlig.

Lenke til kommentar

Jo, men dette i seg selv gjør jo ikke det ene eller andre mere økonomisk lønnsomt, sålenge de kontinuerlig forrenter alle pengene du skylder?

 

Trygve: Jeg tror ikke bankene har lov ta seg betalt for rente på avdrag som allerede er betalt inn, selv om det bare er snakk om få dager før betalingsplanen krever det. Dvs. at hvis man betaler noen dager i forvegen så blir lånet beregnet på nytt ut fra det. Man vinner neppe mange kronene på det i "normale" scenario, men prinsipielt må det vel bli slik.

 

Beklager at poenget mitt ikke kom helt klart frem. Det jeg ville få frem var at hvis man gjør en ekstra innbetaling på "feil" tidspunkt kan bankens trekkrutiner gjøre at man ender opp å betale inn mindre ekstra enn planlagt.

Lenke til kommentar

 

Jo, men dette i seg selv gjør jo ikke det ene eller andre mere økonomisk lønnsomt, sålenge de kontinuerlig forrenter alle pengene du skylder?

 

Trygve: Jeg tror ikke bankene har lov ta seg betalt for rente på avdrag som allerede er betalt inn, selv om det bare er snakk om få dager før betalingsplanen krever det. Dvs. at hvis man betaler noen dager i forvegen så blir lånet beregnet på nytt ut fra det. Man vinner neppe mange kronene på det i "normale" scenario, men prinsipielt må det vel bli slik.

 

Beklager at poenget mitt ikke kom helt klart frem. Det jeg ville få frem var at hvis man gjør en ekstra innbetaling på "feil" tidspunkt kan bankens trekkrutiner gjøre at man ender opp å betale inn mindre ekstra enn planlagt.

 

 

Det kan jeg rett og slett ikke forstå, sålenge den totale summen du betaler er den samme, kan du skissere ett eksempel, feks der ditt normale trekk er 10 000, din ekstra innbetaling er 5000, og man feks har 100 000 i gjeld i starten av måneden?

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

I min bank er det slik at hvis jeg betaler inn ekstra de siste få dagene før normal betaling vil den ekstra innbetalingen bli tolket som en del av den normale innbetalingen. Dermed er det bare den delen av beløpet som eventuelt er utover normal trekksum som blir ekstra innbetaling.

 

Jo, men dette i seg selv gjør jo ikke det ene eller andre mere økonomisk lønnsomt, sålenge de kontinuerlig forrenter alle pengene du skylder?

 

AtW

 

Trygve: Jeg tror ikke bankene har lov ta seg betalt for rente på avdrag som allerede er betalt inn, selv om det bare er snakk om få dager før betalingsplanen krever det. Dvs. at hvis man betaler noen dager i forvegen så blir lånet beregnet på nytt ut fra det. Man vinner neppe mange kronene på det i "normale" scenario, men prinsipielt må det vel bli slik.

 

AtW: Bankene forrenter alle pengene man skylder, men de ulike alternativene representerer også ulik restgjeld på gitte tidspunkter og dermed ulik rentekostnad. Betaler man en uke for tidlig så får man en uke mindre rente på avdragsbeløpet. Restgjelda vil selvsagt ha like mye renter og det dominerer de totale rentekostnadene. De totale rentekostnadene synker altså ikke nevneverdig om man betaler terminbeløpet noen dager for tidlig.

 

 

Joda, at "jo tidligere jo bedre" er tilfellet er greit nok, men det ble påstått at det var mere gunstig å betale inn på gitt tidspunkt i måneden uavhengig av dette. Det er det jeg prøver å finne ut av om er riktig.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Jo, men dette i seg selv gjør jo ikke det ene eller andre mere økonomisk lønnsomt, sålenge de kontinuerlig forrenter alle pengene du skylder?

 

Trygve: Jeg tror ikke bankene har lov ta seg betalt for rente på avdrag som allerede er betalt inn, selv om det bare er snakk om få dager før betalingsplanen krever det. Dvs. at hvis man betaler noen dager i forvegen så blir lånet beregnet på nytt ut fra det. Man vinner neppe mange kronene på det i "normale" scenario, men prinsipielt må det vel bli slik.

 

Beklager at poenget mitt ikke kom helt klart frem. Det jeg ville få frem var at hvis man gjør en ekstra innbetaling på "feil" tidspunkt kan bankens trekkrutiner gjøre at man ender opp å betale inn mindre ekstra enn planlagt.

 

 

Det kan jeg rett og slett ikke forstå, sålenge den totale summen du betaler er den samme, kan du skissere ett eksempel, feks der ditt normale trekk er 10 000, din ekstra innbetaling er 5000, og man feks har 100 000 i gjeld i starten av måneden?

 

AtW

 

Det er vel ganske enkelt:

Noen dager før normalt trekk betaler man inn kr 5 000 i det man tror er ekstra innbetaling, og forventer at det trekkes 10 000 på trekkdato, og totalt trekk blir 15 000.

 

Det viser seg at på grunn av trekkrutinger trekkes det kun 5 000 ekstra på trekkdagen, og dermed blir totalbeløpet 10 000.

 

På ingen måte vanskelig å unngå problemet, men om man ikke tenker seg om blir det jo ikke helt som planlagt.

Lenke til kommentar

Kan man forlange å betale 99 SEK i stedet for 99 NOK?

På nettbutikk eller i virkeligheten? Betaler du i SEK i en nettbutikk fra et visakort som hører til en konto med norske kroner får du vekslingsavgift, og vips så er det kanskje ikke så gunstig likevel.

 

Generelt tipper jeg du kan kreve å få betale i SEK.

Lenke til kommentar

Nettbutikker = uvirkelige? :p

 

Jeg tenker på butikker man går i. Det er ganske vanlig at det står flere valutaer på prislappen på klesplagg.

 

Jeg har lagt merke til at prisforskjellene ofte er i området 10-20%. Det er mye mer enn bankenes valutapåslag "vekslingsgebyr" på vanligvis rundt 2%.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...