Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva er den mest ideelle trappetrinnshøyden for å bruke minst mulig energi opp en laaang trapp?

 

Jeg vet at man i fysikkverden ikke tar hensyn til slikt da E=mgh, men nå vil jeg vi skal se på menneskets energiforbruk på ulike trappetrinnshøyder.

 

Hva er utslagsgivende? Jeg ser for meg at desto lengre arbeidsområde man får på muskelen desto mer energi krever det, men om trappetrinnene blir for lave så møtes man trolig en annen grenseveri - og mellom disse ytterpunktene vil man finne et optimum.

Lenke til kommentar

Hva er den mest ideelle trappetrinnshøyden for å bruke minst mulig energi

Trappeformelen: En tommelfingerregel på en god trapp er å følge 2 x opptrinn + 1 x inntrinn = 62 cm ±2 cm. Hvis det er en trinnhøyde på 18,5 cm, må trinndybde være 25 cm. Trappeformelen er avledet av gjennomsnittlig skrittlengde. I en slak terrengtrapp med lave opptrinn og lange inntrinn går en noe raskere, derfor bør en øke «62» noe, opp mot 66cm for en utetrapp, og minske den noe for en bratt leider.

http://no.wikipedia.org/wiki/Trapp

Endret av SeaLion
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Hva er den mest ideelle trappetrinnshøyden for å bruke minst mulig energi

Trappeformelen: En tommelfingerregel på en god trapp er å følge 2 x opptrinn + 1 x inntrinn = 62 cm ±2 cm. Hvis det er en trinnhøyde på 18,5 cm, må trinndybde være 25 cm. Trappeformelen er avledet av gjennomsnittlig skrittlengde. I en slak terrengtrapp med lave opptrinn og lange inntrinn går en noe raskere, derfor bør en øke «62» noe, opp mot 66cm for en utetrapp, og minske den noe for en bratt leider.

http://no.wikipedia.org/wiki/Trapp

 

 

 

Alt du kan

Lenke til kommentar

Danskebåten er uansett ikke en fritidsbåt. Men 8 meter faktisk. Det er en akseptabel størrelse :)

 

Oppfølgingen blir da hvis man ligger på dregg i en 22 foter og overnatter på sjøen, er man påbudt å ha på seg redningsvesten når man sover?

Det gjaldt vel bare båt med barn? Hiv ungene på sjøen så får du sove uten vest.
Lenke til kommentar

Du kan da ta den av deg når du har hoppe ut i vannet.

 

Nå har vi da bare hørt lit av disse reglene så hvordan de skal praktiseres blir nok fortsatt et spør nål

Ganske umulig å få på seg med alt utstyret.

det er også veldig, veldig upraktisk å ha på seg noe man ikke skal ha med når man hopper ut.

Lenke til kommentar

 

Du kan da ta den av deg når du har hoppe ut i vannet.

 

Nå har vi da bare hørt lit av disse reglene så hvordan de skal praktiseres blir nok fortsatt et spør nål

Ganske umulig å få på seg med alt utstyret.

det er også veldig, veldig upraktisk å ha på seg noe man ikke skal ha med når man hopper ut.

 

ja , men slikt tenker de ikke på .

 

jeg antar at du bruker drakt når du dykker .

har du kanskje tent på å få den godkjent som redningsvest ?

Det burde jo gå an hvis du også har luft med deg

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-PJ426FqLv6

Kom på en liten ting her ikveld da jeg trykker i meg noe smågodt. Den der litt ubehagelige men ikke direkte vonde følelsen man får på vær side av halsen når man spiser noe surt, noen som vet hva det er? Kjenner det også når jeg spiser jordbær. Det er vanligvis kun etter den første biten jeg kjenner det, så går det bort.

Lenke til kommentar

Danskebåten er uansett ikke en fritidsbåt. Men 8 meter faktisk. Det er en akseptabel størrelse :)

Oppfølgingen blir da hvis man ligger på dregg i en 22 foter og overnatter på sjøen, er man påbudt å ha på seg redningsvesten når man sover?

 

Tror ikke politiet tar frem målebåndet for å si det slik, og de tar nok heller ikke folk som overnatter i båten. Det går nok på sjønn.

 

Studentene som sitter på marinen parken i Trondheim og drikker og griller blir jo ikke arrestert de heller selv om de teknisk sett drikker på offentlig plass.

 

Lurer på åssen dette stiller seg mtp. dykking.

Om det er barn i båten, må jeg som dykker bruke redningsvest i båten?

 

En tørrdrakt, BCD eller vinge vest regner jeg med at er mer enn godkjent som redningsvest.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...