Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Førerkort er i norsk rett definert som et dokument som angir en førerrett. Førerkort kan kun utstedes av førerkortmyndigheten (som i Norge er regionvegkontoret/Vegdirektoratet).

 

Forsvarets førerbevis ("blålappen") er ikke et førerkort, men en erklæring fra Forsvaret om at Forsvaret påberoper seg dispensasjon etter førerkortforskriften § 12-3 (2).

Lenke til kommentar

Førerkort er i norsk rett definert som et dokument som angir en førerrett. Førerkort kan kun utstedes av førerkortmyndigheten (som i Norge er regionvegkontoret/Vegdirektoratet).

 

Forsvarets førerbevis ("blålappen") er ikke et førerkort, men en erklæring fra Forsvaret om at Forsvaret påberoper seg dispensasjon etter førerkortforskriften § 12-3 (2).

 

De jeg kjenner som tok blålappen fikk sivilt førerkort for samme klasse samtidig.

Er det mer til dette som jeg ikke har fått med meg?

Lenke til kommentar

Førerkort er i norsk rett definert som et dokument som angir en førerrett. Førerkort kan kun utstedes av førerkortmyndigheten (som i Norge er regionvegkontoret/Vegdirektoratet).

 

Forsvarets førerbevis ("blålappen") er ikke et førerkort, men en erklæring fra Forsvaret om at Forsvaret påberoper seg dispensasjon etter førerkortforskriften § 12-3 (2).

Eg har et "kompetansebevis" for truck. Det har samme utforming og en del av bokstavkodene som på vanlig førerkort.

 

Fikk det i forsvaret, men det er ikke noe militært. Er det bare en kopi og ikke EU standard da? Siden det er såpass likt, men ikke er utstedt av Statens Vegvesen...

 

Noe ala båtførerbeviset.

Lenke til kommentar

Truckførerbeviset og båtførerprøven er sikkert spesifikke for Norge. Sier ikke at de ikke finnes i andre europeiske land, men de er ikke innlemmet i førerkortreglene. Da ville de enkelt og greit vært bokstaver på ordinært førerkort, slik traktor, snøscooter, moped og så videre er.

Lenke til kommentar

 

Førerkort er i norsk rett definert som et dokument som angir en førerrett. Førerkort kan kun utstedes av førerkortmyndigheten (som i Norge er regionvegkontoret/Vegdirektoratet).

 

Forsvarets førerbevis ("blålappen") er ikke et førerkort, men en erklæring fra Forsvaret om at Forsvaret påberoper seg dispensasjon etter førerkortforskriften § 12-3 (2).

Eg har et "kompetansebevis" for truck. Det har samme utforming og en del av bokstavkodene som på vanlig førerkort.

 

Fikk det i forsvaret, men det er ikke noe militært. Er det bare en kopi og ikke EU standard da? Siden det er såpass likt, men ikke er utstedt av Statens Vegvesen...

 

Noe ala båtførerbeviset.

 

 

Det er, som du sier, et kompetansebevis og ikke et førerkort. Det gir deg ingen rett til å føre disse maskinene på offentlig vei med mindre du også innehar førerkort. Grunnen til at de ligner på hverandre er nok rett og slett at begge typene dokumenter kan brukes til å gi rett til å føre opp til flere forskjellige typer kjøretøy og maskiner. Derfor har naturlig nok begge falt ned på en lignende design.

 

Det er flere som har rett til å utstede og holde register for kompetansebevis akkurat nå, men så vidt jeg har blitt fortalt arbeides det for et felles register for dette. Innen Norge da, jeg aner ikke om det arbeides for et felles EU-register for dette.

Endret av Sexylubb1
Lenke til kommentar

 

jeg lurer på hvorfor ikke bonden utnytter gjødselen til energi på gården.

Da jeg spurte om det ( husker ikke hvor ) så var visstnok problemet at det ble for kostbart .

 

potensialet er der , man får mye gass ut av det som kan brukes til flere ting på gården

Nå vet jeg ikke om traktoren kan gå på gass men det kan andre ting gjøre

 

Dessuten så sies det at man også blir kvitt an del lukten gjdselspredningen medfører.

 

Så hvorfor nøler bonden med dette ?

Er det fordi han ikke har råd ?

Fordi vi har et latterlig regelverk angående gasskraftverk som gjør at det er ulovlig.

 

Jfr. den gården på Østlandet hvor man bruker (eller brukte) metan fra egen produksjon. Vi kan vel ikke ha regler som hindrer bruk av metan som drivstoff, noe som bevislig gir langt mindre CO2 pr energienhet enn noe sammenliknbart drivstoff (unntatt hydrogen). Noe annet er de store gasskraftanleggene som det er selvfølgelig er strengere konsesjonsregler for.

 

Om bonden ikke skulle kunne bruke egenprodusert metan er det jo fullstendig imot enhver tanke om bærekraftig produksjon og fornybarhet også. Har du noen referanser eller linker til dette?

Lenke til kommentar

Om bonden ikke skulle kunne bruke egenprodusert metan er det jo fullstendig imot enhver tanke om bærekraftig produksjon og fornybarhet også. Har du noen referanser eller linker til dette?

Som med alt anna brannfarlig stoff så vil det være kompetansekrav i forhold til å kunne bruke gassen på ein sikker måte.

 

Den store utfordringa går vell på å bruke gassen effektivt. Om gassen blir brent direkte for oppvarming, så er det mykje enklare enn om gassen må komprimerast på flasker til bruk som drivstoff.

 

Ein anna ting er også om gassproduksjonen er stor nok, om gassen berre dekker halvparten av drivstofforbruket så er det nok ikkje lønnsomt å ha ein gasstraktor pluss en vanlig traktor.

Endret av The Avatar
Lenke til kommentar

De jeg kjenner som tok blålappen fikk sivilt førerkort for samme klasse samtidig.

Er det mer til dette som jeg ikke har fått med meg?

 

Ja. Samme forskrift lar Forsvarets personell få ta sivile førerkort etter kun praktisk prøve.

 

Eg har et "kompetansebevis" for truck. Det har samme utforming og en del av bokstavkodene som på vanlig førerkort.

 

 

Fikk det i forsvaret, men det er ikke noe militært. Er det bare en kopi og ikke EU standard da? Siden det er såpass likt, men ikke er utstedt av Statens Vegvesen...

 

Noe ala båtførerbeviset.

 

 

Truckførerbevis er et bevis for at du har gjennomgått nødvendig sikkerhetsopplæring i bruk av truck, fastsatt i medhold av arbeidsmiljølovens regler. Det er et kompetansebevis, ikke et førerkort (fordi norsk lovgivning ikke anerkjenner truck som noe du kan ha førerrett for).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...