Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-292501

Hvis man ser på tastaturet til en "gammel" mobil telefon så har de fleste tall tastene 3-4 tegn eller bokstaver sammen med tallet.

Det er jo naturlig og gjør det lettere når man skal skrive tekst

 

Det som er lit underlig er jo at nær hvilken som helst annen dings som har et talltastatur har også disse bokstavene samme med talet på hver tast.

f.eks alle fjernkontrollene med fysiske knapper har det i dag.

hva er poenget , bokstavene gir jo ingen nytte her ?

Hah det viste jeg ikke, måtte sjekke kontrollen min og der er det bokstaver akkurat som på gamle mobiler

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Også har vi fornybare oljeressurser som raps, soya, oliven, solsikke etc.

 

De fossile oljeressursene går aldri tom, de blir bare dyrere å utvinne og priser seg ut av stadig flere anvendelser. Vi ser allerede nå konturene av en verden basert på elbiler, med det lavere petroleumsforbruket det medfører. Om kanskje 30-50 år vil energimiksen bilene går på være under 10% petroleumsbasert og over 90% basert på sol, vind, kjernekraft, kull og vannkraft. For få år siden var det tilnærmet 100% petroleumsbasert. Hva det er i dag vet jeg ikke, men jeg får gjette på ca 90-95% petroleumsbasert. Petroleum har altså begynt sin største ferd mot færre anvendelser.

Det var jo et problem med alternative oljer utvunnet av planter

Det tar i bruk landbruks areal som ellers kunne brukes til matproduksjon

Man bør jo ikke konkurrere om de samme resursen som brukes til mat produksjon for å lage plast

 

spørmålet er om det blir billig nokk til noen vil satse på det ?

eller om det fører til at meten blir dyrere ?

 

 

pr i dag kan ikke elbiler erstatte all transport på veien så da er man også avhengig av alternativt drivstoff

 

 

Selv om man skulle ønske at man utelukkende gjorde det som er forsvarlig i forhold til den levende naturen, så kommer vi ikke utenom at det kapitalistiske prinsipp skal gjelde, det skal lønnes for brukerne, de velger det som er rimeligst og gir fordeler for dem. Jfr. siste diskusjoner i media om Tesla.

 

En ting er hva som gir minst CO2, noe annet er hva brukerne aksepterer og om de får drivstoffer som er billige nok.

 

Er det noen som vet om det fins en offentlig (eller privat) oversikt over lønnsomheten i de forskjellige alternativene. Jeg nevner noen her som jeg husker i farta:

  • Hydrogen - for noen år siden gjorde Statoil et nummer av at snart var hydrogenveien mellom Oslo og Stavanger klar? Fungerer den? Og brukes hydrogen ellers i noe annet enn busser noe sted i Norge? Kostnader?
  • Metan var for noen år siden kommet i bruk på minst en stor gård (eller to) på Østlandet, gjenvinning av metan fra gjødselkjeller/fjøs. Ble brukt til drivstoff og energi på gården og såvidt jeg husker var det overskudd. Brukes jo ellers i stor stil mange steder i USA. Men jeg antar det må ligge ganske mye investeringer og sikkerhetskrav i gjenvinningsanlegget. Eller får man kjøpt metan i store forbrukervennlige flasker i Norge? Som propan?
  • Andre gårder har produsert biodiesel fra raps. Er dette en lønnsom sak i Norge? Det er jo forresten blitt mer aktuelt nå når Frp og Listhaug prøver å presse landbruket til større lønnsomhet, man kan kanskje utnytte arealer som ellers ville blitt liggende.

     

    For store deler av landet er dessverre slik at rapsen ikke rekker å modne, sesongen er for kort. Skal man lage fullverdig biodiesel trenger også metanol i store mengder og det koster jo også vil jeg tro. Og ikke minst vil et sikkert anlegg for prosessering av biodieselen også koste, løsningen er kanske fellesanlegg eller å levere rapsen til større industrianlegg?

  • Fins det anlegg hvor man gjærer store mengder matsøppel til f eks etanol som kan gå til drivstoff? Jeg vet at man gjenvinner metan fra søppel i Tromsø, men den metanen kan ikke blandes inn i bensin men det kan etanol til en viss grad. Og man kan justere motorer til etanoldrift. Metan krever nok mer ombygging av tilførselssystemet.
  • Andre alternativer? Og fins det en nyere revidert oversikt over hva som foregår i Norge hvor man også har regnet på lønnsomhet?
Lenke til kommentar

jeg lurer på hvorfor ikke bonden utnytter gjødselen til energi på gården.

Da jeg spurte om det ( husker ikke hvor ) så var visstnok problemet at det ble for kostbart .

 

potensialet er der , man får mye gass ut av det som kan brukes til flere ting på gården

Nå vet jeg ikke om traktoren kan gå på gass men det kan andre ting gjøre

 

Dessuten så sies det at man også blir kvitt an del lukten gjdselspredningen medfører.

 

Så hvorfor nøler bonden med dette ?

Er det fordi han ikke har råd ?

Lenke til kommentar

Det er nå likevel pussig at de forsatt bruker denne standarden lenge etter tlefoen mere elelr mindre har gått bort fra tastaturet .

 

Selv om mobil telefoner tidlig tok dette i bruk så var det ikke kommet på fjernkontrollen til min gamle tv da

Telefonene har absolutt ikke gått bort fra talltastaturet. Enkle telefoner med talltastatur selger fortsatt i millioner av eksemplarer verden over - til og med i Norge.

Endret av Skavold
Lenke til kommentar

jeg lurer på hvorfor ikke bonden utnytter gjødselen til energi på gården.

Da jeg spurte om det ( husker ikke hvor ) så var visstnok problemet at det ble for kostbart .

 

potensialet er der , man får mye gass ut av det som kan brukes til flere ting på gården

Nå vet jeg ikke om traktoren kan gå på gass men det kan andre ting gjøre

 

Dessuten så sies det at man også blir kvitt an del lukten gjdselspredningen medfører.

 

Så hvorfor nøler bonden med dette ?

Er det fordi han ikke har råd ?

Fordi vi har et latterlig regelverk angående gasskraftverk som gjør at det er ulovlig.
Lenke til kommentar

 

http://science.slashdot.org/story/14/05/26/1229206/human-suspended-animation-trials-to-start-this-month

http://science.slashdot.org/story/14/03/28/0250248/gunshot-victims-to-be-part-of-suspended-animation-trials

Ikke allverden. 20-50 år alt etter hvilke problemer vi møter på. Så fremt det er fysisk mulig for menneskekroppen å overleve å bli frosset, selvsagt.

For romreiser er ikke begrensingen kryosøvn, men farten på romskipene. Får vi kuttet ned tiden det tar å nå mars til et par uker så kanskje vi ender opp med å sende kryoekspidisjon til noen andre solsystemer. Vis vi er gale nok.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Programlederne på radio driver konstant og omtaler hverandre med fullt navn. Er dette noe de er instruert fra NRK til å gjøre, eller er det på eget initiativ for å fremme egne karrièremuligheter?

 

Dette blir nok gjort for at lytteren skal kunne vite hvem som snakker. Ikke alltid like lett å kjenne igjen stemmene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...