Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I en reklame for en kjøleskapsprodusent som ruller over TV-skjermene for tiden, blir det sagt at det hvert år kastes nok mat i Europa til å dekke hele Belgia. Er dette mulig? :hmm:

 

Et kjapt regnestykke:

Belgia har et flateinnhold på 30 510 km², og Europa har 710 millioner innbyggere.

(30 510 000 000 m²) / (710 000 000) = 43 m²

Altså i gjennomsnitt 43 m² med matavfall per person hvert år.

Endret av Scorpy
Lenke til kommentar
I en reklame for en kjøleskapsprodusent som ruller over TV-skjermene for tiden, blir det sagt at det hvert år kastes nok mat i Europa til å dekke hele Belgia. Er dette mulig? :hmm:

8908983[/snapback]

Nå ser jeg nesten aldri TV-reklamer og har ikke sett denne, men er du sikker på at det var areal de mente? Kan det ikke ha vært å dekke belgias matbehov dersom det ikke ble noe mat til overs noe sted i produksjon, distribusjon, salg og konsum-kjedene, sammenlignet med i dag da det blir mye svinn i alle ledd?

Lenke til kommentar

Hva er egentlig den reaksjonen som skjer når noen "kitter" deg? Hvorfor ler vi av det? Det er jo ikke morsomt i hele tatt. Bare en ukontrollerbar effekt.

 

Og en annen ting som jeg har grublet over i årevis.

Trær. Det er én type liv. Er de i slekt med oss? Må jo ha samme "stamfar" et eller annet sted vel? Tenk over det, uten planter, har ikke vi levd. Ikke bare pga oksygen, men på grunn av at det er plantene som kan lage "mat" av sola. Dyr spiser plantene og vi spiser dyra.

Lenke til kommentar
Hva må til for at en tråd skal bli hot (rød koffert)? Jeg har sett flere poster som bare har tre sider og er hotte og noen på fire-fem sider som ennå er "uhotte".

8908521[/snapback]

Har ingen tall på dette, men hvis det er noen tråder med 3 sider som er "hotte", og noen med 5 sider som ikke er det, må det vel være antall poster innen et tidsrom.

Lenke til kommentar
Hva er egentlig den reaksjonen som skjer når noen "kitter" deg? Hvorfor ler vi av det? Det er jo ikke morsomt i hele tatt. Bare en ukontrollerbar effekt.

8910311[/snapback]

 

Jeg leste faktisk noe om dette for en stund siden.

 

Så vidt jeg husker er det det sosiale som gjør det. Feks hvis noen som killer deg og du er alvorlig blir det ikke like morsomt, og når du killer deg selv har også kroppen bestemt at det ikke er morsomt.

Lenke til kommentar
Hvorfor blir vi trøtte?

8912868[/snapback]

Kroppens måte å fortelle oss at det kunne passet med en hvil. Søvn er fortsatt noe forskerne jobber på spreng med å finne ut av, vi vet langt ifra alt. Nå har noen funnet opp en - tilsynelatende - ufarlig pille som gjør folk i stand til å være våkne i 48 timer før de må sove. Man er altså på sporet. Gøy artikkel:

http://health.howstuffworks.com/sleep-is-so-last-year.htm

 

Jeg lurer på hvorfor forskjellige væsker låter forskjellig. Lydene av f.eks. vann, melk og te som helles i et glass er det f.eks. klar forskjell på. :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...