.Marcus Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 Hei, jeg skriver en rapport nå om spenningsrekka og ioner og slikt. Da lurer jeg på noe; vi sier at et stoff har lettere for å være i ioneform (f.eks. Zn) enn et annet (f. eks. Ag).Hva er grunnen til at et stoff har lettere for å være i ioneform enn ett annet? Jeg tror kanskje det har noe med at det er flere positivt ladde protoner i Ag enn i Zn og derfor vil det ha større tiltrekningskraft på de negative elektronene (det virker jo logisk nok), men jeg er ikke sikker, og har dessverre heller ikke fått en god forklaring på det. Oi, jeg var så usikker på det at jeg lot være å svare. Men jeg kan jo gjøre et lite forsøk likevel: Jeg tror stabiliteten til de ulike ionene avhenger av elektronkonfigurasjonen til stoffet og hvor stor bindingskraften til elektronene i det ytterste skallet er (antall eV). Det er noen andre hensyn også som hvilke stoffer det omgir seg med. F.eks om det er sterkt eller svakt polariserte molekyler. (f.eks vann eller olje). Påført spenning, lys og P eller N-dopede faste materialer kan også påvirke stabiliteten til ioner. Ved svært høye temperaturer vil atomer ioniseres på grunn av bevegelsesenergien "vibrasjonene" til elektronene. Jo høyere temperatur jo flere elektroner vil riste seg løs fra atomet eller molekylet. Med stort forbehold om rusten hukommelse fra timene i fagene elektrokjemi, fysikk og lysbueovner. Så vidt jeg vet ligger svaret i antall elektroner i ytterste skall og noe så finurlig som de forskjellige grunnstoffenes grad av elektronegativitet, eller hvor mye de "trekker" på elektronene Lenke til kommentar
Dimitrij Skrevet 9. november 2007 Del Skrevet 9. november 2007 Har også lært dette. Er 01 = 0? Lurer på dette fordi 10 = 1. Null ganger null (null null ganger) er jo null. Men jeg skjønner ikke hvorfor én ganger null (1 null ganger) er 1. 1 ganger 0 er vel 0? Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 9. november 2007 Del Skrevet 9. november 2007 Hva er en kalosj? Hvordan fungerer den, og er det svært forskjellig fra en gamasj? Lenke til kommentar
Emomilol Skrevet 9. november 2007 Del Skrevet 9. november 2007 Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Hei, jeg skriver en rapport nå om spenningsrekka og ioner og slikt. Da lurer jeg på noe; vi sier at et stoff har lettere for å være i ioneform (f.eks. Zn) enn et annet (f. eks. Ag).Hva er grunnen til at et stoff har lettere for å være i ioneform enn ett annet? Jeg tror kanskje det har noe med at det er flere positivt ladde protoner i Ag enn i Zn og derfor vil det ha større tiltrekningskraft på de negative elektronene (det virker jo logisk nok), men jeg er ikke sikker, og har dessverre heller ikke fått en god forklaring på det. Oi, jeg var så usikker på det at jeg lot være å svare. Men jeg kan jo gjøre et lite forsøk likevel: Jeg tror stabiliteten til de ulike ionene avhenger av elektronkonfigurasjonen til stoffet og hvor stor bindingskraften til elektronene i det ytterste skallet er (antall eV). Det er noen andre hensyn også som hvilke stoffer det omgir seg med. F.eks om det er sterkt eller svakt polariserte molekyler. (f.eks vann eller olje). Påført spenning, lys og P eller N-dopede faste materialer kan også påvirke stabiliteten til ioner. Ved svært høye temperaturer vil atomer ioniseres på grunn av bevegelsesenergien "vibrasjonene" til elektronene. Jo høyere temperatur jo flere elektroner vil riste seg løs fra atomet eller molekylet. Med stort forbehold om rusten hukommelse fra timene i fagene elektrokjemi, fysikk og lysbueovner. Hovedregelen vel er at stoffer med 1-2 elektroner i ytterste skall lett mister dem og blir til positive ioner, stoffer med 6-7 tar lett til seg ett elektron og blir negative ioner? Vet ikke helt hvorfor det er sånn da. Størrelsen på atomet har også en del å si, dersom det er langt fra kjernen til ytterste elektron vil det være mindre tiltrekningskraft på det. Noe mer enn det har jeg ikke å tilføye, kjemi er ikke min sterke side. Æsj, da. Jeg forstod ikke så mye av det er, men nå vet jeg hvorfor vi lærer at noen stoffer "vil ha" elektroner, og noen "vil gi" elektroner; det er for vanskelig. Hovedregelen vel er at stoffer med 1-2 elektroner i ytterste skall lett mister dem og blir til positive ioner, stoffer med 6-7 tar lett til seg ett elektron og blir negative ioner? Vet ikke helt hvorfor det er sånn da. Dette stemmer. Og dette gjør de for å få fullt ytterst skall, eller "oppfylle åtteregelen." (Fullt ytterst skall "vil" de ha. Kanskje det gjør dem mer stabile?). Zn (sink) har to elektroner i det ytterste skallet, og da vil det være lettere for Zn å gi fra seg to elektroner, enn å ta imot 6. (Alle metaller (som jeg vet om) har bare noen få elektroner i det ytterste skallet, så de vil være positivt ladde ioner.) Lenke til kommentar
.Marcus Skrevet 9. november 2007 Del Skrevet 9. november 2007 Har også lært dette. Er 01 = 0? Lurer på dette fordi 10 = 1. Null ganger null (null null ganger) er jo null. Men jeg skjønner ikke hvorfor én ganger null (1 null ganger) er 1. 1 ganger 0 er vel 0? Det er 1^0 ikke 1*0. Dvs, du ganger én med én, null ganger -> du får svaret 1, som er hva du startet med. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 9. november 2007 Del Skrevet 9. november 2007 (endret) Hva er en kalosj? Hvordan fungerer den, og er det svært forskjellig fra en gamasj? En kalosj er en fleksibel vanntett utenpåsko som tres utenpå de vanlige (fin-)skoene. Kalosjen er utstyrt med en forsterket gummisåle og kalosjen går vanligvis bare opp til ankelen. En gamasj er et (impregnert) tekstilstykke som festes på leggen og godt nedtil skoens åpning og skal hindre at noe uønsket havner oppe i skoene, f.eks sand eller snø. Snøgamasjer har vanligvis en strikk som tres under skoen, en krok som festes i skosnøringen og snøring øverst (rett under kneet) for at gamasjen ikke skal skli ned. Endret 9. november 2007 av SeaLion Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 9. november 2007 Del Skrevet 9. november 2007 Aha. Flotte greier. Da får jeg finne meg et sted de selger kalosjer. --- Jeg fant en pose poteter i kjøleskapet. Den er uåpnet, men gikk ut på dato 15. september. Vil det være farlig å spise de? Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 9. november 2007 Del Skrevet 9. november 2007 Jeg fant en pose poteter i kjøleskapet. Den er uåpnet, men gikk ut på dato 15. september.Vil det være farlig å spise de? Jeg har spist poteter som prøvde å slo rot i sekken, og det var ikke noe galt med de Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 9. november 2007 Del Skrevet 9. november 2007 men seriøst, jeg ville ikke spist de om de var litt myke eller hadde flekker Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 9. november 2007 Del Skrevet 9. november 2007 He he, okay. Vi får sjekke konsistensen på søndag. Blir vel å steke poteter og egg og kose meg ^^ Lenke til kommentar
Zappza Skrevet 9. november 2007 Del Skrevet 9. november 2007 Hva er en kalosj? Hvordan fungerer den, og er det svært forskjellig fra en gamasj? Hmm, her jeg bor er en kalosj en støvel som er kuttet av ved ankelen ^^ Ofte gamle støvler som lekker lengre opp. De er sinnsykt vanskelige/morsomme å gå på isen med i.o.m. at de har gummisåler, gjerne godt nedslitt Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 9. november 2007 Del Skrevet 9. november 2007 Hva er en kalosj? Hmm, her jeg bor er en kalosj en støvel som er kuttet av ved ankelen ^^ Ofte gamle støvler som lekker lengre opp. Fra den norske ordboka på http://www.dokpro.uio.no/ordboksoek.html kalos'je m1 (fra fr, uvisst opph) 1 oversko av gummi 2 futteral til skøytestål Lenke til kommentar
Bruker001 Skrevet 9. november 2007 Del Skrevet 9. november 2007 Hvordan er det mulig å lage en slags maske som fungerer slik at man får tilførsel av en gass gjennom en slange koblet til masken, og at man kan puste ut avfallsstoffer? Hvis man ikke har gasstilførsel på, så får man ikke pustet inn noe, men man får pustet ut. Kan noe slikt kjøpes? F.eks. modifisere en gassmaske på en enkel måte. Kan kanskje bruke en umodifisert gassmaske. Hovedsaken er at man puster inn det som blir tilført fra slangen, og man får kvittet seg med avfallsstoffer. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. november 2007 Del Skrevet 9. november 2007 Det skal fungere fint å koble tilførselslangen til en gassmaske men jeg ville puttet på et ekstra ledd med en "pose" på 2-3 liter mellom inntaket til gassmaska og gasslangen. Grunnen er at vi ikke poster en kontinuerlig strøm med luft men tar åndedrag som drar inn et par liter i slengen porsjonsvis. En pose vil gjøre at innpusten kan gå i puljer i stedet for kontinuerlig. En dykkermaske kan sikkert også gjøre jobben bra. Bare av nyskjerrighet så lurer jeg på noe snedig: Hva er det du planlegger å lage? (Du har mange spørsmål om hvor man får kjøpt helium, luft, dødelig blanding, maske for innpusting osv.) Lenke til kommentar
Bruker001 Skrevet 9. november 2007 Del Skrevet 9. november 2007 Jeg er med på at det kan fungere bra med slangen koblet rett til masken (på rett sted), og at man bevarer den normale funksjonen til gassmasken. Men dette gjør jo at man må ha en ganske høy strøm av gass, for at man ikke skal puste inn mye normal luft i samme slengen? Det med posen er en god idé, men det vil vel ikke funke med tanke på at man skal kunne kvitte seg med avfallsgasser? Hvis man har posen der er man jo nødt til å ha et lufttett system, som medfører at man ikke kan puste ut igjen? Hvordan fungerer en dykkermaske? Tror den kan ha en veldig lignende funksjon jeg leter etter. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. november 2007 Del Skrevet 9. november 2007 Jeg er med på at det kan fungere bra med slangen koblet rett til masken (på rett sted), og at man bevarer den normale funksjonen til gassmasken. Men dette gjør jo at man må ha en ganske høy strøm av gass, for at man ikke skal puste inn mye normal luft i samme slengen? Det er ikke så nøye om det blir litt resirkulasjon. Gassmaska er forresten laget sånn at man skal puste inn med munnen og ut med nesen. Lufta strømmer bare den retninga den skal. Fra slangen og inn i munnen. Fra nesen og ut. Dykkermasker fungerer ganske likt. Det med posen er en god idé, men det vil vel ikke funke med tanke på at man skal kunne kvitte seg med avfallsgasser? Hvis man har posen der er man jo nødt til å ha et lufttett system, som medfører at man ikke kan puste ut igjen?Hvordan fungerer en dykkermaske? Tror den kan ha en veldig lignende funksjon jeg leter etter. Joda, det vil fungere fint. Posen er kun på inntaket. Ikke der lufta slipper ut. Enkle ventiler sørger for at lufta kun strømmer riktig vei. Lenke til kommentar
Hellemyr Skrevet 9. november 2007 Del Skrevet 9. november 2007 Hva er et passendes, ikke diskriminerendes eller rasistisk, politisk korrekt og moteriktig navn, som påpeker hans eller hennes hudfarge; 1. Sorthudet person som kommer fra afrika og ikke har norsk statsborgerskap? 2. Soerhudet person som har afrikansk opprinesle men som er norsk statsborger? 3. Brunhudet person fra vest eurpoa (pakkistan, iraq, iran osv) som ikke har norsk statsbogerskap? 4. Brunhudet person med vest europeisk opprinelse (pakkistan, iraq, iran osv) men som er norsk statsborger? 5. Gulaktig farget person fra asia som ikke er nork statsborger? 6. Gulaktig farget person med asiatisk opprinelse som er norsk statsborger? 7. En svensk hvit person som kommer fra Sverige og har svensk statsborgerskap? Lenke til kommentar
Konnis Skrevet 9. november 2007 Del Skrevet 9. november 2007 3. Brunhudet person fra vest eurpoa (pakkistan, iraq, iran osv) som ikke har norsk statsbogerskap?4. Brunhudet person med vest europeisk opprinelse (pakkistan, iraq, iran osv) men som er norsk statsborger? Vest-Asia mener du vel? Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 9. november 2007 Del Skrevet 9. november 2007 Endelig fant jeg den igjen. Regardring what to call not-white people. http://maddox.xmission.com/c.cgi?u=your_stupid_ideas Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå