StormEagle Skrevet 11. mai 2014 Rapporter Del Skrevet 11. mai 2014 Trafoer finnes bare i de store, tunge, klumpete strømforsyningene. Har ikke sett noen siden 90-tallet omtrent. SMPS er en solidstate liten sak som fungerer som en bryter med veldig høy av/på-frekvens. Den nærmest vibrerer av og på og lager en veldig rar oppkappet spenning på utgangen, men som gjennomsnittlig blir en jevn DC-verdi på f.eks 5 volt. Først sitter det forresten en diodelikeretter. Selvsagt En switchmode forsyning inneholder også en trafo. Bare at den kan være mye mindre pga mye høyere frekvens. Eh, ikke de jeg har regnet på. Ser du noe som likner på en trafo i dette diagramet?http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e3/SMPS_Block_Diagram.png Vennligst vis meg et kretsskjema av en SMPS uten en trafo. Lenke til kommentar
Nickless Skrevet 11. mai 2014 Rapporter Del Skrevet 11. mai 2014 Vant Østerrike Melodi Grand Prix som et stikk mot Russland sitt syn på homofile? Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 11. mai 2014 Rapporter Del Skrevet 11. mai 2014 (endret) Trafoer finnes bare i de store, tunge, klumpete strømforsyningene. Har ikke sett noen siden 90-tallet omtrent. SMPS er en solidstate liten sak som fungerer som en bryter med veldig høy av/på-frekvens. Den nærmest vibrerer av og på og lager en veldig rar oppkappet spenning på utgangen, men som gjennomsnittlig blir en jevn DC-verdi på f.eks 5 volt. Først sitter det forresten en diodelikeretter. Selvsagt En switchmode forsyning inneholder også en trafo. Bare at den kan være mye mindre pga mye høyere frekvens. Eh, ikke de jeg har regnet på. Ser du noe som likner på en trafo i dette diagramet?http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e3/SMPS_Block_Diagram.png Vennligst vis meg et kretsskjema av en SMPS uten en trafo. http://elsoc.wikia.com/wiki/Buck_Converter edit: Det var dette jeg tenkte på: Simpler, non-isolated power supplies contain an inductor instead of a transformer. This type includes boost converters, buck converters, and the buck-boost converters. These belong to the simplest class of single input, single output converters which use one inductor and one active switch. The buck converter reduces the input voltage in direct proportion to the ratio of conductive time to the total switching period, called the duty cycle. For example an ideal buck converter with a 10 V input operating at a 50% duty cycle will produce an average output voltage of 5 V. Og dette er SMPS som er mye brukt Endret 11. mai 2014 av Twinflower Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 11. mai 2014 Rapporter Del Skrevet 11. mai 2014 Er det vanlig å planlegge strømanlegget i byggefelt slik at en tredjedel av alle ovnene havner på hver fase, og lignende? Nei. Vil tro husene får trefase inn. Og internt i huset fordeles lasten etter samtidighetsprinsipper, slik at kurser med antatt stor og jevn last vil nok forsøkes fordelt mellom fasene. Dog vil jo ikke det at man har en stor kurs til f.eks komfyren bety at denne trekker like mye hele tiden.... Så kommentaren over her ang. fingern i været er nok mest sannsynlig. Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 11. mai 2014 Rapporter Del Skrevet 11. mai 2014 (endret) Trafoer finnes bare i de store, tunge, klumpete strømforsyningene. Har ikke sett noen siden 90-tallet omtrent. SMPS er en solidstate liten sak som fungerer som en bryter med veldig høy av/på-frekvens. Den nærmest vibrerer av og på og lager en veldig rar oppkappet spenning på utgangen, men som gjennomsnittlig blir en jevn DC-verdi på f.eks 5 volt. Først sitter det forresten en diodelikeretter. Selvsagt En switchmode forsyning inneholder også en trafo. Bare at den kan være mye mindre pga mye høyere frekvens. Eh, ikke de jeg har regnet på. Ser du noe som likner på en trafo i dette diagramet?http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e3/SMPS_Block_Diagram.png Vennligst vis meg et kretsskjema av en SMPS uten en trafo. http://elsoc.wikia.com/wiki/Buck_Converter edit: Det var dette jeg tenkte på: Simpler, non-isolated power supplies contain an inductor instead of a transformer. This type includes boost converters, buck converters, and the buck-boost converters. These belong to the simplest class of single input, single output converters which use one inductor and one active switch. The buck converter reduces the input voltage in direct proportion to the ratio of conductive time to the total switching period, called the duty cycle. For example an ideal buck converter with a 10 V input operating at a 50% duty cycle will produce an average output voltage of 5 V. Og dette er SMPS som er mye brukt Buck konvertere brukes ikke i nettstrøm forsyninger. De brukes typisk bare ved lave spenningsforskjeller og relativt lave strømmer. En buck konverter brukes stort sett kun til en erstatning for der man tideligere brukte lineære spenningsregulatorer eller simple spenningsdelere. For forsyninger som kobles til srømnettet (som det var snakk om her) brukes SMPS med en trafo i. Endret 11. mai 2014 av flesvik Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 11. mai 2014 Rapporter Del Skrevet 11. mai 2014 Trafoer finnes bare i de store, tunge, klumpete strømforsyningene. Har ikke sett noen siden 90-tallet omtrent. SMPS er en solidstate liten sak som fungerer som en bryter med veldig høy av/på-frekvens. Den nærmest vibrerer av og på og lager en veldig rar oppkappet spenning på utgangen, men som gjennomsnittlig blir en jevn DC-verdi på f.eks 5 volt. Først sitter det forresten en diodelikeretter. Selvsagt En switchmode forsyning inneholder også en trafo. Bare at den kan være mye mindre pga mye høyere frekvens. Eh, ikke de jeg har regnet på. Ser du noe som likner på en trafo i dette diagramet?http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e3/SMPS_Block_Diagram.png Vennligst vis meg et kretsskjema av en SMPS uten en trafo. http://elsoc.wikia.com/wiki/Buck_Converter edit: Det var dette jeg tenkte på: Simpler, non-isolated power supplies contain an inductor instead of a transformer. This type includes boost converters, buck converters, and the buck-boost converters. These belong to the simplest class of single input, single output converters which use one inductor and one active switch. The buck converter reduces the input voltage in direct proportion to the ratio of conductive time to the total switching period, called the duty cycle. For example an ideal buck converter with a 10 V input operating at a 50% duty cycle will produce an average output voltage of 5 V. Og dette er SMPS som er mye brukt Buck konvertere brukes ikke i nettstrøm forsyninger. De brukes typisk bare ved lave spenningsforskjeller og relativt lave strømmer. En buck konverter brukes stort sett kun til en erstatning for der man tideligere brukte lineære spenningsregulatorer eller simple spenningsdelere. For forsyninger som kobles til srømnettet (som det var snakk om her) brukes SMPS med en trafo i. Ikke uenig Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 11. mai 2014 Rapporter Del Skrevet 11. mai 2014 Er det vanlig å planlegge strømanlegget i byggefelt slik at en tredjedel av alle ovnene havner på hver fase, og lignende? Nei. Vil tro husene får trefase inn. Og internt i huset fordeles lasten etter samtidighetsprinsipper, slik at kurser med antatt stor og jevn last vil nok forsøkes fordelt mellom fasene. Dog vil jo ikke det at man har en stor kurs til f.eks komfyren bety at denne trekker like mye hele tiden.... Så kommentaren over her ang. fingern i været er nok mest sannsynlig. Ja, poenget er at statistisk fordeling spiller inn slik at høyspenttransformatoren som forsyner nabolaget skal belastes någen lunde jevnt ved gjennomsnittsforbruk. Lenke til kommentar
Bruker-158599 Skrevet 11. mai 2014 Rapporter Del Skrevet 11. mai 2014 Hvorfor er DAX så skadelig for håret? Hva er det som gjør at DAX er fyfy, mens andre hårprodukter kan brukes? Lenke til kommentar
Bruker-158599 Skrevet 11. mai 2014 Rapporter Del Skrevet 11. mai 2014 Er det det? Ja, fant en tråd nå om det. Har hørt så mye om DAX. Kan ikke vaskes ut, tetter hårsekker, osv. Det jeg ikke skjønner er hvorfor det er så dårlig for hår og hodebunn. Hva er det DAX innholder som gjør at det ikke anbefales? Kom over noen andre forum som diskuterte hvor dårlig DAX var. Var en som hadde blitt snakka skikklig til av frisøren sin. DAX gir visst et utrolig godt hold da Lenke til kommentar
Han Far Skrevet 11. mai 2014 Rapporter Del Skrevet 11. mai 2014 Hvorfor er DAX så skadelig for håret? Hva er det som gjør at DAX er fyfy, mens andre hårprodukter kan brukes? Dax inneholder lanolin, som gjør det utrolig seigt og jævlig. Frisører hater det fordi det ødelegger saksene. Lenke til kommentar
Bruker-158599 Skrevet 11. mai 2014 Rapporter Del Skrevet 11. mai 2014 Hvorfor er DAX så skadelig for håret? Hva er det som gjør at DAX er fyfy, mens andre hårprodukter kan brukes? Dax inneholder lanolin, som gjør det utrolig seigt og jævlig. Frisører hater det fordi det ødelegger saksene. Takk for oppklaringen Lenke til kommentar
Nacalai Skrevet 11. mai 2014 Rapporter Del Skrevet 11. mai 2014 Kanskje ikke et direkte snedig spørsmål men. Vil en powernap fungere på kvelden? Om jeg tar en powernap nå (kl21), vil jeg bli mer opplagt la oss si kl 22/23? Lenke til kommentar
Patrick123 Skrevet 11. mai 2014 Rapporter Del Skrevet 11. mai 2014 Hva er det som gjør at vi dør av alderdom? Cellene i kroppen fornyes over tid så hva er det som tilslutt gir seg? Er det mulig å "leve evig" ved å få operert inn nye kroppsdeler etter hvert? Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 11. mai 2014 Rapporter Del Skrevet 11. mai 2014 (endret) Det er noen deler av cellene / dna'et (tynn is) som blir kortere og kortere etter hvert som vi blir eldre. Men så husker eg ikke hva de heter.... talamuser eller noe... Endret 11. mai 2014 av Jotun Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 11. mai 2014 Rapporter Del Skrevet 11. mai 2014 (endret) Grunnen til at vi dør er jo at ikke alt i kroppen blir helt fornyet Inne i cellene er det en del som forkortes for hver celle deling. på en eller anen måte kontrollerer den cellen Og når den er for kort så er det stopp Så har man jo disse dødelige sykdommene som oppstår vanligvis når man blir gammel Noe av dette blir også tillagt rusmidler og kosthold dette heter telomerer : http://www.bion.no/filarkiv/2010/07/genialt3-2009_s22_telomerer_teleomerase_nobelpris.pdf Endret 11. mai 2014 av den andre elgen 4 Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 11. mai 2014 Rapporter Del Skrevet 11. mai 2014 Telomerer var det. Takk elgen. 4 Lenke til kommentar
Bruker-33331 Skrevet 11. mai 2014 Rapporter Del Skrevet 11. mai 2014 (endret) Er det ulovelig å spikre spiker igjennom et balltre? Det går vel under dødelig våpen? Endret 11. mai 2014 av Ted Bundy Lenke til kommentar
Kakebakelate Skrevet 11. mai 2014 Rapporter Del Skrevet 11. mai 2014 Må da være vanskligere å treffe ballen da. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 11. mai 2014 Rapporter Del Skrevet 11. mai 2014 Må da være vanskligere å treffe ballen da. Nei? Balltreet får da større diameter og det blir enklere å treffe ballen. Men å få et godt slag kan bli vrient... Er det ulovelig å spikre spiker igjennom et balltre? Det går vel under dødelig våpen? Er det forbudt å ha et dødelig våpen? Det er selvsagt ikke forbudt å skru skruer gjennom et balltre. Men å bruke balltreet på folk, eller i offentlighet på en dårlig måte, er nok neppe helt OK for onkel. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå