Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Vel, strøm fører jo til varmgang, så setter man nok strøm på noe som helst så vil det bli grillet.

Hvis man skal få strøm rett i hjernen så har du i utgangspunktet vært veldig uheldig.

Tviler på at 30mA er noe spesielt farlig for hjernen. Strømmen vil i hovedsak gå i blodbanene og 30mA er ikke nok til å skade vev pga varme.

Men 30mA og oppover KAN lage krøll for hjertet. Og selvsagt: Har man et ømfintelig hjerte så kan man få problemer med mindre enn 30mA. Men det er vel ikke det man diskuterer nå?

30mA er grensen satt fordi man da ikke vil oppleve noe særlig mer enn ubehag og enkelte spasmereaksjoner. Det er som Elgen sier oppi 60-70mA ting ifølge undersøkelsene som ble gjort begynner å bli stor fare for rytmeforstyrrelser i hjertet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, strøm fører jo til varmgang, så setter man nok strøm på noe som helst så vil det bli grillet.

Hvis man skal få strøm rett i hjernen så har du i utgangspunktet vært veldig uheldig.

Tviler på at 30mA er noe spesielt farlig for hjernen. Strømmen vil i hovedsak gå i blodbanene og 30mA er ikke nok til å skade vev pga varme.

Men 30mA og oppover KAN lage krøll for hjertet. Og selvsagt: Har man et ømfintelig hjerte så kan man få problemer med mindre enn 30mA. Men det er vel ikke det man diskuterer nå?

30mA er grensen satt fordi man da ikke vil oppleve noe særlig mer enn ubehag og enkelte spasmereaksjoner. Det er som Elgen sier oppi 60-70mA ting ifølge undersøkelsene som ble gjort begynner å bli stor fare for rytmeforstyrrelser i hjertet.

Jeg forstår ikke helt. Var det noe jeg skrev som motsier det du skriver?

(For ordens skyld så mente jeg at hvis en leder har blitt eksponert for hjernen så har man allerede blitt alvorlig skadet i hodeskallen, og strømgjennomgang blir ulykke nr to)

Lenke til kommentar

Okay.. takk for redegjørelsen. Ja da kan vi spørre oss hvorfor ikke Usa gjør som oss, har ingen fortalt dem dette?

Fordi hadde vi "fornyet" strømnettet her i dag, hadde vi aldri valgt 230v selv. Eller ren AC for linjene.

Se https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1451295

see

Kort oppsummert, mitt forslag til fra scratch system, uten tanke på kompatibilitet med noe eksisterende:

- 50V likespenning (småelektronikk hos sluttbruker. Forbrukerstikkontakter til ladere, TV etc)

- 500V 500Hz 3-fase IT TN (kraftelektro/oppvarming hjemme og småbedrifter, samt overføringskabler til hver bolig. Kanskje typisk 5-10 forbruksenheter per boenhet. Spesialkontater for komfyr, varmtvannsbereder etc.)

- 5kV 500Hz 3-fase IT TN (fordelingsnett mellom trafoer i boligområder, en trafo per middelstørrelse forretningsbygg/bygård etc)

- 50 kV likespenning fordelingsnett på mellomnivå (mellom tettsteder, øyer, kraftkrevende industri etc)

- 500 kV likespenning fordelingsnett på toppnivå (mellom land, landsdeler)

Hvorfor ikke 12 V det er jo vanlig intern spenning i mye elektronikk

man må heller ikke glemme at mye elektronikk ( strømforsyningen ) har mulighet til å velge mellom 240 og 115 V ved hjelp av en bryter.

Og så skal det visstnok finnes strømforsyninger som velger dette automatisk

jeg er dog usikker på om det er riktig

Da burde ikke problemet være så stort hjemme

50V er valgt fordi en lavere spenning i kablene i husveggen vil resultere større spenningsfall på samme tverrsnittareal i kablene. Dermed må man kompensere med større kabler i veggene. Høyere enn 50V er definert som berøringsfarlig, dermed er 50V et fornuftig spenningsnivå med tanke på sikkerhet og praktisk bruk.

Nå hater det at alt over 48 V skal du bruke elektriker til når det er snakk om å koble ledninger til

( dette gjelder for Norge )

Lit underlig i grunnen at du vil velge 50 V for det er jo ikke bruk noen steder.

Man må da om-transformere spenningen , men det må man også med 230V og da ser jeg ikke hele poenget dit

Det samme "problemet" får man uansett hvilken spenning man legger det på

Nå er det også nevnt et sted at frekvensen på strømmen man har i stikkontakten driver bilde signalet.

hvorvidt det stemmer skal jeg ikke ta opp her men skulle man endre dette så må jo alle bytte ut skjermen sine

Alternativet var ( som er tatt opp tidligere ) at man må ha helt ny type plugg der alle spenninger er tilgjengelig.

Det alternativet er heller ikke særlige praktisk slik jeg ser det

Nå er det faktisk strømmen du får gjennom kroppen som er det farligste.

Det er fult mulig å få for mye strøm gjennom kopen til at man overlever også med 50 V

Poenget var heller ikke å velge noe som er i bruk noen plasser. Hele diskusjonen startet med at hva man skulle gjort hvis man valgte en helt ny standard. I dét tilfellet er 50V mer gunstig enn 12V pga. nevnte årsaker. Det er også bedre å ha en defekt 50 til 5V DC/DC omformer som er laget i en lyssky virksomhet i Kina, enn en telefonlader som plutselig har 230V på pluggen der det egentlig skulle være 5V.

Lenke til kommentar

Med tanke på at elektrokonvulsiv terapi typisk bruker 0.75-1 ampere vekselstrøm tror jeg at man kan overleve mye mer strøm i hodet enn i hjertet. Selv om den er veldig lokalisert i terapitilfellet.

Den er ikke veldig lokalisert i det hele tatt. I praksis tar man "hele eller halve hjernen", hvor sistnevnte er vanligst. Spenningen er høy, men korte pulser... Elektrodene festes typisk i tinning og toppen av hodet. Ikke rart folk blir hjerneskadet av ECT :)

Hjerneskadet, ja, men det er ENORMT mye mer enn 70ma, og man skal grille hjernen ganske lenge med 70ma DC før det blir noe særlig effekt ut av det... Med ECT bruker man pulser, og siden spenningen er den deriverte av strømmen vil man få en enorm spenningspuls

Det hadde vært naturlig å anta at dette er "veldig lokalisert" og raffinert, men innen behandling på sykehus er det dette som minner mest om å slå en hammer i hodet og håpe på det beste...

Shock therapy: 'Ruined lives'

Det er stort sett samme prosedyren som det var for 100 år siden...

Endret av pifler
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

siden spenningen er den deriverte av strømmen vil man få en enorm spenningspuls

You say what?

Edit: åja, du mener derivert av en proporsjonal kurve kanskje...

Endret av Slettet+45613274
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

men er det ingen som vet hvor mye spenning og strøm kroppen generer ?

Hva i huleste har det å si i denne sammenhengen?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Oh shit. Jeg ble eid av elgen :)

Men ja, fortsatt litt usikker på hva en skal svare på det, da det meste skjer vel kjemisk. (hele kroppen tilsvarer vel 60w på tomgang). Nervene er vel bare noen få mikrovolt, såvidt jeg vet.

Edit: å ja, jeg beklager elgen. Jeg forhåndsdømte deg. Noe jeg håper du forstår.

Endret av Slettet+45613274
Lenke til kommentar

siden spenningen er den deriverte av strømmen vil man få en enorm spenningspuls

You say what?

Edit: åja, du mener derivert av en proporsjonal kurve kanskje...

Nei...

http://home.phys.ntnu.no/brukdef/undervisning/tfy4104_lab/oppgaver/oppgave3_tfy4104.pdf

Det var merkelig at det skulle være så vanskelig å finne kilde på dette, men det er dette prinsippet alle strømgjerder, tazere osv. er bygget på.

La en liten strøm gå gjennom en spole i korte pulser. På rise og fall vil du få en spenningstopp som er den deriverte av endringen i strøm, så om du går fra 0A til 1A på 0.01s så vil V være veksttallet (den deriverte) til A over denne perioden. Gitt at strømmen er lineær så vil man få en spenningspuls på 1A/0.01s = 100V.

Her er en annen måte å vise det samme på...

02306.png

Du ser at strømmen ligger 90 grader etter "magnetisk flux", og magnetisk fluks følger strøm og ikke spenning. Strømmen her må med andre ord se ut som den grønne kurven, med unntak av at amplituden kan varierere litt.

Nå har jeg faktisk ikke tid til å google etter det bildet jeg håpet å finne som viser veldig greit derivering av sin(x), cos(x) etc...

http://www.mathsisfun.com/calculus/derivatives-rules.html

Den deriverte av sin(x) er cos(x) som er x-90 grader. Jeg hadde tenkt å gi en litt bedre forklaring, men må dessverre stikke nå.. kanskje noen andre kan forklare det enklere...

Spør deg selv hvordan et strømgjerde kan ha 10.000V uten å være farlig å ta på :) Har ikke tid til å forklare mer! Beklager....

Lenke til kommentar

Kortere forklart:

En spole det går strøm gjennom vil motsette seg enhver endring i strøm ved å sette opp et motfelt som i praksis blir en motspenning.

Desto raskere strømforandring, desto høyere spenning.

Når du åpner en krets hvor det går en spole, så vil strømmen synke fra f.eks 10 A til 0 på veldig kort tid.

Dette HATER spolen, og vil sette opp en enorm spenning som fører til lysbue over bryteren.

Når dette skjer så forlenges åpnetiden, og spolen kan bli fornøyd. Men dette "koster" altså i form av en veldig gnist i brytern som følge av høy spenning, ofte veldig mange ganger supplyspenningen i kretsen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Aha...

Jeg forstår sinus og cosinus (en del av pensum)

Grunnen til min misforståelse var at jeg bare tenkte ohms lov, altså lineær skalering.

Jeg må rett og slett sette meg ned å se på dette litt, brb.

Lenke til kommentar

Oh shit. Jeg ble eid av elgen :)

Men ja, fortsatt litt usikker på hva en skal svare på det, da det meste skjer vel kjemisk. (hele kroppen tilsvarer vel 60w på tomgang). Nervene er vel bare noen få mikrovolt, såvidt jeg vet.

Edit: å ja, jeg beklager elgen. Jeg forhåndsdømte deg. Noe jeg håper du forstår.

Det går bra , jeg er vant til det

Nå var det også snakk om at musklene gerer lit energi som leser av med et voltmeter

jeg kjenner lite til det så hva som er hele sannheten vet jeg lite om .

men det kunne være interessant å vite det fordi man er nysgjerrig

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...