Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvor er beste stedet å tattovere blodtype, og navn, i tilfelle jeg havner i en ulykke? (Hvis f.eks de ikke finner legitimasjon)

Jeg tror det er enklere å bare ha dogtags?

Ingen som har som jobb å sprøyte blod inn i kroppen din kommer til å gjøre det før de er helt sikker på at det er trygt, og det er veldig lett å teste blodtype. Tatoveringen hjelper ikke, heller ikke dogtags. Mulig at det er unntak for dette i militæret, men i det sivile liv er det slik.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Hvor er beste stedet å tattovere blodtype, og navn, i tilfelle jeg havner i en ulykke? (Hvis f.eks de ikke finner legitimasjon)

Jeg tror det er enklere å bare ha dogtags?

Jeg vil gjette på at det også kan fungere å ha det på håndleddet. En del har jo armebånd som viser kroniske sykdommer eller allergi mot noen medisintyper, så det vil være et naturlig sted for å medisinsk personell å sjekke?

Man river jo ikke av skjorta til en som har store blodtap som følge av blødninger i benet eller tilsvarende.

EDIT: Se der ja, kanskje jeg skulle oppdatert tråden etter at jeg kom fra middag ...

Endret av Mixy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Menneskekroppen består av en god del vann, jeg har lest at der mellom 60 og 75%. Hvor effektiv vil en slankekur der man reduserer veskeinntaket med si 1/3 egentlig være?

Du blir ikkje slankere av å drikke for lite, du blir dehydrert. Det er en potensielt livsfarlig tilstand.

Hvis man ligger rett over grensa for sin vektklasse i boksing så er det et vanlig triks å dehydrere seg før innveiing så man når kravet til vektklasse. Det er også særdeles lurt å hydrere seg igjen mellom innveiing og kampstart.

Dehydrering fungerer altså som en svært midlertidig måte å redusere vekta på.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Mixy: Vil du si at diskusjonen er... filtrert ut?

Angående tattovering av blodtype; den dagen helsevesenet bedømmer min blodtype utifra en tattovering, er den dagen jeg begynner å operere på meg selv.

Ontopic; leste i dag om en planet som har vann i "fast form", men som holder rundt 300 grader, altså "varm is". Jeg vet at vann kan ha mange faste former ( et dusin?), men jeg forstår ikke helt hvordan denne faste formen skal se ut?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Ontopic; leste i dag om en planet som har vann i "fast form", men som holder rundt 300 grader, altså "varm is". Jeg vet at vann kan ha mange faste former ( et dusin?), men jeg forstår ikke helt hvordan denne faste formen skal se ut?

Vann er i fast form kjent som is. Fryse- og kokepunkt varierer med trykket. For eksempel, dersom du skal koke deg et egg på Mount Everest, så koker vannet ved 70 grader. Dess høyere opp i lufta man kommer, dess lavere trykk. Lavere trykk betyr lavere kokepunkt. Høyere trykk betyr høyere koke- og smeltepunkt.

Dersom trykket er høyt nok, så vil overgangen fra fast til flytende form være annerledes enn vanlig atmosfærisk trykk her på jordkloden. Derfor vil man kunne oppnå 300 grader varm is hvis trykket er høyt nok.

Det er ihvertfall min teori, kan godt være at jeg har feil.

Lenke til kommentar

Vann er i fast form kjent som is. Fryse- og kokepunkt varierer med trykket. For eksempel, dersom du skal koke deg et egg på Mount Everest, så koker vannet ved 70 grader. Dess høyere opp i lufta man kommer, dess lavere trykk. Lavere trykk betyr lavere kokepunkt. Høyere trykk betyr høyere koke- og smeltepunkt.

Dersom trykket er høyt nok, så vil overgangen fra fast til flytende form være annerledes enn vanlig atmosfærisk trykk her på jordkloden. Derfor vil man kunne oppnå 300 grader varm is hvis trykket er høyt nok.

Det er ihvertfall min teori, kan godt være at jeg har feil.

Correctamundo. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/08/Phase_diagram_of_water.svg/700px-Phase_diagram_of_water.svg.png

Oppe i høyre hjørne kan vi se at det finnes noen faste faser av vann over 600K, da må altså trykket være over 100 000 atmosfærer.

Lenke til kommentar

Er det det noe forskjell på plasten på colaen og siestaen? For jeg merker at kullsyren holder LANGT mer i siestaen enn i colaen(dæven ut innen en time, kontra siestaen som kan holde ut i flere timer)

Kullsyre holder jo i ukesvis/månedsvis i uåpnet flaske, så det er jo åpenbart ikke selve flasken sin plast som er avgjørende.

AtW

Lenke til kommentar

Er kanskje noe med hvordan korken klarer å holde tett etter å ha blitt åpnet.

Har inntrykk av at korkene som var på colaen før med sånn myk plastdings i toppen som pakning fungerte bedre enn dagens. For har man åpnet en cola blir den fort tam...

Lenke til kommentar

I en solcelle vil det være elektroner som flyter fra n-type halvleder til p-type halvleder gjennom en ekstern motstand. Hvorfor er det slik at sollys får denne reaksjonen til å gå kontinuerlig?

Slik jeg tenker vil det foregå slik:

1. n-type halvleder (Overskudd av elektron) kobles til p-type halvleder (Underskudd av elektron) via ekstern motstand.

2. Alle elektroner flyter over dit umiddelbart fordi det er en spenningsforskjell.

3. Sollyset som treffer n-type halvlederen gjør ingenting, fordi hver gang et foton treffer et elektron og frigjør det, vil det smette rett tilbake i hullet sitt.

Husker det var logisk på vgs en gang i tiden, men ikke nå lenger. Hva er det jeg misforstår?

Lenke til kommentar

Er kanskje noe med hvordan korken klarer å holde tett etter å ha blitt åpnet.

Har inntrykk av at korkene som var på colaen før med sånn myk plastdings i toppen som pakning fungerte bedre enn dagens. For har man åpnet en cola blir den fort tam...

Siestaen jeg har holder fortsatt koken etter helgen (altså over 3 dager) :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...