Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Er det mulig med 4G?

Jeg trodde ikke det var raskt nok.

Det er derfor de nå legger fiber opp til basestasjonen ved hytta mi.

Den hadde tidligere 2G, og radiolink til en bedre basestasjon.

Det kommer ann på hvor mye båndbredde sentralen trenger. Det største abonnementet til Telenor er inntil 40 Mb/s. Så avhengig av hvor mange brukere de forventer til en hver tid kan de tillate seg å redusere båndbredden inn til sentralen. For eksempel kan stasjonær WiMax med bondig av flere kanaler gi nærmere 1 Gb/s. Dog er det jo ikke umulig, eller usannsynlig at dem bare legger fiber. Det kan godt hende det er billigere enn radiolink. Men dette er bare synsing, jeg vet ærlig talt ikke akkurat hvordan Telenor løser slike ting. Skulle bare kommentere på generelt grunnlag.

Det er forsåvidt en sentral i hjembygda mi som har 3G, men det er ikke lagt fiber opp til den (den står på en liten fjelltopp).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan en svært korpulent person, på f.eks 200 kg, slutte å spise over lengre tid?

Hvordan vil kroppen reagere på dette?

Vil sultfølelsen opphøre etterhvert?

Er det mulig å dø av sult/underernæring hvis man er smellfeit?

(Antar at personen spiser vitamin/mineral-tilskudd)

Lenke til kommentar

Vel, svaret er ja. Når noen sulter så bryter en ned fettlaget som kroppen har laget opp. Men kroppen trenger også protein og glukose som det ikke kan få i fra fettet. Dette blir hentet fra muskler. Kroppen spiser egentlig seg selv.

Skadene på hjertet og andre organer er det som vil drepe deg.

Det som dreper deg, spørs på hva som kommer først:

1) Proteinmangel

2) Ikke mer kroppsfett

Hvis man får i seg de proteinene som kroppen trenger, regner jeg egentlig med at personen vil kunne overleve lenge på kroppsfettet. Dog, jeg vet ikke om kroppen er smart nok til å kunne klare å stenge av å hente energi fra muskler. En må selvsagt få i seg vann, ellers er man død innen 3 til 5 dager.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Menneskekroppen består av en god del vann, jeg har lest at der mellom 60 og 75%. Hvor effektiv vil en slankekur der man reduserer veskeinntaket med si 1/3 egentlig være?

Tja, så effektiv at man dør? Det å redusere veskeinntak er generelt en dårlig idé for å gå ned i vekt på. Jeg vet at enkelte idrettsutøvere gjør dette for å tilfredsstille vektkravene for deres klasse. Eksempelvis boksere, kan jeg tenke meg.

Et menneske vil kunne overleve væsketap opp til 15-20% før resultatet er fatalt. 5-8% tap av væske vil gi svimmelhet. De fleste kan tolerere 3-4 % væsketap, og da sikkert kun over kortere perioder. Med så liten prosentandel, så er det begrenset til hvor mange kilo man kan dra av seg ved å minske væskeinntaket.

Lenke til kommentar

Vel, svaret er ja. Når noen sulter så bryter en ned fettlaget som kroppen har laget opp. Men kroppen trenger også protein og glukose som det ikke kan få i fra fettet. Dette blir hentet fra muskler. Kroppen spiser egentlig seg selv.

Skadene på hjertet og andre organer er det som vil drepe deg.

Det som dreper deg, spørs på hva som kommer først:

1) Proteinmangel

2) Ikke mer kroppsfett

Hvis man får i seg de proteinene som kroppen trenger, regner jeg egentlig med at personen vil kunne overleve lenge på kroppsfettet. Dog, jeg vet ikke om kroppen er smart nok til å kunne klare å stenge av å hente energi fra muskler. En må selvsagt få i seg vann, ellers er man død innen 3 til 5 dager.

Takk for interessant svar :)

Lenke til kommentar

Det med vann er vel et triks som er brukt en del av utøvere som skal komme seg inn i en bestemt vektklasse. Trikset der var vel å drikke mange liter vann om dagen i et par dager for så å kutte ut vanndrikkingen helt, ca. 1 dag før de skal veies. Kroppen vil på den tiden ha vent seg til å kvitte seg med vann i et veldig høy tempo ettersom inntaket var stort og stopper ikke med å kvitte seg med vannet før vannbalansen har gått i minus. Tada = du har greid å "slanke deg" midlertidig før en innveiing.

Lenke til kommentar

Det med vann er vel et triks som er brukt en del av utøvere som skal komme seg inn i en bestemt vektklasse. Trikset der var vel å drikke mange liter vann om dagen i et par dager for så å kutte ut vanndrikkingen helt, ca. 1 dag før de skal veies. Kroppen vil på den tiden ha vent seg til å kvitte seg med vann i et veldig høy tempo ettersom inntaket var stort og stopper ikke med å kvitte seg med vannet før vannbalansen har gått i minus. Tada = du har greid å "slanke deg" midlertidig før en innveiing.

Synes å ha lest at de som konkurrerer i fitness også gjør dette. De bruker 12-13 uker hvor de gradvis øker vanninntaket til det kuliminerer på ca et sted mellom 6 og 10 liter vann om dagen. Så stopper de helt 2-3 dager før konkuransen for at kroppen skal fjerne all unødvendig væske i kroppen for å se ekstra rippa ut.

Lenke til kommentar

Stemmer det at man aldri er fysisk kontakt med et objekt?(spade, ball, kniv f.eks) om jeg husker riktig så vær deg pga atomer(elektroner, protoner og nøytron(?)) hvor det da var alltid "luft" mellom dine hender og objektet du holder.

Det er egentlig en myte, men den har noe i seg. Den avhenger nemlig av en ganske spesiell definisjon av fysisk kontakt. Jeg og i dagliglivet sier vi at ting har fysisk kontakt når atomene har en forholdsvis stabil nærhet til atomene i det andre objektet. Nærhet i området en milliontedels millimeter. Det som ligger i myten er at atomer i dagliglivet aldri møtes så intimt at de smelter sammen. I solas indre og lignende kan det skje, men altså ikke i dagligdagse bevegelser av håndfaste objekter. En ball og en golfkølle vil for eksempel ha en avstand på i underkant av en nanometer når de møtes. Det er elektriske frastøtingskrefter som gjør atomene ikke får "fysisk kontakt". Kølla får utøvd kraft på ballen via frastøtingskreftene og ikke ved at atomkjerner møtes.

Skjønt når vi først er på kvantemekanikkens skala så er det også en rekke andre merkelige fenomener som både betyr at ting har innbyrdes avstand (ikke møtes så intimt som man ser for seg i dagliglivet), at avstandene er usikre og at selv partiklene i en atomkjerne faktisk har innbyrdes avstander.

Jeg vil si det er en slags halvsann myte som kanskje har som moral at det vil pirre folks nysgjerrigheten til atomer, partikler og kvantemekanikk. En slags teaser som skal gi interesse for faget.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Menneskekroppen består av en god del vann, jeg har lest at der mellom 60 og 75%. Hvor effektiv vil en slankekur der man reduserer veskeinntaket med si 1/3 egentlig være?

Du blir ikkje slankere av å drikke for lite, du blir dehydrert. Det er en potensielt livsfarlig tilstand.

Lenke til kommentar

Hvor er beste stedet å tattovere blodtype, og navn, i tilfelle jeg havner i en ulykke? (Hvis f.eks de ikke finner legitimasjon)

Jeg tror det er enklere å bare ha dogtags?

Jeg forestiller meg at man får blod fra universaldonor frem til de er 100% sikre på blodtypen din.

Stoler de på tatoveringen? Man kan jo i teorien skrive hva som helst, og verken du eller tatovøren er leger.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor er beste stedet å tattovere blodtype, og navn, i tilfelle jeg havner i en ulykke? (Hvis f.eks de ikke finner legitimasjon)

Jeg tror det er enklere å bare ha dogtags?

Jeg forestiller meg at man får blod fra universaldonor frem til de er 100% sikre på blodtypen din.

Stoler de på tatoveringen? Man kan jo i teorien skrive hva som helst, og verken du eller tatovøren er leger.

Kanskje jeg bare tattoverer navnet mitt + fødselsdato på brystet, slik at de kan få informasjon derifra.

Endret av Ted Bundy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...