Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De som har muligheten kan jo søke fri fra jobben, og dermed forlenge sin påskeferie med en dag eller tre.

Problemet er gjerne barna, ikke alltid populært å dra disse ut fra skolen en dag eller tre kun for å slippe kø. Er ikke alle som kan ta fri fra jobb osv. heller.

 

Er nok mange som tar fri både for seg selv og unger, men det er fortsatt alt for stor andel som ikke gjør det.

Lenke til kommentar

Hvorfor blir ikke jobben til flygeledere totalautomatisert i dag?

 

Vi har all nødvendig teknologi for å automatisere flytrafikk dirigering både i lufta og taksing på bakken med centimeter nøyaktig GPS posisjon som kan sendes ut via transponder og man kan sende data tilbake til flyet om hva det bør foreta seg.

 

Så kunne man hatt igjen bare noen få flygeledere for å kunne takle eventuelle nødssituasjoner eller uforutsette situasjoner hvor private fly kommer i konflikt med kommersielle, el.

 

Jeg snakker om kommersiell flyging når det gjelder denne automatiseringen, med småfly på småflyplasser må man selvsagt fortsatt bruke tradisjonelle flygeledere siden småflyeiere ikke kan forventes å investere i alt nødvendig utstyr for dette.

 

Kommersielle fly er helautomatisert, Boeing 787-9 og -8 kan fungere 100% som en drone, trenger kun instrukser om hvor den skal fly og alt kan håndteres av datasystemet som allerede eksistere i flyet.

 

Men fly har forsatt piloter, ikke bare en men 2 stk. De har det ofte på grunn av lovverk og tillit til andre mennesker, også fordi flyene skal ha en "killswitch" hvor all unødvendig elektronikk kan skrues av og pilotene skal kunne ha full kontroll over flyene på grunn av frykt og fare for hackere og andre ondsinnede inntrengere.

 

Om du er interessert i dette må du nok se nærmere på den politiske siden en den teknologiske.

Endret av Rudde
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når man får feber, hva er det som gjør at en blir øm i hele kroppen? Hvorfor er det slik at man en stund kanskje fryser noe voldsomt, men en annen stund koker man?

 

Hadde febersymptomer igår, etter en helg med mye trening, drikking og generell usunn spising. Er det sannsynlig at jeg har/hadde feber, eller kan det være en reaksjon som følge av helgen? Hvorfor/ hvorfor ikke?

Lenke til kommentar

Når man får feber, hva er det som gjør at en blir øm i hele kroppen? Hvorfor er det slik at man en stund kanskje fryser noe voldsomt, men en annen stund koker man?

 

Hvis feberen er konstant vil vi verken fryse eller svette, det er når temperaturen endrer seg at vi merker det.

Temperaturen øker > vi føler at vi fryser.

Temperaturen synker > vi føler den velkjente svettereaksjonen.

http://www.hvafor.no/vitenskap/hvorfor-fryser-vi-nar-vi-har-feber

Lenke til kommentar

Når man får feber, hva er det som gjør at en blir øm i hele kroppen? Hvorfor er det slik at man en stund kanskje fryser noe voldsomt, men en annen stund koker man?

 

Hadde febersymptomer igår, etter en helg med mye trening, drikking og generell usunn spising. Er det sannsynlig at jeg har/hadde feber, eller kan det være en reaksjon som følge av helgen? Hvorfor/ hvorfor ikke?

Vil tippe fyllesjuke, var sånn selv på søndagen, merker det spesielt godt når det blir varmere i været selv om formen ellers er ganske grei.

Lenke til kommentar

 

Hvorfor blir ikke jobben til flygeledere totalautomatisert i dag?

 

Vi har all nødvendig teknologi for å automatisere flytrafikk dirigering både i lufta og taksing på bakken med centimeter nøyaktig GPS posisjon som kan sendes ut via transponder og man kan sende data tilbake til flyet om hva det bør foreta seg.

 

Så kunne man hatt igjen bare noen få flygeledere for å kunne takle eventuelle nødssituasjoner eller uforutsette situasjoner hvor private fly kommer i konflikt med kommersielle, el.

 

Jeg snakker om kommersiell flyging når det gjelder denne automatiseringen, med småfly på småflyplasser må man selvsagt fortsatt bruke tradisjonelle flygeledere siden småflyeiere ikke kan forventes å investere i alt nødvendig utstyr for dette.

 

Kommersielle fly er helautomatisert, Boeing 787-9 og -8 kan fungere 100% som en drone, trenger kun instrukser om hvor den skal fly og alt kan håndteres av datasystemet som allerede eksistere i flyet.

 

Men fly har forsatt piloter, ikke bare en men 2 stk. De har det ofte på grunn av lovverk og tillit til andre mennesker, også fordi flyene skal ha en "killswitch" hvor all unødvendig elektronikk kan skrues av og pilotene skal kunne ha full kontroll over flyene på grunn av frykt og fare for hackere og andre ondsinnede inntrengere.

 

Om du er interessert i dette må du nok se nærmere på den politiske siden en den teknologiske.

 

Angående automatisering av fly og rollen flygeledere har. Det er mange sikkerhetstekniske ting som må på plass før dette er forsvarlig. Det er nok sant som du sier at det er fult mulig å gjøre det. Det er nok ikke politikk som er hovedproblemet. Den tekniske siden har en del utfordringer med sikkerhet. Det er fult mulig, og relativt enkelt å lage en falsk transponder, eller kanskje enda verre overdøve den ekte transponderen med en forfalsket. Godt mulig det er andre ting også, men transponderene er det jeg satt meg delvis inn i. Forøvrig er det mulig å jamme GPS, og forsåvidt alle andre radiosignaler, så systemene må kunne arbeide delvis uavhengig av input fra radioutstyr. Det kan være en utfordring.

 

Inntil det finnes en løsning som faktisk har sikkerhet innebygd håper jeg det blir automatisering. Jeg er faktisk overrasket over at ikke en 15-åring allerede har laget smileyfjes av fantom-fly på sekundærradaren til noen flygeledere.

 

Relevante videoer som omhandler problemstillingen med ADS og tildels andre sekundærradarsystemer:

 

https://www.youtube.com/watch?v=eMWhvjc-4FU

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei.

 

 

Men hvis du rett etterpå kjører på med isvann så kan det kanskje være litt dårlig.

 

Pakningene i avløpsrøret er vel det eneste eg tenker meg som kan bli ørlite grann påvirket av dette. Men ser ikke noen grunn for at det skal ødelegge noe.

 

 

 

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Ellers så kan du spare litt energi på å la kokevannet stå i kjelen med lokk på til det blir kaldt. Vannet avgir varme til huset sånn at termostatstyrt varme i huset vil ta seg en liten ekstra pause. 1 liter vann som får kjøle seg ned fra 100 til 20 grader avgir ca 0,1 kWh. Tilsvarende en varmeovn på 600 Watt på full guffe i 10 minutter.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ja, bare ikke "gratis betyr at andre betaler regninga, f.eks studentsamskipnaden, som igjen finansieres av blant annet leieinntekter fra studenter. Da vil jeg heller kalle det snylting og utnytting av systemet. Har man gratis varmtvann som f.eks ved blå lagune på Island blir det selvsagt en annen sak.

Det finnes en enkel formel. Varmekapasiteten til vann er 4181 J/K*kg. J kan regnes om til kWh ved å gange med 2,78 * 10-7 slik at varmekapasiteten blir 0,00116 kWh/K*kg. Gang opp med temperaturdifferansen og antall kg vann så finner du antall kWh varmeenergi.

 

Eksempel 1: 15 kg suppe står og avkjøler seg fra 90 til 30 grader og avgir 0,00116 kWh/K*kg * 15 kg * 60 K = 1 kWh varme.

 

Eksempel 2: Et basseng som er 2*2*0,5 meter (= 2000 kg) skal varmes opp fra 10 til 25 grader. Til det trengs det 0,00116 kWh/K*kg * 2000 kg * 15 K = 34,8 kWh varme.

 

Formelen fungerer så lenge man både starter og slutter med flytende vann. Starter eller ender man med damp eller is så må man ha flere ledd i formelen.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...