Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Vi fikk vite på skolen at X^0 = 1.

men jeg lurer på.. hva er 0^0? er det også 1?

Nei, 0^0 gir ikke mening.

EDIT: Fordi ...

(a^n)/(a^m) = a^(n-m)

Hvis da n = m får vi 1 til svar.

Husk at det ikke går ann å dele på null. :)

Endret av Emomilol
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hehe, jeg har ihvertfall aldri spist noen pepperkaker med pepper. Har heller aldri hørt om andre som har spist det!

husker dere ikke dn dær "hakkebakeskogen" eller noe? der hadde en mus pepper i pepperkakene og tyvene syntes at det smakte jævelskap.

jeg tror det var slik.

Lenke til kommentar
Hehe, jeg har ihvertfall aldri spist noen pepperkaker med pepper. Har heller aldri hørt om andre som har spist det!

OK, her har du én: MEG. Moren min lager verdens beste pepperkaker, med pepper i. Det er ikke bare jeg som skryter av dem heller, det gjør alle som smaker dem. Så det så. :)

Edit: Greit nok, det FINNES pepperkaker uten pepper i òg. Men det er selvsagt juks.

(a^n)/(a^m) = a^(n-m)

Kan jo nevne at grenseverdier kan ha formen 00, og disse går det i noen tilfeller an å finne ved hjelp av litt kreativ talltriksing. Men uttrykket i seg selv gir, som nevnt, ingen god mening.

Endret av TwinMOS
Lenke til kommentar

(a^n)/(a^m) = a^(n-m)

Jo, faktisk så var det en lærer i USA som for ca. et år siden fant ut hvordan man deler på null. Dette husker jeg fra nettaviser og et videoklipp av hvordan han utførte regnestykket. Husker ikke hvordan.

her en en link btw.

Endret av nilsMeister
Lenke til kommentar
Jeg lurer på hvorfor det er en vifte som starter i steikovnen, når jeg setter på vanlig over og undervarme? Hva er vitsen med den vifta? Det blåser jo ut i den lille sprekka på ovnsdøra også. Virker lite energisparende, men... :hmm:

Har noe av det samme på min ovn og den sørger for å holde glasset såpass kaldt at du ikke brenner deg hvis du tar på det. For ordens skyld, jeg har ovnen innebygget i skapet og vifta sørger nok for å holde *hele* skallet til ovnen kjølig.

Lenke til kommentar
Har også lært dette. Er 01 = 0? Lurer på dette fordi 10 = 1.

Null ganger null (null null ganger) er jo null. Men jeg skjønner ikke hvorfor én ganger null (1 null ganger) er 1. :confused:

Uten at jeg er utdannet mattematiker:

så tror jeg at alle tall, feks 9^1 er 1.

Lenke til kommentar
Hvordan har det seg at bly er flytende, men at det er alikevel er så sterkt?

Hadde likt å sett det.

I tillegg til at dette sterke blyet er utrolig tungt, cirka elleve ganger tyngre enn vann. :p

Men dette forutsetter at blyet flyter i vann. For at bly skal flyte kan vi for eksempel legge det i flytende uranium, som har enda større massetetthet. (Jeg tror allikevel at blyet ville smeltet nokså fort.)

Lenke til kommentar
Har også lært dette. Er 01 = 0? Lurer på dette fordi 10 = 1.

Null ganger null (null null ganger) er jo null. Men jeg skjønner ikke hvorfor én ganger null (1 null ganger) er 1. :confused:

Det var derfor eg lurte.

Er det nokon enkel (kjempeenkel, som tar kort tid) måte å rekne tal frå titalssystemet til f.eks. tre- eller femtalssystemet? Trenger ikkje for totalssystemet (det binære), for det er enkelt. :p

Lenke til kommentar

Det er ikke flytendes og det er ikke sterkt.

Bly smelter med 320 grader, men i normal temperatur så er det i fast form. Men selv i fast form så er det så mykt at man kan bøye plater av bly som er flere millimeter tykke for hånd. og skjøre de med en vanelig spikkekniv.

Lenke til kommentar

Hadde likt å sett det.

Bly blir flytende når det varmes til over 327 ºC, men det vil jo fortsatt ikke flyte i vann. I kvikksølv, derimot ...

Edit: Sannelig ble jeg for sent ute.

Endret av TwinMOS
Lenke til kommentar

Beklager. mener blikk. ikke bly. Var en her nå som sa det til meg. Men kan ikke skjønne at det er sant.. Var i hvertfall noe av det tregeste flytende stoffet som finnes.

Når jeg mener sterk, så mener jeg mtp at det er flytende..

Endret av conzeed
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...