Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er vann det eneste mulighet for at det skal finnes liv på andre planeter? Kan det ikke tenkes at liv kan være basert på andre stoffer?

Metan og silisium (og svovel?) har muligheter, men vann har de mest unike egenskapene som gir best mulighet for liv etter det forskerne vet om i dag.

Lenke til kommentar

Hva er omkretsen av en regnbue? Eller varierer det? Og isåfall hva bestemmes det av?

En regnbue har en vinkel fra senter til selve buen på ca 23 grader. Vinkelen er konstant uansett avstand til regnbuen. Det betyr at hvis du står med spreder på hageslangen og har sola i ryggen så blir regnbuen i størrelseorden 1-3 meter i diameter. Står du på en fjelltopp med sola i ryggen og ser regnbuen noen km unna så blir også diameteren noen km.

Sagt på en annen måte så trenger du å vite avstanden fra deg til regnbuen for å kunne regne ut omkretsen.

En primær regnbue har (halve) vinkelen (samme som to to brytinger gir) 41-42 o , altså hele buen tilsammen 84 o. Ellers blir det litt feil å definere avstand og diameter slik for bidraget til regnbuen er jo vanligvis regndråper over et større areal og i forskjellige avstander. Det regner jo sjeldent så snevert som fra en hageslange. Haloen med to brytinger i heksagonale iskrystaller har derimot en vinkel på 22 o.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vi lærer hvertfall som enkel selvredning at man kler aldri av seg. Og argumentasjonen med enklere å svømme er tynn, da det skal være veldig kort før man svømmer mot land. Holde seg ved båten.... 100 meter er kort, men det i kaldt vann er det ufattelig langt.

Et vanlig scenario er visstnok to stk kantrer i båt. Han som er knallgod å svømme omkommer mens han andre overlever. Fordi han svømmeren skulle hente hjelp.

Man skal ligge mest mulig i ro, for nettopp å unngå unødvendig utskifting av vannet nærmest kroppen.

Og det er ikke nødvendigvis logisk men det skal være sagt at det er en kjent sak at det er utskifting av vannet som gjør at kroppen blir kraftig nedkjølt.

Disse tingene gjelder jo selvsagt bare i kaldt vann. Er det Sørlandet og 20 grader er saken en helt annen, selv om man ikke engang da skal undervurdere graden av nedkjøling ved en lengre svømmetur.

Var jo for få år siden en tysker som svømte veldig langt og fikk hentet hjelp utenfor Mandal.

Det har jo også vært noen tilfelle hvor gode svømmere har omkommet på utrolig korte avstander, nettopp fordi de har undervurdert temperaturens betydning. Bl a et her på syttitallet avstanden over er vel ikke mer enn 60-70 m og en svømmer i Norgeseliten i sin klasse omkom i kald vår/forsommerelv, og NB strømmen er ikke spesielt sterk på stedet!

Man kan lure på hvorfor mange har så rare tanker om dette, særlig om klærne og spesielt om klær som drar en ned. Kommer det fra det enkle faktum at når man går opp av vannet drar man med seg en masse vann med opp og en utslitt person vil oppfatte det som veldig tungt. Men tettheten av de fleste klær er jo lavere eller omtrent som vann i vannet og vannet har jo uendret tetthet, så der er jo ingen ting som kan føre til større synkeevne. I tillegg blir det som regel lukket inn en del luft som faktisk gir større oppdrift og isolasjon.

Man har også et scenario hvor man kan fortsette å gå etter at man har blitt våt (selv i sterk kulde), man holder seg varm og bidrar også at til klærne faktisk tørker. Så det med å bli liggende på en holme å fryse ihjel er litt spesielt (scenario).

Lenke til kommentar

Hvorfor skal man bare lukke én knapp i de fleste dressjakker/blazere etc ?

Merk: Det er den nederste som aldri skal lukkes. Det sies at dette stammer fra kong Edvard VII fra England. Han var på sin tid et stort forbilde for mange mtp. stil og mote. Det sies at han var alt for fet til å kunne lukke igjen den nederste knappen. Dermed var det i gang.

Jeg aner selvsagt ikke om dette faktisk stemmer eller ikke. :)

Endret av Quote
Lenke til kommentar

Hvilken sykdommer smitter mellom hund og menneske?

Det er en lang liste. Både innvollsormer og parasitter, bakterier og virus. Heldigvis er det sjelden at hunder eller mennesker er smittet av alvorlige slike her i landet, så det er relativt usannsynlig at bikkja di har noe du kan bli smittet av.

Geir :)

Jau, han flyr igjennom tester uten problem.

Men jeg kan ikke unngå å tenke på hvor uforsiktig jeg er.

Lenke til kommentar

Tradisjon. Merk at en praktisk grunn til å ikke gjøre det er fordi de er laget for å ikke lukke den nederste, formen blir klumpete og stygg om man knepper flere knapper enn meningen. Med treknappsjakker er det litt forskjellig om du skal kneppe begge de to øverste, eller bare den midterste. Det avhenger av snittet

Lenke til kommentar

Men jeg kan ikke unngå å tenke på hvor uforsiktig jeg er.

Jeg bryr meg merkelig nok knapt om det. Selv om jeg har en historie med angst og tvangslidelser og har vært redd for mye rart, så er det å bli smittet av bikkja ikke en av dem...

Geir :)

Jeg er mer redd for å smitte bikkja med maten jeg gir til ham. (når jeg rører maten f.eks)

Endret av Ted Bundy
Lenke til kommentar

Merk: Det er den nederste som aldri skal lukkes. Det sies at dette stammer fra kong Edvard VII fra England. Han var på sin tid et stort forbilde for mange mtp. stil og mote. Det sies at han var alt for fet til å kunne lukke igjen den nederste knappen. Dermed var det i gang.

Jeg aner selvsagt ikke om dette faktisk stemmer eller ikke. :)

Ryktet stemmer, men plagget er feil. Det var vesten Edward VII er beryktet for ikke å ha kneppet igjen.

Lenke til kommentar

Ja, de gjør i teorien det, men sendeeffekten er ekstremt lav, blant annet fordi man har tur og retur-leder liggende rett ved siden av hverandre slik at de kansellerer signalene til hverandre svært godt.

Spenningen skrues ikke av og på med 50 Hz. Den går kontinuerlig i sinus-svingninger.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...