Quote Skrevet 17. april 2014 Del Skrevet 17. april 2014 Trenger du virkelig å google det? Enkel logikk sier at all påkledning i kaldt vann vil hjelpe. Problemet om man er uten klær er at vannet nærmest kroppen hele tiden blir skiftet ut med nytt kaldt vann. Med klær på vil vannet innefor klærne bli varmet opp uten å bli skiftet ut i så stor grad, altså er det varmere med klær på. Spørsmålet dreier seg tross alt om overlevingsemne. Hvor lav må temperaturen i vannet være for at en burde ha på seg alle klær? Vil den svære dunjakka gi deg en fordel eller ulempe? Det hjelper ikke å kunne holde seg varm hvis man drukner på grunn av de tunge klærne som drar deg ned. Hvis vi tar et scenario: Med klær på klarer du å overleve i 30 minutt frem til du drukner av utmattelse pga de tunge klærne. Uten klær hadde du klart deg i 45 minutter, men dør på grunn av forfrysning. Jeg klarer ihvertfall ikke å tenke meg frem til svarene på dette ved hjelp av "enkel logikk". 1 Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 17. april 2014 Del Skrevet 17. april 2014 Kanskje man burde ha masse gummidrakter ombord på skipet i tillegg til redningsvest? Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 17. april 2014 Del Skrevet 17. april 2014 Trenger du virkelig å google det? Jeg klarer ihvertfall ikke å tenke meg frem til svarene på dette ved hjelp av "enkel logikk". Varmetapet blir mindre med klær. Eg sier ingenting om svømming eller overlevelsesevne. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 17. april 2014 Del Skrevet 17. april 2014 Spørs på en hel del faktorer, enkelte klær drar deg ned, andre kan hjelpe deg å holde deg flytende. Om båten synker er det natturlig at mye flytende kommer opp, som man kan holde seg flytende med. Man må nesten vurdere det der og da, men klær=varme. Både kulde, type klær, omgivelser, egen utholdenhet og temperatur spiller inn... Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 17. april 2014 Del Skrevet 17. april 2014 Vi lærer hvertfall som enkel selvredning at man kler aldri av seg. Og argumentasjonen med enklere å svømme er tynn, da det skal være veldig kort før man svømmer mot land. Holde seg ved båten.... 100 meter er kort, men det i kaldt vann er det ufattelig langt. Et vanlig scenario er visstnok to stk kantrer i båt. Han som er knallgod å svømme omkommer mens han andre overlever. Fordi han svømmeren skulle hente hjelp. Man skal ligge mest mulig i ro, for nettopp å unngå unødvendig utskifting av vannet nærmest kroppen. Og det er ikke nødvendigvis logisk men det skal være sagt at det er en kjent sak at det er utskifting av vannet som gjør at kroppen blir kraftig nedkjølt. Disse tingene gjelder jo selvsagt bare i kaldt vann. Er det Sørlandet og 20 grader er saken en helt annen, selv om man ikke engang da skal undervurdere graden av nedkjøling ved en lengre svømmetur. Var jo for få år siden en tysker som svømte veldig langt og fikk hentet hjelp utenfor Mandal. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. april 2014 Del Skrevet 17. april 2014 Hva er omkretsen av en regnbue? Eller varierer det? Og isåfall hva bestemmes det av? En regnbue har en vinkel fra senter til selve buen på ca 23 grader. Vinkelen er konstant uansett avstand til regnbuen. Det betyr at hvis du står med spreder på hageslangen og har sola i ryggen så blir regnbuen i størrelseorden 1-3 meter i diameter. Står du på en fjelltopp med sola i ryggen og ser regnbuen noen km unna så blir også diameteren noen km. Sagt på en annen måte så trenger du å vite avstanden fra deg til regnbuen for å kunne regne ut omkretsen. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 17. april 2014 Del Skrevet 17. april 2014 Vi lærer hvertfall som enkel selvredning at man kler aldri av seg. Og argumentasjonen med enklere å svømme er tynn, da det skal være veldig kort før man svømmer mot land. Holde seg ved båten.... 100 meter er kort, men det i kaldt vann er det ufattelig langt. Et vanlig scenario er visstnok to stk kantrer i båt. Han som er knallgod å svømme omkommer mens han andre overlever. Fordi han svømmeren skulle hente hjelp. Man skal ligge mest mulig i ro, for nettopp å unngå unødvendig utskifting av vannet nærmest kroppen. Og det er ikke nødvendigvis logisk men det skal være sagt at det er en kjent sak at det er utskifting av vannet som gjør at kroppen blir kraftig nedkjølt. Disse tingene gjelder jo selvsagt bare i kaldt vann. Er det Sørlandet og 20 grader er saken en helt annen, selv om man ikke engang da skal undervurdere graden av nedkjøling ved en lengre svømmetur. Var jo for få år siden en tysker som svømte veldig langt og fikk hentet hjelp utenfor Mandal. Jeg tenker litt det samme, det er sjeldent forholdene er slik at å svømme er ditt beste valg, og samtidig utfordrende nok til at klær/ikke klær bestemmer om du overlever. Derfor tenker jeg i utgangspunktet at å beholde klærne er det beste valget. AtW Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 17. april 2014 Del Skrevet 17. april 2014 [...] Derfor tenker jeg i utgangspunktet at å beholde klærne er det beste valget. AtW Dette er det selvsagt gjort mengder av forskning og undersøkelser på for dykkere, sjøforsvaret, reddningstjenester fritidsseilere fiskere og andre. Figuren fra denne siden oppsummerer det meste: 3 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 17. april 2014 Del Skrevet 17. april 2014 Varmetapet blir mindre med klær. Eg sier ingenting om svømming eller overlevelsesevne.Det kommer an på hva slags klær man har. Om man har en tettsittende drakt av aluminium som er utstyrt med finner vil varmetapet faktisk være mer med denne enn uten. Enda værre er kobber. For ikke å si diamant, som har en helt ekstrem varmeledningsevne. Men da ville man uansett sunket som en stein før man frøs ihjel. Hvis man er flere bør man holde sammen i en tett klump for å spare på varmen. Og som sagt, er det en sjanse for å svømme inn til land er det smart å få med seg klærne tørre på en eller annen måte. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 17. april 2014 Del Skrevet 17. april 2014 Et vanlig scenario er visstnok to stk kantrer i båt. Han som er knallgod å svømme omkommer mens han andre overlever. Fordi han svømmeren skulle hente hjelp.Du glemmer selve spørsmålet her: om man skal kle av seg. Når man kantrer rekker man ikke å kle av seg. Dermed har sannsynligvis begge personene klærne på. Da er det ikke rart han ikke kommer langt med svømminga si. Man kan like gjerne si at han omkom fordi han svømte med klærne på som at han ikke ble ved båten. Å bli ved båten funker dessuten bare når det er en sjanse for at noen skal se ulykken. Noe som er naivt opptimistisk de fleste steder. Svømming forutsetter selvsagt at man ikke er langt fra kanten. Men padler man på et vann som er 100 meter bredt er man faktisk aldri mer enn 50 meter fra kanten. Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 17. april 2014 Del Skrevet 17. april 2014 Ja, hvis utgangspunktet er att du sitter i en kobber- og diamantdrakt midt på en 100m bred innsjø kan det nok være at man ikke bør følge de vanlige rettningslinjene for "havne i kaldt vann" 2 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 17. april 2014 Del Skrevet 17. april 2014 Varmetapet blir mindre med klær. Eg sier ingenting om svømming eller overlevelsesevne.Det kommer an på hva slags klær man har. Om man har en tettsittende drakt av aluminium som er utstyrt med finner vil varmetapet faktisk være mer med denne enn uten. Enda værre er kobber. For ikke å si diamant, som har en helt ekstrem varmeledningsevne. Men da ville man uansett sunket som en stein før man frøs ihjel. Hvis man er flere bør man holde sammen i en tett klump for å spare på varmen. Og som sagt, er det en sjanse for å svømme inn til land er det smart å få med seg klærne tørre på en eller annen måte. En aluminiumsdrakt med finner er neppe innenfor det de fleste definerer som klær. AtW Et vanlig scenario er visstnok to stk kantrer i båt. Han som er knallgod å svømme omkommer mens han andre overlever. Fordi han svømmeren skulle hente hjelp.Du glemmer selve spørsmålet her: om man skal kle av seg. Når man kantrer rekker man ikke å kle av seg. Dermed har sannsynligvis begge personene klærne på. Da er det ikke rart han ikke kommer langt med svømminga si. Man kan like gjerne si at han omkom fordi han svømte med klærne på som at han ikke ble ved båten. Å bli ved båten funker dessuten bare når det er en sjanse for at noen skal se ulykken. Noe som er naivt opptimistisk de fleste steder. Svømming forutsetter selvsagt at man ikke er langt fra kanten. Men padler man på et vann som er 100 meter bredt er man faktisk aldri mer enn 50 meter fra kanten. Er det veldig kort til land, som det er i endel tilfeller, så er man ikke nevneverdig hemmet av klær uansett, om man kan å svømme, man klarer fint å svømme inn både med og uten. AtW Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 17. april 2014 Del Skrevet 17. april 2014 Er det veldig kort til land, som det er i endel tilfeller, så er man ikke nevneverdig hemmet av klær uansett, om man kan å svømme, man klarer fint å svømme inn både med og uten.Det stemmer. Men er det 10 minusgrader og man ender opp på en folketom holme så er tørre klær forskjellen på å overleve og ikke. Derfor bør man ta av klærne å ha dem med seg i en pose. Om man har et ekstra sett klær i en pose fra før kan man bli det en annen vurdering. Det hjelper lite å overleve svømmeturen hvis man fryser ihjel etter to timer på land. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 17. april 2014 Del Skrevet 17. april 2014 Har det noe konsekvens for 2 universet om de kolliderer? Sett at det finnes flere univers, så må disse etterhvert kollidere, men vil det skje noe? Min teori er at det ikke kommer til å skje noe som helst, men at universelle kommer til å smelte sammen etterhvert som begge universene utvider seg... Lenke til kommentar
Bruker-33331 Skrevet 17. april 2014 Del Skrevet 17. april 2014 (endret) Er det veldig kort til land, som det er i endel tilfeller, så er man ikke nevneverdig hemmet av klær uansett, om man kan å svømme, man klarer fint å svømme inn både med og uten.Det stemmer. Men er det 10 minusgrader og man ender opp på en folketom holme så er tørre klær forskjellen på å overleve og ikke. Derfor bør man ta av klærne å ha dem med seg i en pose. Om man har et ekstra sett klær i en pose fra før kan man bli det en annen vurdering. Det hjelper lite å overleve svømmeturen hvis man fryser ihjel etter to timer på land. Når jeg faktisk er ute på fjelltur, så putter jeg klærne i en pose før jeg vasser/svømmer over. (Husk at jeg vandrer i Tromsfjellene...) Da jeg pakker lett, og ikke har flere skift. (Med mindre det er is, da MÅ du ha flere klær med deg). Men så er jeg typen som heller svømmer over, enn å gå rundt. EDIT: Ja, jeg pakker lett da bikkjematen tar mye vekt. Endret 17. april 2014 av Ted Bundy Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 17. april 2014 Del Skrevet 17. april 2014 Har det noe konsekvens for 2 universet om de kolliderer? Sett at det finnes flere univers, så må disse etterhvert kollidere, men vil det skje noe? Så vidt jeg har skjønt defineres universet av rommet. Dermed kan de heller ikke kollidere. Det er ikke noe rom "utenfor" universet. Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 17. april 2014 Del Skrevet 17. april 2014 Trenger du virkelig å google det? Enkel logikk sier at all påkledning i kaldt vann vil hjelpe. Problemet om man er uten klær er at vannet nærmest kroppen hele tiden blir skiftet ut med nytt kaldt vann. Med klær på vil vannet innefor klærne bli varmet opp uten å bli skiftet ut i så stor grad, altså er det varmere med klær på. Spørsmålet dreier seg tross alt om overlevingsemne. Hvor lav må temperaturen i vannet være for at en burde ha på seg alle klær? Vil den svære dunjakka gi deg en fordel eller ulempe? Det hjelper ikke å kunne holde seg varm hvis man drukner på grunn av de tunge klærne som drar deg ned. Hvis vi tar et scenario: Med klær på klarer du å overleve i 30 minutt frem til du drukner av utmattelse pga de tunge klærne. Uten klær hadde du klart deg i 45 minutter, men dør på grunn av forfrysning. Jeg klarer ihvertfall ikke å tenke meg frem til svarene på dette ved hjelp av "enkel logikk". Klær drar deg ikke ned. Med mindre du har på deg en ringbrynje i metall eller noe slikt. Det eneste klær gjør er å gjøre det tyngre å svømme hvis de er veldig store eller løstsittede. Så hvis du bare skal holde deg flytende og ikke forflytte deg så er det ikke noe værre med klær. Men man holder jo bedre varmen så å beholde klærne på er i de aller fleste tilfeller best. Ihvertfall i Norge. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 17. april 2014 Del Skrevet 17. april 2014 Angående CNC milling (maskinering/fresing) hva regnes som "små og mellomstore serier"? Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 17. april 2014 Del Skrevet 17. april 2014 Ja, hvis utgangspunktet er att du sitter i en kobber- og diamantdrakt midt på en 100m bred innsjø kan det nok være at man ikke bør følge de vanlige rettningslinjene for "havne i kaldt vann"Innlegget mitt gjelder også selv om man ikke er midt utpå. Rett skal være rett. Det som er litt interresant er at de samme reglene ang. påkledning (forutsatt at man skal være ved båten) også gjelder dersom vannet er så varmt at det er skadelig. Det stillestående vannet innenfor klærne gjør at temperaturen der blir mer stabil, og man blir saktere kokt. Det hjalp ikke disse rekene, som på tross av sin aluminiumsdrakt likevel ble kokt. Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 17. april 2014 Del Skrevet 17. april 2014 (endret) Angående CNC milling (maskinering/fresing) hva regnes som "små og mellomstore serier"? Kommer helt ann på kva man produserer. Noen steder er en serie på 10 000 deler liten, andre steder er en serie på 10 uvanlig stor. Der eg jobber har vi aldri mere enn 2 deler i serie. Endret 17. april 2014 av Dragavon Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå