SeaLion Skrevet 9. april 2014 Del Skrevet 9. april 2014 (endret) Hvis man har stor nok lysåpning på kamera-/kikkertlinsa, så kan man lett se stjerner på høylys dag. TAF (Trondheim astronomiske forening) har et halvmeterteleskop på en høyde utenfor byen, og med det kan man godt se mange stjerner på høylys dag.Den blå daghimmelen skyldes at den blå delen av sollyset er den som lettest blir avbøyd/brutt. Atmosfæren er brytningsmediet. På månen (som kun har en uhyre tynn atmosfære) er daghimmelen like svart som natthimmelen, og man kan se stjerner helt inn til sola like klart som vi ser stjerner på nattehimmelen. Dette er altså en slags "lysforurensing" som skyldes blått lys, med bølgelengder fra 450-495 nm.Effekten kalles Rayleigh-brytning og det er den samme effekten som får øyne uten pigment til å se blå ut.http://en.wikipedia.org/wiki/Rayleigh_scattering http://no.wikipedia.org/wiki/Rayleigh-spredning Endret 9. april 2014 av SeaLion Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 9. april 2014 Del Skrevet 9. april 2014 Hva slags psykoaktive stoffer er det i koffeinfri kaffe? Jeg har alltid trodd at det var koffeinet i kaffen som gjorde meg TANKETOM, salig, angstdempet, trøtt, lett svimmel og ga en spesiell "innsnevret" følelse i kroppen (minner veldig om bivirkning av migrenemedisiner/triptaner). Det er som å slå på en brems i hodet slik at tankene går i normalt tempo og stopper av seg selv straks jeg ikke tenker dem lenger. I motsetning til normalt der tankene sprinter fortere og fortere av seg selv hvis jeg ikke konstant aktivt bremser dem. Men jeg får ganske mye av denne følelsen også av koffeinfri kaffe. Javel?!?!?! Caffeine is a central nervous system and metabolic stimulant,[7] and is used both recreationally and medically to reduce physical fatigue and to restore alertness when drowsiness occurs. It produces increased wakefulness, faster and clearer flow of thought, increased focus, and better general body coordination.[8]Men dette er jo det motsatte av det jeg beskriver. Så jeg lurer på om det er noe annet i kaffen? Ikke kom med noe BS om at det er varmen i drikken eller noe, ingen andre varme drikker gir disse virkningene. Jeg har prøvd kamomillete og varm melk, calm-te med humle og valerinarot og til og med spesialimportert beroligende te. Lenke til kommentar
Bruker-33331 Skrevet 9. april 2014 Del Skrevet 9. april 2014 Psykosomatisk effekt? Det høres nå mest logisk ut. 1 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 9. april 2014 Del Skrevet 9. april 2014 (endret) Psykosomatisk effekt? Det høres nå mest logisk ut. Hvis du mener placebo, nei, det høres ikke logisk ut. For da burde jeg ha fått den samme effekten av de andre drikkene, som faktisk skal virke. For ikke å si medisiner. Placebo er ikke en forklaring man kan putte inn selv om den ikke passer bare fordi man ikke har noen annen forklaring som passer. En forklaring som faktisk er logisk er at det fortsatt er koffeinet jeg reagerer på. Det er faktisk betydelige mengder koffein i koffeinfri kaffe. Det jeg stusser på er at ut i fra min erfaring med andre stoffer og medisiner så kjennes det ut som serotoninsystemet stimuleres. Mens koffein visstnok skal gå på dopamin. Så jeg lurer på om det er noe annet i kaffen. Tillegg: Jeg fant svaret etter å ha lest på wikipedia. Kaffe innholder en MAO-hemmer (Harmane). Dette stemmer presis med opplevelsen min. Endret 9. april 2014 av Tåkelur Lenke til kommentar
Bruker-33331 Skrevet 10. april 2014 Del Skrevet 10. april 2014 Jeg merker ingen forskjell på vann og koffeinfri kaffe, kanskje du er overfølsom? Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 10. april 2014 Del Skrevet 10. april 2014 (endret) Jeg er overfølsom for koffein, det er derfor jeg drikker koffeinfri. Men koffeinfri har faktisk 5% koffein. Pluss, så vidt jeg kan forstå, alle andre psykoaktive stoffer intakt. Endret 10. april 2014 av Tåkelur Lenke til kommentar
Bruker-33331 Skrevet 10. april 2014 Del Skrevet 10. april 2014 Jeg er overfølsom for koffein, det er derfor jeg drikker koffeinfri. Men koffeinfri har faktisk 5% koffein. Pluss, så vidt jeg kan forstå, alle andre psykoaktive stoffer intakt. Det er jo mulig at du reagerer, den muliheten skal vi ikke slå bort. Men varm kakao og koffeinfri kaffe har ikke noe å si for meg. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 10. april 2014 Del Skrevet 10. april 2014 Nocebo? Hvis man er tilvendt kaffe vil man selvsagt oppleve koffeinfri som vann, fordi den er så mye svakere. Varm kakao har heller ingenting å si for meg. Lenke til kommentar
-trygve Skrevet 10. april 2014 Del Skrevet 10. april 2014 Er antall GPS-satelitter man kan få kontakt med på et vilkårlig tidspunkt avhengig av breddegrad? Lenke til kommentar
Bruker-33331 Skrevet 10. april 2014 Del Skrevet 10. april 2014 (endret) Nocebo? Hvis man er tilvendt kaffe vil man selvsagt oppleve koffeinfri som vann, fordi den er så mye svakere. Varm kakao har heller ingenting å si for meg. Jeg drikker kaffe maks 2 ganger i uka. Som regel er det én dag i uka, så jeg vet ikke? edit: Natt* Endret 10. april 2014 av Ted Bundy Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 10. april 2014 Del Skrevet 10. april 2014 (endret) Er antall GPS-satelitter man kan få kontakt med på et vilkårlig tidspunkt avhengig av breddegrad? Ja, eller kanskje mer at det er mer riktig å si det finnes områder med liten dekkning og att disse ofte er langt nord eller sør. Her en artikkel fra 2005 (punkt 4.1) https://www.fig.net/pub/monthly_articles/october_2005/rizos_higgins_hewitson_october_2005.htm Endret 10. april 2014 av M98kF1 2 Lenke til kommentar
-trygve Skrevet 10. april 2014 Del Skrevet 10. april 2014 Takk! Hvis jeg leser figurene riktig er imidlertid konklusjonen faktisk motsatt av det du skriver - langt nord og langt sør er faktisk der man kan forvente å se flest satelitter. Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 10. april 2014 Del Skrevet 10. april 2014 [...]motsatt [..] Stemmer.... 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 10. april 2014 Del Skrevet 10. april 2014 En jeg kjenner skal opp til Karahavet med et supplyskip og ettersom jeg skjønte det finnes det ikke satelittdekning der oppe. Uten at jeg kan bekrefte det. Lenke til kommentar
-trygve Skrevet 10. april 2014 Del Skrevet 10. april 2014 Det var neppe snakk om GPS-satelitter, men kommunikasjonssatelitter. De fleste kommunikasjonssatelittene går i geostasjonær bane, og ender med det opp for å være under horisonten om man er tilstrekkelig langt nord eller sør. 1 Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 10. april 2014 Del Skrevet 10. april 2014 Antall satellitter er bra i nord, men nøyaktigheten blir dårligere. Mener å huske at det var grunnet manglende korreksjons dekning og lav elevasjon som gjorde den vertikale nøyaktigheten dårlig. 1 Lenke til kommentar
delfin Skrevet 10. april 2014 Del Skrevet 10. april 2014 Eksisterer "vektløshet"? Ikke i den forstand som astronauter o.l. opplever (selv den minste ting har jo gravitasjonskrefter), men som at noe ikke har vekt? Selv tanker har vel teknisk sett vekt i og med at de består av elektriske impulser? Når du sier vekt så tenker jeg at du mener masse. Alle partikler unntatt fotoner får masse når de beveger seg i Higgsfeltet, og det er overalt. Med andre ord så er fotoner "vektløse", mens alle andre partikler i universet har en viss masse. (-trygve kan komme og arrestere meg, jeg er tross alt ingen fysiker) Jeg er ikke fysiker jeg heller, men mener bestemt at lyset bøyes av gravitasjonsfelt. Jeg mener også bestemt at jeg har dette fra en dokumentar om Einstein og hvordan han skulle bevise relativitetsteorien, og han gjorde et eksperiment som viste at lyset bøyes av gravitasjonsfelt. Jeg vil ikke uttale meg for bastant her, og jeg husker ikke hvordan denne observasjonen beviste teoriene hans En annen ting er sorte hull, som er sorte nettopp fordi de har så sterk gravitasjon at de trekker til seg fotoner (lys), så ut fra det kan umulig fotoner være "vektløse" selv om de er masseløse? I en annen tråd her for litt siden argumenterte jeg for (og fant til slutt kilder på) at fotoner ikke beveger seg "normalt" i tidrommet, og eksisterer på alle punkter mellom emisjon og absorbsjon samtidig, og at de kan sees på som en uendelig serie punkter, eller en linje (ikke en partikkel). Jeg kan på ingen måte si at jeg "forstår" fotoner, siden "alt" ved dem er så utrolig lite intuitivt, men de blir i alle fall påvirket av gravitasjonsfelt, så de er ikke "vektløse" selv om de ikke har masse... Og som deg, sier jeg at -trygve gjerne kan arrestere meg eller utdype dette Nå tolker jeg "vektløs" som "noe som ikke påvirkes av gravitasjonsfelt" og ikke som i "masseløs" Lenke til kommentar
delfin Skrevet 10. april 2014 Del Skrevet 10. april 2014 Er antall GPS-satelitter man kan få kontakt med på et vilkårlig tidspunkt avhengig av breddegrad? Dette har jeg faktisk hatt et fag om (det var mye om GPS der) en gang, og jeg mener bestemt at de er plassert slik at de skal dekke jorden jevnt. Om det i praksis har noe å si kan jeg ikke svare 100% sikkert på, men de som har laget systemet har gjort sitt beste for å unngå dette problemet... Med forbehold om at jeg husker feil Det er en god stund siden... 2 Lenke til kommentar
Quote Skrevet 10. april 2014 Del Skrevet 10. april 2014 (endret) I Bergen, så er det en form for ruglete overflate på asfalten (?) hvor trikkesporene til Bybanen går. Hvorfor det? Legger ved et bilde: Det er det brune jeg tenker på. Det er ikke slik overalt, men flere plasser. Endret 10. april 2014 av Quote 1 Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 10. april 2014 Del Skrevet 10. april 2014 (endret) Det er taktile merker (ledelinjer) for synshemmede. De føler det med stokken. Endret 10. april 2014 av Hårek 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå