Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Nytrukket kaffe er jo "svart" (mørkebrun). Men hvis jeg ikke drikker opp alt, og lar kolben stå igjen på moccamasteren, er kaffen jeg finner når jeg kommer hjem, blitt mye lysere. Hvorfor det?

Muligens at ikke alt traktevannet har rent ned innen du drar avgårde?

Forøvrig er vel scenario motsatt hvis man glemmer slå av trakteren, dvs. står kolben på varmeplata en del timer, blir det omtrent udrikkelig kølsvart bek.

Uten at jeg kan komme med kilder her er min påstand at:

Kaffe og vann skiller seg om det får lov å stå i fred ved romtemperatur, dvs at selv om det ser ut som de blander seg sammen er det egentlig to forskjellige substanser som flyter rundt.

Denne separeringen hindres ved varme blant annet grunnet at det er noe sirkulasjon mellom stigende varme og synkende kald veske.

TTatt fritt fra eget hode. Skal se om jeg finner noe som knuser påstanden min etter jobb. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uten at jeg kan komme med kilder her er min påstand at:

Kaffe og vann skiller seg om det får lov å stå i fred ved romtemperatur, dvs at selv om det ser ut som de blander seg sammen er det egentlig to forskjellige substanser som flyter rundt.

Denne separeringen hindres ved varme blant annet grunnet at det er noe sirkulasjon mellom stigende varme og synkende kald veske.

TTatt fritt fra eget hode. Skal se om jeg finner noe som knuser påstanden min etter jobb. :)

Tror du er inne på noe vesentlig her. Det er nok en del stoffer i kaffe som er løselige ved høy temperatur, men som felles ut som partikler ved romtemperatur. Disse partiklene vil spre lyset, slik at kaffen blir seende grumsete ut (mer brun og mindre svart). En kollega av meg hadde som tommelfingerregel at hvis tidsuret på kaffetrakteren har koblet ut, slik at trakteren er av og kaffen begynt å avkjøles, så kan kaffen fortsatt «reddes» hvis den ikke har rukket å bli grumsete ennå. Hvis kaffen derimot har blitt ugjennomsiktig, så er det bare å lage ny.

Lenke til kommentar

Mon det , var det ikke nettop slik forurensing som fører til oppvarming av nordområdene rundt nordpolen

jeg finner ikke den informasjon jeg er ute etter men hvis jeg husker dette riktig så var det snakk om at isen absorberer varme og smelter så da akselererer på grunn av det blir flere områder som tar i mot varme

Nei, hovedsaklig reflekterer isen og snøen. Mulig det også er det du mente, men det var litt vanskelig å forstå ut fra det du skrev. Det problemet du tenker på er om polområdene smelter. Da vil nemlig mer hav bli "synlig" og havet absorberer strålene og varmen mye bedre enn isen og snøen slik at den globale oppvarmingen akselererer som du sier.

Det elgen skriver stemmer ganske bra det.

Sot og aske kan føre til at isen blir mørkere, og dermed reflekterer mindre stråling. Dermed varmes isen raskere opp og vil smelte.

Endret av Zlatzman
Lenke til kommentar

Dette bruker jo bøndene for å raskere smelte snøen på åkrene om våren.

Man brukte det også på vinterstengte veier før. Folk kjørte opp på fjellet seint på vinteren og spredte aske på snøen der veien gikk slik at den skulle smelte fortere og det ble mindre arbeid å brøyte veien om våren.

Lenke til kommentar

Dette bruker jo bøndene for å raskere smelte snøen på åkrene om våren.

Man brukte det også på vinterstengte veier før. Folk kjørte opp på fjellet seint på vinteren og spredte aske på snøen der veien gikk slik at den skulle smelte fortere og det ble mindre arbeid å brøyte veien om våren.

kan det være et alternativ til veisalt ?

Lenke til kommentar

I gangen i blokka jeg bor er det noen rare lamper. Den ene har slutta og virke, og da jeg måtte på vaktmesteren sa jeg fra. Så sa han at han ikke kunne bytte pære, men måtte bytte hele lampa. Og det ser ikke ut som noen det er noen pære. Er en slags spot. Hva er det for slags lampe? Hvorfor bruker de en sånn lampe, hvis man ikke kan bytte pære? Blokka var helt ny i august, så det er tydeligvis ikke spesielt god levetid en gang.

Bilde: post-102350-0-77653100-1396640702_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Hvordan fungerer dataoverføringen til en flight data recorder? Det blir vel upraktisk med ledninger da du får et svakt punkt? Kan se for meg at trådløst ville vært det beste

.

Lenke til kommentar

Hvis man har en "screw conveyor" (arkimedes' skrue inne i et rør) i en lang slange som er festet til seg selv i enden (som en loop eller et sykkeldekk), spiller det noe rolle for effektiviteten hvor den er festet? I bunnen, i toppen, i nedoverbakke eller i oppoverbakke?

Og spiller vannets temperatur en rolle? Isåfall, bør man ha den på det stedet er væsken er kaldest, eller varmest?

Tillegg: Anta to scenarioer, 1: slangen er helt fylt opp, og 2: slangen er nesten (98%) fylt helt opp.

Endret av Tåkelur
Lenke til kommentar

Hvordan fungerer dataoverføringen til en flight data recorder? Det blir vel upraktisk med ledninger da du får et svakt punkt? Kan se for meg at trådløst ville vært det beste

.

Jeg tror faktisk at det er ledninger. En ting er dataoverføringen, men de må ha strøm inn. I fremtiden lager de dem nok uten ledninger.
Lenke til kommentar

"Tilnærmet uendelig" vil jeg si, uten å ha tatt noen utregning på det. Avstandene i verdensrommet er så ubeskrivelig store, at sjansen for å treffe noe er svært liten.

Ja, regner nok med at det vil være noen milliarder lysår, om ikke enda mye mye mer...

Statistisk sett, hvor langt kan man reise i universet før man støter på noe?

Hva er minimumsgrensen? Ett atom? Ett gram? Ett kilo?

Hmm, klart. Det er jo vesentlig...

Tanken min var å reise med romskip/kapsel på "venlig" størrelse. Hva nå enn det skulle bety :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...