Emancipate Skrevet 28. mars 2014 Del Skrevet 28. mars 2014 Hvordan dannes spiralistapper? 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. mars 2014 Del Skrevet 28. mars 2014 (endret) De dannes ved at innesperret vann gradvis fryser og presser det gjenværende vannet sakte ut gjennom en åpning. Frysehastigheten i åpningen må være passe til at det fryser på vei ut hullet men ikke på utsiden. På bildet leder stålrørene varmen godt slik at isen fryser innenfor sprekkåpningen og dermed ikke faller av. Fryser det for langt inn så går hullet tett. Formen på åpningen gir spriralformen. Fenomenet er ganske sjelden. De bildene jeg har sett av det tidligere var vann som ble presset ut av gjennom porer i barken på grener på trær og dannet "ishår" på grenene. http://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/haris-1.3902 http://dognews.se/2012/01/17/ovanligt-naturfenomen/ http://www.oktv.se/hemsida/bit.ab/Bilder/Bildgalleri/H%C3%A5ris.jpg Endret 28. mars 2014 av Simen1 3 Lenke til kommentar
rankine Skrevet 29. mars 2014 Del Skrevet 29. mars 2014 (endret) De dannes ved at innesperret vann gradvis fryser og presser det gjenværende vannet sakte ut gjennom en åpning. Frysehastigheten i åpningen må være passe til at det fryser på vei ut hullet men ikke på utsiden. På bildet leder stålrørene varmen godt slik at isen fryser innenfor sprekkåpningen og dermed ikke faller av. Fryser det for langt inn så går hullet tett. Formen på åpningen gir spriralformen. Fenomenet er ganske sjelden. De bildene jeg har sett av det tidligere var vann som ble presset ut av gjennom porer i barken på grener på trær og dannet "ishår" på grenene. http://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/haris-1.3902 http://dognews.se/2012/01/17/ovanligt-naturfenomen/ http://www.oktv.se/hemsida/bit.ab/Bilder/Bildgalleri/H%C3%A5ris.jpg Det var noen som hadde en tråd om dette for mange år siden, med et par bilder. Ingen som kom med noen god forklaring da, riktignok. Endret 29. mars 2014 av rankine Lenke til kommentar
Bruker-33331 Skrevet 29. mars 2014 Del Skrevet 29. mars 2014 (endret) En annen ting som forøvrig også har irritert meg lenge; Har ofte opplevd at videoer på nettaviser feiler under avspilling (spesielt på mobil og spesielt på tv2.no). Men uansett hva, så spiller den jævla reklamevideoen helt perfekt, uten lag og kornete bilde, selv med edge-nett! Bruker de en helt annen teknologi for å vise reklamevideoen?` Jeg laster reklamer helt fint, men videoer har jeg problemer med på mobilen/tableten... Men så skaffet jeg meg adblock. "coordinates" kan fint brukes om annet enn geografiske koordinater. Coordinates kan ganske enkelt være addresse også, slik at "Send me the coordinates" kan bety "send meg posisjonen din". Jeg har en turgps av noe slag jeg kjøpte for 5 år siden som går Coordinates, ikke adresser. Endret 29. mars 2014 av Ted Bundy Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 29. mars 2014 Del Skrevet 29. mars 2014 En annen ting som forøvrig også har irritert meg lenge; Har ofte opplevd at videoer på nettaviser feiler under avspilling (spesielt på mobil og spesielt på tv2.no). Men uansett hva, så spiller den jævla reklamevideoen helt perfekt, uten lag og kornete bilde, selv med edge-nett! Bruker de en helt annen teknologi for å vise reklamevideoen?` Når det ikke også slik at i enkelte tilfeller så blokkere man både videoen og reklamen når man bare forsøker å blokere for reklamen ? jeg menr ganske bestem at jeg tilfeldigvis har opplev noen få tilfeller av det Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 29. mars 2014 Del Skrevet 29. mars 2014 Hender jo noen ganger at du blokkerer hele avspilleren, men det merker man som regel ganske fort. Lenke til kommentar
DrHawkins Skrevet 30. mars 2014 Del Skrevet 30. mars 2014 (endret) jeg orker ikke å skrive om alt på norsk så kopierer bare fra en anna plass jeg skreiv dette men på engelsk. regner nå med at alle her kan engelsk så Can sound travel through outer space? Many says no, but i'm not so sure if thats correct, so maybe one of you guys can tell me how this works. Sound waves needs atoms and molecules for passing through, its very hard with metal and easy with oxygen, cause of the density. we say its vacuum of nothing in outer space BUT what about dark matter and dark energy which the hole universe is put together with? it is built out of atoms and molecules and its not metal or any solid mass. Dark matter and Dark energy does not emit og recieve any light, but it is there still. and its gotta be something, so can we agree its more like a gass than hard solid mass like metal? then if we agree on that part than it should be easy for the sound to pass their waves through Dark Matter and Dark Energy which is everywhere in outer space. So therefor i believe that sound waves passes through outer space and does it much much better than here on earth with oxygen, cause dark matter and dark energy has such less density (i believe) so if you put a good speaker out there it will travel much much father away than here on earth, but given its millions and millions of KM distances in outer space the sound waves cant hold on to their strength enough so we can hear them or even the next planet So, am i totally wrong here? (what why and how?) or am i actually into something here? Thanks Det er mulig å regne på hvor godt mørk materie vil lede lyd hvis man gjør noen antakelser om egenskapene til mørk materie (siden egenskapene ikke er kjent). Såvidt vi vet er tettheten av mørk materie i solsystemet på noen få partikler per m3. De eneste kjente kreftene som kan virke mellom mørk materie-partikler er den svake kjernekraften og gravitasjon. Den svake kjernekraften har en rekkevidde på ca 10-18 m, så med den aktuelle tettheten av partikler vil den ikke kunne formidle svingningene fra lyden fra partikkel til partikkel. Gravitasjonen har derimot uendelig rekkevidde, men kraften avtar svært raskt med avstanden. Dessuten er gravitasjonen en svak kraft i utgangspunktet; ca 1040 ganger svakere enn elektromagnetisme som er kraften som er ansvarlig for at atomer dulter borti hverandre og slik kan formidle lyd. Dermed vil i praksis ikke gravitasjonen heller kunne bidra til at lyden formidles via mørk materie (men her skriver jeg 'i praksis ikke' fordi man kan regne på det og finne en ekstremt liten effekt). Men om vi ikke får høre lyden av at solen eksploderer gjennom den mørke materien mellom oss og solen, så vil jorden merke eksplosjonen godt nok. Solen vil riktignok ikke eksplodere som en supernova, men den vil blåse den ytterste delen av seg slik at jorden blir truffet av en trykkbølge av varm gass. ok. jeg sa det. Lyd kan passere gjennom universet men som vanlig så er det få folk som vil høre på meg så nå kommer det: http://www.iflscience.com/space/what-does-space-sound the ‘sounds’ that are recorded are the electromagnetic vibrations that naturally occur in the vacuum of space. Jeg hadde en hel Tråd starta om at lyd var elektrisk og ikke fysikk. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1238817&page=3 4år siden jeg sa det, jeg sa kanskje ikke elektromagnetiskt som er litt forskjell fra rein elektronikk men alikavel What can i say? I TOLD YOU SO lyd er gjerne fysikk men det er også elektrisk, rettere sagt elektromagnetisk Så hvem ler nå? hahahahahahaa http://www-pw.physics.uiowa.edu/space-audio/ NASA’s Voyager 1 spacecraft recorded the sounds using an onboard plasma wave instrument. This instrument detected the vibrations of dense interstellar plasma, or ionised gas, from October to November 2012 and April to May 2013. The waves detected by the instrument antennae can be simply amplified and played through a speaker. These frequencies are within the range heard by human ears. Endret 30. mars 2014 av DrHawkins Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 30. mars 2014 Del Skrevet 30. mars 2014 Seriøst? Vil du begi deg ut på dette igjen? Lenke til kommentar
DrHawkins Skrevet 30. mars 2014 Del Skrevet 30. mars 2014 (endret) Seriøst? Vil du begi deg ut på dette igjen? Seriøst. vil du motsi VOYAGER 1 og NASA sin oppdagelse? LES artikkelen Endret 30. mars 2014 av DrHawkins Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 30. mars 2014 Del Skrevet 30. mars 2014 Det du påstod i den FAMØSE tråden din er langt fra sammenfallende med hva NASA påstår. Lenke til kommentar
DrHawkins Skrevet 30. mars 2014 Del Skrevet 30. mars 2014 (endret) Det du påstod i den FAMØSE tråden din er langt fra sammenfallende med hva NASA påstår. dette handler IKKE om den tråden min med at lyd var elektronikk. dette handler HOVEDSAKLIG om min påstand om at lyd KAN reise gjennom universet Endret 30. mars 2014 av DrHawkins Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 30. mars 2014 Del Skrevet 30. mars 2014 Denne såkalte lyden din var oppfattet av en antenne, ikke en mikrofon. Det gjør fenomenet like mye til lyd som FM sendinger er lyd. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 30. mars 2014 Del Skrevet 30. mars 2014 Vent, nå ble jeg forvirret. Er DrHawkins og elgen samme person? Lenke til kommentar
DrHawkins Skrevet 30. mars 2014 Del Skrevet 30. mars 2014 Fortsatt så kan lyd reise gjennom universet. enten du liker det eller ikke.vi sender enda lyd gjennom FM signaler (radio) men begynner å gå over til DAB.Selv om dette er antenne så er det fortsatt lyd, Lyd som menneskeøret kan høre (innenfor frekvensområdet)de har oppdaga lyd utenfor ønneskets frekvensområde også. men det er fortsatt lyd, og vi kommer til å forbedre teknologien med årene framover og kunne få bedre og klarer lydsignaler og alt mulig slikt.jeg påstod at det var mulig for 4 år siden, og det komemr bevis for det i dag. hva tror du etter nye 4år eller kanskje 10år? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 30. mars 2014 Del Skrevet 30. mars 2014 Radiosignaler er ikke lyd. 3 Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 30. mars 2014 Del Skrevet 30. mars 2014 Fortsatt så kan lyd reise gjennom universet. enten du liker det eller ikke. vi sender enda lyd gjennom FM signaler (radio) men begynner å gå over til DAB. Selv om dette er antenne så er det fortsatt lyd, Lyd som menneskeøret kan høre (innenfor frekvensområdet) de har oppdaga lyd utenfor ønneskets frekvensområde også. men det er fortsatt lyd, og vi kommer til å forbedre teknologien med årene framover og kunne få bedre og klarer lydsignaler og alt mulig slikt. jeg påstod at det var mulig for 4 år siden, og det komemr bevis for det i dag. hva tror du etter nye 4år eller kanskje 10år? Tullprat. Radiosignaler er ikkje lyd. Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 30. mars 2014 Del Skrevet 30. mars 2014 Fortsatt så kan lyd reise gjennom universet. enten du liker det eller ikke. vi sender enda lyd gjennom FM signaler (radio) men begynner å gå over til DAB. Selv om dette er antenne så er det fortsatt lyd, Lyd som menneskeøret kan høre (innenfor frekvensområdet) de har oppdaga lyd utenfor ønneskets frekvensområde også. men det er fortsatt lyd, og vi kommer til å forbedre teknologien med årene framover og kunne få bedre og klarer lydsignaler og alt mulig slikt. jeg påstod at det var mulig for 4 år siden, og det komemr bevis for det i dag. hva tror du etter nye 4år eller kanskje 10år? Dette fikk du inn med store, små og til slutt bittesmå teskjeer i den andre tråden din. Hvis radiosignaler er lyd så er hele det elektromagnetiske spekteret lyd. Inkludert lys. Lyd er fortetninger og fortynninger i et medium. Det være seg vann, luft, treverk eller plasma. Men der MÅ være et medium for lyden å reise gjennom. Der må være atomer og molekyler som dytter på hverandre. For å dytte på hverandre må de være relativt nært hverandre. Tettheten i universet er generelt ikke til stede for å sende LYD noen steder. 1 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 30. mars 2014 Del Skrevet 30. mars 2014 Tror du må fram med kryddermålet her gitt .. 1 Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 30. mars 2014 Del Skrevet 30. mars 2014 Vent, nå ble jeg forvirret. Er DrHawkins og elgen samme person? Nei. Far til Elgen. 2 Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 30. mars 2014 Del Skrevet 30. mars 2014 Eller en pipette. For dere som ikke har diskutert med dette forummedlemmet før anbefaler jeg en tur til denne tråden for å orientere dere om hva dere begir dere ut på. Elgen er svært akademisk og mottakelig for ny informasjon i forhold. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå