Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Jeg kan ikke se å ha påstått at solen ikke varmer hverken deg eller meg på en god sommerdag.

Poenget til -trygve synes å være at termometeret ble påvirket av nær-IR, ikke synlig lys, siden det lå utenfor den røde fargen fra prismen.

(Disclaimer: Jeg vet ingenting om dette inntraff på en god sommerdag eller ikke)

Trygve har helt rett. Termometeret som ble plassert utenfor rødt på skalaen ble påvirket av nær infrarødt, ikke termisk (fjernt) infrarødt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/granat-funnet-i-jessheim/a/10138465/

Her har noen funnet en granat på en gjenbruksstasjon. I følge forsvaret var granaten 'inaktiv', noe jeg tolker som at den kun var et tomt skall..

Det er en del sånne saker, hvor det dukker opp gjenstander som kan se farlige ut men viser seg å ikke være det..

Såh, hva gjør man hvis man har en gjenstand som kan se farlig ut men ikke er det? Hvor leverer man den for ikke å lage unødig oppstuss? Dummy-granater, tomhylser til M-72, de blå håndgranatskallene man bruker til øvelseskast osv.. Ting hvor man gjerne selv vet 100% at gjenstanden ikke er mer farlig enn en like tung stein men hvor man kan risikere et helvetes leven fordi nissen bak disken på gjenbruksstasjonen friker ut fordi han ikke skjønner hva du har med..

Lenke til kommentar

Det er vell to muligheiter for slike gjenstander.

Enten så lar du være å kildesortere slike ting og kaster det i restavfallet dersom det er mulig. Der er sannsynligheita minimal for at gjenstanden blir observert av mennesker. Leverer du ein øvelsesgranat til gjenvinning så er det tross alt nokon som må sortere gjenstandane og dermed slå alarm.

Det andre alternative er å behandle gjenstanden som om den faktisk var farlig. Altså at du varsler politiet og får den levert inn som anna farlig vare.

Det siste alternativet er nok formelt sett det mest korrekte.

Lenke til kommentar

Jeg jobber litt deltid som regnskapsfører ved siden av studier, og sitter dermed og fører en haug med fakturaer.

Det jeg lurer på er hvorfor man fortsatt driver med øreavrunding? Skjønner det jo hvis noen kommer og betaler i kassa på Rimi med kontanter. Men når jeg sitter og fører fakturaer fra våre leverandører og 90% fortsatt driver med øreavrunding der, så ser jeg ikke greia. Alt foregår jo digitalt uansett..

Min enkleste forklaring må vel være at de bruker gamle datasystemer.. Men selv ikke det syns jeg virker som en god grunn.

Bakoverkompabilitet med sentralbankloven - du har krav på å få gjøre opp gjeld i norske kontanter, og da kan avrundingen enten foretas ved utstedelse eller ved oppgjøret...

• Liker 1
Lenke til kommentar

[...]hva gjør man hvis man har en gjenstand som kan se farlig ut men ikke er det? Hvor leverer man den for ikke å lage unødig oppstuss? [...]

Om det er mulig gjør du den "åpenbart ubrukbar" f.eks ved å borre ett hull av dugelig diameter tvers gjennom, knuse den med slegge (veldig lett med håndgranetskall av støpejern) vinkelslipe den i to el.lign. Er ikke det mulig hadde jeg ringt lokale politiet og hørt hva de synes, siden det er de som evt. får en hysterisk telefon om feil person finner noe...

Lenke til kommentar

Såh, hva gjør man hvis man har en gjenstand som kan se farlig ut men ikke er det? Hvor leverer man den for ikke å lage unødig oppstuss? Dummy-granater, tomhylser til M-72, de blå håndgranatskallene man bruker til øvelseskast osv.. Ting hvor man gjerne selv vet 100% at gjenstanden ikke er mer farlig enn en like tung stein men hvor man kan risikere et helvetes leven fordi nissen bak disken på gjenbruksstasjonen friker ut fordi han ikke skjønner hva du har med..

Du tar et bilde av gjenstanden og legger den ut for salg på Qxl.no under kategorien "Samleobjekter".

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hiv de på sjøen :innocent:

Jeg har hørt om et sted utenfor en gammel militærbase hvor det ligger haugevis med våpen, men alt er jo ødelagt nå uansett. Da de ligger i en sjø.

Jeg vet også om et område, her oppe, som sivilfolk plukket opp våpen, granater og alt mulig, for deretter å grave det ned.. Også glemte av hvor de gravde det ned.

Endret av Ted Bundy
Lenke til kommentar

Så man kan ikke finne slike ting i skogen uten å få en våpendom?

Det siste er jo unektelig morsomst....

Ja, men da blir vel huset ransakt, også går de rundt i skogene dine met metallsøker og putter deg i avhørsrommet og eventuell varetekt :p

Nei de gjør ikke det.

:)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det har vi begynt med de siste årene. Jeg husker når jeg var i USA de første gangene og synes $9.99 var tåpelig og unødvendig. Men nå ser man slike priser her hjemme også. Så på et dusjkabinettet til kjelleren idag, satt ned til 5990,- selvsagt. Og jeg merker jeg er nær på å si at det koster "fem tusen og noe", når det faktisk koster nærmere seks tusen.

Geir :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...