Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Fun fact: IR-stråling ble oppdaget ved å plassere et termometer bortenfor det røde i et spekter laget ved hjelp av et prisme.

Det kan vel ikke stemme. Glass er vel ugjennomsiktig for termisk infrarødt.

Ellers så må de vel ha hatt ganske kraftig lys hvis termometeret skulle ha reagert på nær-infrarødt.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvorfor er man jeg alltid trøtt i 18-19 tida og blir supervåken i 00+ tida?

Fikset det, da det er rimelig individuelt.

Forskere tror at kroppen jobber på ett 90 minutters intervall når man sover, og dermed kan klare seg med mindre søvn hvis man våkner/står opp når man sover lettest. Det er da lett og konkludere med at dette gjelder i våken tilstand også, dvs kroppen har intervaller der den er mere på.

Fordøying av mat gjør også kroppen døsig.

Lenke til kommentar

Forskere tror at kroppen jobber på ett 90 minutters intervall når man sover, og dermed kan klare seg med mindre søvn hvis man våkner/står opp når man sover lettest. Det er da lett og konkludere med at dette gjelder i våken tilstand også, dvs kroppen har intervaller der den er mere på.

Lett å konkludere, kanskje, men det er ikke noe som tyder på det. Men det er helt klart at vi har en slags indre klokke. Døsighet er vanlig sent på ettermiddagen og deretter på natten. Denne rytmen kan forsinkes og fremskyndes som følge av ytre påvirkninger (zeitgebers), spesielt lys, men også ting som f.eks. trening. Det er helt umulig å fastslå hvorfor noen er våken når klokken er 00, det kan være helt individuelle grunner til dette. Kanskje det å sitte på diskusjon.no og sove lenge på morgenen har noe med det å gjøre -- eller det kan være helt andre ting.
Lenke til kommentar

Ellers så må de vel ha hatt ganske kraftig lys hvis termometeret skulle ha reagert på nær-infrarødt.

Jeg har dessverre ikke noen ytterligere detaljer å komme med, men jeg ser at Wikipedia gjenforteller samme historie som jeg har hørt. Jeg tror det dreide seg om nær-infrarødt lys da det skal ha vært like utenfor det røde området han målte temperaturen.

Lenke til kommentar

ja blir doven av mat, deffinitivt :p

ja er vel gjerne en individuel sak men artig at det samme klokkeslette hver eneste dag er man så trøtt uavhengig av mat og slikt og når kvelden da kommer så våkner man til :p

Lenke til kommentar

Fun fact: IR-stråling ble oppdaget ved å plassere et termometer bortenfor det røde i et spekter laget ved hjelp av et prisme.

IR går fint igjennom glass. Hvis ikke hadde alle militære kjøretøy hatt et lag glass i beskyttelsen sin.

Eksperiment. Hold hånden over en glødende kokeplate. Kjennes varmt ut? Bra.

Hold en glassplate mellom hånden og kokeplaten. Fremdeles varmt? isåfall penetrerer IR glass.

UV derimot gjør ikke det. (høyere energi=mindre penetrasjon)

Lenke til kommentar

ja blir doven av mat, deffinitivt :p

ja er vel gjerne en individuel sak men artig at det samme klokkeslette hver eneste dag er man så trøtt uavhengig av mat og slikt og når kvelden da kommer så våkner man til :p

Mye interessant stoff og muligens forklaringen i denne. Grunnen til at jeg sier "muligens" er fordi jeg ikke sjekket faktaen som er påstått med andre kilder, men jeg synes i det minste det virker meget logisk.

• Liker 1
Lenke til kommentar

IR går fint igjennom glass. Hvis ikke hadde alle militære kjøretøy hatt et lag glass i beskyttelsen sin.

Eksperiment. Hold hånden over en glødende kokeplate. Kjennes varmt ut? Bra.

Hold en glassplate mellom hånden og kokeplaten. Fremdeles varmt? isåfall penetrerer IR glass.

UV derimot gjør ikke det. (høyere energi=mindre penetrasjon)

Nei termisk infrarødt går veldig dårlig gjennom vanlig glass. Derfor må termiske kameraer f.eks bruke germanium glass i linsene sine.

Her f.eks ser du en bil med et åpent vindu og noen med lukkede vinduer:

Som du ser så ser man ikke varmesignaturen til føreren av bilen på de bilene med vinduet stengt.

Eller her er en annen demonstrasjon:

IR20071228_0106vl.jpgIR20071228_0106ir.jpg

Det termiske kameraet ser ikke gjennom glassplaten som du ser.

Ja gjennomfør det eksperimentet ditt. Og du vil oppdage at glassplaten skjermer for varmestrålingen.

Jeg har brukt mye termiske kameraer både som røykdykker og for å inspisere elektrisk utstyr for varmegang. Og har flere ganger prøvd å se gjennom vanlig glass med dem, Og det fungerer veldig dårlig. Hvis det er et tynnt glass så kan man noen ganger se et veldig diffust og svakt bilde gjennom glasset, men som regel ser man bare en blå eller kald flate og ser ingen ting gjennom.

Men dette er som sagt snakk om termisk infrarødt. Nær-infrarødt som du blant annet bruker til fjernkontrollen til TV'en går helt fint gjennom vanlig glass for det har en mye kortere bølgelengde.

Endret av flesvik
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Ja gjennomfør det eksperimentet ditt. Og du vil oppdage at glassplaten skjermer for varmestrålingen.

Jeg har brukt mye termiske kameraer både som røykdykker og for å inspisere elektrisk utstyr for varmegang. Og har flere ganger prøvd å se gjennom vanlig glass med dem, Og det fungerer veldig dårlig. Hvis det er et tynt glass så kan man noen ganger se et veldig diffust og svakt bilde gjennom glasset, men som regel ser man bare en blå eller kald flate og ser ingen ting gjennom.

Men dette er som sagt snakk om termisk infrarødt. Nær-infrarødt som du blant annet bruker til fjernkontrollen til TV'en går helt fint gjennom vanlig glass for det har en mye kortere bølgelengde.

Blown my mind. Eneste personlige erfaring jeg har hatt har vært med medium range eller long range IR og bare tok det som en selvfølge at alt av IR var slikt, aldri giddet å sjekke opp noe fakta bak det før nå.

Edit: Rettelse! Jeg må ha brukt short eller medium wavelength IR. Og det går mot teorien jeg hadde i sted om bølgelengde<>penetrasjon

Svaret på diskusjonen er både ja og nei.

Endret av Dudeliduu
Lenke til kommentar

Det aller meste av energien i sollyset kommer som synlig lys. Påstår du at sola ikke varmer deg eller omgivelsene på en god sommerdag? Både synlig lys og nær IR påvirker termometer. Det behøver ikke være termisk (fjern) IR for å påvirke et termometer.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det aller meste av energien i sollyset kommer som synlig lys. Påstår du at sola ikke varmer deg eller omgivelsene på en god sommerdag? Både synlig lys og nær IR påvirker termometer. Det behøver ikke være termisk (fjern) IR for å påvirke et termometer.

Jeg kan ikke se å ha påstått at solen ikke varmer hverken deg eller meg på en god sommerdag.

Poenget til -trygve synes å være at termometeret ble påvirket av nær-IR, ikke synlig lys, siden det lå utenfor den røde fargen fra prismen.

(Disclaimer: Jeg vet ingenting om dette inntraff på en god sommerdag eller ikke)

Lenke til kommentar

Hypotetisk:

Jeg logger inn i nettbanken med kodebrikken min hver uke i ett år.

Første uka somler jeg ikke i det hele tatt.

Andre uka venter jeg 10 sekunder fra jeg trykker på brikken, før jeg logger inn.

Tredje uka venter jeg 20 sekunder.

...

Etter sju uker er koden jeg logger inn med et minutt gammel.

Og jeg forsetter sånn i det uendelige.

Vil nettbanken konkludere med at klokka i kodebrikken går seint, kompensere for dette, og la meg forutsette leken?

Eller vil jeg bare få feilmelding når jeg kommer forbi uke 7 eller 14 eller noe sånt?

jeg har bare en gang opplevd at koden til kodebrikke ikke ble godtatt .

Da jeg forsøkte på nytt så fungerte det.

hadde da systemet synkronisert seg selv ?

Lenke til kommentar

Jeg kan i grunnen ikke tenke meg at den justerer seg i det hele tatt. Den kan jo ikke vite hvor mange sekunder brukeren venter fra han trykker på kodebrikken til han taster det inn i nettbanken. Kanskje ringer telefonen akkurat da, og så blir det plutselig et halvt minutt før man trykker Logg inn.

Jeg tipper det er snakk om et betydelig slingringsmonn, og når man når det så godtas ikke kodene lenger. Da må man prøve med en ny kode, og skjer det samme flere ganger så er klokken ute av synk. Det har skjedd oss, med en brikke som fortsatt hadde strøm, men ga "feil" koder. Da måtte vi bestille ny brikke.

Geir :)

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke se å ha påstått at solen ikke varmer hverken deg eller meg på en god sommerdag.

Poenget til -trygve synes å være at termometeret ble påvirket av nær-IR, ikke synlig lys, siden det lå utenfor den røde fargen fra prismen.

Poenget mitt var at termometeret ble påvirket av IR, men ikke i motsetning til synlig lys. Termometeret var der for å måle lufttemperaturen og ble derfor holdt utenfor det området der han kunne se at det var lys. Oppdagelsen av IR var altså noe han var heldig å komme over. Hadde termometeret vært plassert innenfor området med synlig lys hadde det helt sikkert blitt påvirket der også.

Lenke til kommentar

Jeg jobber litt deltid som regnskapsfører ved siden av studier, og sitter dermed og fører en haug med fakturaer.

Det jeg lurer på er hvorfor man fortsatt driver med øreavrunding? Skjønner det jo hvis noen kommer og betaler i kassa på Rimi med kontanter. Men når jeg sitter og fører fakturaer fra våre leverandører og 90% fortsatt driver med øreavrunding der, så ser jeg ikke greia. Alt foregår jo digitalt uansett..

Min enkleste forklaring må vel være at de bruker gamle datasystemer.. Men selv ikke det syns jeg virker som en god grunn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...