Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Har det ikke noe å si hvor mange koder man kan bruke før de er oppbrukt ?

jeg har hatt min siden oktober 2005

Nei, det finnes i teorien uendelig mange koder. Kodebrikken inneholder en hemmelig nøkkel og en klokke. Når du trykker på knappen lages det en kode ved hjelp av både nøkkelen og klokken. Når du så skriver inn koden i nettbanken din kan banken sjekke om koden er lagd med din nøkkel. Klokkeslettet vet de såklart allerede.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, det finnes i teorien uendelig mange koder. Kodebrikken inneholder en hemmelig nøkkel og en klokke. Når du trykker på knappen lages det en kode ved hjelp av både nøkkelen og klokken. Når du så skriver inn koden i nettbanken din kan banken sjekke om koden er lagd med din nøkkel. Klokkeslettet vet de såklart allerede.

Nå har jeg den gamle typen med talltaster , der man må taste inn 4 tall først , på men det fungerer vel på samme måte som den "nye" ?

Lenke til kommentar

Noen som vet hvor lenge en (bank) kodebrikke varer? Eller er de konstruert for å vare "hele livet" (så sant de ikke blir fysisk ødelagt på noen måte) ?

Det finnes de som stopper på en dato som står under også. Veldig festlig når man har support på sånne brikker og hundrevis slår seg av samme dagen...

Vet ikke hvor mye du kan kommentere dette uten å "bryte taushetsplikt" men det høres ikke ut som et særlig gjennomtenkt system? Jeg mener, hvis utsteder vet at kodebrikken slutter å fungere på en forhåndsbestemt gitt dato, burde de da ikke sende ut nye til kundene i god tid før det skjer? (slik som med VISA kort) :hmm:

(forøvrig jeg har ingen dato under på DNB brikka så vidt jeg kan se)

Lenke til kommentar

Dette var ingen bank, kunden kjøpte brikke for å få tilgang til ett internt system utenifra, når denne gikk ut måtte ny brikke kjøpes. Det er ingen automatikk i at kunden trenger den brikken de neste årene selv om han hadde brukt for den tidligere. Så, det var enklere og bedre for oss å ikke sende ut noe kunden muligens ikke trengte og heller la de som trengte bestille ny selv.

Tror vi ble tatt litt på sengen også, kodebrikkene var bare ett av langt over 100 systemer vi hadde support på, de brikkene var nærmest ett av de små, "ubetydelige" systemene

Endret av aklla
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er du sikker på at tiden er en faktor? I så fall, hvor stort avvik kan det være i (klokken i) en kodebrikke før den gir feil koder?

Jeg vet at de inneholder en "personlig kode" (x bytes?) + noe primtallhokuspokus for å generere kodene, men jeg har ikke noe detaljert kjennskap til virkemåten..

Lenke til kommentar

Er du sikker på at tiden er en faktor? I så fall, hvor stort avvik kan det være i (klokken i) en kodebrikke før den gir feil koder?

Jeg vet at de inneholder en "personlig kode" (x bytes?) + noe primtallhokuspokus for å generere kodene, men jeg har ikke noe detaljert kjennskap til virkemåten..

Hvis man skrur på kodebrikken, husker koden, og "blir forsinket" innlogget i nettbanken pga javatull etc så får man gjerne beskjed om at engangskoden ikke er gyldig. Jeg tolker det som om den har gått ut på dato, og dermed at tiden er en faktor.

Men jeg kan jo ta feil

Lenke til kommentar

Hvis man skrur på kodebrikken, husker koden, og "blir forsinket" innlogget i nettbanken pga javatull etc så får man gjerne beskjed om at engangskoden ikke er gyldig. Jeg tolker det som om den har gått ut på dato, og dermed at tiden er en faktor.

Men jeg kan jo ta feil

Joda, jeg sier ikke at det er ulogisk på noe vis, men (billige) klokker har en tendens til å gå noen sekunder feil i døgnet som fort kan bli timer... Jeg aner ikke hvordan de genererer kodene bortsett fra det helt grunnleggende som nødvendigvis MÅ være der, men som "failern" viser over bruker de en klokke (som er logisk i og med at kodene går ut på dato).

Det nye spørsmålet blir da... hvor nøyaktig må denne klokken gå?

Lager brikken f.eks en kode basert på f.eks et minutt og så lager banken 60 koder basert på -30 og +30 minutter, og sjekker mot disse? Her er det mye å lure på :)

I alle fall forklarer det at kodebrikker kan bli "ødelagte" og generere feil koder (klokkefeil).

Lenke til kommentar

Jeg tipper at klokka inni kodebrikken er omtrent like nøyaktig som et alminnelig armbåndsur.

Og de er svært nøyaktige.

Mulig at nettbanken analyserer hvilken kode du trykker inn, og synkroniserer seg med kodebrikken din?

Det systemet vi hadde synkroniserte seg selv. Koden varer gjerne 1 minutt. Så lenge man er innenfor det minuttet så fungerer et. Misstenker at det er litt overlapp. Sånn at koden som kommer opp fra 21:00:00 - 21:01:00 fungerer til 21:01:30.

Men, det kan være for mye avvik på de også, da må de synkroniseres inn igjen, Skjer typisk om man ikke bruker de på veldig lenge. Ihvertfall de brikkene vi hadde.

Lenke til kommentar

Mener det er ganske normalt at den husker de to foregående og vet de to neste kodene også, så kan serveren rekonfigurere seg mot din brikke dersom klokken har blitt litt ute av sync, og en annen fornuftig måte er å be om to etterfølgende koder, dersom du har falt utenfor dette, dersom serveren ser at du har to som passer med det tidsintervallet den har, så kan den rekalibrere seg selv :)

Lenke til kommentar

Hypotetisk:

Jeg logger inn i nettbanken med kodebrikken min hver uke i ett år.

Første uka somler jeg ikke i det hele tatt.

Andre uka venter jeg 10 sekunder fra jeg trykker på brikken, før jeg logger inn.

Tredje uka venter jeg 20 sekunder.

...

Etter sju uker er koden jeg logger inn med et minutt gammel.

Og jeg forsetter sånn i det uendelige.

Vil nettbanken konkludere med at klokka i kodebrikken går seint, kompensere for dette, og la meg forutsette leken?

Eller vil jeg bare få feilmelding når jeg kommer forbi uke 7 eller 14 eller noe sånt?

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Man skriver jo inn kode fra brikken føre personlig passord, så hvis det eksisterer f.eks. en 1 minutt limit, vil det ikke påvirkes av "sommel opparbeidet". Dvs. man begynner med blanke ark hver gang. :hmm: (men mulig jeg ikke henger med i logikken)

Lenke til kommentar

Når du trykker på brikka viser den bare koden for det minuttet, om du gjør det på samme tid hver uke, f.eks 21:00:00 uke 1, 21:00:10 uke 2, osv. Så vil du på uke 6 være på 22:00:00, altså, koden for det neste minuttet og du vil da "starte på nytt" på en måte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...