Mr.M Skrevet 22. mars 2014 Del Skrevet 22. mars 2014 Noen som vet hvor lenge en (bank) kodebrikke varer? Eller er de konstruert for å vare "hele livet" (så sant de ikke blir fysisk ødelagt på noen måte) ? Lenke til kommentar
ⅵdar Skrevet 22. mars 2014 Del Skrevet 22. mars 2014 De varer vel stort sett helt til batteriet blir tomt. Jeg har hatt min i omtrent 7 år. 1 Lenke til kommentar
delfin Skrevet 22. mars 2014 Del Skrevet 22. mars 2014 kodebrikke.jpg Noen som vet hvor lenge en (bank) kodebrikke varer? Eller er de konstruert for å vare "hele livet" (så sant de ikke blir fysisk ødelagt på noen måte) ? De varer så lenge batteriet varer, som jeg vil tro er temmelig lenge... 1 Lenke til kommentar
delfin Skrevet 22. mars 2014 Del Skrevet 22. mars 2014 Hvis en motorsykkel lener seg over akkurat 45° i en sving, men i forskjellige hastigheter, vil da g-kreftene forbli det samme siden diameteren på svingen øker sammen med farten? Hva mener du med at diameteren på svingen øker med farten? Altså, jeg tror jeg forstår sånn halvveis hva du mener.. og det er "hvor mye må man svinge for at 45 grader helning skal bli det samme som sentripetalakselerasjonen i forskjellige hastigheter" og på spørsmålet om g-krefter blir det "nei" hvis sentripetalakselereasjonen endres.. f.eks vil en sving med større radius gi større g-krefter om 45 grader skal gi likevekt mellom kreftene... Som nevnt over, en litt klønete formulering, men håper svaret kan gi en slags forklaring... Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 22. mars 2014 Del Skrevet 22. mars 2014 Har de fleste som kjøre i 150km/t i 45 grader helning i svinger opplevd å seile bortover asfalten med sykkelen oppå seg? Det ser ut som det skal skje hver gang jeg ser det. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 22. mars 2014 Del Skrevet 22. mars 2014 45 er ikke så mye. Motogp-gutta legger gjerne på 20 grader til. Hvis du ser på motorsykkeldekk, er de såpass runde at selv med høy nedleggsvinkel forblir kontaktflaten den samme. Hvis man lowsider (velter og begynner å skli), er det stort sett fordi man av en eller annen grunn mister veigrepet, ikke fordi man legger sykkelen for mye. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 22. mars 2014 Del Skrevet 22. mars 2014 Noen som vet hvor lenge en (bank) kodebrikke varer? Eller er de konstruert for å vare "hele livet" (så sant de ikke blir fysisk ødelagt på noen måte) ? Det finnes de som stopper på en dato som står under også. Veldig festlig når man har support på sånne brikker og hundrevis slår seg av samme dagen... 3 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 22. mars 2014 Del Skrevet 22. mars 2014 45 er ikke så mye. Motogp-gutta legger gjerne på 20 grader til. Hvis du ser på motorsykkeldekk, er de såpass runde at selv med høy nedleggsvinkel forblir kontaktflaten den samme. Hvis man lowsider (velter og begynner å skli), er det stort sett fordi man av en eller annen grunn mister veigrepet, ikke fordi man legger sykkelen for mye. 45 grader er ganske mye. Det tilsvarer en friksjonskoeffisient på 1. Noe som er helt på grensen med bare litt våt vei og ikke så dritlangt unna med tørt. Da snakker jeg om den veien og dekkene normale borgere bruker. AtW Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 22. mars 2014 Del Skrevet 22. mars 2014 Har de fleste som kjøre i 150km/t i 45 grader helning i svinger opplevd å seile bortover asfalten med sykkelen oppå seg? Det ser ut som det skal skje hver gang jeg ser det. På vanlige veier er svingradiusen stor. Det er teknisk mulig å kjøre langt fortere enn 150 i sving uten å gli på veier designet for litt hastighet. AtW Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 22. mars 2014 Del Skrevet 22. mars 2014 Hvis en motorsykkel lener seg over akkurat 45° i en sving, men i forskjellige hastigheter, vil da g-kreftene forbli det samme siden diameteren på svingen øker sammen med farten? Vinkelen du må legge sykkelen i for å motvirke G-kreftene er jo bestemt av G-kraften. Så når 45° er riktig vinkel er G-kraften konstant ja. Høyere fart blir utliknet av større radius. 1 Lenke til kommentar
Cutthroat Bill Skrevet 22. mars 2014 Del Skrevet 22. mars 2014 Jeg burde heller spurt om g-kreftene forble konstant når farten økte, og sykkelen behold et fast nedlegg. Man kan såklart ikke øke farten uten å også øke nedlegget, eller svingradien. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 22. mars 2014 Del Skrevet 22. mars 2014 Hvorfor kan en ikke øke farten uten å øke radien? Snakker du om et spesifikt tilfelle nå, eller snakker du generelt? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 22. mars 2014 Del Skrevet 22. mars 2014 Jeg burde heller spurt om g-kreftene forble konstant når farten økte, og sykkelen behold et fast nedlegg. Man kan såklart ikke øke farten uten å også øke nedlegget, eller svingradien. Det er lurt å være litt presis når man spør om slike ting, er det g-krefter du lurer på eller er det kreftene du lurer på? SIstnevnte er litt mere hensiktsmessig oog oversiktlig å snakke om. Og kreftene på hvem ? Sykkelen, føreren? Noe annet? Men ja, sånn jeg tror du mener det så blir kreftene konstante, det er kun avhengig av nedleggsvinkelen. AtW Hvorfor kan en ikke øke farten uten å øke radien? Snakker du om et spesifikt tilfelle nå, eller snakker du generelt? Fordi om man øker farten med samme kurveradius så må du endre nedleggsvinkelen (eller flytte massemiddelpunktet, eller umiddelbart gå på trynet) AtW 1 Lenke til kommentar
delfin Skrevet 22. mars 2014 Del Skrevet 22. mars 2014 Hvorfor kan en ikke øke farten uten å øke radien? Snakker du om et spesifikt tilfelle nå, eller snakker du generelt? Hvis du øker farten og skal fortsette å ligge 45 grader (når det er sagt er selve banen ofte denne vinkelen om den er laget for høy fart, slik at man ikke sklir men blir presset mot banen) må radien på svingen økes for at kreftene skal havne i likevekt... hvis man holder svingradiusen konstant med høyere fart vil sentripetalkreftene bli større enn g-kreftene Men som sagt, for baner utviklet for høy hastighet er selve banen vinklet slik at man "optimalt" har 90 graders vinkel i forhold til underlaget.. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 22. mars 2014 Del Skrevet 22. mars 2014 Ok, da misforstod jeg situasjonen. Selvfølgelig vil det i dette tilfellet være like store g-krefter. Lenke til kommentar
delfin Skrevet 22. mars 2014 Del Skrevet 22. mars 2014 Og mens vi er inne på det... Vet ikke hva man kaller en slik, men hvis man sitter i en slik vil farten avgjøre hvilken vinkel den vil ha i en sving. Kjører en slik fort nok vil den kunne ligge sidelengs i en sving, og personen inni vil kun merke sentripetalkreftene som en kraft mot "bunnen"/setet... Jo mindre radius på svingen, jo større blir vinkelen (hvis man sier at den nå er 0) ved samme hastighet... 1 Lenke til kommentar
Sleggefett Skrevet 23. mars 2014 Del Skrevet 23. mars 2014 Noen som vet hvor lenge en (bank) kodebrikke varer? Eller er de konstruert for å vare "hele livet" (så sant de ikke blir fysisk ødelagt på noen måte) ? Det finnes de som stopper på en dato som står under også. Veldig festlig når man har support på sånne brikker og hundrevis slår seg av samme dagen... Så har du de kodebrikkene som inneholder en feil, som forårsaker at de slutter å funke lenge før batteriet går tomt. Levetiden på en normalt fungerende kodebrikke varierer etter bruk. Noen har dem i flere år(f.eks. han over som har hatt samme i 7 år), andre har dem kun i et par år. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 23. mars 2014 Del Skrevet 23. mars 2014 Noen som vet hvor lenge en (bank) kodebrikke varer? Eller er de konstruert for å vare "hele livet" (så sant de ikke blir fysisk ødelagt på noen måte) ? Det finnes de som stopper på en dato som står under også. Veldig festlig når man har support på sånne brikker og hundrevis slår seg av samme dagen... Så har du de kodebrikkene som inneholder en feil, som forårsaker at de slutter å funke lenge før batteriet går tomt. Levetiden på en normalt fungerende kodebrikke varierer etter bruk. Noen har dem i flere år(f.eks. han over som har hatt samme i 7 år), andre har dem kun i et par år. Har det ikke noe å si hvor mange koder man kan bruke før de er oppbrukt ? jeg har hatt min siden oktober 2005 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 23. mars 2014 Del Skrevet 23. mars 2014 Når man snakker om bigbang teorien så dnakker mn om det som om det skjedde en slags astronomisk eksplosjon At et punk mindre en et atom på nanosekunder skulle anta en størrelse på et ukjent antall lysår Men var det ikke slik at tiden stod stille på den tiden , slik at det som tok nanosekunder i realiteten kunne ha tatt mange tusen år ? Lenke til kommentar
Pubé Skrevet 23. mars 2014 Del Skrevet 23. mars 2014 Har det ikke noe å si hvor mange koder man kan bruke før de er oppbrukt ? jeg har hatt min siden oktober 2005 Nei, men batteriet blir tomt fortere jo mer du bruker den. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå