Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis en motorsykkel lener seg over akkurat 45° i en sving, men i forskjellige hastigheter, vil da g-kreftene forbli det samme siden diameteren på svingen øker sammen med farten?

 

Hva mener du med at diameteren på svingen øker med farten? Altså, jeg tror jeg forstår sånn halvveis hva du mener.. og det er "hvor mye må man svinge for at 45 grader helning skal bli det samme som sentripetalakselerasjonen i forskjellige hastigheter" og på spørsmålet om g-krefter blir det "nei" hvis sentripetalakselereasjonen endres.. f.eks vil en sving med større radius gi større g-krefter om 45 grader skal gi likevekt mellom kreftene...

 

Som nevnt over, en litt klønete formulering, men håper svaret kan gi en slags forklaring...

Lenke til kommentar

45 er ikke så mye. Motogp-gutta legger gjerne på 20 grader til. Hvis du ser på motorsykkeldekk, er de såpass runde at selv med høy nedleggsvinkel forblir kontaktflaten den samme. Hvis man lowsider (velter og begynner å skli), er det stort sett fordi man av en eller annen grunn mister veigrepet, ikke fordi man legger sykkelen for mye.

Lenke til kommentar

Noen som vet hvor lenge en (bank) kodebrikke varer? Eller er de konstruert for å vare "hele livet" (så sant de ikke blir fysisk ødelagt på noen måte) ?

Det finnes de som stopper på en dato som står under også. Veldig festlig når man har support på sånne brikker og hundrevis slår seg av samme dagen...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

45 er ikke så mye. Motogp-gutta legger gjerne på 20 grader til. Hvis du ser på motorsykkeldekk, er de såpass runde at selv med høy nedleggsvinkel forblir kontaktflaten den samme. Hvis man lowsider (velter og begynner å skli), er det stort sett fordi man av en eller annen grunn mister veigrepet, ikke fordi man legger sykkelen for mye.

45 grader er ganske mye. Det tilsvarer en friksjonskoeffisient på 1. Noe som er helt på grensen med bare litt våt vei og ikke så dritlangt unna med tørt. Da snakker jeg om den veien og dekkene normale borgere bruker. AtW
Lenke til kommentar

Har de fleste som kjøre i 150km/t i 45 grader helning i svinger opplevd å seile bortover asfalten med sykkelen oppå seg? Det ser ut som det skal skje hver gang jeg ser det.

På vanlige veier er svingradiusen stor. Det er teknisk mulig å kjøre langt fortere enn 150 i sving uten å gli på veier designet for litt hastighet. AtW
Lenke til kommentar

Hvis en motorsykkel lener seg over akkurat 45° i en sving, men i forskjellige hastigheter, vil da g-kreftene forbli det samme siden diameteren på svingen øker sammen med farten?

 

Vinkelen du må legge sykkelen i for å motvirke G-kreftene er jo bestemt av G-kraften. Så når 45° er riktig vinkel er G-kraften konstant ja.

 

Høyere fart blir utliknet av større radius.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Hvorfor kan en ikke øke farten uten å øke radien? Snakker du om et spesifikt tilfelle nå, eller snakker du generelt?

Lenke til kommentar

Jeg burde heller spurt om g-kreftene forble konstant når farten økte, og sykkelen behold et fast nedlegg. Man kan såklart ikke øke farten uten å også øke nedlegget, eller svingradien.

 

Det er lurt å være litt presis når man spør om slike ting, er det g-krefter du lurer på eller er det kreftene du lurer på? SIstnevnte er litt mere hensiktsmessig oog oversiktlig å snakke om. Og kreftene på hvem ? Sykkelen, føreren? Noe annet?

 

Men ja, sånn jeg tror du mener det så blir kreftene konstante, det er kun avhengig av nedleggsvinkelen.

 

AtW

Hvorfor kan en ikke øke farten uten å øke radien? Snakker du om et spesifikt tilfelle nå, eller snakker du generelt?

 

Fordi om man øker farten med samme kurveradius så må du endre nedleggsvinkelen (eller flytte massemiddelpunktet, eller umiddelbart gå på trynet)

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor kan en ikke øke farten uten å øke radien? Snakker du om et spesifikt tilfelle nå, eller snakker du generelt?

 

Hvis du øker farten og skal fortsette å ligge 45 grader (når det er sagt er selve banen ofte denne vinkelen om den er laget for høy fart, slik at man ikke sklir men blir presset mot banen) må radien på svingen økes for at kreftene skal havne i likevekt... hvis man holder svingradiusen konstant med høyere fart vil sentripetalkreftene bli større enn g-kreftene

 

Men som sagt, for baner utviklet for høy hastighet er selve banen vinklet slik at man "optimalt" har 90 graders vinkel i forhold til underlaget..

 

kenblock.jpg

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Ok, da misforstod jeg situasjonen. Selvfølgelig vil det i dette tilfellet være like store g-krefter.

Lenke til kommentar

Og mens vi er inne på det...

 

Indoor+PAT+3.jpg

 

Vet ikke hva man kaller en slik, men hvis man sitter i en slik vil farten avgjøre hvilken vinkel den vil ha i en sving. Kjører en slik fort nok vil den kunne ligge sidelengs i en sving, og personen inni vil kun merke sentripetalkreftene som en kraft mot "bunnen"/setet... Jo mindre radius på svingen, jo større blir vinkelen (hvis man sier at den nå er 0) ved samme hastighet...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Noen som vet hvor lenge en (bank) kodebrikke varer? Eller er de konstruert for å vare "hele livet" (så sant de ikke blir fysisk ødelagt på noen måte) ?

Det finnes de som stopper på en dato som står under også. Veldig festlig når man har support på sånne brikker og hundrevis slår seg av samme dagen...

 

 

Så har du de kodebrikkene som inneholder en feil, som forårsaker at de slutter å funke lenge før batteriet går tomt.

 

Levetiden på en normalt fungerende kodebrikke varierer etter bruk. Noen har dem i flere år(f.eks. han over som har hatt samme i 7 år), andre har dem kun i et par år.

Lenke til kommentar

 

 

Noen som vet hvor lenge en (bank) kodebrikke varer? Eller er de konstruert for å vare "hele livet" (så sant de ikke blir fysisk ødelagt på noen måte) ?

Det finnes de som stopper på en dato som står under også. Veldig festlig når man har support på sånne brikker og hundrevis slår seg av samme dagen...

 

 

Så har du de kodebrikkene som inneholder en feil, som forårsaker at de slutter å funke lenge før batteriet går tomt.

 

Levetiden på en normalt fungerende kodebrikke varierer etter bruk. Noen har dem i flere år(f.eks. han over som har hatt samme i 7 år), andre har dem kun i et par år.

 

 

Har det ikke noe å si hvor mange koder man kan bruke før de er oppbrukt ?

jeg har hatt min siden oktober 2005

Lenke til kommentar

Når man snakker om bigbang teorien så dnakker mn om det som om det skjedde en slags astronomisk eksplosjon

At et punk mindre en et atom på nanosekunder skulle anta en størrelse på et ukjent antall lysår

 

Men var det ikke slik at tiden stod stille på den tiden , slik at det som tok nanosekunder i realiteten kunne ha tatt mange tusen år ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...