Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Regnbuen viser det synlige spekteret ROGGBIF fra sollyset. Men hvor langt ut i IR og UV-området strekker regnbuen seg egentlig?

Som andre har sagt er det to vilkår som må oppfylles:

• Lyset må være tilgjengelig - altså kunne passere gjennom atmosfæren1
  • Bølgelengden må ikke være for lang sammenlignet med størrelsen på regndråpen

EM-stråling som passerer gjennom atmosfæren er vist på dette bildet:

atmo_transmittance_med.jpg

For bølgelengder kortere enn synlig lys er det bare et svært smalt område som er tilgjengelig. På IR-siden er det mer; lyset i vinduet omkring 10µm burde passere begge kravene og dermed komme seg med i regnbuen. De lengre bølgelengdene som passerer gjennom atmosfæren er nok for lange til å bli brutt i regndråper.

Fun fact: IR-stråling ble oppdaget ved å plassere et termometer bortenfor det røde i et spekter laget ved hjelp av et prisme.

1Man burde egentlig også sjekket at lyset passerer gjennom vann.

Endret av -trygve
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Artig bilde:-) Men en viktig forskjell på dette bildet og på en virkelig regnbue er at det er mye mindre atmosfære mellom lyskilde og observatør. Dermed blir mindre av IR-lyset (og UV) absorbert, og spekteret strekker seg lengre bort fra det synlige området enn i regnbuen vi ser ute.

Lenke til kommentar

Artig bilde:-) Men en viktig forskjell på dette bildet og på en virkelig regnbue er at det er mye mindre atmosfære mellom lyskilde og observatør. Dermed blir mindre av IR-lyset (og UV) absorbert, og spekteret strekker seg lengre bort fra det synlige området enn i regnbuen vi ser ute.

Bildet er nok ikke helt nøyaktig nei, men føler det er verdt å ta med da det gir en god grafisk illustrasjon :)

At lyset heller ikke går gjennom vann, men en prisme teller nok også inn...

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Hvis jeg har stekt bacon og kvitter meg med baconfettet som ligger i panna ved å spyle panna med varmtvann så vil fettet kjøles ned noen få meter nede i avløpet og i verste fall tette kloakken..

http://www.rb.no/lorenskog/article7240047.ece

Hvis jeg derimot bruker noen dråper oppvasksåpe i panna først så vil fettet løse seg opp og bli enklere å spyle ned. Har jeg da løst problemet? Vil jeg unngå tett kloakk på den måten eller vil det fortsatt klumpe seg på et tidspunkt, eventuelt lage problemer på renseverket?

Lenke til kommentar

Hvis jeg steiker en hamburger i matolje (flytende), vil matolja størkne til "smør" når alt får kjølt seg ned.

Hvorfor størkner matolja når den har vært brukt? Er det pga. fett som renner av kjøttet?

Eg vil tro at det kan skje dersom du har hatt for høy temperatur og fettsyrene i oljen har blitt ødelagt/brent.

Lenke til kommentar

Har jeg da løst problemet? Vil jeg unngå tett kloakk på den måten eller vil det fortsatt klumpe seg på et tidspunkt, eventuelt lage problemer på renseverket?

http://www.nydailynews.com/news/world/mountain-gross-goo-sucked-london-sewer-article-1.1418806

Det var en imponerende fettklump men det besvarer fortsatt ikke spørsmålet mitt.

Er vanlig oppvasksåpe et så effektivt dispergeringsmiddel at fett/matolje ikke vil klumpe seg og tette kloakken?

Lenke til kommentar

Det var en imponerende fettklump men det besvarer fortsatt ikke spørsmålet mitt.

Er vanlig oppvasksåpe et så effektivt dispergeringsmiddel at fett/matolje ikke vil klumpe seg og tette kloakken?

En fettklump på 15 tonn er ikkje ett klart nok svar? :wallbash:

Endret av Dragavon
Lenke til kommentar

En fettklump på 15 tonn er ikkje ett klart nok svar? :wallbash:

Nei det er ikke det, du har ikke forstått problemet, og når du ikke skjønner problemet er det vanskelig å komme med relevante svar.

Det den opprinnelige artikkelen viser til er at hvis man kvitter seg med fett ved å spyle det med varmt vann så vil fettet klumpe seg straks temperaturen synker. Spørsmålet er om bruk av dispergeringsmidler vil bedre situasjonen, siden fett oppløst i såpe ikke er temperaturavhengig på samme måte som fett smeltet med varmt vann er det.

Lenke til kommentar

Det den opprinnelige artikkelen viser til er at hvis man kvitter seg med fett ved å spyle det med varmt vann så vil fettet klumpe seg straks temperaturen synker. Spørsmålet er om bruk av dispergeringsmidler vil bedre situasjonen, siden fett oppløst i såpe ikke er temperaturavhengig på samme måte som fett smeltet med varmt vann er det.

Min kilde på at du kun forskyver problemet baserer seg kun på uttalelser fra kommunalt personale i media i ukene før jul der de sier at det hjelper kanskje et lite stykke men vil sette seg igjen ved senere anledning.

Lenke til kommentar

Jeg tipper ja.

Fett i varmt vann kjøles ned og størkner, mens såpe løser fettet i vannet slik at det blir med hele veien til kloakkbehandlingsanlegget. Jeg antar at når fett først er løst så klumper det ikke når det møter annet vann i rørnettet.

Skyller man ned nok såpe i forhold til fett i vasken så løser fettlaget seg selv, men det er jo ikke akkurat miljøvennlig eller billig å pøse på med såpe/plumbo. Det er mye bedre å la fettet stivne, skrape det av og kaste det i matsøpla. Da forblir rørene åpne med mye mindre mengde såpe.

Lenke til kommentar

Hvis jeg derimot bruker noen dråper oppvasksåpe i panna først så vil fettet løse seg opp og bli enklere å spyle ned. Har jeg da løst problemet? Vil jeg unngå tett kloakk på den måten eller vil det fortsatt klumpe seg på et tidspunkt, eventuelt lage problemer på renseverket?

En fyr fra vann og avløp sa til avisa at det likevel tettet seg lengre ned.

Litt bacon-fett er ikke problemet, men en flaske frityrolje. En dame i kommentarfeltet var helt hysterisk for hun visste ikke hva hun skulle gjøre med oljen uten å helle den i vasken. Hvis ikke noen har en bedre idé ville jeg tappet den på flaske og kastet i restavfall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...