sinnaelgen Skrevet 16. mars 2014 Del Skrevet 16. mars 2014 Hender det da ikke at man tar feil hvis det er endre ukjente stoffer der , eller at strålingen blir forstyrret ? jeg har valgt å kall det for stråling siden det er det mest riktige betegnelsen i denne sammenhengen. Samtidig så har jeg fundert på hvordan kom frem til relativivitetsteorien problemet med en er at hver gang det ikke er noe som stemmer så modifisere det bare den litt så hvis det skal være en holdbar teori så bør den kunne brukes uten for mange modifikasjoner hvorfor har man da ikke en kvante variant av denne teorien ? Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 16. mars 2014 Del Skrevet 16. mars 2014 (endret) [...]Samtidig så har jeg fundert på hvordan kom frem til relativivitetsteorien [...] Her er en ganske OK avisartikkel på norsk om relativitetsteorien, mannen bak og litt videre. Les den tre ganger og så en gang til :-) Endret 16. mars 2014 av M98kF1 1 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 16. mars 2014 Del Skrevet 16. mars 2014 Her er en video fra Minutephysics som heter Einstein's Proof of E=mc² Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 16. mars 2014 Del Skrevet 16. mars 2014 problemet med en er at hver gang det ikke er noe som stemmer så modifisere det bare den litt så hvis det skal være en holdbar teori så bør den kunne brukes uten for mange modifikasjoner hvorfor har man da ikke en kvante variant av denne teorien ? Dersom du mener at det er ett problem at en vitenskapelig teori blir justert etter kvart som vitenskapen finner ny kunnskap har du ikkje skjønt kva vitenskap er 5 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 16. mars 2014 Del Skrevet 16. mars 2014 problemet med en er at hver gang det ikke er noe som stemmer så modifisere det bare den litt så hvis det skal være en holdbar teori så bør den kunne brukes uten for mange modifikasjoner hvorfor har man da ikke en kvante variant av denne teorien ? Dersom du mener at det er ett problem at en vitenskapelig teori blir justert etter kvart som vitenskapen finner ny kunnskap har du ikkje skjønt kva vitenskap er Nå er det ikke slik jeg det . Det går mere på premissene som hele tiden endres slik at man aldri har et fast utgangspunkt samtidig som det er kun den enste "kanalen" man kan bruke for å få frem et bevis vitenskapen bruker jo normalt flere veier for å komme frem til ROM men her er det bare en vei som gjelder Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 16. mars 2014 Del Skrevet 16. mars 2014 Hjelpe meg...jeg husker jeg ignorerte denne tråden nettopp pga Elgen sine uendelige kveruleringer og "sånn jeg ser det" synsinger om alt mulig..for mere enn ett år siden. Og han holder fremdeles på..jaja.. 7 Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 16. mars 2014 Del Skrevet 16. mars 2014 Ja her er det hakk i plata. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 16. mars 2014 Del Skrevet 16. mars 2014 Hjelpe meg...jeg husker jeg ignorerte denne tråden nettopp pga Elgen sine uendelige kveruleringer og "sånn jeg ser det" synsinger om alt mulig..for mere enn ett år siden. Og han holder fremdeles på..jaja.. Det er ikke alle hunder som kan lære nye triks Lenke til kommentar
rankine Skrevet 16. mars 2014 Del Skrevet 16. mars 2014 Jeg kommer til å angre men... Samtidig så har jeg fundert på hvordan kom frem til relativivitetsteorien problemet med en er at hver gang det ikke er noe som stemmer så modifisere det bare den litt Når har man modifisert relativitetsteorien? Har du konkrete eksempler? Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 16. mars 2014 Del Skrevet 16. mars 2014 Don't do it. Elgen sin logikk er ikke som alle andre sin logikk. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 16. mars 2014 Del Skrevet 16. mars 2014 Jeg kommer til å angre men... Samtidig så har jeg fundert på hvordan kom frem til relativivitetsteorien problemet med en er at hver gang det ikke er noe som stemmer så modifisere det bare den litt Når har man modifisert relativitetsteorien? Har du konkrete eksempler? Det er jo 2 utgaver av den Det jeg reagere mest på er jo at kun har denne teorier å forholde seg til for alt mellom himmel og jord Da har man ingen måte å kunne kontrollere om teorien virker og må stole på logikken Lenke til kommentar
aklla Skrevet 16. mars 2014 Del Skrevet 16. mars 2014 Da har man ingen måte å kunne kontrollere om teorien virker og må stole på logikken Og akkurat det er grunnen til at du skjeldent er enig med vitenskap generelt sett... 6 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 16. mars 2014 Del Skrevet 16. mars 2014 Da har man ingen måte å kunne kontrollere om teorien virker og må stole på logikken Og akkurat det er grunnen til at du skjeldent er enig med vitenskap generelt sett... spør du eller ? jeg spør hvorfor man her skal stole på kun en vitskapsmann og hans teorier å bruke reversert beregning ( eller hva det nå heter ) blir lit spinkelt Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 16. mars 2014 Del Skrevet 16. mars 2014 Går det an å ta bilder av andre bølgelengder enn synlig lys? Da tenker jeg enda lengre enn feks infrarødt. Nær IR er en ganske vanlig nisje innen fotografi. Se massevis av bilder her. Fjern IR er vanlig i form av thermografi. Mikrobølger brukes en del i astonomi, men det skulle ikke være noe i veien for å bruke det på jordlige motiver. Men jeg regner med at bildene blir ganske kjedelige med kraftige "lys"kilder, shiluetter og ellers ganske mørkt. Stein, metall og sjøvann vil til en viss grad virke reflekterende, mens hus vil være delvis og diffust gjennomsiktige. Detaljgraden vil begrense seg til omtrent bølgelengden, dvs. noen cm. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 16. mars 2014 Del Skrevet 16. mars 2014 (endret) spør du eller ? jeg spør hvorfor man her skal stole på kun en vitskapsmann og hans teorier å bruke reversert beregning ( eller hva det nå heter ) blir lit spinkelt Skjønner ikke helt siste settning der, men ja, for å forstå vitenskap er det en forutsettning at man stoler på vitenskapsmenn. Om ikke enkeltpersoner, så ihvertfall ett samlet korps... Endret 16. mars 2014 av aklla 1 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 16. mars 2014 Del Skrevet 16. mars 2014 spør du eller ? jeg spør hvorfor man her skal stole på kun en vitskapsmann og hans teorier å bruke reversert beregning ( eller hva det nå heter ) blir lit spinkelt Skjønner ikke helt siste settning der, men ja, for å forstå vitenskap er det en forutsettning at man stoler på vitenskapsmenn. Om ikke enkeltpersoner, så ihvertfall ett samlet korps... kjernen her er at Einstein var alene , som enkeltperson Lenke til kommentar
aklla Skrevet 16. mars 2014 Del Skrevet 16. mars 2014 Og hvor mange har bevist det i etterkant? Det er alltid en person/liten gruppe som står bak alle teorier, som om det er nok til å avfeie alle teorier, så kjør på 1 Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 16. mars 2014 Del Skrevet 16. mars 2014 kjernen her er at Einstein var alene , som enkeltpersonMen Einstein var ikke respektert og akseptert i det vitenskapelige miljøet sånn helt plutselig. Han ble veldig fremtredende når tusenvis av forskere kom frem til at teorien hans hadde rett. 1 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 17. mars 2014 Del Skrevet 17. mars 2014 Skjønner ikke helt siste settning der, men ja, for å forstå vitenskap er det en forutsettning at man stoler på vitenskapsmenn. Om ikke enkeltpersoner, så ihvertfall ett samlet korps...Nei, det er det ikke. Man kan forstå vitenskap ut i fra logikk, det er noe av forskjellen på vitenskap og profet-basert religion. 1 Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 17. mars 2014 Del Skrevet 17. mars 2014 Men da krever det et visst kunnskapsnivå. Enhver mann kan ikke forvente å forstå de avanserte fysiske lover og teorier kun basert på logisk tankegang. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå