Bruktbilen Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 Tenk deg at du ligger i senga og er trøtt, er det mulig å vite at man er 3-4 sekunder unna å sovne, eller er man så koblet ut at det ikke er mulig å tenke bevisst rett før? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 har norge et eget atomur? Justervesenets fire atomur er blant de ca 260 verden over som bidrar til UTC. Kilde Korrekt tid: http://klokka.no/ (Ikke hentet fra de Norske atomurene) Lenke til kommentar
Bruker001 Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 Takk for tilbakemeldinger. Har noen flere spørsmål:4. Hva er dødelig konsentrasjon av oksygen i lufta, og hva er sammenhengen mellom hypoksi, oksygenkonsentrasjon og dødelighet? Setter pris på svar. 4. Man dør ikke av økt mengde oksygen i lufta, men venner kroppen for mye til oksygen slik at man må trappe gradvis ned. Hvis man skifter fra f.eks 100% oksygen til 20% raskt så kan man få alvorlige pustebesvær. Nedad begynner det å bli ubehagelig lite ved 10% (tilsvarer 5000 meters høyde over havet) og det begynner vel å bli livsfarlig ved ca 5-7%. http://no.wikipedia.org/wiki/Hypoksi Wikipedia sier at mangel på oksygen kan bli et problem allerede ved 10 000 fot høyde (~3000 m) og at man kan besvime allerede ved 20 000 fot (~6100 m). Jeg synes de tar litt i her siden jeg selv ikke hadde noe problemer med å gå med en 25kg ryggsekk på 3000m etter null høydeopphold på forhånd. Da jeg klatret til 5100 meter et par uker senere gikk det helt fint for min del men to andre i gruppa fikk høydesyke (svimmelhet og kvalme) og måtte ned. Den høyden tilsvarer omtrent 11% oksygen ved havnivå. Vanlig innhold av oksygen i luft er 21%. Kan bare glemme første delen av spørsmålet. Var litt dårlig formulert, men det er det sistnevnte jeg var ute etter. Jeg er ute etter de litt mer akkutte og ekstreme forholdene. Altså hvor lang tid det tar før du besvimer med f.eks. et oksygenivå på 5%, og hvor lenge må du være eksponert i et slikt miljø før du er død. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 Det er nok veldig variabelt med mange forhold. F.eks hvilken fysisk aktivitet man holder på med, hvor god form man er i, temperatur, faren for panikk osv. Hvis man f.eks jobber fysisk hardt i et rom, har dårlig helse/astma, etc og plutselig utsettes for 5% oksygen i lufta så svimer man nok av rimelig fort. Kanskje innen et minutt eller to. Hvis man derimot sitter godt i en behagelig varm lenestol med et teppe over seg, har god helse osv så tror jeg man kan puste de 5% oksygen så lenge man bare vil. Problemet da blir når man skal reise seg. Da blir man sikkert lett anpusten og svimmel. Hvis oksygenet fjernes fullstendig så svimer man av etter ca 1 til 5 minutter avhengig av så mangt. Hvis man fyller lungene med helium og skal prate med donaldstemme på utpust så lenge det varer så kan man bli litt svimmel før man trekker pusten igjen. I bassenger er det ikke uvanlig at man klarer å svømme over et minutt under vann før man må opp og trekke pusten. Lenke til kommentar
Bruker001 Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 (endret) Ja, avhenger nok av mange forhold. Burde spesifisert og tatt forbehold om mer. La oss si det er en gjennomsnittlig nordmann med normal helse, og man er helt i ro, liggende. Kanskje litt angst og økt puls. Mener du man kan puste 5% oksygen nesten så lenge man vil? Synes det hørtes litt ekstremt ut. Hadde vært greit om noen finner noe fakta å henvise til. Hva må oksygennivået være på hvis man skal være garantert død innen et visst tidsrom? Endret 8. november 2007 av Bruker001 Lenke til kommentar
Bruker001 Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 Jeg glemte å ta med at i tillegg puster man inn helium. Dette gjør vel at problemstillingen blir helt annerledes, ettersom det vil medføre at kroppen i mye større grad får mindre oksygen tilført. Hvis vi nå tar utgangspunkt i et miljø hvor det er vanlig luft og helium tilført. Kan noen si noe om sammenhengen da? Ble mye surr nå. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 Ja, jeg mener hovedproblemet med like oksygen er når kroppen forlanger mye av det. Halveres mengden oksygen må man selvsagt puste dobbelt så tungt for å få utført det samme fysiske arbeidet. Sitter man i ro og har veldig lav pustetakt mener jeg man kan klare 5% oksygen helt fint. Man blir riktignok sittende å puste rimelig mye hardere enn normalt men det skal gå. Kroppen får kvittet seg med CO2 og tilført nytt O i samme mengde (gram) per minutt som ved normalt oksygeninnhold og lavere pustetakt. Jeg har ikke noen kilder på det, bare en oppsummering av personlige erfaringer med lavt oksygennivå og ting jeg har lest. F.eks at man kan stå på mount everest uten pustemaske hvis man ikke er for aktiv. Der oppe er det ca 30% så mye oksygen per liter som det er ved havnivå. Altså tilsvarende ~6,3% oksygen ved 1 atmosfære trykk. Helium oppfører seg mot kroppen som nitrogen ved vanlig 1 atmosfæres trykk så det er ikke noen forskjell i pusten på følgende scenarier: 10% oksygen + 90% nitrogen 10% oksygen + 40% nitrogen + 50% helium 10% oksygen + 90% helium Ved høye trykk (dykkere som opplever mer enn ca 30 meters dyp/4 atmosfærers trykk) blir nitrogen i blodet et problem. Det gir en farlig rus. Derfor blandes nitrogenet ut med helium på trykkflasker for dypdykk. Lenke til kommentar
Bruker001 Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 (endret) Ok. Tenkte gassene kanskje ville ha en lignende egenskap eller funksjon som karbonmonoksid, altså at de tar opp plass som oksygen egentlig skal ha. Disse gassene er farlig med tanke på at man ikke kan oppdage de, og man merker ingen irritasjon av å puste inn gassene i stedet for oksygen. Kroppen blir lurt, siden vi ikke har tilpasset oss til dette. Hvis noen kan mer om denne egenskapen kan dere komme med innspill. Hvordan regner man ut hvor mye helium man må tilsette et volum for å få en meget lav og dødelig oksygenkonsentrasjon, dvs. <1-3%(?)? Edit: Siste spørsmål var kanskje litt dumt og masete. Kan kanskje finne dette ut selv. Endret 8. november 2007 av Bruker001 Lenke til kommentar
chokke Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 Hvordan behandles lydsignaler i en normal PC? For eksempel om jeg ser på film, hva styrer lyden og hvordan vet PC-en om den skal bruke et innebygd kort eller et ikke-innebygd kort? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 Hvordan regner man ut hvor mye helium man må tilsette et volum for å få en meget lav og dødelig oksygenkonsentrasjon, dvs. <1-3%(?)? Det er et enkelt regnestykke. Hvis du vil blande luft ned fra 21% oksygen til 1% ved hjelp av helium så tar du bare 20 deler helium og 1 del luft også har du en blanding med 1% oksygen. I et rom på 10 kvadratmeter med 2,5 meter under taket er det 25 kubikkmeter luft. Bland inn 20 ganger så mye helium: 500 kubikkmeter så får du 1% oksygen. Forutsatt en god blanding hele tiden. 20 deler med blanding vil sige ut av rommet mens 1 del blir værende igjen. Hmm.. når jeg tenker meg om så er det ikke riktig så enkelt fordi helium er lettere enn luft og luft kan slippe ut under døra, gjennom nøkkelhullet osv. Lenke til kommentar
elbeem Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 Tenk deg at du ligger i senga og er trøtt, er det mulig å vite at man er 3-4 sekunder unna å sovne, eller er man så koblet ut at det ikke er mulig å tenke bevisst rett før? Det er faktisk mulig å være bevisst mens du sovner, men det krever mye trening. Dette er en av teknikkene du kan bruke for å oppnå såkalte "Lucid Dreams", som vil si å drømme mens man er bevisst over at man drømmer. link Selv om man er bevisst, tror jeg ikke at man kan forutse nøyaktig når man sovner. Dessuten er det ikke noe klart skille mellom det å være våken og det å sove. Lenke til kommentar
Fanta4free Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 Tenk deg at du ligger i senga og er trøtt, er det mulig å vite at man er 3-4 sekunder unna å sovne, eller er man så koblet ut at det ikke er mulig å tenke bevisst rett før? Det er faktisk mulig å være bevisst mens du sovner, men det krever mye trening. Dette er en av teknikkene du kan bruke for å oppnå såkalte "Lucid Dreams", som vil si å drømme mens man er bevisst over at man drømmer. link Selv om man er bevisst, tror jeg ikke at man kan forutse nøyaktig når man sovner. Dessuten er det ikke noe klart skille mellom det å være våken og det å sove. Lucid Dreams er mjaoro prøvd det en del ganger men kan bli litt forvirende til tider Lenke til kommentar
Laffe Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 (endret) Er det mulig å drømme i en drøm? edit: Hvor stor sjanse for at personen finnes når man drømmer om en person eller møtt en person du har aldri har sett? Endret 8. november 2007 av laffe Lenke til kommentar
Movieheart Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 Det tror jeg faktisk at jeg har gjort! Lenke til kommentar
ecko Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 Er det mulig å drømme i en drøm? man kan vel gjøre alt når man drømmer, tilogmed å legge seg ned å drømme, jeg tviler ikke. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 Er det mulig å drømme i en drøm? Ja. Jeg har selv drømt at jeg drømte og drømt at jeg våknet fra drømme-drømmen uten å virkelig våkne på ordentlig før litt senere. Det ble en krøkete setning. Håper den lar seg tyde. edit: Hvor stor sjanse for at personen finnes når man drømmer om en person eller møtt en person du har aldri har sett? En ekte person vil nok aldri falle nøyaktig inn i beskrivelsen av en fantasiperson. Men de kan ha så mye likhetstrekk at man kan tro at man har vært sanndrømt når man møter på en person. Lenke til kommentar
GeO Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 Er det mulig å drømme i en drøm? Selvsagt. Hvordan vet du at du ikke drømmer at du leser denne posten? (Spørsmål inspirert av Descartes.) Lenke til kommentar
Movieheart Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 Fordi det gjør vondt når jeg kliper meg selv og man får aldri vondt i drømmer. Lenke til kommentar
elbeem Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 Fordi det gjør vondt når jeg kliper meg selv og man får aldri vondt i drømmer. Det stemmer ikke. Noen personer, meg inkludert, kan føle smerte i drømmer. Jeg vet ikke hvor uvanlig dette er, men nesten ingen av de jeg kjenner har det slik. Var en gang da jeg kjente smerte, og da våknet jeg og smerten ble borte. Er det flere som er slik? Lenke til kommentar
Movieheart Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 Meget merkelig! Det vil jo egentlig si at du kan finne ut hvordan det er å falle ned fra et høyt hus da? Bare å drømme det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå