Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det ikke ganske lite? Til 3-5-10 minutter eller noe sånt? Det skal bare være nok til at de rekker å komme seg ned til en mer pustbar høyde. Jeg tror det er 3000m de mener med pustbar høyde selv om mange klarer fint å puse høyere enn det.

Lenke til kommentar

De får O2 fra en eller annen kjemisk reaksjon, kravet er at det skal vare i ca 20 min. I tillegg har de vanlig O2 i 200-bar trykkflasker for cabinpersonale og evt andre som må flytte på seg og/eller har problemer med O2-en i maskene fra taket. Kilde: dykkergruppa på flytur spør og graver om slikt til flypersonalet blir lei og finner svaret :-P

• Liker 1
Lenke til kommentar
Dykkeren er selvforsynt med luft fra en eller to stålflasker, f.eks. to 10-liters flasker med et fyllingstrykk på ca. 20 000 kPa (200 kp/cm2), som tilsvarer 4000 l luft under normalt trykk. Ved moderat arbeidsbelastning regnes det med et luftforbruk på ca. 20–30 l per minutt ved overflaten. Forbruket øker så med like meget for hver 10 m dybde.

http://snl.no/dykking

Jeg antar at både inaktiviteten og det lave kabintrykket (ca 0,5-0,7 atm) bidrar til å senke luftforbruket kraftig sammenlignet med dykking. La oss si forbruket tilsvarer 10 l/min ved overflaten. Da rekker to 10-liters luftflasker til 400 minutter for 1 person, eller 20 minutter for 20 personer. Bytter man ut den komprimerte lufta med ren oksygen rekker de to 10-litersflaskene til hele 100 personer i 20 minutter. Har man f.eks dobbelt så mange passasjerseter så dobler man bare antallet flasker.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Når vi snakker om dykking. Jeg så filmen The Abyss på TV sent på natta her om dagen. Der har de en type oksygenholdig væske som pumpes inn i dykkerhjelmen som erstatter lufta i lungene, så de kan gå ut uten at lungene eksploderer av trykket. De puster omtrent som en fisk blir det forklart.

Og det virker som en temmelig panikkartet og traumatisk opplevelse å måtte "drukne" i den væsken før de blir vant til å puste i den når "newbs" gjør det for første gang.

Er det noe lignende på ordentlig i dyphavsdykking? Og hva består isåfall denne væsken av? De fyller hjelmen helt så det er ingen luft der.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Så lenge trykket i lungene er likt det utenfor, så sprenger ikke lungene. Skal man gå dypt, så bruker man helium i tillegg til oksygen og nitrogen. Man merker ikke trykket når man dykker. Men, ja, har hørt om væsken, men tror ikke det er i bruk til noe...

Lenke til kommentar

Så det er egentlig bare en filmgimmick? Ser jo litt ekstra dramatisk ut når noen 'drukner' i hjelmen før de innser at det går an å puste i væsken og roer seg ned. Vil en slik mystisk væske ha noen fordel over helium/oksygen/nitrogen blanding?

I filmen er det dyphavsdykking på flere hundre meters dyp vi snakker om.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Husker at når de lagde brølet til T-Rex på jurassic park så blandet de løve, elephant og noen andre lyder.

Men hvordan kan vi ha noen som helst formening om lyden til de utdødde dyrene? Samme som med velociraptoren, hvor sannsynlig er det at de i det hele tatt kommer i nærheten av lyden som virkelig var?

Lenke til kommentar

Så det er egentlig bare en filmgimmick? Ser jo litt ekstra dramatisk ut når noen 'drukner' i hjelmen før de innser at det går an å puste i væsken og roer seg ned. Vil en slik mystisk væske ha noen fordel over helium/oksygen/nitrogen blanding?

I filmen er det dyphavsdykking på flere hundre meters dyp vi snakker om.

Fordelen med en slik væske er muligens mindre/ingen dekompresjonstid da trykket i lungene er ca likt hele tiden. Jo mer trykk, jo lengre dekompresjonstid...

Er så vidt jeg vet ingen maks-grense for hva man kan dykke på, men det vil begrense seg selv pga. dekompresjonstiden og antagelig nærings-inntak, selv om dette antagelig kan løses med flytende næring.

Dypdykkere bor gjerne i trykk-kammere på båten de dykker fra, sånn at dekompresjonstiden kan være flere dager, men det blir da gjort i kammeret. Så det er ikke så stor fordel med oksygenfyldt væske...

Lenke til kommentar

Husker at når de lagde brølet til T-Rex på jurassic park så blandet de løve, elephant og noen andre lyder.

Men hvordan kan vi ha noen som helst formening om lyden til de utdødde dyrene? Samme som med velociraptoren, hvor sannsynlig er det at de i det hele tatt kommer i nærheten av lyden som virkelig var?

Liten, sånn jeg ser det, akkurat som sansynligheten for at vi treffer godt med utseende er liten, om man brukte samme metode på "dagens dyr", dvs gjettet hvordan de så ut basert på kun skjelettet alene, så ville man antakelig bomme en god del (om man ikke viste at det var dyr i nær slektskap med esksiterende dyr osv), siden skjelettet bare er en liten del av hvordan dyr lager lyd, så blir det mye gjetting.

AtW

Lenke til kommentar

Har veimerkingen signifikant dårligere grep enn asfalten? Da tenker jeg friksjon gummidekk-asfalt kontra gummidekk-veimerking.

Gitt et scenario der man kjører i en sving og har dårlige dekk som akkurat holder grepet, så kutter man svingen litt og får begge hjulene på en side over på "stripa", vil det evt kunne få bilen til å skrense ut?

Vanlig merking er nok ikke mer enn 10 cm brei og tar ikke mer enn halve grepsarealet til dekket, men siden det ligger litt over asfalten går det vel an å miste betydelig andel av kontaktflaten om man er litt uheldig med litt for høyt dekktrykk etc.

Noen som har noen tanker?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

På sykkel er det iallefall livsfarlig å havne på hvitestripa, spesielt når det er vått. Den blir såpeglatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...