Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Kanskje de bare burde innføre QR-kode på bilskilt istedenfor. De har jo enorm kapasitet og kan inneholde mye mer informasjon.

Blir jo også veldig billig med utstyr som skal registrere nummere da siden det er så utbredt og standarisert.

Det må jo også være lesbart for mennesker.

Politi: Hvordan så QR-koden til fluktbilen ut?

Vitne: Det var en firkant, og så litt hvitt, og så en større firkant, etterfulgt av tre små firkanter og et rektangel.

Politi: Kan du tegne den?

Jeg tror ikke dagens tekstgjenkjenningssystemer sliter nevneverdig med vanlige nummerskilt, men jeg vet jo ikke.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje de bare burde innføre QR-kode på bilskilt istedenfor. De har jo enorm kapasitet og kan inneholde mye mer informasjon.

Blir jo også veldig billig med utstyr som skal registrere nummere da siden det er så utbredt og standarisert.

Er også problemer med å lese sånne skilter med maskiner.

Funker nok greit når skiltet er reint, men skal ikke så mye møkk til før det blir uleselig.

Og, som Mannen med ljåen sier, så er det en menneskelig faktor i det hele også.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Nja, forrige samferdselsminister ba vel Vegdirektoratet utrede muligheten for et system med personlige nummerskilt - men status der vet jeg ikke.

Jeg mener jeg så Hoksrud si et sted at det ville ta enda en 3-4 års tid å få det til, på grunn av datasystemene. Jeg vet ikke riktig hva det er med offentlige datasystemer, men det er visst kompliserte greier...

Geir :)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg mener jeg så Hoksrud si et sted at det ville ta enda en 3-4 års tid å få det til, på grunn av datasystemene. Jeg vet ikke riktig hva det er med offentlige datasystemer, men det er visst kompliserte greier...

Geir :)

Problemet er at det starter ganske enkelt og oversiktlig, men så skal alt etterhvert snakke samme og hente info fra alt. Endrer man på registrerings-systemet må politiet, verkstedene som EU-godkjenner, Skatteetaten, forsikringsselskapene, osv endre sine.

Husker jeg i min tid var med å lanserte en ny webside for det offentlige. Vi måtte for Guds skyld ikke kalle systemet for en webportal, for da risikerte vi at andre portaler(f.eks lønningssystemet) måtte snakke med den portalen. Portaler skal jo åpenbart snakke med hverandre. Med den tankegangen og utallige sammenkoblinger blir systemer dyrt og vanskelig å endre :)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Offentlige IT-systemer har vel en tendens til å se like bra ut som 86-DOS* og koste like mye som en Boeing 747.

* 86-DOS ble senere omdøpt til IBM PC-DOS og var en forløper til MS-DOS 1.0, skrevet av en 22-åring (Tim Patterson) i en garasje i løpet av et års tid.

Lenke til kommentar
Gjest bruker-45896

Når man mottar en mobilsamtale fra, la oss si USA, og jeg er i Norge. Vil nummeret (som ikke er lagret på min mobiltelefon) komme opp med +47 foran eller ikke?

Endret av bruker-45896
Lenke til kommentar
Gjest bruker-45896

47 vil det hvertfall ikke komme siden det er Norge sin.

Det kommer retningsnummer fra det landet det ringes fra. Det er sånn man kan finne ut fra hvilket land det er ringt fra.. F.eks Nigeria ;)

Joa, det virker logisk. Men personene det er snakk om påsto at han var i USA, men det var intet retningsnummer på innkommende samtale. Kan det være noe viderekobling som gjør at det ikke kommer opp, eller noe lignende?

Er snakk om en mulig svindelsak forresten. Han snakket ganske lenge i telefon og, virket ikke som han var bekymret over kostnadene ved å ringe overhodet. Ikke at å ringe usa-norge er ekstremt dyrt da, såvidt jeg vet. Mange som har slektninger osv. vi har ok priser, vel?

Lenke til kommentar
Gjest bruker-45896

Nja, han virket lite datakyndig når vi snakket om mailutvekslinger osv.

Lurte bare på dette for å danne meg et bedre bilde av hva som er realiteten her. Skal aldri handle der igjen!

Takk for hjelpen!

<3

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...