Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Men hvis man bruker magnetisme for å få objektet til å sveve over en skinne reduseres jo friksjonen, og dermed bør det kreves mindre kraft for fremdrift.

I teorien ja, men man har enda ikkje klart å bygge en maglevbane med den effektiviteten og ytelsen man håper på å oppnå.

Hvor mye av energi går det da med ved å opprettholde svevebanen ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

3. Utspekulert bruk av magnetisme?

Magnetisme har en kjip virkningsgrad og feltet avtar kvadratisk med avstanden. Da er det bedre å bruke dette i elektromotorer koblet til noe som går på hjul på skinner eller noe slikt

Men hvis man bruker magnetisme for å få objektet til å sveve over en skinne reduseres fjernes jo friksjonen, og dermed bør det kreves mindre kraft for fremdrift.

;)

Og ja, et objekt som svever (kan gjøres ved hjelp av fastmagneter, og jeg mener å ha lest at man nå også har klart å lage magnetiske monopoler?) krever mindre kraft for fremdrift...

Edit:

Jeg mente friksjon mot underlaget, det er jo friksjon i luften og... mulig du tok med den :)

Endret av pifler
Lenke til kommentar

I dag var jeg på fjelltur, og på toppen stod det jeg tror er en mobil basestasjon.

Hvorfor setter de opp slike skremmende skilt?

RlXSVTp.png

Man sier jo at stråling ikke er farlig, så hvorfor slike skilt?

En mobiltelefon har en sendeeffekt på et par watt og kan dermed ikke varme opp noe særlig. Senderen i toppen av en slik mast kan ha en sendeeffekt på mange hundre watt, kanskje kW på de kraftigste. Det er nok til å varme opp vev i samme grad som en mikrobølgeovn. Slik varme kan selvsagt gi brannskader i likhet med for eksempel en ordinær kokeplate, eller et bål.

Egentlig er den lille skriften overføldig. Det er den store skriften "Adgang forbudt" som er viktig her. Ikke bare på grunn av fare for brannskader, men også for fallskader og fare for å ødelegge utstyr i masta.

Lenke til kommentar

Jeg har hørt mange ganger fra mange forskjellige personer at man ikke skal ta på halogenpærer med fingrene når man skifter dem fordi fettet fra fingrene dine gjør at de får kortere levetid eller kan ryke. Hvor mye hold er det egentlig i denne påstanden?

Selv så syns jeg det virker veldig usannsynlig siden jeg flere ganger har byttet halogenpærer uten noe hansker, el. og de har ikke røket med en gang og fettet som evt. kommer på glasset "brenner" vel rimelig fort bort når pæra står på en stund og blir varm.

Lenke til kommentar

Jeg har hørt mange ganger fra mange forskjellige personer at man ikke skal ta på halogenpærer med fingrene når man skifter dem fordi fettet fra fingrene dine gjør at de får kortere levetid eller kan ryke. Hvor mye hold er det egentlig i denne påstanden?

Selv så syns jeg det virker veldig usannsynlig siden jeg flere ganger har byttet halogenpærer uten noe hansker, el. og de har ikke røket med en gang og fettet som evt. kommer på glasset "brenner" vel rimelig fort bort når pæra står på en stund og blir varm.

Jeg vet ikke om noen har målt pærer med og uten fingermerker, og skrevet statistikk.

Men såvidt jeg vet vil fingerfettet brenne seg fast i glasset og bli mørkt, som en solbrille.

Det hindrer pæra i å sende ut varmestråling, så glødetråden blir varmere enn den burde. Det forkorter levetiden, og reduserer lysstyrken.

Det påstås også at radiorør kan sprekke /eksplodere. Muligens fordi fingermerker på deler av røret fører til at ikke alt glasset holder samme temperatur. Glass tåler ikke temperaturforskjeller så bra, og hvis det sprekker plutselig kan varmt glass fly.

Dette er basert på rykter jeg har hørt, og jeg vet ikke hvor godt det stemmer.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om noen har målt pærer med og uten fingermerker, og skrevet statistikk.

Men såvidt jeg vet vil fingerfettet brenne seg fast i glasset og bli mørkt, som en solbrille.

Det hindrer pæra i å sende ut varmestråling, så glødetråden blir varmere enn den burde. Det forkorter levetiden, og reduserer lysstyrken.

Det påstås også at radiorør kan sprekke /eksplodere. Muligens fordi fingermerker på deler av røret fører til at ikke alt glasset holder samme temperatur. Glass tåler ikke temperaturforskjeller så bra, og hvis det sprekker plutselig kan varmt glass fly.

Dette er basert på rykter jeg har hørt, og jeg vet ikke hvor godt det stemmer.

Det høres rart ut, det er tilsynelatende minimal innbrenning og formørking på mine halogenpærer, de fleste varianter har jo ogås to lag glass. og filmaentet er innenfor det innerste, mens man tar på det ytterste.

AtW

Lenke til kommentar

Hvordan kan det ha seg at Jøder har så mye større talent for handel og økonomi enn andre?

Historie. Romerriket regulerte renter ganske sterkt, og den katolske kirke forbød alt utlån mot rente tvert. Dette forbudet rammet ikke jøder.

Legg på noen generasjoner med familiebusiness, og resten er historie.

Lenke til kommentar

To lag med glass?

Snakker du om denne varianten?

361261_BB_00_FB.EPS_1000.jpg

Jeg vet ikke om noen andre varianter med to lag.

Ja, disse, og e27 med tilsvarende "patent", Gu10 har jo også to lag. Det finnes andre varianter igjen, men det er jo de tre vanligste, og alle har to lag.

AtW

Lenke til kommentar

Det der er forskjellig fra pære til pære, du ser det enten på pakka/innvendig hva som gjelder. Usikker på om det utelukket gjelder halogenpærer.

Når det kommer til sannheten i utsagnet, så joda. Stemmer det at enkelte pærer ikke tåler fettet fra fingrene. Lærte det på den tunge måten selv, bytta et 2-sifra(husker ikke nøyaktig, bare at det var -mange-) antall pærer på min første jobb i butikk. Når jeg nærma meg slutten stoppa pære #1 å funke. Så #2. Så #3.. Ble plutselig å bytte alle på nytt, men da MED hansker.

Noen nøyaktig årsak kan jeg dessverre ikke hjelpe med, utover at litt googling ga meg følgende plausible forklaring;

fett på fingrene svekker glasset/rammen som holder gassen inne. Det kan føre til at gassen lekker, og dermed drastisk svekke pæras levetid, i værste fall kan den eksplodere.

Lenke til kommentar

Ser på filmer/serier (hovesakelig amerikanske). De sier så og si aldri hade mot slutten på en telefonsamtale. De bare legger på røret. Kutter de ut "hade"-replikken fordi den er unødvendig i filmens kontekst, eller er det en vanlig ting i utlandet?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ser på filmer/serier (hovesakelig amerikanske). De sier så og si aldri hade mot slutten på en telefonsamtale. De bare legger på røret. Kutter de ut "hade"-replikken fordi den er unødvendig i filmens kontekst, eller er det en vanlig ting i utlandet?

Jeg tror det er for å ikke gjøre filmen for kjedelig. På samme måte som at de vrir febrilsk på rattet når de kjører langs en rett strekning.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...