Delvis Skrevet 8. mars 2014 Del Skrevet 8. mars 2014 Kan styre alle individuelt på venstre hånd jeg. Også sidelengs( klippebevegelse). Litt vanskeligere på høyre. Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 8. mars 2014 Del Skrevet 8. mars 2014 Hvis sener henger sammen må dette variere mellom personer. Noen klarer jo å styre hver eneste finger med største presisjon helt individuelt. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 9. mars 2014 Del Skrevet 9. mars 2014 Hvis man skal flytte på noe ,som har egen motorkraft hva er da mest affektive måten for utnytte kreftene/ energien på ? 1: direkte kontakt med bakken gjennom hjul ? 2: via propellerer , jetmotor ell.l ? Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 9. mars 2014 Del Skrevet 9. mars 2014 Man får en mye bedre energioverføring via direkte kontakt ved hjul enn det man får med propeller eller jetmotor. 1 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 9. mars 2014 Del Skrevet 9. mars 2014 3. Utspekulert bruk av magnetisme? Lenke til kommentar
Brynhildsen Skrevet 9. mars 2014 Del Skrevet 9. mars 2014 Hvem oppfant vinduene? He he sjekk wikipedia for the full story, det gjorde vi for en tid tilbake og mye tyder på romerne eller egypterne ( hva de skulle med vindu i pyramidene skjønner jeg ikke ). Om de bare fant på å bruke glass til å tette åpninger eller om de har hele vinduskonseptet i lomma vet jeg heller ikke, det har nok utviklet seg over tid. Vi humanoide apekatter er egentlig ikke så ideerike og smarte som man lett får inntrykk av i dag . Gikk mest i pinner og flint de første 200 000 åra. Kan jo være at egypterene sine byggverk ikke besto av kun pyramider... AtW Nei tror du det? Egyptere flest bor vel i trange ganger inne i pyramider.. Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 9. mars 2014 Del Skrevet 9. mars 2014 3. Utspekulert bruk av magnetisme? Magnetisme har en kjip virkningsgrad og feltet avtar kvadratisk med avstanden. Da er det bedre å bruke dette i elektromotorer koblet til noe som går på hjul på skinner eller noe slikt Lenke til kommentar
Brynhildsen Skrevet 9. mars 2014 Del Skrevet 9. mars 2014 Hvis man skal flytte på noe ,som har egen motorkraft hva er da mest affektive måten for utnytte kreftene/ energien på ? 1: direkte kontakt med bakken gjennom hjul ? 2: via propellerer , jetmotor ell.l ? Man ønsker så lite kontakt med omverdenen som mulig for å slippe friksjon og ev andre motkrefter. Det er derfor man gjerne vil ha en båt i plan - Da blir kontaktflaten mot vannet liten. Dekk har bare en liten flate på noen centimeter i kontakt med underlaget, og de ruller istedenfor å dras, så det er ganske effektivt. Når farten øker gir luftmotstanden etterhvert sterk motstand og det reduserer effektiviteten ved feks høyhastighetstog som bruker mer energi på å flytte 1 tonn 1 mil i høy fart enn ved lavere. Da har flyvemaskinene en fordel pga tynnere luft i høyden. Elektrisk er også mer effektivt enn fossilt. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 9. mars 2014 Del Skrevet 9. mars 2014 3. Utspekulert bruk av magnetisme? Magnetisme har en kjip virkningsgrad og feltet avtar kvadratisk med avstanden. Da er det bedre å bruke dette i elektromotorer koblet til noe som går på hjul på skinner eller noe slikt Men hvis man bruker magnetisme for å få objektet til å sveve over en skinne reduseres jo friksjonen, og dermed bør det kreves mindre kraft for fremdrift. 1 Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 9. mars 2014 Del Skrevet 9. mars 2014 Men hvis man bruker magnetisme for å få objektet til å sveve over en skinne reduseres jo friksjonen, og dermed bør det kreves mindre kraft for fremdrift. I teorien ja, men man har enda ikkje klart å bygge en maglevbane med den effektiviteten og ytelsen man håper på å oppnå. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 9. mars 2014 Del Skrevet 9. mars 2014 I dag var jeg på fjelltur, og på toppen stod det jeg tror er en mobil basestasjon. Hvorfor setter de opp slike skremmende skilt? Man sier jo at stråling ikke er farlig, så hvorfor slike skilt? Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 9. mars 2014 Del Skrevet 9. mars 2014 Fordi om de skriver "vokt dem for hunden" så tro ikke folk på dem? 1 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 9. mars 2014 Del Skrevet 9. mars 2014 (endret) Skremme folk fra å klatre i tårnet, mener du? Eller er teleselskapet lovpålagt å skrive slikt nær sendere? Endret 9. mars 2014 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 9. mars 2014 Del Skrevet 9. mars 2014 Man sier jo at stråling ikke er farlig, så hvorfor slike skilt? Hvor? Stråling er jo farlig! Lenke til kommentar
Beis Skrevet 9. mars 2014 Del Skrevet 9. mars 2014 I dag var jeg på fjelltur, og på toppen stod det jeg tror er en mobil basestasjon. Hvorfor setter de opp slike skremmende skilt? Man sier jo at stråling ikke er farlig, så hvorfor slike skilt? Stråling er farlig hvis dosen er høy nok eller om man oppholder seg et sted med lav stråling over lang tid. MR scannere avgir stråling, men så lite at det ikke er farlig for deg å ligge i en scanner et kvarter. De som styrer MR maskinen sitter alltid bak glass og vegg. Disse menneskene gjør dette hver dag og bør ikke eksponeres for mye stråling. En atombombe avgir MYE stråling, derfor er du kake etter noen sekunder nær en sånn en, sett bort fra eksplosjonen. Det er sikkert ikke akkutt stråling nær disse skiltene, men kanskje man kan få kreft av å oppholde seg der over tid. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 9. mars 2014 Del Skrevet 9. mars 2014 (endret) Jeg vet at mye stråling er verre enn lite stråling. Jeg er ikke "strålingsallergiker" fra Folkets Strålevern. Jeg er bare nysgjerrig på hvorfor de henger opp skilt, når strålingen fra en basestasjon ikke er farlig. Mange mennesker protesterer kraftig mot nye basestasjoner i deres nabolag. Radioaktiv-skilt på basestasjonenene vil neppe redusere folks frykt. Når basestasjonen bygges nær hus, blir man jo utsatt for strålingen over lang tid. Men, det var mange slags antenner oppe i tårnet. Jeg tok ikke bilde, men det var bl.a. små parabolantenner, og noen lange kjegleformede antenner som pekte utover horisontalt. Hva er de til? Parabolantennenene er sannsynligvis radiolink til andre basestasjoner eller sentraler, så Telenor slipper å legge fiber over alt. Endret 9. mars 2014 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
aklla Skrevet 9. mars 2014 Del Skrevet 9. mars 2014 Det står ikke på skiltet at det er farlig stråling der heller, bare at det er stråling Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 9. mars 2014 Del Skrevet 9. mars 2014 Det er jo forskjell på basestasjoner også. En som står på en fjelltopp og skal dekke ett stort område er vel kraftigere enn de som blir montert på bygninger i Oslo sentrum. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 9. mars 2014 Del Skrevet 9. mars 2014 Jeg fant stedet på http://finnsenderen.no/finnsender og det ser ikke ut til å være en basestasjon. Det kan selvsagt være at finnsenderen ikke er helt oppdatert, men det ser ut til å være en FM-sender. Lokalradio på 56 watt. Det var mange antenner der oppe. Det kan være at den gjør mer enn bare lokalradio. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå