Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Hvem oppfant vinduene?

He he sjekk wikipedia for the full story, det gjorde vi for en tid tilbake og mye tyder på romerne eller egypterne ( hva de skulle med vindu i pyramidene skjønner jeg ikke ). Om de bare fant på å bruke glass til å tette åpninger eller om de har hele vinduskonseptet i lomma vet jeg heller ikke, det har nok utviklet seg over tid. Vi humanoide apekatter er egentlig ikke så ideerike og smarte som man lett får inntrykk av i dag . Gikk mest i pinner og flint de første 200 000 åra.

 

 

Kan jo være at egypterene sine byggverk ikke besto av kun pyramider...

 

AtW

 

Nei tror du det? Egyptere flest bor vel i trange ganger inne i pyramider..

Lenke til kommentar

Hvis man skal flytte på noe ,som har egen motorkraft hva er da mest affektive måten for utnytte kreftene/ energien på ?

1: direkte kontakt med bakken gjennom hjul ?

2: via propellerer , jetmotor ell.l ?

 

Man ønsker så lite kontakt med omverdenen som mulig for å slippe friksjon og ev andre motkrefter. Det er derfor man gjerne vil ha en båt i plan - Da blir kontaktflaten mot vannet liten. Dekk har bare en liten flate på noen centimeter i kontakt med underlaget, og de ruller istedenfor å dras, så det er ganske effektivt. Når farten øker gir luftmotstanden etterhvert sterk motstand og det reduserer effektiviteten ved feks høyhastighetstog som bruker mer energi på å flytte 1 tonn 1 mil i høy fart enn ved lavere. Da har flyvemaskinene en fordel pga tynnere luft i høyden. Elektrisk er også mer effektivt enn fossilt.

Lenke til kommentar

 

3. Utspekulert bruk av magnetisme?

Magnetisme har en kjip virkningsgrad og feltet avtar kvadratisk med avstanden. Da er det bedre å bruke dette i elektromotorer koblet til noe som går på hjul på skinner eller noe slikt

 

Men hvis man bruker magnetisme for å få objektet til å sveve over en skinne reduseres jo friksjonen, og dermed bør det kreves mindre kraft for fremdrift.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Men hvis man bruker magnetisme for å få objektet til å sveve over en skinne reduseres jo friksjonen, og dermed bør det kreves mindre kraft for fremdrift.

 

 

I teorien ja, men man har enda ikkje klart å bygge en maglevbane med den effektiviteten og ytelsen man håper på å oppnå.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

 

Man sier jo at stråling ikke er farlig, så hvorfor slike skilt?

Hvor? Stråling er jo farlig!

Lenke til kommentar

I dag var jeg på fjelltur, og på toppen stod det jeg tror er en mobil basestasjon.

Hvorfor setter de opp slike skremmende skilt?

 

Man sier jo at stråling ikke er farlig, så hvorfor slike skilt?

 

Stråling er farlig hvis dosen er høy nok eller om man oppholder seg et sted med lav stråling over lang tid. MR scannere avgir stråling, men så lite at det ikke er farlig for deg å ligge i en scanner et kvarter.

De som styrer MR maskinen sitter alltid bak glass og vegg. Disse menneskene gjør dette hver dag og bør ikke eksponeres for mye stråling.

 

En atombombe avgir MYE stråling, derfor er du kake etter noen sekunder nær en sånn en, sett bort fra eksplosjonen.

 

Det er sikkert ikke akkutt stråling nær disse skiltene, men kanskje man kan få kreft av å oppholde seg der over tid.

Lenke til kommentar

Jeg vet at mye stråling er verre enn lite stråling. Jeg er ikke "strålingsallergiker" fra Folkets Strålevern.

Jeg er bare nysgjerrig på hvorfor de henger opp skilt, når strålingen fra en basestasjon ikke er farlig.

 

Mange mennesker protesterer kraftig mot nye basestasjoner i deres nabolag.

Radioaktiv-skilt på basestasjonenene vil neppe redusere folks frykt.

Når basestasjonen bygges nær hus, blir man jo utsatt for strålingen over lang tid.

 

 

Men, det var mange slags antenner oppe i tårnet. Jeg tok ikke bilde, men det var bl.a. små parabolantenner, og noen lange kjegleformede antenner som pekte utover horisontalt.

Hva er de til?

Parabolantennenene er sannsynligvis radiolink til andre basestasjoner eller sentraler, så Telenor slipper å legge fiber over alt.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...