Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vet gale mennesker at de er gale?

Gal og gal.

Men ja, i psykiatriske lidelser er "dårlig innsikt" en vanlig dimensjon. Det kan gjelde hvorvidt den lidende anerkjenner sitt behov for hjelp, eller det kan gjelde om de tolker sin atferd ut fra en form for sykdom. Tipper du refererer til sistnevnte. Personer med angst og OCD har typisk svært god innsikt i at de har en lidelse, selv om de er drevet til den atferden de gjør. I visse former som demens, som spesielt alzheimers, samt psykosetilstander som schizofreni og bipolar I -- psykoser generelt er blant annet kjennetegnet ved at man har manglende innsikt. Av og til virker det, i hvert fall for meg, å være vanskelig å definere noen sykdommer, som foreksempel anoreksi og alkoholisme, så jeg er ikke helt sikker på hva som ligger til grunn når man vurderer.

Når lidelsene blir mer nevrologiske av karakter, begynner man å bruke begrepet anosagnosia (manglende kunnskap om sykdom). Her kan pasientene ha lammelser, blindheter, hukommelssvikt, oppmerksomhetssvikt eller språkforstyrrelser, uten å være klar over det selv. Da er pasienten som regel også helt rasjonell på alle områder. Man kan se at pasientene kan finne på innfløkte forklaringer på hvorfor ting er som de er hvis du gjør de oppmerksom på sykdommen, noe som kalles konfabulering. For eksempel kan de finne på ting de ikke ser, eller trekke absurde konklusjoner (f.eks. dette er ikke min hånd -- dette er min venns hånd noen har kuttet av og lagt i sengen min for å spøke med meg). Dette er ikke løgn heller, fordi pasientene tror virkelig på det.

Endret av Kakofoni
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Det er en vifte som kjøler ned elementene i ovnenen stund etter at selve oppvarmingen er slutt. Den sender ikke ut mikrobølger.

Geir :)

Men, denne slutter jo ikke om man stopper den med å trykke på knappen, da dør den helt :)

Om det var behov for avkjøling ville jo viften alltid gått en stund etterpå

• Liker 3
Lenke til kommentar

Som aklla sier så stopper jo denne prosessen idet man åpner ovnen (på samme måte som hvis man åpner den mens selve oppvarmingen skjer) eller trykker på stopp-knappen, som virker noe rart dersom det er nødvendig med nedkjøling. I tillegg skjønner jeg ikke hvorfor det skulle være nødvendig å fortsette å snurre maten min rundt, hvis dette var tilfellet.

Lenke til kommentar

Men hvorfor trenger viften å gå i det hele tatt?

Edit:

løsning:

Når man ikke trykker på stopp/åpner døra er man ikke tilstede og kan ta ut maten. Damp fra maten må antagelig ut, dermed går vifta. Ettersom du skal kunne se om maten er ferdig eller ikke er lyset på. Platen snurrer fordi platen, lyset og viften er i samme krets, altså, en enhet på kontrollkortet slår alt av og på. Lyset har i tilegg en egen bryter koblet til døra(trenger kun vanlig microbryter) for å holde dette på når døra er oppe.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Hvorfor øker hastigheten på vifta på projektoren min når jeg bytter til min laptop som kilde, mens når den er koblet til GET boksen så går vifta på lavere hastighet?

De er begge koblet til en HDMI switch, også går de gjennom et sourround anlegg som plukker ut lyden fra HDMI signalet også videre ut derifra og til projektoren med en HDMI kabel.

Greit nok at PC'en ofte har et lysere bilde, men selv når jeg spiller av film i fullskjerm på laptopen så har projektoren fortsatt denne høyere viftehastigheten på tross av at det da er et mørkere bilde på hele skjermen.

Er det at den får noe informasjon om hvordan enhet den er koblet til via HDMI'en (på tross av at den er gått gjennom 2 ledd før den er kommet til projektoren) og ut fra det velger hva som er "mest fornuftig" å gjøre?

Endret av flesvik
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, faktisk vet en del det...

Jeg har selv snakket med en som (sier at han) kan snakke med blomster og slikt, og han vet at han er "gal" og at dette egentlig ikke er mulig. For meg var det en helt absurd samtale (med ham, ikke med blomstene ;)). En del av ham visste at han f.eks ikke kan snakke med et tre, mens en annen del følte det nesten uhøflig å ikke svare når et tre snakket til ham. Han virket ganske klar på at han var klar over at han var gal, og han kunne f.eks oppføre seg normalt (i følge ham) om han var sammen med andre...

Dette er nok heller unntaket enn regelen, for det er nok av eksempler på folk som helt tydelig ikke skjønner at det de sier og gjør er rablende galskap.

Et eksempel på en fyr som virker totalt sprø og paranoid schizofren er han her:

http://johncons-mirror.blogspot.no/

Det virker ikke som om han har noe som helst selvinnsikt...

Andre eksempler jeg kan komme på i forbifarten er "sekkemannen" og "kattemannen".

Litt fra mr. Spire Elias:

Om oss

Alberts.no er knutepunkt for enkeltmannsforetaket alberts.spire elias gunnarssønn.

Dette knutepunktet er primært et nyhets- og informasjonssenter for Jordløven, organisasjonen for alle jordløver og for promoteringen av DEN FORNYEDE PAKT MELLOM GUD HERREN og ALT LEVENDE;

for kort: DEN FORNYEDE PAKT

Grunnleggeren av Jordløven, Albert Odland, startet sin organisasjon i 1976 og nettstedet Alberts.no i 1999.

I 2004 skiftet Albert Odland navn til Spire Elias Gunnarssønn og drifter enkeltmannforetaket og nettstedet under dette navnet.

Jordløven, som søker å gjøre DEN FORNYEDE PAKT til grunnlov over hele jorden, hvilket er en streng implementering av De ti bud, gjort gjeldende for alle folks forhold til ALT levende, arbeider for for helseopplysning, miljøforbedringer, forskning på nye energieffektive leve- og boformer, nye transportmidler, no-till/no.kill-jordbruk og livsutfoldelse, samt PRIMÆRT:

En rettferdig og trygg verden for ALLE livsformer!

Kort oppsummert; rablende gal mann.

Lenke til kommentar

hvorfor gynger gale folk frem og tilbake i filmer? det kan være behagelig å sitte sånn (bare litt mildere bevegelse) , og jeg er ikke gal.

At man ikke innser det selv er et vanlig tegn, derfor man blir lagt inn til observasjon.

Spørsmålet var egentlig ment som en spøk om han over, men takk for svar allikevel! ;-)

Lenke til kommentar

Denne mystiske anordningen befinner seg på trikkeskinnene på Jar og Bekkestua trikk/T-banestasjon, og helt sikkert flere andre steder også. Hva brukes de til? Hva er formålet? Bretter seg ned når trikken skal passere, og klapper opp så snart den har kjørt forbi.

post-161752-0-31860900-1393370402_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...