stich_it Skrevet 19. februar 2014 Del Skrevet 19. februar 2014 Mulig vi snakker rundt værandre her, men jeg leser det du skriver som att vann tempen er noe du har kjent på og tenkt: "ja må jo være 20 grader det" Og det kaller ikke jeg empirisk data.. Ikke ser jeg det du beskriver helt som jeg tenker på med empirisk data, men mulig meg som har forstått begrepet. http://no.m.wikipedia.org/wiki/Empirisk Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 19. februar 2014 Del Skrevet 19. februar 2014 Det er mulig du har forvekslet ordene empirisk og objektivt. Å kjenne på temperaturen med hånda gir data som er empiriske, men ikke objektive. 1 Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 19. februar 2014 Del Skrevet 19. februar 2014 Det er mulig du har forvekslet ordene empirisk og objektivt. Å kjenne på temperaturen med hånda gir data som er empiriske, men ikke objektive. Jeg mener at man burde som et minimum involvert et termometer før man drar inn ordet empirisk. "Empiri bygger på vitenskapelige undersøkelser av virkeligheten, iakttakelser og eksperiment og derav de erfaringer som er gjort, framfor på i forvegen oppstilte teorier eller filosofiske resonnement. Empiriske data er data som er produsert ved et eksperiment eller ved observasjon." Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 19. februar 2014 Del Skrevet 19. februar 2014 Det er vel særdeles sjeldent at temperaturen i lufta vil holde 22 grader i snitt i løpet av et døgn, samt at for å varme opp både bakken der rørene ligger og vannkilden så vil det ta flere dager med så høy snittemperatur. Jeg sier ikke at det er umulig å få til i Norge, men det virker særdeles lite sannsynlig. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 20. februar 2014 Del Skrevet 20. februar 2014 Det er mulig du har forvekslet ordene empirisk og objektivt. Å kjenne på temperaturen med hånda gir data som er empiriske, men ikke objektive. Jeg mener at man burde som et minimum involvert et termometer før man drar inn ordet empirisk. "Empiri bygger på vitenskapelige undersøkelser av virkeligheten, iakttakelser og eksperiment og derav de erfaringer som er gjort, framfor på i forvegen oppstilte teorier eller filosofiske resonnement. Empiriske data er data som er produsert ved et eksperiment eller ved observasjon." Du tar feil på to områder. For det første har jeg involvert et termometer. Jeg har brukt et termometer ved mange anledninger og temperaturer tidligere samtidig som jeg har kjent på vannet med hånda. Dermed har jeg "kalibrert hånda". Så jeg har involvert et termometer. For det andre tar du ganske enkelt feil angående definisjonen av empirisk. Det er tydelig at også du har vanskelig for å skille mellom empirisk og objektivt. Det å kjenne på vannet gir selvsagt data av ekstremt lav kvalitet, men det er fortsatt empiriske data. Det er derimot ikke objektive data, da måtte jeg brukt et termometer. Empirisk = man sjekker eller observerer Ikke empirisk = man prøver å tenke seg frem til et resultat ved å regne på det eller bent frem gjette uten å ha vært borti vannet på noen måte Objektivt = det blir likt uansett hvem som måler Subjektivt = målingen er avhengig av den som utfører den. Det å kjenne på vannet gir subjektive empiriske data. Det er vel særdeles sjeldent at temperaturen i lufta vil holde 22 grader i snitt i løpet av et døgnDet er godt mulig at 22 grader ikke var det rette tallet, men snittemperaturen trenger ikke være 22 grader for at vannet skal være 22 grader f.eks. om ettermiddagen. 1 Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 21. februar 2014 Del Skrevet 21. februar 2014 Jeg lurer på når og hvorfor boxer shorts tok over Norges (og verdns?) mannlige undertøypark. Det var da vanlig på 80- og 90-tallet med herretruser eller briefs. Med dagens briller så ser jo det ganske stusselig ut. Vet ikke om mange hadde turt å gå med det i gymmen for eksempel. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324 Skrevet 21. februar 2014 Del Skrevet 21. februar 2014 (endret) Hva kongen angår så fikk vi en liten innføring i etikette under førstegangstjenesten. Det lille jeg husker er at 'Deres Majestet' var formelt mens 'Kongen' kunne brukes i mindre formelle settinger. Det var antagelig bindende for meg som soldat(og er det muligens fortsatt for alle uniformerte) mens for vanlige borgere er det 'bare' regnet som god skikk og bruk å følge disse formene. Det vil nok ikke være forbudt hvis for eksempel Torbjørn Røe Isaksen smeller til med 'Halla tjukken' når han møter kongen i statsråd, men han vil for lang tid fremover bli husket som en uhøflig idiot og det vil han nok helst slippe så derfor holder han seg til 'Deres Majestet'. Kongen skulle tituleres "mr Presley" , USA har hatt over 40 presidenter men bare EN konge......."thank you , thank ya very much !" "Hans majestut" aka Svenskekongen Endret 21. februar 2014 av Slettet+9817324 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 21. februar 2014 Del Skrevet 21. februar 2014 Nå i desse OL tidene. Er det restriksjoner for kva musikk ein kan bruke under OL med tanke på rettigheiter og offentlig framføring? Tenker då både på musikken som blir spelt av på stadion innimellom, men også på musikk som utdøverane velger sjølv til enkelte øvelser (som f.eks kunstløp). Må utdøverane velge musikk frå ei liste med forhåndsgodkjent musikk som er godkjent av både den olympiske komite og Tono (og tilsvarande utenlandske organisasjonar)? Lenke til kommentar
Itek Skrevet 21. februar 2014 Del Skrevet 21. februar 2014 Hva er det største legemet som sirkulerer rundt jordkloden etter månen? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 21. februar 2014 Del Skrevet 21. februar 2014 Ren gjetning, men vil tippe ISS... Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 21. februar 2014 Del Skrevet 21. februar 2014 Googla litt, og fant ut at det stemmer. Det er visst ingen andre objekter som ikke er menneskeskapt som sirkler rundt jorda. Og ISS er større enn satellittene, så da stemmer det aklla sier. Lenke til kommentar
FrankBjarne Skrevet 21. februar 2014 Del Skrevet 21. februar 2014 Legger til et spørsmål som er litt relevant. Hvor stor må en naturlig satelitt være for og kalles en måne? Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 21. februar 2014 Del Skrevet 21. februar 2014 Stor nok til å forårsake merkbart tidevann? Men hvet ikke hvor mye vannstanden må forandres for at det kan kalles tidevann. Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 21. februar 2014 Del Skrevet 21. februar 2014 Er det noen definisjon på det? Trodde en måne bare er et annet navn på naturlig satelitt i en fast bane rundt en planet eller en annen måne. Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 21. februar 2014 Del Skrevet 21. februar 2014 En måne er generelt sett et objekt som går i bane rundt en planet. Mulige unntak fra denne definisjonen er først og fremst kunstige objekter og objekter som tilhører ringer. Men grensene er mye omdiskutert. F.eks., hvor stor kan månen være før den blir til en planet? Noen ønsker at en måne som forskyver systemets massesentrum så mye at det er utenfor "vertsplaneten", skal kunne kalles en planet, eller dobbelplanet/binærplanet. Slik er aktuelt i tilfellet Pluto/Charon, som gjør nettopp dette. Et annet problem er om vi burde skille mellom store måner (som på mange måter er planeter) og små måner (som på mange måter er asteroider). Lenke til kommentar
Karl Skapeland Skrevet 21. februar 2014 Del Skrevet 21. februar 2014 Legger til et spørsmål som er litt relevant. Hvor stor må en naturlig satelitt være for og kalles en måne? Det er vel ingen klare regler her, men alle objekter som kalles måner i vårt solsystem har dette til felles: -Distinkte, hele objekter -Faste objekter -I bane rundt et mer massivt objekt Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 21. februar 2014 Del Skrevet 21. februar 2014 Da Sputnik var ny, ble den omtalt som en "kunstig måne". Lenke til kommentar
dabear Skrevet 21. februar 2014 Del Skrevet 21. februar 2014 Legger til et spørsmål som er litt relevant. Hvor stor må en naturlig satelitt være for og kalles en måne? Det er vel ingen klare regler her, men alle objekter som kalles måner i vårt solsystem har dette til felles: -Distinkte, hele objekter -Faste objekter -I bane rundt et mer massivt objekt Er ungene som springer rundt bestefar - som oppigjennom åra har anskaffet seg en betydelig mage - en måne? Lenke til kommentar
dysfunctional Skrevet 21. februar 2014 Del Skrevet 21. februar 2014 Kom til å lure på en ting nå nettopp. Jeg pleier å sette på stekeovnen på 200 grader før jeg skal på butikken slik at den er varm til bruk når jeg kommer tilbake. Hva hadde skjedd om jeg ikke hadde kommet tilbake? Feks blitt skadet, kidnappet, drept, eller slett og slett bare glemt det av og dratt et annet sted. Vet at komfyrer er en av de største årsakene til brann, men dette er vel under bruk av stekeplater o.l. Har stekeovner noen form for tidsbegrensning der de skrur seg av automatisk etter en bestemt tid? Ville den bare stått på 200 grader helt til den ble skrudd av? Ville den tatt fyr? Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 21. februar 2014 Del Skrevet 21. februar 2014 Hvor stor er forskjellen på en dvergplanet ( som Pluto som ble degradert fra planet til dvergplanet ) og måne ? Da passer det også å spørre om hvor stor forskjellen er mellom planet og dvergplanet ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå