Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva kongen angår så fikk vi en liten innføring i etikette under førstegangstjenesten. Det lille jeg husker er at 'Deres Majestet' var formelt mens 'Kongen' kunne brukes i mindre formelle settinger.

 

Det var antagelig bindende for meg som soldat(og er det muligens fortsatt for alle uniformerte) mens for vanlige borgere er det 'bare' regnet som god skikk og bruk å følge disse formene. Det vil nok ikke være forbudt hvis for eksempel Torbjørn Røe Isaksen smeller til med 'Halla tjukken' når han møter kongen i statsråd, men han vil for lang tid fremover bli husket som en uhøflig idiot og det vil han nok helst slippe så derfor holder han seg til 'Deres Majestet'. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg leter ikke etter en bombeoppskrift, så utelukk forklaringer på hvordan man lager en slik, bare forklar meg om det er legit eller ikke.

Kretsen på bildet er en utløserkrets, bestående av en optokobler og et rele, som gjør at den relativt svake vibratorspenningen på telefonen kan styre en større spenning, fra f.eks. et bilbatteri e.l.

 

De fleste som kan bruke en loddebolt, og som har grunnleggende kjennskap til elektronikk, kan lage noe slikt. Ikke akkurat høyteknologi. Og mange av komponentene finner man ofte i helt i vanlig forbrukerelektronikk.

 

Dette er helt legitimt, for hadde det ikke vært det, hadde det heller ikke vært lov å selge GSM-shield til f.eks. Arduino: http://arduino.cc/en/Main/ArduinoGSMShield

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Jeg leter ikke etter en bombeoppskrift, så utelukk forklaringer på hvordan man lager en slik, bare forklar meg om det er legit eller ikke.

Kretsen på bildet er en utløserkrets, bestående av en optokobler og et rele, som gjør at den relativt svake vibratorspenningen på telefonen kan styre en større spenning, fra f.eks. et bilbatteri e.l.

 

De fleste som kan bruke en loddebolt, og som har grunnleggende kjennskap til elektronikk, kan lage noe slikt. Ikke akkurat høyteknologi. Og mange av komponentene finner man ofte i helt i vanlig forbrukerelektronikk.

 

Dette er helt legitimt, for hadde det ikke vært det, hadde det heller ikke vært lov å selge GSM-shield til f.eks. Arduino: http://arduino.cc/en/Main/ArduinoGSMShield

 

Tusen takk for svar.

Lenke til kommentar

 

Nå tenkte jeg spesifikt på det som liksom skal ha blått blod.

 

Vel, noen mener at det skal være på en måte, andre på en annen. Uavhengig av hva det gjelder så er det forskjellig meninger, som bunner ut i hovedsakelig oppvekst, miljø og muligens DNA.

Det gjelder uavhengig av hva meningene er, om det gjelder kongelig tiltale, hudfarge eller hvilke knekkebrød som er best så bunnder det ut i oppvekst, miljø og muligens DNA...

 

En som mener A har antagelig vokst opp anderledes og i ett annet miljø enn noen som mener B. Uavhengig av hva A og B er. DNA er det noe usikkert om spiller inn da ingen vokser opp i identisk miljø.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men hvordan skal man detonere en bombe med IR? De rekker jo vel ikke så langt?

 

Med mindre opprørene er skikkelig uskikket på personelig sikkerhet.

Det burde være mulig, men da er man avhengig av fri sikt til mottakeren, og en ganske kraftig IR-kilde.

 

IR-dioden i en fjernkontroll blir kontrollkodene modulert på en 38 kHz bærebølge. Det vil si at IR-dioden blinker 38.000 ganger i sekundet. IR-mottakeren reagerer bare på signaler med 38 kHz bærebølge. Dette er gjort så ikke andre IR-kilder skal påvirke mottakeren.

 

Hvis man skal lage en detonator som baserer seg på IR, så må man benytte en kraftig IR-kilde som kan avgi et signal med denne frekvensen. Man kunne tenke seg en kokeplate, men den er veldig vanskelig å slå av og på 38.000 ganger i sekundet. Et annet alternativ er å lage en IR-sender som består av veldig mange IR-dioder.

 

Et annet alternativ er at man bruker en vanlig laser. Lasere har lang rekkevidde, og er lette å modulere. Synlige lasere genererer også IR, men IR-frekvensene er som regel alltid blokkert med et filter, som man da må fjerne. En annen ulempe med laser, er at det kan være en utfordring å sikte den inn på mottakeren.

 

Det er mye hassle med en slik løsning, og jeg kan ikke tenke meg hvorfor noen velger noe slikt, så lenge det fins mer lettvinte løsninger, som radiosignaler, GSM, etc.

Endret av Karl Skapeland
  • Liker 2
Lenke til kommentar

en IR - sender skal jo først og fremst sende ut lys ( som er usynlig for være sanser )

En koke pate skal jo først og fremst avgi varme ( da sender den jo ut mange typer bølger )

 

hvordan kan du da tenke på å bruke den som IR sender ?

Er du virkelig siker på at du vil klare å "pulsere" IR bølgen fra den på grunn av varme effekten ?

Lenke til kommentar

en IR - sender skal jo først og fremst sende ut lys ( som er usynlig for være sanser )

En koke pate skal jo først og fremst avgi varme ( da sender den jo ut mange typer bølger )

 

hvordan kan du da tenke på å bruke den som IR sender ?

Er du virkelig siker på at du vil klare å "pulsere" IR bølgen fra den på grunn av varme effekten ?

 

En kokeplate avgir varme. Varmestråling og infrarød strålig er det samme.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

en IR - sender skal jo først og fremst sende ut lys ( som er usynlig for være sanser )

En koke pate skal jo først og fremst avgi varme ( da sender den jo ut mange typer bølger )

 

hvordan kan du da tenke på å bruke den som IR sender ?

Er du virkelig siker på at du vil klare å "pulsere" IR bølgen fra den på grunn av varme effekten ?

 

En kokeplate avgir varme. Varmestråling og infrarød strålig er det samme.

 

 

Det er vel det man sier , men i denne sammenhengen blir det ikke det samme

Senderen på fjernkontrollen ( eller endre ir sendere gir jo ikke en gang synlig lys ) mens kokeplanten lyser jo ( på grunn av varmen ) . altså lite infrarødt lys men mye synlig lys

 

 

I følge det som står i wikipedia så er det litt uklart om det hele infrarøde spektret avgir varme .

Da vil jeg også tro at IR senderen ligger i et lit annet område en kokeplaten

Lenke til kommentar

Anbefaler å lese om termografi, hvis man vil vite mer om dette.

 

 

Infrared thermography (IRT), thermal imaging, and thermal video are examples of infrared imaging science. Thermographic cameras detect radiation in the infrared range of the electromagnetic spectrum (roughly 9,000–14,000 nanometers or 9–14 µm) and produce images of that radiation, called thermograms. Since infrared radiation is emitted by all objects above absolute zero according to the black body radiation law, thermography makes it possible to see one's environment with or without visible illumination.
Lenke til kommentar

Her er en kalkulator for såkalt svart legeme-stråling1. Der får du blant annet ut andel av energien i det synlige spekteret, og bølgelengden det sendes ut mest energi på. NB temperaturen må settes inn i Kelvin.

 

Om man setter inn f.eks. 600 K (dvs drøyt 300 grader Celcius) finner vi at omkring 10 billiondeler av energien avgis som synlig lys, og bølgelengden der mesteparten av energien avgis er 4.8µm, altså trygt inne i det infrarøde området.

 

1En kokeplate er ikke et helt svart legeme, men tilnærmingen er ganske bra. Strålingen fra en fjernkontroll er ikke generert termisk så den kan ikke tilnærmes med svart legeme-stråling, men har mye mindre båndbredde.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

en IR - sender skal jo først og fremst sende ut lys ( som er usynlig for være sanser )

En koke pate skal jo først og fremst avgi varme ( da sender den jo ut mange typer bølger )

 

hvordan kan du da tenke på å bruke den som IR sender ?

Er du virkelig siker på at du vil klare å "pulsere" IR bølgen fra den på grunn av varme effekten ?

 

En kokeplate avgir varme. Varmestråling og infrarød strålig er det samme.

 

 

Termisk infrarødt er ikke det samme som nærinfrarødt som brukes i fjærnkontroller, ol. Det er en helt annen bølgelengde.

 

Nærinfrarødt som brukes i fjærnkontroller, ol har en bølgelengde på 0,74-1 um (diodene som brukes har vel ofte en bølgelengde på 0,95 um) mens høytemperatur infrarødt er 3-5 um og romtemperatur infrarødt er 8-14 um.

 

Til sammenlikning så er hele det synlige spektrumet fra violett til rødt 0,35-0,74 um.

Den termiske infrarøde strålingen er altså mye mer enn hele det synlige spekterets bredde unna nærinfrarødt som brukes i fjærnkontroller, ol.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

"Om det ikke hadde vært ulovlig å fremsette dødstrusler, ville jeg gitt deg en."

 

Kan jeg dømmes for trusler om jeg sier det til noen?

Muligens, ettersom det er egnet til å fremkalle frykt.

 

Hva med ærekrenkelser?

"Jeg skulle fornærmet deg, men du er så dum at du ikke ville forstått fornærmelsen."

"Jeg hadde fornærmet deg hvis det ikke var for at jeg aldri snakker med horer av prinsipp."

 

:)

Lenke til kommentar

Kan jeg dømmes for trusler om jeg sier det til noen?

Muligens, ettersom det er egnet til å fremkalle frykt.

 

Hva med ærekrenkelser?

"Jeg skulle fornærmet deg, men du er så dum at du ikke ville forstått fornærmelsen."

"Jeg hadde fornærmet deg hvis det ikke var for at jeg aldri snakker med horer av prinsipp."

 

:)

 

 

Som med alt anna så er det meininga bak orda som er det viktige, ikkje kva ord du bruker.

 

Det er dette som gjer at både trussler og æreskrenkelser er ulovlige sjølv om du bruker ironisk eller sarkastisk tone.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...