Mr. A Skrevet 7. februar 2014 Del Skrevet 7. februar 2014 I barndommen ødela vi kleshengere for å lage blåserør. Dermed kunne vi skyte erter. I nysgjerrighet lurer jeg på om den typen kleshenger med hult tverrstag fremdeles finnes, og hvor de kan kjøpes. Eventuelt hvilke andre rør som kan benyttes. Hva bruker dagens unge, om de i det hele tatt beveger seg utendørs? I min barndom brukte vi oppkappede veistikker og fingrene fra gummihansker og en masse tape for å lage erterskytere. 1 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 7. februar 2014 Del Skrevet 7. februar 2014 (endret) Jeg trædde ballong på papprør for å lage noe tilsvarende. Din konstruksjon høres bedre ut. Du vet sånne papprør med små plastposer som de har i fruktavdelingen på butikken. Men jeg lurer også på hva slags rør som kan brukes som blåserør? Endret 7. februar 2014 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 7. februar 2014 Del Skrevet 7. februar 2014 Jeg trædde ballong på papprør for å lage noe tilsvarende. Din konstruksjon høres bedre ut. Du vet sånne papprør med små plastposer som de har i fruktavdelingen på butikken. Men jeg lurer også på hva slags rør som kan brukes som blåserør? Ville kikket innom en forhandler som selger glass og slike ting. De har gjerne plast også, og er du heldig så finner du plexi/lexan rør. Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 7. februar 2014 Del Skrevet 7. februar 2014 Trenger jo ikke noe rør, bare kutte av halsen på en plastflaske og tre gummifingeren fra hansken over der korken ville bli skrudd på og teipe stramt over med elteip Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 7. februar 2014 Del Skrevet 7. februar 2014 Men jeg lurer også på hva slags rør som kan brukes som blåserør? VP-rør? og kapp i 30-40 cm lengde http://www.jula.no/vp-ror-402218 16mm Ø muligens litt stort, mener å huske at "originale" blåserør man fikk kjøpt en gang i tiden var litt mindre, rundt 10-12mm kanskje ("kaliber" rognebær og grønne erter) Lenke til kommentar
Kaplan Skrevet 7. februar 2014 Del Skrevet 7. februar 2014 Kan man ved hjelp av DNA-analyse estimere slektskap mellom to mennesker? At man kan ta prøver av to mennesker og kunne si f.eks "på bakgrunn av analyser av DNA-et deres, hadde dere felles stamfar eller -mor for omtrent 10 generasjoner siden"? Lenke til kommentar
Quote Skrevet 9. februar 2014 Del Skrevet 9. februar 2014 Moderatormelding Jeg splittet ut 24 innlegg til en ny tråd, for å ta vare på de gode diskusjonene. Den nye tråden heter Diskusjon om lydbølger. Kommentering av moderering tas som vanlig på PM. 1 Lenke til kommentar
No Matter What You Say Skrevet 11. februar 2014 Del Skrevet 11. februar 2014 Se for deg at du har stoppet med flatt batteri i et område uten mulighet til å skyve bilen i gang. Vil det ikke da være mulig å dra motoren igang ved å surre et tau rundt svinghjulet? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 11. februar 2014 Del Skrevet 11. februar 2014 Slik starter man mange påhengsmotorer. Men å komme til svinghjulet på en moderne bilmotor kan bli vanskelig. Du trenger uansett litt strøm til å drive tenningssystemet, så batteriet kan ikke være helt flatt. Lenke til kommentar
No Matter What You Say Skrevet 11. februar 2014 Del Skrevet 11. februar 2014 Slik starter man mange påhengsmotorer. Men å komme til svinghjulet på en moderne bilmotor kan bli vanskelig. Du trenger uansett litt strøm til å drive tenningssystemet, så batteriet kan ikke være helt flatt. Ja, er det helt flatt blir det jo ganske deprimerende. Også blir det lettere med manuelgir, har alltid blitt fortalt at man ikke kan hjelpe igang en motor med automatgir men ser ikke helt hvorfor dette skulle være umulig. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 11. februar 2014 Del Skrevet 11. februar 2014 Ja, er det helt flatt blir det jo ganske deprimerende. Også blir det lettere med manuelgir, har alltid blitt fortalt at man ikke kan hjelpe igang en motor med automatgir men ser ikke helt hvorfor dette skulle være umulig. Problemet med automatgir er at man ikke kan verken bruke clutch eller sette den i fri skikkelig gjerne. Så, å taue igang kan ødelegge girkassa. Man kan heller ikke trykke inn clutchen og sette den i gir, sånn man gjør med manuell kasse. Men, det er mulig. Jeg hadde en automatbil, der måtte man gjennom en liten prosedyre for å få det til. Husker ikke helt, men var noe sånt som å trille, så starte med giret i en spesiell possisjon, så slå på tenninga, så sette den i gir. Men, dette vil variere fra bil til bil, der det er mulig. Man må altså vite hvordan man gjør det. Noe man ikke trenger med manuell kasse, for der er det likt på alle... Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 11. februar 2014 Del Skrevet 11. februar 2014 jeg har hørt at det har med hvordan "systemet" blir smurt . Altså hvordan alle tangjulene i gir-systemet blir smurt Lenke til kommentar
Kjøleskap Skrevet 12. februar 2014 Del Skrevet 12. februar 2014 Hvorfor er Danmark så dårlig i vinteridrett? Nederland gjør det jo ganske bra, og det er et omtrent like flatt land med omtrent samme klima. Er det fordi danskene er så late? Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 12. februar 2014 Del Skrevet 12. februar 2014 Hvorfor er Danmark så dårlig i vinteridrett? Nederland gjør det jo ganske bra, og det er et omtrent like flatt land med omtrent samme klima. Er det fordi danskene er så late? De går vel bare på skøyer? Tror det er en mye større sport i Nederland enn i Danmark. Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 12. februar 2014 Del Skrevet 12. februar 2014 Vi hørte hvertfall det før, at Nederland har noen canaler som de skøyter på. Lange canaler som de skøyter og blir gode løpere. Danmark har ishokey, er vel på omtrent nivå med Norge der? Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 12. februar 2014 Del Skrevet 12. februar 2014 (endret) Hva skjer om man tar en ultrasonic fogger i en sterk syre, og en i en sterk base, og lar disse tåkene møte hverandre? Vil det eksplodere på noen måte? Endret 12. februar 2014 av Khaffner Lenke til kommentar
aklla Skrevet 12. februar 2014 Del Skrevet 12. februar 2014 Hva skjer om man tar en ultrasonic fogger i en sterk syre, og en i en sterk base, og lar disse tåkene møte hverandre? Vil det eksplodere på noen måte? nei, base og syre utligner hverandre Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 12. februar 2014 Del Skrevet 12. februar 2014 Kongen skal jo omtales i tredjeperson selv om man snakker direkte med han. Gjelder dette kronprinsen og? Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 12. februar 2014 Del Skrevet 12. februar 2014 Slik starter man mange påhengsmotorer. Men å komme til svinghjulet på en moderne bilmotor kan bli vanskelig. Du trenger uansett litt strøm til å drive tenningssystemet, så batteriet kan ikke være helt flatt. Ja, er det helt flatt blir det jo ganske deprimerende. Også blir det lettere med manuelgir, har alltid blitt fortalt at man ikke kan hjelpe igang en motor med automatgir men ser ikke helt hvorfor dette skulle være umulig. Man kan jo sette en automatkasse i nøytral. Er ikke det akkurat det samme som å sette en manuell girkasse i fri? Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 12. februar 2014 Del Skrevet 12. februar 2014 Kongen skal jo omtales i tredjeperson selv om man snakker direkte med han. Gjelder dette kronprinsen og?Etter hva jeg har hørt i media så omtales alle i kongefamilien med tittel. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå