Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

I barndommen ødela vi kleshengere for å lage blåserør. Dermed kunne vi skyte erter.

 

I nysgjerrighet lurer jeg på om den typen kleshenger med hult tverrstag fremdeles finnes, og hvor de kan kjøpes.

Eventuelt hvilke andre rør som kan benyttes.

Hva bruker dagens unge, om de i det hele tatt beveger seg utendørs?

I min barndom brukte vi oppkappede veistikker og fingrene fra gummihansker og en masse tape for å lage erterskytere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg trædde ballong på papprør for å lage noe tilsvarende. Din konstruksjon høres bedre ut.

 

Du vet sånne papprør med små plastposer som de har i fruktavdelingen på butikken.

 

 

 

Men jeg lurer også på hva slags rør som kan brukes som blåserør?

Ville kikket innom en forhandler som selger glass og slike ting. De har gjerne plast også, og er du heldig så finner du plexi/lexan rør.

Lenke til kommentar

Slik starter man mange påhengsmotorer.

Men å komme til svinghjulet på en moderne bilmotor kan bli vanskelig.

 

Du trenger uansett litt strøm til å drive tenningssystemet, så batteriet kan ikke være helt flatt.

Ja, er det helt flatt blir det jo ganske deprimerende. Også blir det lettere med manuelgir, har alltid blitt fortalt at man ikke kan hjelpe igang en motor med automatgir men ser ikke helt hvorfor dette skulle være umulig.

Lenke til kommentar

 

Ja, er det helt flatt blir det jo ganske deprimerende. Også blir det lettere med manuelgir, har alltid blitt fortalt at man ikke kan hjelpe igang en motor med automatgir men ser ikke helt hvorfor dette skulle være umulig.

 

Problemet med automatgir er at man ikke kan verken bruke clutch eller sette den i fri skikkelig gjerne. Så, å taue igang kan ødelegge girkassa.

Man kan heller ikke trykke inn clutchen og sette den i gir, sånn man gjør med manuell kasse.

 

Men, det er mulig. Jeg hadde en automatbil, der måtte man gjennom en liten prosedyre for å få det til. Husker ikke helt, men var noe sånt som å trille, så starte med giret i en spesiell possisjon, så slå på tenninga, så sette den i gir. Men, dette vil variere fra bil til bil, der det er mulig. Man må altså vite hvordan man gjør det. Noe man ikke trenger med manuell kasse, for der er det likt på alle...

Lenke til kommentar

 

Slik starter man mange påhengsmotorer.

Men å komme til svinghjulet på en moderne bilmotor kan bli vanskelig.

 

Du trenger uansett litt strøm til å drive tenningssystemet, så batteriet kan ikke være helt flatt.

Ja, er det helt flatt blir det jo ganske deprimerende. Også blir det lettere med manuelgir, har alltid blitt fortalt at man ikke kan hjelpe igang en motor med automatgir men ser ikke helt hvorfor dette skulle være umulig.

 

Man kan jo sette en automatkasse i nøytral. Er ikke det akkurat det samme som å sette en manuell girkasse i fri?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...