Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

 

Hadde ein ikkje trengt å tenke på etterforskning så hadde det mest rasjonelle vært å la bygget brenne heilt ned slik at ein slepp kostnaden med å rydde branntomta før ein bygger eit nytt bygg

 

Så de prøver ikke å redde minnene til de som får brann i huset ?

Det er jo mye man vil berge hvis det overhode er mulig

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Hadde ein ikkje trengt å tenke på etterforskning så hadde det mest rasjonelle vært å la bygget brenne heilt ned slik at ein slepp kostnaden med å rydde branntomta før ein bygger eit nytt bygg

 

Så de prøver ikke å redde minnene til de som får brann i huset ?

Det er jo mye man vil berge hvis det overhode er mulig

Det er sjølvsagt avhengig av kor skada huset er. Er det overtent overtentog i full fyr så er inventaret alt øydelagt slik at det eigentlig berre er "skjelettet" av bygninga igjen. Når huset då er sløkt så er bygninga så ustabil og farlkg at ein må bruke mykje tid på å gjere det trygt å jobbe der for brannetterforskeren eller rivningsarbeideren.

 

Å berre så det er sagt, per i dag er fokuset på å redde så mykje som mulig. At det blir dyrare for eigaren eller forsikringsselskapet å ta over eit utbrent hus som fortsatt står kjem i andre rekke.

Lenke til kommentar

Hvorfor lager de disse båtene i så idiotisk fasong?

 

Jeg vet ikke helt hva de båtene brukes til, men fordelene jeg kan se er som nevnt at det er et enkelt design, pluss at de vil få maksimal oppdrift uten å øke dypden (der det normalt ville vært en kjøl) som gjør dem egnet på grunt vann, og at de er veldig enkle å manøvrere sidelengs (i noen situasjoner kan jeg tenke meg at det er en fordel. Den siste er at du får et veldig stort "dekk" å gå på i forhold til "tradisjonelle" båter, og de vil ligge stabilt i vannet grunnet vektstangprinsippet. Vanlige båter vil "rulle" i vannet. siden bunnen ikke er flat.

 

Ellers vet jeg ikke. Jeg tror forresten jeg ville kalt det en "pram".

 

Jeg tar forbehold om feil her siden jeg ikke er båtekspert, men det er i alle fall noen ting som muligens kan forklare den "idiotiske" designen...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er lov for private bedrifter å ha tog, så kan ikke se hvorfor ikke private skal kunne ha det.

 

Vil jo åpenbart være en hel del utfordringer. Åpenbart mtp, regler og sånt, men den største utfordringen er nok rutetider, man kan så klart ikke kjøre når man vil, men må nok søke og tilpasse ruten så det passer med andre tog. Tipper NSB vil måtte godkjenne hver gang toget beveger seg utenfor parkeringsplassen/stasjonen, som antagelig må bygges av togeieren, evt. leie plass av noen som har.

Lenke til kommentar
(...) Tipper NSB vil måtte godkjenne hver gang toget beveger seg utenfor parkeringsplassen/stasjonen (...)

 

Det er ikke NSB, Cargonet, Flytoget eller andre jernbaneforetak som bestemmer slikt.

 

Det er en jobb for Jernbaneverket og Statens Jernbanetilsyn.

 

http://www.jernbaneverket.no/no/Marked/Informasjon-for-togselskapa/Jernbaneforetak-med-sportilgangsavtale/

 

 

Jernbaneforetak med sportilgangsavtale

 

Det er etter kvart ei rad togselskap som driv togtrafikk i Noreg. Flest selskap er det på godssida.

 

For å kunne søkje om sportilgangsavtale med Jernbaneverket, må foretaket ha gyldig lisens og sikkerheitssertifikat frå Statens jernbanetilsyn.

Følgjande foretak har sportilgangsavtale med Jernbaneverket

Godstrafikk

Persontrafikk

CargoNet AS

NSB AS

Green Cargo AS

Flytoget AS

LKAB Malmtrafik AB

NSB Gjøvikbanen AS

Hector Rail AB

SJ AB

Cargolink AS

 

Grenland Rail AS

 

Tågåkeriet i Bergslangen AB (Tågab)

 

TX Logistik AB

 

I tillegg driv Jernbaneverket ein omfattande trafikk med eigne tog i samband med drift og vedlikehald av jernbanenettet.

 

 

Formateringen gikk helt amok i dette innlegget. Linker fører til nettsider med skikkelig formatering.

 

 

Den største utfordringen vil nok ikke være rutetidene, men å i det hele tatt oppfylle alle kravene til kompetanse, sikkerhet, ettersyn og liknende for å kunne bruke skinnene i det hele tatt.

 

Kapasiteten til jernbanenettet er i mange tilfeller sprengt pga. passasjertog i rushtiden. Godstogene må derfor kjøre om natten, når det er ledig kapasitet.

 

Om du er en eksentrisk milliardær som ønsker å kjøre privat tog, vil det nok kunne være mulig å få tillatelse, men da må flere brikker falle på plass:

Lisens, Sikkerhetssertifikat, sportilgangsavtale. Toget ditt må også godkjennes.

 

Alle jernbanekjøretøy må ha tillatelse før de kan tas i bruk på det nasjonale jernbanenettet. Slik tillatelse gis med hjemmel i samtrafikkforskriften. De tekniske kravene som må oppfylles fremgår av TSIer eller kjøretøyforskriften, se kjøretøyforskriften § 8.

 

 

Om du skal kjøre toget selv, må du være utdannet lokomotivfører. Da må du gå på Norsk Jernbaneskole.

 

Utdanningen har fra 2013 en varighet på 1 1/2 år. Den gjennomføres som en veksling mellom teoretisk og praktisk opplæring ved skolen og øvelseskjøring i et togselskap.

 

 

 

Det blir et vanvittig styr om du skal eie og kjøre ditt eget tog. Jeg vet ikke om det ville gå an i det hele tatt, eller om en eller flere av søknadene dine ville bli avvist.

 

Om du ønsker å kjøre på skinner kan du jo bli lokfører for et av de etablerte jernbaneselskapene.

 

Om du ønsker litt mer frihetsfølelse, kan du bli med i Norsk Jernbaneklubb, og kjøre diverse museumstog.

 

Om du drømmer å kjøre et tog helt alene, uten passasjerer, kan du søke jobb som fører av godstog.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Er det lov å eie og bruke private tog i Norge? Altså kjøre sitt eget tog på jernbaneskinnene, forutsatt at man følger alle lover og regler og sikkerhetsanordninger osv?

 

I prinsippet er vell det å kjøyre sitt eige tog nesten heilt likt det å flyge sitt eige fly?

Føraren må ha godkjent kompetanse, fartøyet må være godkjent og ein må melde inn sine bevegelser til kontrolleren for å unngå ulykker.

 

Den store forskjellen er vell at ein med tog vanligvis må innhente tillatelse til å bruke jernbaneskinner som tilhøyrer nokon andre.

 

Men dersom du bygger jernbane på privat grunn som ikkje er tilknytta jernbaneverket så kan eg ikkje finne at det er krav til godkjenning.

Lenke til kommentar

 

Om du ønsker å kjøre på skinner kan du jo bli lokfører for et av de etablerte jernbaneselskapene.

 

Om du ønsker litt mer frihetsfølelse, kan du bli med i Norsk Jernbaneklubb, og kjøre diverse museumstog.

 

Om du drømmer å kjøre et tog helt alene, uten passasjerer, kan du søke jobb som fører av godstog.

 

 

None of the above, var som sagt bare nysgjerrig! Takk for svar :)

Lenke til kommentar

Nei? Tenker du på sumpbåt?

 

Det er slike:

 

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/99/Air_boat.jpg

jeg tenker på den arbeidsplattformen av en båt dette firmaet har vært med på å utvikle

jeg finner ikke så mye info om det , men disse skal kunne kobles sammen på samme måte som disse som går på hjul

 

de ligner ihvertfall på den det var bilde av i post 70503

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

 

Men dersom du bygger jernbane på privat grunn som ikkje er tilknytta jernbaneverket så kan eg ikkje finne at det er krav til godkjenning.

 

 

Jeg vet ikke, men jeg ville ikke tatt det sitatet som en selvfølge.

Du kan jo ikke gjøre hva du vil med bil på egen eiendom.

Du kan ikke f.eks. fyllekjøre eller kjøre uten lappen, på egen eiendom.

 

Det finnes sikkert tilsvarende regler som hindrer deg å kjøre tog på egen eiendom.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...