Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Veldig viktig. Hvis man ikke kjøler ned en brannskade vil varmen fortsette å ødelegge innover i hudlagene og gjøre stor stor skade. Trenger ikke være så kaldt vann, temperert er faktisk tempen man skal bruke i den perioden man spyler vann lenge på en brannskade.

 

Varetransport er det som betyr noe.

Vann har mye bedre transport av denne varmen bort fra huden enn luft har.

Lenke til kommentar

Det må være noe mer enn det. Såvidt jeg vet, anbefales det å kjøle ned skaden i minst 15 minutter, gjerne mye lengre. Med mindre skaden er enorm, vil huden og underhuden ha blitt kjølt ned til under normal kroppstemperatur lenge før det har gått 15 minutter.

Så lenge som mulig. Og nei, det er nettopp derfor man ikke skal slutte å ha skaden under vann før man må. Fordi varmen har trengt ned i de nedre lagene og kan gjøre at man får en andregrads av noe som ikke hadde trengt å være mer enn førstegradsforbrenning.

 

Samt at det hindrer at brannskadearealet blir større.

 

Man har også at vannet fjerner skadelige stoffer, reduserer smerter og hevelse.

 

Se link:

 

http://nhi.no/sykdommer/kirurgi/skader/brannskade-forstehjelp-12531.html?page=3

 

Grunnen til temperert vann er fare for nedkjøling av kropp ved litt større brannskader.

 

Men på mindre brannskader som eg tolker det flesvik tenker på så er det hovedsaklig at det ikke skal bli verre.

Endret av Jotun
Lenke til kommentar

Så lenge som mulig. Og nei, det er nettopp derfor man ikke skal slutte å ha skaden under vann før man må. Fordi varmen har trengt ned i de nedre lagene og kan gjøre at man får en andregrads av noe som ikke hadde trengt å være mer enn førstegradsforbrenning.

 

Samt at det hindrer at brannskadearealet blir større.

Varmekilden er borte med en gang man fjerner seg fra det man brenner seg på. Den eneste ekstra varmen man har, er den lokale temperaturøkningen i huden på skadestedet. Jeg tviler meget sterkt på at det er nok overskuddsvarme som kan bevege seg nedover i underhuden i et brannsår etter en mindre skade (som også skal kjøles ned så lenge som mulig) etter bare ti minutter under kaldt/lunkent vann. Tenk deg en rå kjøttbit på størrelse med en femtilapp som holder 37 grader, som du berører med et strykejern i to sekunder. De ytterste par millimeterne vil nok bli varm, og selvsagt få brannskade, og varmen vil bevege seg nedover i kjøttet. Du tar så kjøttbiten under rennende vann som holder 15 grader i ti minutter. Tror du det er noe som helst overskuddsvarme igjen i kjøttet etter en så lang eksponering for vann, med svært gode termiske egenskaper?

 

Jeg mener det må være en annen forklaring til at man ønsker å kjøle ned skaden så lenge så mulig. Det står også at nedkjøling over tid på en større skade kan føre til at hele pasienten blir nedkjølt, da kan det virkelig ikke være noe overskuddsvarme som alene fortsettere å skade vevet dypere og dypere inn i kroppen, om du stopper å kjøle ned såret etter lengre tid. Ellers må jeg ha missforstått noe.

Lenke til kommentar

Tviler sterkt på at varmen trenger så langt ned at man må ha det skadede område i vann i mer enn 15 minutter, 1-2 minutter er nok mer enn nok før kroppstemperaturen er normal under. Med mindre man har noe under huden som brenner da, som f,eks napalm.

Når man tar på en varm stekeplat er det først og fremst ytterhuden som blir varmet drastisk og raskt opp. I løpet av dette sekundet kan jeg virkelig ikke se at plata skal varme opp såpass mye at det må kjøles ned lengre enn det tar plata å bli kjøle ned. Blodet kjører også ned innenfra...

 

Men ja, man skal ha det i lunkent vann lengst mulig, men det er nok av andre grunner enn at underhuden er varm leeenge etterpå...

Lenke til kommentar

Hvorfor bruker nye tv-er så lang tid på å skifte kanal?

 

En av årsaken kan jo være at man skal ha tid til å taste hele kanal nummeret ( 3 siffer ) før dekoderen skifter kanal

selv om jeg synes at man har god til til å gjøre det så er det ikke sikkert at alle synes det

 

Det er jo verd å nevne at jeg har opplev at dekoderen har feiltolket signalet fra fjernkontrollen og trodd at jeg taste dobbel siffer.

 

Enkelte gang er bare dekoderen så treg til ti å tolke signalene fra fjernkontroll.

Det gjelder da ikke bare kanalbyte

 

jeg har også lurt på hvorfor enkelte av dekoderne må bruke så lang tid på bli klar etter at strømmen er koblet til

( den jeg har , som brukes til altibox mangel av/på knapp og all de andre knappene så ) den starter opp med en gang man kobler til strømmen.

Lenke til kommentar

 

jeg har også lurt på hvorfor enkelte av dekoderne må bruke så lang tid på bli klar etter at strømmen er koblet til

 

Altibox-tuneren er bygget nesten som en datamaskin, som må ha et operativsystem.

Operativsystemet lastes ned og installeres i RAM når du kobler til strømmen.

(tror jeg)

 

Hvorfor de gjør det sånn vet jeg ikke.

Men det er kraftig irriterende.

 

Den kunne hatt en fordyrende SSD-liknende løsning, så den slipper å laste operativsystemet hver gang.

Eller... Altibox levererer jo lynrask fiber, så hvorfor tar den overføringen så inni granskauen lang tid?

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Jepp, det er det jeg også mener, det virket som forklaringen til Jotun påstod at man kjølte ned så lenge, nærmest utelukkende for å få ut overskuddsvarmen.

Les artikkelen.

 

Har hatt om brannskader på x antall førstehjelpskurser i forbindelse med jobben og det er dette som er hovedgrunnen.

 

Norsk brannvernforening:

 

Kaldt vann i fem minutter, deretter temperert i 15-20 minutter. For nedkjøling av brannsår.

http://www.brannvernforeningen.no/Brannvern-i-hjem-og-fritid/Redde-varsle-slokke/Forstehjelp-ved-brannskade

Før var det kaldt vann i 20 minutter men det gikk de bort fra grunnet økt fare for frostskader når huden allerede er så skadet.

 

Legevakthåndboken sier 20 minutter temperert etter 3-5 minutter kaldt vann, evt til smerten har gitt seg. Antar det er tegn på at ting har begynt å roe seg.

 

Men skal ikke være superpåståelig. Synest dog det er rart at vi lærer dette på alt som har med beredskapsskurs offshore hvis grunnen til å holde skaden i vann er noe helt annet enn denne nedkjølingen.

 

Men ja, man skal ha det i lunkent vann lengst mulig, men det er nok av andre grunner enn at underhuden er varm leeenge etterpå...

Finner hvertfall nada underlag som tilsier at det er andre grunner til å la vann som mest sannsynlig vil kunne infisere et sår som er fryktelig mottakelig for alt som heter baselusker i mer tid enn nødvendig.

 

Det vi lærer er som sagt at forbrenningen fortsetter nedover og utover hvis man ikke kjøler lenge nok. Og hvorfor sier man såpass lenge som 20 minutter hvis det blir kaldt og ikke fortsetter å skade etter bare 1-2 minutter?

Endret av Jotun
Lenke til kommentar

Grunnen til at vi er skeptisk, er fordi det ikke gir mening fra et termofysisk standpunkt. Huden skal i det minste tåle en temperaturøkning på noen grader, uten å få skade (f.eks. 5 grader, en feber på 42 grader er farlig, men overlevbart, overflatetemperatur på huden i saunaer er helt sikkert 50 grader eller høyere). Det er rett og slett ikke nok tid til en stor nok energioverføring, som kan holde området varmt nok til å forårsake skade, etter mange minutter med energioverflring fra huden til vannet.

 

Det jeg tenker er at en nedkjøling hindrer eller slakker ned kroppens respons på brannskaden på et eller annet vis.

 

Merk at jeg ikke er skeptisk til at man må kjøle ned skaden, men til at det vil ta lengre tid enn få minutter før skaden er kjølt ned til kroppstemperatur igjen, og det er andre grunner til å kjøle ned skaden.

Endret av Reeve
Lenke til kommentar

Sannsynligvis har dette noe med å redusere betennelse/hovenhet å gjøre, på samme måte som å legge ispose på idrettsskader. Når huden som er sprø fordi den er stekt av varmen strekkes av trykket fordi masse blod strømmer til vil den sprekke. Kaldt vann gjør at blodårene trekker seg sammen slik at det ikke blir sånt trykk mot den skadede huden.

 

Dette med at det reduserer smerte er ihvertfall bullshit, det gjør ekstremt mye vondere å kjøle ned skaden enn å ikke gjøre det, men jeg kjøler den ned likevel i den tro at jeg skal forhindre skade - noe jeg også har hatt suksess med.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Dette med at det reduserer smerte er ihvertfall bullshit, det gjør ekstremt mye vondere å kjøle ned skaden enn å ikke gjøre det,

Uenig. Dette er nok subjektivt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...