Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Når man fryser potet blir den søt og vond. Så hvordan klarer produsenter av frosne poteter (som potetchips og lapskausblanding) å unngå dette?

 

De varmebehandles før de fryses ved forvelling, gjerne et raskt oppkok (noen få minutter) med etterfølgende rask avkjøling. Da brytes enzymene (tror jeg) ned og poteten tåler frysingen bedre. Mange typer pommes frites er laget av mos, og ikke av hele poteter, så da er de behandlet på forhånd.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor slår kvinner ofte så lett over på Svensk hvis de snakker med svensker? Har sett det selv også flere ganger. Til og med til svensker som er i Norge kan de slå over til svensk. Begriper ikke hvordan de får det til, og at de vil det.

 

Det blir akkurat som man skulle slå over til nordnorsk om man snakker med nordlendinger osv.

Lenke til kommentar

Hvorfor slår kvinner ofte så lett over på Svensk hvis de snakker med svensker? Har sett det selv også flere ganger. Til og med til svensker som er i Norge kan de slå over til svensk. Begriper ikke hvordan de får det til, og at de vil det.

 

Jeg gjør dette i fylla. Men det er vel for lengst etablert at menn blir som kvinner i fylla - pratsom og elendig til å kjøre bil.

Lenke til kommentar

Er det like straffbart å drepe naboen som kongen?

 

I praksis, nei.

 

Selvsagt, hvis man ser på maksimal mulig utmålt fengselsstraff for drap - 21 år - så ser det likt ut. Men 21 år for nabodrap krever overlegg, drap for å skjule annen forbrytelse, gjentatt drap, eller andre skjerpende omstendigheter. Minstestraffen for drap er 8 år, slik at strafferammen kan uttrykkes som 8-15 (21) år. Se straffeloven § 233. Forsøk kan straffes lavere.

 

Straffeloven § 100 er betydelig mindre mild. Drap eller forsøk på drap på Kongen straffes med 21 år. Punktum.

 

Det er en viss forskjell på 8-15 (21) år og 21-21 (21) år. Gjennomsnittsstraffen for et ordinært drap ligger på rundt 9-10 års fengsel.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvorfor slår kvinner ofte så lett over på Svensk hvis de snakker med svensker? Har sett det selv også flere ganger. Til og med til svensker som er i Norge kan de slå over til svensk. Begriper ikke hvordan de får det til, og at de vil det.

 

Det blir akkurat som man skulle slå over til nordnorsk om man snakker med nordlendinger osv.

Kanskje fordi det blir enklere å kommunisere med hverandre hvis begge snakker en felles dialekt/språk?

 

Moren min gjør det samme når hun snakker med andre folk som ikke har samme dialekt som henne. Hun har en veldig rar dialekt, og hun gjør det enklere for andre når hun bruker "fellesdialekten" når hun snakker med dem.

Lenke til kommentar

Gamle, analoge TVer hadde en enkel jobb; ta inn signalet, og vise det på skjermen.

 

Moderne, digitale TVer mottar digitale, krypterte, komprimerte signaler.

De skal dekrypteres, dekomprimeres, bufres, osv.

Det tar mer tid.

Det kan løses f.eks. ved å montere flere tunere i hver mottaker, så når du ser på en kanal, har tuner nummer 2 allerede startet å motta neste kanal. Da kan du zappe litt raskere.

 

Jeg kan ha misforstått saker og ting, så ta dette med en klype salt.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Høres riktig ut det, men, flere tunere tror jeg ikke er løsningen.

Det vil riktignok hjelpe om man f.eks blar seg oppover, men ikke om man går fra 1 til 5.

Den andre tuneren er jo ikke synsk

 

Ellers skal gjerne kortet autentiseres mot kanalen også, som også kan ta tid.

Programinfo skal også hentes inn.

Har du PVR skal opptak av kanalen startes også, så man kan spole tilbake osv.

 

Skjer mye mer enn å bare bytte kanal i bakgrunnen

Lenke til kommentar

Jeg har en med 2 tunere, men går fortsatt like treigt å bytte kanal som med 1.

Fordelen er at programmet lastes uten at jeg må vente på at den skal hente det inn(henter inn når jeg ser på tv), at jeg kan streame den ene tuneren til en annen dekoder så jeg slipper ha coax-kabel men bare nettverk, og at jeg kan ta opp ett program og se på ett annet. Evt ta opp 2 programmer.

 

Men, kanalbyttet går treigt...

Lenke til kommentar

Høres riktig ut det, men, flere tunere tror jeg ikke er løsningen.

Det vil riktignok hjelpe om man f.eks blar seg oppover, men ikke om man går fra 1 til 5.

Den andre tuneren er jo ikke synsk

Jo, når man skriver inn 1 så går det litt tid der man kan skrive inn flere tall, f.eks. hvis man skal til kanal 12. I dette tidsrommet kunne tuner #2 startet å decode kanal 1. Det hadde ikke hjulpet om man skulle til kanal 12, selvsagt, men det hadde hjulpet mye.

 

Om man skifter ved å trykke på tallene kan man hoppe over denne pausen ved å trykke OK e.l. etter tallet.

 

Så til selve skiftingen. Grunnen til at det tar så lang tid er måten tv-signalet er komprimert på. De sender ikke ett og ett bilde, men endringer fra forrige bilde. Om den bare begynner å vise med en gang får man altså ikke med hele bildet. Da kan man få noe sånt, med deler av den ene kanalen oppå den andre (eller på grått/svart, men jeg fant ikke noe eksempelbilde):

FPp6Xoq.jpg

 

Ca hvert sekund sendes en "keyframe", dette er hele bildet. TVen må altså vente på at signalet inneholder en keyframe før den kan begynne å spille av.

 

Dette er prinsippet, i praksis så er det alltid tekniske detaljer som kan være annerledes.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvorfor bruker nye tv-er så lang tid på å skifte kanal?

I "gamle dager" ble hele TV-bildet sendt 25 ganger i sekundet.

 

I dagens digitale verden, sender man bare endringer siden forrige bilde. Med jevne mellomrom sendes en "key frame", som er et komplett bilde. Mye av tiden det tar å switche fra en kanal til en annen, er å vente på neste "key frame" som sendes for kanalen du switchet til.

 

Edit: Uppps, var visst noen sekunder for sen der ja

Endret av Karl Skapeland
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sendte de keyframes på analognettet også? Husker for ca 10 år siden når vi byttet TV hjemme, fra 20" til widescreen 32", alt CRT, ingen tunere, bodde i blokk. Kanskje det var enda lenger siden, flatskjermer var ikke vanlig i det hele tatt.

 

Anywa, denne "nye" TVen byttet ikke kanal umiddelbart slik som den gamle. Det gjorde heller ikke en annen CRT som ble kjøpt en del år senere, riktignok til gutterommet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...