Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Drivstofforbruk på biler oppgis gjerne som liter/km eller tilsvarande, gjerne med flere kjørescenario (by, blandet og landevei). Men hva er typisk forbruk/time på normale biler på tomgang?

 

Jeg kom til å lure på det siden jeg opplever høyere dieselforbruk nå om vinteren enn om sommeren. Kjøremønsteret er ofte 5 minutter på tomgang (isskraping/snøbørsting) + 10 minutter kjøring. Vinterdekk gir vel litt høyere forbruk på kjøringen og snø/is på bilen gir vel høyere luftmotstand. Er det flere faktorer som trekker opp vinterforbruket sammenlignet med sommer?

Lenke til kommentar

Kan synse litt om at iskald olje sannsynligvis fører til økt friksjon og dermed høyere drivstofforbruk.

 

På en annen side bør iskald luft fungere som naturlig intercooler og gi mer effekt pr syklus, noe som kanskje reduserer drivstoffotbruket ørlite grann.

 

Men bare ufaglært synsing altså.

 

Har forøvrig hørt om tomgangsforbruk omtalt som liter pr time. 2-3 er tall jeg synes å huske på en diesel varebil, fremdeles helt uten garantier eller noe som helst å vise til :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Konspirasjonsteoretikere har invadert facebooken min. Jeg har rimelig grei forståelse for det meste, men mangler begrepsbruken til å uttrykke meg. Her er det snakk om radaranlegg som "skyter" ionosfæren med radarbølger, noe som forårsaker ekstremvær, jordskjelv, vulkanutbrudd, etc.

 

Fins det noen vitenskapelige forklaringer jeg kan bruke for å motbevise disse teoriene?

 

EISCAT og HAARP ferdigstilt som våpen i 2013

Lenke til kommentar

Jeg googla litt, og fant flere tall som sa at en bil på tomgang bruker 0,5 til 1 gallon drivstoff per time på tomgang. Dette estimatet gikk igjen omtrent overalt. Vil jo si cirka 2-4 liter/time omregnet.

Så om du står på tomgang 5 minutter er det jo ikke mer enn ca 0,16 - 0,33 liter.

 

Ville tro at økt drivstofforbruk også henger sammen med det at det er vinter. Da kjører vi jo gjerne varmeapparat og alt på full pupp. Det stjeler jo en del drivstoff, og :)

Endret av Knewt
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Konspirasjonsteoretikere har invadert facebooken min. Jeg har rimelig grei forståelse for det meste, men mangler begrepsbruken til å uttrykke meg. Her er det snakk om radaranlegg som "skyter" ionosfæren med radarbølger, noe som forårsaker ekstremvær, jordskjelv, vulkanutbrudd, etc.

 

Fins det noen vitenskapelige forklaringer jeg kan bruke for å motbevise disse teoriene?

 

EISCAT og HAARP ferdigstilt som våpen i 2013

Tror du virkelig sånne lar seg overbevise av vitenskapelige forklaringer og fakta?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Drivstofforbruk på biler oppgis gjerne som liter/km eller tilsvarande, gjerne med flere kjørescenario (by, blandet og landevei). Men hva er typisk forbruk/time på normale biler på tomgang?

 

Bilen vår påstår vanligvis 0.5 l/time uten air condition og 0.6 l/time med. Men jeg har ikke gjort noe for å sjekke om disse tallene faktisk stemmer.

Lenke til kommentar

Estimatet på 2-4 liter per time stemmer nok godt med bilen min også. Ifølge kjørecomputeren så kunne forbruket komme opp i rundt en halvliter etter å ha stått ute i kulden på tomgang i 5-10 min.

 

Som nevnt tidligere så vil noe av grunne til høyere forbruk være alle slags oppvarmingselementer som trekker strøm, samtidig som at en kald motor ikke har de optimale forutsetningene for å forbrenne mest mulig effektivt. Kjører man kortere turer ala 10-15 minutter så vil motoren bruke lengre tid på å bli varm, men om du hadde kjørt halvannen time til jobb så tror jeg at forskjellen i forbruk hadde vært mindre, ettersom det ikke vil være så stor relativ forskjell i tid på hvor lenge motoren befinner seg i den optimale arbeidstemperaturen.

 

Snøen og isen som ligger på taket vil jo i tillegg til luftmotstand, som du nevner, også stjele noe av varmen fra kupeen for å smelte bort. Dette utslaget tror jeg vil være såpass marginalt at man sikkert ikke merker det, men legger man alle småtingene til sammen så skal man ikke se bort ifra at det utgjør en forskjell i praksis også.

Lenke til kommentar

I slankeartikler på diverse nettaviser nevnes det ofte at risikoen for å "sprekke" økes dersom du ikke unner deg litt sjokolade og snacks i blant. Er det forskning som underbygger dette, og hva er isåfall grunnen? Synes egentlig det høres litt merkelig ut. Flere av de jeg kjenner som faktisk har fått gode resultater sier det stikk motsatte, og jeg merker selv at søtsuget øker betraktelig gjennom hele uken dersom jeg spiser f.eks sjokolade på en mandag.

Lenke til kommentar

Kan ikke henvise til noen artikler, men forklaringen jeg har sett på juksedag er som regel at det hjelper på motivasjonen. Merker selv at jeg ikke hadde klart 24/7 med helsekost, da all slags dietter som regel blir noe kjedelig i lengden. Er også noe baki hjernebarken som sier at forbrenningen har godt av det, siden økt kalorier en dag i uken vil hindre forbrenningen i å legge seg på et lavt nivå og dermed gjøre prosessen tregere.

Lenke til kommentar

Skal du ned i vekt er det én ting som gjelder, antall kalorier inn vs. antall kalorier forbrent. Om du velger å legge noen av de kaloriene som sjokolade eller spise veldig, veldig mange epler er i grunn ikke så relevant for vekta.

 

Jeg har gått ned litt over 3 kg siden nyttår og spiser for det meste det jeg har lyst på, passer bare på å bevege meg mer og spise mindre posjoner, har bytta ut Colaen med lettbrus og vann så langt det går og spiser mer kylling vs hamburgere som jeg gjorde før.

(Merk at det å gå ned i vekt ikke nødvendigvis er det samme som å leve et sunt liv)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Drivstofforbruk på biler oppgis gjerne som liter/km eller tilsvarande, gjerne med flere kjørescenario (by, blandet og landevei). Men hva er typisk forbruk/time på normale biler på tomgang?

 

Bilen vår påstår vanligvis 0.5 l/time uten air condition og 0.6 l/time med. Men jeg har ikke gjort noe for å sjekke om disse tallene faktisk stemmer.

 

 

De siste bilene jeg har kjørt som oppgir forbruk per time ved tomgang, ligger på mellom 0,5 og 1 liter per time. Dette er riktignok ved driftsvarm motor.

Endret av Skavold
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...