Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
En god del bedre teknologi.

Når du fryser ting, så ødelegges celler. Og de blir mer ødelagt når de tines.

La oss si at o = celle.

Celle som fryses: o -> x

Fryst celle som tines: x -> ~

Tror iskrystallene som dannes ved minusgrader bryter i stykker cellevegger og sånn. Har forsåvidt lest at det går an å bytte ut vannet med en form for frostvæske men dette er selvfølgelig så eksperimentelt at det knapt nok har vært prøvd på laboratoriemus. ;)

Nedkjøling derimot brukes allerede til medisinske formål. Kroppen kjøles ned under narkose ved hjerneoperasjoner, noe som gir legene bedre tid for lavere temperatur gjør at eventuelle skader utvikler seg seinere.

Lenke til kommentar

Hvorfor bruker filmindustrien mange av lydene i flere forskjellige filmer/serier? Jeg kan sverge på at jeg har hørt det samme lynnedslaget eller det samme regndryppet i mange forskjellige filmer, spill til og med. Noen som har merket det samme?

Endret av EB_Veyron
Lenke til kommentar
Hvorfor bruker filmindustrien mange av lydene i flere forskjellige filmer/serier? Jeg kan sverge på at jeg har hørt det samme lynnedslaget eller det samme regndryppet i mange forskjellige filmer, spill til og med. Noen som har merket det samme?
Jepp.

Har spesielt merket det med enkelte fuglelyder, og helikopter kommandoer.

Lenke til kommentar

Jeg finner dessverre ikke ut av hvor mange år man har krav på skoleplass på VGS. Så istede for å starte en kanskje unødvendig tråd, spør jeg heller her først.

Noen sier tre år, mens andre sier både fire og fem år. Hva er rett?

Endret av Minus
Lenke til kommentar
Jeg finner dessverre ikke ut av hvor mange år man har krav på skoleplass på VGS. Så istede for å starte en kanskje unødvendig tråd, spør jeg heller her først.

Noen sier tre år, mens andre sier både fire og fem år. Hva er rett?

Du har krav på skoleplass i fem år etter avsluttet ungdomskole. Altså til du er 21.

Du har rett på den skole plassen i maks tre år, må du ta et år på nytt for å bestå i et fag har du ikke denne retten lengre.

Lenke til kommentar

Tror det er rett og slett fordi de passer bra inn i sammenhengen og fordi de ikke har tid eller ressurser til å spille inn alle lyder på nytt. Derfor bruker de store sample-banker for å hente forskjellige lyder.

Litt artig med "Wilhelm-skriket" som er veldig kjent for å bli brukt i veldig mange filmer, for eks. Ringenes Herre, Transformers, Sin City, Transformers osv.

Lenke til kommentar
hva er det som gir(ex)narkomane den rare stemmen?

Først og fremst en nedsløvet hjerne. Det blir kultur for dem også å snakke slik seg imellom når dem er høye på stoffet sitt, og slikt er vanskelig å legge av igjen. Noen er også veldig nasale i stemmen, noe som kanskje kan skyldes forstyrrede nesekanaler etter lang tids sniffing av lim og diverse andre stygge stoffer.

Lenke til kommentar

Tror det er rett og slett fordi de passer bra inn i sammenhengen og fordi de ikke har tid eller ressurser til å spille inn alle lyder på nytt. Derfor bruker de store sample-banker for å hente forskjellige lyder.

Litt artig med "Wilhelm-skriket" som er veldig kjent for å bli brukt i veldig mange filmer, for eks. Ringenes Herre, Transformers, Sin City, Transformers osv.

Doom-rakettkaster-lyden er vel den jeg kjenner oftest igjen i filmer, og i We Own the Night tror jeg jammen meg jeg hørte haglelyden fra samme spill, muligens den toløpede fra toeren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...