Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg går ut i fra at absolutt alt på TV er planlagt på forhånd. Uansett hvor ekte det er fremstilt.

 

Reality-TV er manusbasert. Panelshow er manusbasert. Kjendiskonkurranser (som for eksempel Beat for Beat på NRK) er avklart på forhånd, og kjendisene veit nøyaktig hva som kommer.

 

Du er nok inne på noe. Samtidig er enkelte svært gode på improvisasjon, tviler på at beat for beat er avklart på forhånd, da prestasjonene der er ofte er gode, men sjelden utrolige. Reglene er jo veldig enkle, så skal mye til å ikke kunne løse oppgavene. Jeg ser ikke helt hvorfor de skulle avtale det på forhånd, da jeg tror det bare ville blitt plattere tv. Det finnes en egen gnist i geniun opptreden, som man ikke får med manus - dette vet programskapere.

Lenke til kommentar

I beat for beat velger deltakerne sanger de kan fra en liste, så lages det oppgaver der noen av disse sangene kommer.

 

Jupp. Noen ganger er det veldig tydelig, spesielt når deltagerne ikke er sangere av profesjon, men barneTV-onkler og lignende, og hele BfB blir en barnesangtime. Eller når x-stjerner er med og oppgaven "tilfeldigvis" er en av deres gamle hits.

 

Nå er pianistene flinke nok til å ta en låt på sparket, men de er unge og har neppe hørt all verdens sanger før. Så de har nok lyttet gjennom listen på forhånd.

 

Det er en del av spillet, og gjør meg ingenting. Det store problemet med Beat for Beat er selvsagt at vi ikke har mange nok gode artister i Norge, slik at selv om de fyller opp med en og annen svenske så må de ned i arkivet og hente B-skuespillere som har vært med i syngespill, sant de nevnte barneTV-onklene og -tantene.

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

På Max, History Channel, Discovery og sånne kanaler går det en haug med amerikanske "dokumentar"-serier. F.eks. folk som tauer biler, driver "Pawnshops" osv. I starten av programmene står det: "The events in this series are based on real events (...)" Altså er serien bare skuespill, og dette kommer også noen ganger veldig tydelig frem. Typisk slosskamper, der man ser at folk bommer på hverandre, men likevel flyr 2 meter bak i en busk.

 

Nå kommer spørsmålet:

Er det lov å lage sånne programmer i Norge? Altså fiksjonsserier som utgir seg for å være dokumentar og "real events"? Føler ikke jeg har sett noen dokumentarer i Norge med SÅ tydelig skuespill.

Når de oppgir det ser jeg ikke helt problemet. TLC har også sendt mange dokumentarer som er skuespill, og når det kommer ekte klipp så vises teksten "actual footage". Endret av Tåkelur
Lenke til kommentar

Jeg husker fortsatt skuffelsen da jeg fant ut som 10-åring at wrestling bare var skuespill... Og like kjedelig er disse "reality-seriene" som er skuespill, men fremstår som "ekte". Tok meg en stund å få med meg det på mange av seriene... Da mistet de siste rest av underholdningsverdi for min del.

Lenke til kommentar

Jeg tror folk tenker det er mer skuespill enn det faktisk er. Når det kommer til pawn shop og lignende programmer, så tviler jeg sterkt på at dialogen er spesielt scriptet. Jeg tror heller de screener kunder og potensielle kunder, for å finne interessante situasjoner og selgere. Samtaler kan bes om å bli tatt på nytt, men i utgangspunktet tror jeg det heller er personer som blir satt til å gjennomføre salget eller pantsettingen, og så lar de det utspille seg. Selvsagt kan deler av dialogen bli bedt om å taes på nytt.

 

Jeg tenker det rett og slett blir for lite effektivt og lett å gjennomskue om det er fullstendig iscenesatt, med koreografi og manuskript.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror folk tenker det er mer skuespill enn det faktisk er. Når det kommer til pawn shop og lignende programmer, så tviler jeg sterkt på at dialogen er spesielt scriptet. Jeg tror heller de screener kunder og potensielle kunder, for å finne interessante situasjoner og selgere. Samtaler kan bes om å bli tatt på nytt, men i utgangspunktet tror jeg det heller er personer som blir satt til å gjennomføre salget eller pantsettingen, og så lar de det utspille seg. Selvsagt kan deler av dialogen bli bedt om å taes på nytt.

 

Jeg tenker det rett og slett blir for lite effektivt og lett å gjennomskue om det er fullstendig iscenesatt, med koreografi og manuskript.

 

Tja, jeg har en kamerat som har vært innom den pantesjappa på "The Strip" i LA. Dette er vel den mest populære av disse pawnshop-seriene, Pawn Stars. De man ser på TV er ikke i sjappa en gang, de eier den, og de kommer innom når de skal på TV - men er ikke å se ellers. I tillegg sa betjeningen der at mange av tingene man ser på TV er staget. Hvis det kommer noen innom med en "sinnssyk" (i historisk forstand) gjenstand fra 1700-tallet, så er det produksjonsselskapet som har castet det. De ringer rundt til museer og spør om de kan låne historiske gjenstander som de kan "kjøpe" på programmet. Butikken så ganske lik ut som på serien, men det var ingen "ekstraordinære" gjenstander i utstilling. Mye juggel og pyntegjenstander, lite av gamle og historisk interessante ting.

 

Dette er det han sa, om det stemmer vet jeg ikke. Bare så det er understreket. :)

 

 

EDIT: SPØRSMÅL:

Hva er straffen for fyllekjøring i Florida? Noen stater er strengere enn andre osv.

Endret av Knewt
Lenke til kommentar

 

EDIT: SPØRSMÅL:

Hva er straffen for fyllekjøring i Florida? Noen stater er strengere enn andre osv.

 

 

Bieber er årsaken til at du spør?

Husk at hun er kjendis rik, og da gjelder ikke loven.

 

Tror det er mer korrekt. Man må bare ha dyre advokater som klarer å utnytte rettsystemet på diverse måter. At man er kjendis tror jeg ikke har særlig mye å si, utenom at det er de sakene man hører om.

Lenke til kommentar

På Max, History Channel, Discovery og sånne kanaler går det en haug med amerikanske "dokumentar"-serier. F.eks. folk som tauer biler, driver "Pawnshops" osv. I starten av programmene står det: "The events in this series are based on real events (...)" Altså er serien bare skuespill, og dette kommer også noen ganger veldig tydelig frem. Typisk slosskamper, der man ser at folk bommer på hverandre, men likevel flyr 2 meter bak i en busk.

 

Nå kommer spørsmålet:

Er det lov å lage sånne programmer i Norge? Altså fiksjonsserier som utgir seg for å være dokumentar og "real events"? Føler ikke jeg har sett noen dokumentarer i Norge med SÅ tydelig skuespill.

 

Alle serier som kommer fra "truTV" er tvers gjennom skriptet og skuespill. Og jeg mener ALLE uten unntak.

 

Og for alle som ikke tror det: Tror dere vrikelig at det er så mye drama og slossing i en pantesjappe, for en innkrever, osv? Og hvordan i alle dager overlever man uten å bli skutt i USA hvor mange går rundt med pistol på seg når man konstant havner i slåsskamper slik?

 

Et par eksempler:

 

 

 

Og folka begynner å bråke med og sloss med hovedpersonene med et helt kamera og lyd crew rundt seg?

Noen ganger på "bounty hunter" og "repo" showene ser man jo til og med kameravinkelen fra innsiden av huset når hovedpersonene kommer inn døra... Hvordan kom kamerateamet seg inn der før de åpnet døra? :rofl:

 

Reality seriene som discovery lager er også skuespill og fake.

Og en av de verste jeg har sett av disse "reality" seriene var en serie på discovery som het "The Colony" som liksom skulle sette noen deltakere i en post apokalyptisk verden hvor de måtte klare seg selv. Det var forferdelig dårlig og overdramatisk skuespill fra det som liksom skulle være "deltakerene" og tror dere virkelig de ville latt deltakerne gå løs på "inntrengerne" som de sendte inn med balltre og andre hjemmelagde våpen som de hadde?

 

Også har man jo også slik som "Judge Judy" og andre "retts show". Dette er også fake selvsagt. Det er ikke en reell rettssak. Produsentene finner folk som har småsaker, ringer dem og spør om de vil være med på deres show. Også betaler produsentene dem for opphold pluss, pluss. Og produsentene betaler "erstatningen" som den som vinner får (ingen av deltakerene betaler noe som helst selvsagt). Det er altså akkurat som et gameshow hvor en vinner (og ingen taper).

 

Og panteshappe folka har tilfeldigvis bekjenter som er eksperter på akkurat den type antikviteter som kommer inn og disse ekspertene er tilfeldigvis rett i nærheten og kan komme inn og vurdere gjenstanden gratis i løpet av et par timer. Really?

Å ja du har et skjeldent basketball kort ja, jeg kjenner tillfeldigvis en basketball kort ekspert som jeg kan ringe som kommer inn hit og kan vurdere det om et par timer... Yeah Right!

 

Og av Norske serier så har man jo f.eks "tigerstaden", "jomfru i nød", og div andre nett TV serier som åpenbart er fake og skuespill.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Lovteksten er jo den samme, uansett hvordan man vrir og vender på det.

 

Likevel er det hevet over enhver tvil at Bieber kommer til å slippe fengsel.

Hvilke smutthull vil de dyre advokatene finne, og hvorfor klarer ikke billigere advokater å bruke de samme smutthullene for sine fattige/normalrike klienter?

 

 

Ang. reality-show:

Fake reality-serier er det mange av, ja.

En som går på Discovery nå for tiden, er Moonshiners.

Den handler om folk som brenner alkohol i skogen, og gjemmer seg for sheriffen.

Merkelig nok har tydeligvis ikke sheriffen TV-apparat, ellers hadde det vært lett å arrestere hjemmebrennerne. De sladder ikke ansikter, og kjører lett gjenkjennelige biler.

 

 

Wikipedia:

Moonshiners is an American docudrama television series on the Discovery Channel that dramatizes the life of people who produce (illegal) moonshine in the Appalachian Mountains of North Carolina, Virginia, and South Carolina. The series dramatizes their liquor production efforts, law-evading techniques and life.[1] There have been claims by local officials that the show is not what it portrays to be. Virginia authorities have stated that no illegal liquor is actually being produced by the people depicted in the show. The Virginia Department of Alcoholic Beverage Control said in March 2012 that, "If illegal activity was actually taking place, the Virginia ABC Bureau of Law Enforcement would have taken action."[2] They also said that they had requested for the producers to add a disclaimer to clarify that the show was only a dramatization, "but the request was overlooked."[2]
Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

 

Også har man jo også slik som "Judge Judy" og andre "retts show". Dette er også fake selvsagt. Det er ikke en reell rettssak. Produsentene finner folk som har småsaker, ringer dem og spør om de vil være med på deres show. Også betaler produsentene dem for opphold pluss, pluss. Og produsentene betaler "erstatningen" som den som vinner får (ingen av deltakerene betaler noe som helst selvsagt). Det er altså akkurat som et gameshow hvor en vinner (og ingen taper).

 

Iiiik, nå må du ikke ødelegge Judge Judy! Jeg liker å se tosker få kjeft på TV... (Guilty pleasure) Men ikke om det er fake!

Lenke til kommentar

Ang. reality-show:

Fake reality-serier er det mange av, ja.

En som går på Discovery nå for tiden, er Moonshiners.

Den handler om folk som brenner alkohol i skogen, og gjemmer seg for sheriffen.

Merkelig nok har tydeligvis ikke sheriffen TV-apparat, ellers hadde det vært lett å arrestere hjemmebrennerne. De sladder ikke ansikter, og kjører lett gjenkjennelige biler.

Og i slutten av den ene sesongen ble han ene fyren arrestert, men i første episode av neste sesong var han på an igjen som om ingenting hadde skjedd. Tvilsomt.
Lenke til kommentar

Jeg husker fortsatt skuffelsen da jeg fant ut som 10-åring at wrestling bare var skuespill... Og like kjedelig er disse "reality-seriene" som er skuespill, men fremstår som "ekte". Tok meg en stund å få med meg det på mange av seriene... Da mistet de siste rest av underholdningsverdi for min del.

Jeg husker hvor lettet jeg var da jeg fant ut det. Jeg gikk lenge rundt og var skrekkslagen fordi jeg trodde at folk i USA drepte hverandre som underholdning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...