Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ja det vet jeg.

Men når lys går gjennom luft kontra når det går gjennom et rom i vakum. Det skal da ikke være noen forskjell på dette?

Jo, det vil eg tru. Forsøket kunne ha vore utført ved å sette ein stor glaskasse med "vakum", og sende eit laserlys gjennom. Så kunne ein målt opp dei forskjellige vinklane. Då kunne ein sett brytningsforskjellen på luft->glas kontra vakum->glas. Det er sikkert snakk om lite, men litt er det nok.

Endret av aspic
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
Men det er jo ikke snakk om brytningen til lys her, men farten til lyset. Den vil ikke ha annen fart i vanlig luft enn i et vakum rom.

Nettopp det den har. Er en fordel å definere ting presist som mulig, slik som her. Avviket er kanskje minimalt, men er lettere å forholde seg til noe konstant, som et teoretisk ingenting ^_^

Lenke til kommentar

Det jeg ikke forstår er at lys går tregere i luft enn i vakum.

La oss ta for oss en boks med vakum og med en lommelykt inne i, og en lommelykt utenfor boksen. Disse to lommelyktene står like langt unna en skjerm. Vi skrur på begge lommelyktene samtidig. Vil ikke lysene fra lommelyktene treffe skjermen samtidig? Se bort i fra at lyset brytes når det går ut fra boksen.

Lenke til kommentar

Lysets hastighet ahenger av partikler den må bryte i fom av sycloner og passeringsfarta varierer hver eneste gang den må bryte en partikkel, uavhengig av størrelsen.

299.792.458 meter per sekund (eller 299.792,5 km per sekund) er maksimal hastighet i vakum. Det vil si lufttomt rom. Når lyset må passere gjennom noe, blir hastigheten redusert avhengig av tettheten på det materialet det passerer. Noen eksempler:

I vakum - 299.792,5 km/s

Gjennom luft - 299.702,5 km/s

Gjennom is - 228.849 km/s

Gjennom vann - 225.408 km/s

Gjennom glass - 199.862 km/s

Legg merke til at glass bremser lysets hastighet med nesten 100.000 km/s. Lys som sendes gjennom fiberoptiske kabler har altså en langt lavere hastighet enn det vi normal forbinder med lyshastighet.

Lenke til kommentar
Men det er jo ikke snakk om brytningen til lys her, men farten til lyset. Den vil ikke ha annen fart i vanlig luft enn i et vakum rom.

Dette er to sider av samme sak. Definisjonen på brytningsindeks: n = c0/c, der c er lyshastigheten i stoffet og c0 er lyshastigheten i vakuum.

Edit: OK, hadde ikke oppdatert siden på en stund før jeg svarte, så jeg ble litt sent ute, men det får gå :)

Endret av TwinMOS
Lenke til kommentar

Når eg stikk pc-ladaren min i kontakten her så slår det gnister ut. Kontakten er ikkje jorda. Kor langt kan desse gnistane "reise" i lufta? Det er berre ein liten straum av elektron som slår ut right? Om eg held nevane tett rundt kontakten når eg tar han i, vil eg kunne få støyt då? Eg berørar jo ikkje sjølve metallet.

Lenke til kommentar
Hvis du kun berører kontakten som jeg antar at er laget av plast vil du ikke få noe støt siden plastikk ikke leder strøm. Det andre spørsmålet ditt har jeg dessverre ikke noe svar på.

Yeah, veit jo at plastikken ikkje fører strøm, ellers ville eg ha vore ganske svidd no. Poenget er om eg skjermer skikkelig tett rundt "der kor gnistane kjem fram". Då vil dei jo etter all sannsynlighet slå rett i handa mi.

Lenke til kommentar
Lager PC-er, printere eller annet teknologisk utstyr ozongass?

Jeg kjenner ikke til at en PC lager ozon, men laserprintere og mange typer kopimaskiner bruker en koronatråd for å danne statisk elektrisitet som gjør at en trommel trekker til seg toner. En bivirkning av det sterke elektriske feltet er at det dannes ozon. Mer info: http://www.google.com/search?q=corona+wire

Elektrostatiske luftrensere bruker også noe som likner koronatråder, og disse kan danne ozon, spesielt om det er endel rusk i systemet. På slike luftrensere kan du se gassutladningen om det er mørkt i rommet ellers.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...